Fra BMI 33 til BMI 25 på kortest forsvarlige tid

Du læser en tråd i debat > vægttab 10+


#2311
Sol - hvor er det svært.
For mig er spørgsmålet om det elskede dyr er "glad for at leve". Og jeg ved godt, hvor svært det er at afgøre.
Jeg var så "heldig" at min elskede gamle kat, der havde skrantet en uges tid, en morgen ikke havde luft til at spise og drikke. Så var jeg ikke i tvivl mere.
Dyr med gigt får smertestillende i længere tid, ved jeg. Så lader de til at være glade ved livet. Det er vel ok.

Jeg prøvede at google cbd hest - og een oplysning var foruroligende
.... epilepsiforeningens hjemmeside, hvor man har testet CBD-olie uden THC på børn med epilepsi, fremgår det, at en af bivirkningerne er leverpåvirkning .....

Det står også her

Der er dokumentation for, at CBD kan påvirke leveren
laegemiddelstyrelsen.dk

Jeg gik ikke videre, du er jo selv Google-mester.

Jeg sender virtuelle knus og kram. Og græder med dig. Alinea
5 år26. januar 2019 kl. 13:02
#2312
Mik havde det tåleligt i går. Virkede fornøjet. Ingen spændt mule. Ikke svedig pels. Øjnene var ikke knebet sammen - når jeg tog fluemasken af inde i stalden.
Men det er vigtigt, at han har fluemaske på, for at beskytte øjnene, når der er dagslys!
Det er min konklusion. Efter at jeg lavede en fejl beslutning fredag. Syntes han skulle slippe for masken om formiddagen - da det var overskyet.
Da havde han svedig pels - tjekkede de andre heste: alle havde tør pels.
Spændt mule. Let sammenknebne øjne.
Den smertestillende medicin ser ud til at gøre en forskel også. Mik er ikke krigerisk omkring stråfoderet siden han kom på smertestillende i onsdags.

Nu er jo så det store spørgsmål: findes der smertestillende til hest som ikke belaster leveren?
Og tak til dig Alinea! Ja - jeg havde også fundet lægemiddelstyrelsens meget generaliserende påstand om cannabis og lever belastning!
Men jeg graver jo altid nogle spadestik dybere!
Og jeg har jo også fundet den oprindelige rapport fra et studie ( altså 1= ET studie) som påviste, at cannabis olie ikke er Ok for hepatitis C patienter.

De er temmelig uvederhæftige igen igen igen de der klaphatte på lægemiddelstyrelsen at generalisere på så tyndt underlag.
Det er nemlig en kæmpe forskel mellem de forskellige typer af leverskader.
Nu er det jo IKKE hepatitis C Mik lider af! Der findes et studie som kunne forsvare lægemiddelstyrelsens påstand. MEN det er frækt, at de ikke har opdateret med info fra dette studie f.eks. "Cannabis use is associated with reduced prevalence of progressive stages of alcoholic liver disease." fra PubMed...
Jeg graver videre.
Men det er atter et kæmpe arbejde. Må jo prøve at sætte mig ind i de forskellige mekanismer som giver leverskader...
Alle giftstof er jo unikke. Og skadevirkningen er afhængig af giftmolekylens opbygning og ikke mindst hvilke metabolitter der opstår. Og hvordan metabolitterne virker.
Heldigvis finder jeg denne slags "dygtiggørelse" interessant. Blot jeg ikke var under tidspres!
Har ikke fundet noget som helst om swainsonine mekanismerne. SUK!
Jeg ved godt hvordan jeg kommer videre... men det tager tid!
For den som er interesseret i hvordan nogle kendte gift stof virker, og som forstår tysk, er her link til en fin lille oversigt over synaps gifte og hvordan de virker: oliverkohlhaas.de

Men i første ombæring vil jeg koncentrere mig om rent lavpraktiske ting. Såsom hvad mener troværdige folk om hvilken kost en leverskadet hest bør få? Hvilke kosttilskud? Hvad skal undgås?
Jeg ærgrer mig GUL og BLÅ over at jeg ikke har fundet en metode til, at få fingrene i dette foredrag:

Renowned large animal internist Thomas Divers, DVM, Dipl. ACVIM, AVECC, will furnish a game plan to identify and treat diseases of the equine liver when he delivers the 2015 Frank J. Milne State-of-the-Art Lecture on Dec. 7 during the 2015 American Association of Equine Practitioners? (AAEP) Convention in Las Vegas, Nevada.
His lecture, ?The Equine Liver in Health and Disease? will provide a state-of-the-science review of diseases of the equine liver, including causes, diagnostic testing, treatments, and prognosis.
Håber Jarløv har taget del af foredraget....

Og så følger jeg sporet omkring smertestillende. Herunder brug af cannabis ved leverskader....

Jeg giver ikke op uden videre.
Men har hele tiden det i baghovedet, at hvis Mik ikke kan få det acceptabelt godt - så skal han aflives. Jeg er jo tilhængere af eutanasi for både dyr og mennesker.
Som ansvarlig ejer af dyr, har vi både pligt og ret til at sige stop.
Det er meget enkelt: spørg dig selv: for HVIS skyld skal dyret leve? Har dyret det godt, sådan, at dyret ønsker at leve? Eller...?
Hvis det er for at du ikke kan bære sorgen ved at miste at du vægrer dig ved tanken om eutanasi ... så er det på tide, at du tager dig sammen.

Og ikke gør som A med hesten K. Som udskød og udskød og udskød beslutningen om at aflive. Indtil dyrlægen var nødt til, at sætte foden ned.
De sidste to uger i hesten Ks liv var uværdige. Unødvendige. Fordi der ikke var mindste chance for, at han ville få det bedre.
Jeg forstår godt A. De to elskede hinanden usædvanlig højt.
5 år27. januar 2019 kl. 07:59
#2313
Sol - skriv til Thomas Divers selv og spørg. Jeg vil gerne hjælpe.
Det værste der kan ske er at han ikke svarer. Skriv at svaret haster. Ofte bliver man overrasket....

tjd8@cornell.edu

vet.cornell.edu

Varme knus, Alinea
5 år27. januar 2019 kl. 11:33
#2314
Mirakelhesten gjorde det igen! Mik blev tilset af dyrlægen i går. Øjnene har det meget bedre! Pupillerne virker igen! Synsnerven så fin ud! Dyrlægen lavede syns test - og mener Mik har fået sit syn tilbage! Dyrlægen var positivt overrasket!
Han sagde: det er en helt anden hest end sidst!
Helt uden opfordring sagde han, at Mik må være en kat i hesteham! Og at Mik.må have ni liv som en kat.
Dyrlægen kender jo godt alle de tidligere livstruende situationer Mik har overlevet og kommet sig over.
Han og Kos leger - og desværre ryger vist fluemasken af - vi tror Kos "hjælper" med at tage fluemasken af...
Men det er måske ikke så slemt - nu pupillerne virker igen og kan trække sig sammen.
Jeg er helt rundt på gulvet.
Dyrlægen tror, at Mik vil komme sig helt.
Utroligt!!!!
Han er dog ikke helt sig selv.
Men det kan jo komme!
Det håber jeg!
5 år16. februar 2019 kl. 04:13
#2315
Mirakelhesten gjorde det igen! Mik blev tilset af dyrlægen i går. Øjnene har det meget bedre! Pupillerne virker igen! Synsnerven så fin ud! Dyrlægen lavede syns test - og mener Mik har fået sit syn tilbage! Dyrlægen var positivt overrasket!
Han sagde: det er en helt anden hest end sidst!
Helt uden opfordring sagde han, at Mik må være en kat i hesteham! Og at Mik.må have ni liv som en kat.
Dyrlægen kender jo godt alle de tidligere livstruende situationer Mik har overlevet og kommet sig over.
Han og Kos leger - og desværre ryger vist fluemasken af - vi tror Kos "hjælper" med at tage fluemasken af...
Men det er måske ikke så slemt - nu pupillerne virker igen og kan trække sig sammen.
Jeg er helt rundt på gulvet.
Dyrlægen tror, at Mik vil komme sig helt.
Utroligt!!!!
Han er dog ikke helt sig selv.
Men det kan jo komme!
Det håber jeg!
5 år16. februar 2019 kl. 04:13
#2316
Åhh, hvor er det dejligt. Vi bliver så bekymrede, når vores firbenede familiemedlemmer ikke har det godt.
5 år16. februar 2019 kl. 09:05
#2317
Sol - det er da dagens bedste solstrålehistorie. Hvor er det dejligt. Et virtuelt kram til jer begge (-:
5 år16. februar 2019 kl. 09:06
#2318
Hvor er det godt at høre, at det går meget bedre.
Jeg blev bekymret på Miks vegne og frygtede det værste.
5 år16. februar 2019 kl. 12:31
#2319
Dejligt at høre, Sol:)
5 år16. februar 2019 kl. 21:46
#2320
Håber det fortsat går fremad med Mik, Sol. Det var da noget af en forskrækkelse du var igennem der!
5 år19. februar 2019 kl. 21:20



For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });