Fra BMI 33 til BMI 25 på kortest forsvarlige tid

Du læser en tråd i debat > vægttab 10+


#1441
Fastedagen gik fint! Men ædegildet har nok gjort, at vægten stadig lå over 81 - 81,1 kg.
Pyt - det skal jo heller ikke gå før hurtigt...
Fandt et 5:2 site med videoer - glimrende og meget inspirerende!
52faste.dk
Kunne godt lide begge to videoer. Den lange og den korte.
IGF1 - havde jeg ikke engang hørt om før...

I går fik vi undervisning på banen udendøre. Åh, det var hårdt! Men gik godt.
Vist nok de første par gange vi har præsteret at lave traversade! Ikke perfekt - men godt på vej!
Jeg havde for en sikkerheds skyld sat snore foran indgangene.. i "gamle dage" kunne Mik finde på at smutte ud fra ridebanen når vi fik undervisning!!
Hov-badet gik også fint - Mik fik sin spand og var optaget af at spise...

Fik hængt op hovedtøj mv i mit lille skab i stalden.
Jeg måtte tømme det og gøre det rent igen. Fik en pose hesteguf som indflytter gave. Tænkte mig ikke om.
Så en hel flok MUS havde holdt party party i mit skab... ØV! MASSER af muse høm hømmer.
Og jeg som havde gjort skabet så fint rent!
Måtte jo igang igen... tømme skabet, vaske og desinfektere..

Nu har skabet stået tomt en uge - håber at musene har indset at der IKKE er spiselige ting..

I dag skal Mik og jeg ud på langtur i skoven med en anden ekvipage - FEDT!

Måske kommer datteren også til ridning i dag.
Så jeg regner med en dag i hestenes tegn!

Har lige sat blomkåls-pizza bunden ind i ovnen - bliver spændende at smage!
10 år13. marts 2014 kl. 08:57
#1442
Sådan! 100 g lettere i dag! Vægten viste 81 lige ud! DET er lang tid siden.
Så det er helt sikkert at jeg holder fast i 5:2 metoden!

Dog bliver jeg nok nødt til at veje og taste ind det jeg spiser alle dage per uge.
Jeg er aldeles ikke god til at vurdere hvor meget - eller hvor lidt - jeg har fået spist.

Troede jeg havde spist omkring 2.000 kcal i går. Men nej - det var kun 1709 kcal. Til gengæld fik jeg rørt på mig og brugte ca 2.534 kcal. Skridttælleren viste 16.895 - inklusive Miks skridt hehe.. Men det at ride er faktisk noget som bruger ret mange kalorier. Giver sved på panden!

Blomkålspizzaen blev lavet med tomatskiver og kalkunbacon. Men jeg syntes ikke det var noget at skrive hjem om.. ØV!
Så meget bøvl for sådant et resultat.. Tror nok jeg hellere havde spist blomkålen enten rå, dampkogt eller som suppe!
Men - så ER opskriften da afprøvet. Og har stadig tilbage af "pizzaen" til i dag.

AV AV AV!! Det gjorde ONDT, forfærdelig ondt, at være på gårdagens langtur!
Mik er blevet så god til at fortælle mig, at nu har jeg så ONDT at jeg skal ned og gå en stund!

Måske fordi jeg giver mig? Eller sidder urolig?

Vi red alt alt for meget skridt i går - det kan mit bækken ikke lide. Dette er vist noget som også andre "tanter" oplever... Det der, at skridt er det værste for gamle rytter-tanter..
Galop er det som gør mindst ondt.

Hvorom alting er, så er det rart at være på tur med en anden rytter som ikke bliver sur når jeg er nødt til at kravle ned og gå lidt.

Jeg HÅBER at det bliver bedre med tiden! Vha vægttab og træning. Det BURDE det gøre.

Bagefter var jeg fuldkomment bombet og måtte ligge i min seng som en anden Fyrst Oblomov.
Heldigvis havde jeg "tanket op" på biblioteket. Denne gang med lutter "hygge bøger".
Jeg trænger gevaldigt til lidt virkelighedsflugt.

Datteren kom ikke til ridning i går. Takke være DSB's kaos.
Men vi satser på i morgen!

I dag står den for hendes vedkommende på fys. Så kommer moms taxa og turen går til optiker, eventuelt ridesport forretning på hjemvejen. Mine gode jodphur støvle er gået i stykker. ØV ØV ØV. Jeg tænker, at jeg får de støvle tilbage som datteren har lånt. Og så håber vi forretningen har støvle som passer hendes fødder rigtig godt.

Håber jeg har så meget krudt tilbage når jeg kommer hjem at jeg magter at tage ud til Mik og træne lidt.
Den bedste forebyggelse af forfangenhed er at hesten motioneres rigelig.

Græsset er begyndt at pible frem..

NEJ NU bliver jeg SUR!
Datteren ringede - der er igen i dag KAOS i togtrafikken i hovedstadsområdet! Igen i dag!
Muligvis kan datteren ikke komme til sin fys behandling...

Og hvad med alle de hundrede tusinder som ikke kan komme på arbejde??
10 år14. marts 2014 kl. 08:07
#1443
EEI - tænk at jeg blev ugens vinder - med et vægttab på 1,4 kg!
Det er jo helt fantastisk!
Kæmpe tak til inspiratorerne som fik mig igang med 5:2! Siden 11. feb indtil 13 marts har jeg tabt 5,3 kg! Det er da vildt!

Men jeg er nødt til at holde styr på hvad jeg spiser også de 5 dage/uge hvor jeg ikke faster.
I går aftes måtte jeg spise ekstra for at komme op over det jeg forbruger hvis jeg hviler 24 timer= hvilestofskiftet.

Det er meget afslørende hvordan morgenvægten straks hoppede opad - fordi jeg spiste så meget så sent! fra torsdag til fredag + 0,5 kg.
Hehe - jeg lægger jo min fastedag på onsdag - så torsdags morgenvejning er efter en fastedag.. SNYD? Nej, det synes jeg jo ikke! Jeg vil jo gerne vide hvad JEG vejer og ikke hvad jeg + "mavefyld" vejer!

Igår blev en lidt tabt dag vedr. motion. Nåede ikke ud til Mik. Han fik holde velfortjent fri efter den lange skovtur.

Jep - datteren kunne ikke nå frem til sin fys i tide... Og fyssen havde ikke aflysninger senere.

HÅBER hun kan nå frem i tide i dag. Planen er, at hun skal have hesteterapi "sen formiddag" - dette blæsevejr.
DMI melder, at vi kan regne med vindstød op til 20 m/s = hård kuling; "Kviste og grene
brækkes af - besværligt at gå mod vinden" og middelvind lidt under 15 m/s = stiv kuling; "Større træer bevæger sig, trættende at gå mod vinden".

Heldigvis er der ikke store gamle træer tæt på venindens lille ridebane. Og heldigvis mener DMI at vi ikke får regn heroppe i Helsingør.

GODT jeg har vasket masser med ekstra udendørstøj. I dag har man nok brug for halstørklæder, huer og handsker/vanter. Og tykke uldsokker. Hvis man skal tilbringe mange timer udendøre.
Jeg må lige tænke over hvorvidt jeg er sikker på at nå at træne Mik bagefter... eller bør jeg tage ud til Mik tidlig formiddag?

I går forsømte jeg Mik. Moms taxa var i startpositionen.. og når datteren endelig nåede frem til Nordsjælland - dog overhoved ikke i tide til at kunne få fys behandling - hentede jeg hende herhjem. Hygge & sund frokost.
Bagefter tog vi ud på indkøb af ridegrej..
Det er KUN i rideforretninger at mit shop-amok gen vågner.. hehe!

Men det er så vigtigt at sikkerheden er i top!

Tænker skarpt på at se hvorvidt jeg på nogen måde kan få råd til at købe en hit-air sikkerhedsvest til datteren... Men for POKKER hvor er de dyre! Men geniale! Air-bag til ryttere! Man klipser fast en wire til sadlen. Hvis man falder af, udløses sikkerhedsvestens airbags. Air bags som beskytter nakke, ryg, lænd, ribben - og derved alle indre organer.
Bagefter skal man skifte patron - de koster 200 kr.

hehe - hvis man står af hesten og GLEMMER at klipse wiren fri - så koster det 200 kr. HVER GANG.
Plus at jeg nok tror at mange heste flipper ud når rytteren, PUF!, pludselig "vokser"!! Det giver sikkert en hidsig hissende lyd når patronen eksplosivt fylder op vestens air-bags! Lige den slags lyde som kan få den roligeste hest til at flippe ud!




10 år15. marts 2014 kl. 07:52
#1444
FASTE DAG! Håber jeg kan gennemføre sådan, at jeg lander ved 500 kcal.
Har i hvert fald lavet et måltid klar: 144 kcal - en lille et ægs omelet med pastinak og selleri. Den kan jo udmærket spises kold.
Er MEGET spændt på hvorvidt jeg endelig kommer under 80 kg denne uge.

Vi får tørvejr - men meget blæsende. Op til 20 m/s i vindstødene.. Hm.. - jeg havde tænkt at tage en tur med Mik i skoven. Men det er ikke særligt sjovt hvis der falder kviste og grene ned.
Jeg må se!

Undervisningen i går gik delvis meget fint. Men jeg havde så voldsomme smerter, at det nok påvirkede ret meget. AV AV AV!
Venstre hofte og ben ville ikke lystre.

Jeg har lovet mig selv at bide tænderne sammen og ikke pive. Men siger først bagefter, at jeg havde ONDT.
Ikke at jeg vil opgive noget som helst pga mine sygdomme så længe jeg KAN.
10 år17. marts 2014 kl. 08:49
#1445
Hvor er det bare et flot vægttab - 5 kg. på en måned! Tillykke med det Sol.

Jeg tænker, at hvis du fortsætter med det, så vil det også hjælpe på dit ben og din hofte, for hvis man i forvejen har porblemer med disse, så kan problemerne forværres af, at man slæber rundt på lidt for mange kilo. Mine problemer med ben og hofter er blevet meget bedre efter at jeg har tabt mig - også på 5-2 :-)
10 år17. marts 2014 kl. 12:58
#1446
Tak 1magda!
DEJLIGT at læse at det at tabe vægt har hjulpet på dine problemer med ben og hofter!
Meget inspirerende - og hjælper i hvert fald mig, at være standhaftig.
Jeg håber jo også at det vil hjælpe på mine smerter og problemer!

Måske skaden inde i mit bækken ikke vil genere mindre?
Men venstre knæ MÅ simpelthen blive bedre hvis jeg bliver ved med at høvle vægt af...

Det ville også være lækkert at slippe for at venstre underben pludselig hæver op - jeg kalder det mit elefantben.
Til tider kan det være svært at få venstre støvle af når jeg kommer hjem...
Problemet med hævet venstre underben kommer fra venstre knæ.. først kommer der en hævelse i hasen - og så forhindrer denne hævelse venepumpesystemet i at "pumpe" væske tilbage op fra underbenet.. og så PUF! har jeg et elefantben...

PS har lige spist halvdelen af min 1 ægs omelet med pastinak og sellerirod - MUMS! 70 kcal

Må lige tjekke hvad andet jeg skal spise i dag...
10 år17. marts 2014 kl. 13:28
#1447
80,1 kg - YESS! Måske er det denne uge vægten flytter over i halvfjerdserne?

Har tabt 6,3 kg siden 11. februar.
Men BMI er endnu "obese"... FED - 30,1 ... om ikke SÅ lang tid er jeg "kun" overvægtig :)

Fastedagen i går gik fint! 490 kcal er vel tæt nok på 500... Måske lidt voldsomt med protein? BÅDE et æg og en lille svinekotelet. Det er nok i overkanten.
Den lille omelet med grove rodfrugter smagte fint - den kommer "fast på menuen".

I dag vil jeg have en "masser med grøntsager" dag.
10 år18. marts 2014 kl. 07:50
#1448
Dejligt at høre at det på alle mulige måder går fremad for dig Sol :)
10 år18. marts 2014 kl. 08:49
#1449
På mine fastedage har jeg også et højt proteinindhold i kosten og på de øvrige dage tænker jeg "sund kost" = mange grønsager, så jeg tror ikke det gør noget, at der er overvægt af protein på fastedagene. Vægtmæssigt virker det i hvert fald og fordelen ved det høje proteinindhold i kosten på fastedage er, at man føler sig mæt i længere tid, af den smule man får. Det betyder jo noget, at man ikke render rundt og er konstant sulten.
Og desuden tænker jeg, at proteinindholdet egentlig ikke er højere end på en almindelig dag - det er bare fedtet, sukkeret og kulhydraterne der er MEGET lavere :-) Og det tror jeg ikke vi tager skade af...
10 år18. marts 2014 kl. 09:51
#1450
Tak søde Kosesmølf!
Bare det var så vel!
Men jeg prøver ihærdig at fokusere på det som går godt!

Var på vej ned i kulkælderen - jeg er ikke stærk nok psykisk at følge med i den horrible socialpolitikse afvikling af velfærden i Danmark.
Christians nødråb "gik klokkerent ind"... fordi jeg har mødt ham IRL. De 11 timer før han blev fundet - og heldigvis i live - var meget hårde.
Når man er god til indlevelse og empati så går nødråbene direkte ind og dybt.
Der er så mange som lige nu LIDER og er udsat for tortur af samfundet.

Jeg er jo en handlingsorienteret person. Af fødsel og livslang vane. Derfor er det utålelig at jeg ikke kan råbe folk op.
Ikke engang en sød hestepige jeg kender. UTROLIG så mange mennesker som er iskolde og ligeglade. Som overhoved ikke vil indse, at vi har så mange grimme uretfærdigheder HER i landet. At vi burde feje foran egen dør. I stedet for at fokusere på tragedier og uretfærdigheder langt borte.
De problemer skal vi naturligvis heller ikke negligere.
Men vi har et direkte ansvar, alle som en, for situationen herhjemme.

It breaks my heart.

Derfor prøver jeg meget ihærdig at fokusere på de ting jeg KAN ændre. Såsom min overvægt.
Og følger blot med "for halv maskinkraft"... samler systematisk info.

Jeg bilder mig ind, at hvis jeg gør en effektiv indsats for mit helbred - så er jeg mere egnet til at deltage i kampen for et anstændig Danmark!
10 år18. marts 2014 kl. 10:02



For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });