Fra BMI 33 til BMI 25 på kortest forsvarlige tid

Du læser en tråd i debat > vægttab 10+


#331
re: Alt står i hestens tegn ;o) MEN det går fortsat fremad!
Tak Calcit, Ablanu og Michael - dejligt nogen følger lidt med - på trods af at jeg ikke når at følge med i andres dagbøger...
Klagen er sådan set klar til afsendelse - men jeg mangler stadig nogle af de regninger som jo skal med... Har f.eks. ikke endnu fået en eneste regning fra Landbo Højskolen (nu KU LIFE)... og det er jo de STORE regninger. Deadline nærmer sig... man skal klage inden tre måneder - dvs 1 nov. 2011. I værste tilfælde må jeg sende klagen afsted og henvise til at der kommer regninger efterfølgende... når KU LIFE får smøvlet sig færdig..

Jeg er så træt at jeg vrøvler hehehe! Atter en dag med masser af frisk luft og mere motion end mine arme fødder egentlig kan klare - 13,3 km siger skridttælleren. Plus mugning og store skylledag!

Såret er efterhånden så LILLE og meget pænt. Men kors så der stadig klistrer spåner og MØG til pelsen rundt såret! Det kræver enorm tålmodighed fra hestens side og stædighed fra den som skyller (=mig) at få løst op den indtørrede sårvæske som virker som klister.. Og det skal jo gøres meget omhyggeligt så man ikke kommer til at spule skidt IND i såret...
Jeg synes det er mega ærgerligt at jeg ikke har video optagelser af hvor perfekt Mik opfører sig!
Når vi er så langt at der skal spules med sterilt isotonisk saltvand så står jeg bagom Mik, beder ham om at løfte venstre bagben - som jeg støtter med venstre hånd - og så kan jeg spule direkte ind i såret og SE præcis hvad jeg laver! Jeg synes Mik er en fantastisk hest! Jeg benytter jo en kvart liters lab. sprøjteflaske til at spule med. Og bruger 2 liter sterilt saltvand hver gang... så det er jo i mange omgange han skal løfte bagben og stå som en statue så jeg spule sterilt (dvs så sterilt som det nu kan lade sig gøre..)

Såret i kodebøjningen lader han mig også pleje uden problemer.
Der skal vi ind på staldgangen. Hoven skal i blød i en spand med lunkent vand. Såret skal forsigtigt vaskes og skylles helt rent. Så jeg skal skifte vand flere gange. Til sidst skal der spules med sterilt isotonisk saltvand, såret og hoven skal duppes tør og så skal der smøres creme på.
Jeg ligger på knæ bagved Mik under hele procesen - med hovedet helt tæt ved hoven når jeg skal inspicere det vaskede og tørrede såret..jeg sætter pandeløgte på og har sågar tjekket såret vha forstørrelsesglas med lys.... Den slags er det bestemt ikke forsvarligt at gøre med alle heste!
Nåh - nu gaber jeg så enormt... må hellere komme i seng igen.
Sov fra otte til lidt i ti - ville jo se stjerneskuddene.... men jeg så ikke et eneste! ØV!
God nat alle sammen!
12 år8. oktober 2011 kl. 23:31
#332
re: Alt står i hestens tegn ;o) MEN det går fortsat fremad!
Jeg er benovet over din tillid til Mik. Med hovedet lige i sparkehøjde, og ude af hestens synsvinkel. Ja al ros til Mik for at være så tillidsfuld, men også al ros til dig for at du stoler på din hest så meget.
12 år9. oktober 2011 kl. 10:07
#333
re: Alt står i hestens tegn ;o) MEN det går fortsat fremad!
silvercocker - ja jeg ville ALDRIG gøre den slags ting med andre heste! Mik er meget speciel!
(Det synes jo selvfølgelig hver hesteejer om sin hest...)
Men jeg har noget at ha min mening i... hvis man kan sige det sådan... (er meget træt efter 4 timers skovtur med Mik plus aftentur på 2 timer...)
Mik har passet på mig så mange gange. Ja han har faktisk reddet mit liv i hvert fald to gange..
Den ene gang reddede han både mig og sig selv - vi var ved at blive kørt ned af en lastevogn. Mik sprang et kæmpe panterspring lige til siden, bort fra vejen.
- og det uden at tabe mig! Som slet ikke var forberedt på sådant et sidelænges hop. Egentlig principielt et UMULIG spring!
heste har meget hurtigere reaktioner end vi har. Og de er meget meget stærkere..
Også i dag, når han pludselig "så en spøgelse" - vupti så flyttede han sig mega hurtigt - men lige sådan at jeg ikke kom i vejen..
Den knuste stortå var sort uheld... ikke noget Mik "bedriver" til hverdag..

Det at vi har så stor tillid til hinanden skyldes nok sikkert mange forskellige ting.

Dels er Mik "så klog at han kan spille dum" - for at citere avleren...

Vi har tilbragt enormt meget tid sammen. Og vi har lavet masser af mærkelige ting - og det helt med vilje og overlæg. Den gang jeg købte Mik var han unghest og MEGET bange for alt muligt. Damen som havde købt ham ville sælge ham - fordi hun mente han var en "problemhest"...
12 år9. oktober 2011 kl. 20:51
#334
Hej Sol.re: Alt står i hestens tegn ;o) MEN det går fortsat fremad!
Hvor er det skønt at høre, at der er fremgang med Mik nu! Det må være så dejligt for dig endelig at se at såret begynder at hele fint med al dit møjsommelige arbejde!

I lader til at udgøre et rigtigt godt team dig og Mik, sådan som I passer på hinanden! :)

Mange hilsener Katzen
12 år11. oktober 2011 kl. 08:08
#335
re: Hej Sol.re: Alt står i hestens tegn ;o) MEN det går fortsat fremad!
I 2 er bare et perfekt makkerpar.....Mik er klog og årvågen...godt du har givet ham den tid og ro....han giver ikke op...godt du viste ham tillid...
12 år11. oktober 2011 kl. 13:16
#336
Alt står i hestens tegn ;o) MEN det går fortsat fremad!
Tak katzen og Calcit at i gider kommentere - nu jeg ikke har overskuddet at gøre gengæld! Men bare vent - jeg kommer STÆRKT tilbage!
Nu mener jeg, at jeg tør citere Winston Churchill og sige at jeg nu kan se begyndelsen på slutningen af denne periode... som jo helt har stået "i hestens tegn"!

Det er jo ikke kun det, at jeg tilbringer lige så meget tid med min hest som andre er på sin arbejdsplads ;o) - sandheden er, at min kondition jo ikke rigtig er god nok til udendørs liv i det omfang!
Plus at det faktisk gør ondt hvert skridt jeg går... så for tiden spiser jeg smertestillende for at kunne motionere hesten - og ikke mindst mig selv - gennem mange km gåture hver dag. Jeg er oppe på omkring 13 - 14 km gåture. Og det er HVER dag. Uanset regn.
Men sidst det regnede blev vi godt nok våde! Mine gode sikkerhedssko fra Harald Nyborg plus min hue tørrede ikke ens på tre dage. Så jeg var nødt til at tage hårtørreren til hjælp.
Ortopædkirurgen grinede - hehe de der helfods-indlæg skal skiftes hvert andet år!!!!!! Så nu ved jeg hvorfor de ikke har virket! Mine indlæg er vist nok tussegamle... evt. mere end ti år...
Den eneste bandagist som dur ligger inde i København - så det må vente indtil Mik må komme på fold.
Han bliver helt rundtosset hvis han skal stå i sin boks i stalden når kammeraterne kommer ud på fold om morgenen..
Han bliver vist meget glad når jeg kommer - så ved han, at han kommer UD!
Beviset etr, at han i går for første gang nogensinde VRINSKEDE når jeg kom for at hente ham ud på tur!
Så i går var jeg ikke til at skyde igennem! Min reserverede og hemmelighedsfulde hest... VISTE at han var glad for at jeg endelig kom!
Det er også et underligt liv både for en hest og et menneske at være sammen så mange timer hver dag!
Selskab af et menneske kan ALDRIG erstatte hesteflokken. Vores arts betingede adfærd er alt for forskellig...
Nåh - nu må jeg i tøjet og ud til hesten!
Det går stadig fint fremad med begge sår - men hvor TAGER DET LANG TID!!!
Vores almindelige dyrlæge har bedt at jeg ringer en gang per uge og holder dem ajour,.
I går fik jeg atter snakket med dem. Og så kom det frem, at de ikke havde regnet med at Mik ville overleve!
Mette dyrlæge sagde, at den anden gang hun indlagde Mik på hospital var hun i hvert fald sikker på, at han ville dø.
Så jeg får enormt meget ros for hvordan jeg har passet Mik!
Dyrlægerne mener, at mindre ikke havde kunnet gøre det.
Det er rart at af fagfolk få at vide, at man har reddet livet på sin hest gennem ydderst pertentlig og vedholdende pleje.
Jeg ved ikke hvis I kan forstå hvad jeg mener når jeg føler, at NU ER HAN VIRKELIG MIN HEST. Jeg føler at jeg omsider har gjort mig fortjent til at have ham.
Vi to hører sammen.
For mig har dette mange plan. Også spirituelt.
En hest er noget helt særligt - hvis man giver det LOV til at være noget særligt,.
12 år14. oktober 2011 kl. 06:50
#337
re: Alt står i hestens tegn ;o) MEN det går fortsat fremad!
Kære Sól.

Hvor er det dog dejligt at høre, at det går fremad for Mik og dig. Al den motion du får må jo være godt for noget - også selv om det giver dig smerter.

Godt du har genfundet de positive sider - jeg glæder mig SÅ meget på jeres vegne:o)

Solskinsfulde vinterhilsner fra
Nikomath
12 år15. oktober 2011 kl. 15:04
#338
re: Alt står i hestens tegn ;o) MEN det går fortsat fremad!
Tak for din hilsen Nikomath!
Jo - det gør jo også mig godt at være så meget ude og gå så mange km - på trods af, at det gør ondt!
Kontrolvejning hos lægen viste at jeg havde tabt et kg og fedtprocenten havde gået ned fra 40% til 38%...

Der er ingen tvivl om, at Mik har klaret sig mod alle forventninger!
Fik en snak med en veterinær studerende i går. Hun fortalte, at deres forelæser havde fortalt om Miks sår og sagde, at det er det største operationsår hun nogensinde har set. Hun mente ikke at hesten ville overleve! Så Mik er en sej og tapper lille fyr! Sammen har vi fået han reddet til livet!
Jeg venter jo ivrigt på at operationssåret endelig skal lukke helt - men det går langsomt... I dag er det atter skylledag - NU må jo intet gå galt! Så jeg er fortsat ekstremt omhyggelig!

I forgårs fik Mik massage af en dygtig massør - og det viste sig, at han havde afsindigt ONDT hist og pist... massøren sagde at Mik også trænger til kiropraktor behandling... der er låsninger i sjette og syvende halshvirvel og bækkenet er skævt...
Det var ikke rart at se hans øjne - han stejlede sågar. Så ONDT gjorde det!
I går havde han det bedre. Jeg masserede ham selv, gav ham en Equine Touch omgang (basic moves) - det er bindevævsmassage af en helt speciel type. Bagefter tog han sig en lur i sin boks midt om eftermiddagen! DET gør han ellers aldrig! Så det har hjulpet lidt med massage og ET.
Kørte til Slangerup for at låne et Back on Track dækken - alle som har muskelsmerter skulle skaffe sig back on Track grej - der er keramiske partikler i tekstilfibrerne og de reflekterer kropsvarmen som infrarøde stråler - og det fremmer blodcirkulationen og hjælper til med helbredelse..
I morgen går jagten ind på en kiropraktor!

Mik SKAL både blive rask OG smertefri! So Help me God!
Jeg helmer ikke før den hest har det godt og er glad igen!
Det er helt urimeligt at en inkompetent dyrlæge kan få lov til at blive ved med at ødelægge raske heste! HELT urimeligt at han har påført en uskyldig sagesløs hest så mange lidelser! Og bragt hesten i livsfare.
Mik er jo ikke endnu i mål = rask og smertefri.
Jeg frygter at hele oktober også er forbi før jeg endelig kan trække et lettelsens suk.
Tre måneders mareridt på grund af en inkomptetent dyrlæge! FØJ siger jeg! han skulle stoppes! Men nænej - der er kun TO dyrlæger indtil nu som har fået taget sin auktorisation. Den ene pga af druk og den anden pga misbrug... De holder hinanden om ryggen i den branche!

Nåh - min vrede kan jeg ikke bruge til særligt meget! Der bliver klaget over den inkomptenete dyrlæge. Og det er så det. Enten får jeg ret - og får refunderet udgifter. Eller så får jeg ikke ret.

Det vigtigste for mig er dog at Mik har overelvt og at han nok skal få et godt liv og blive en glad hest igen!
12 år16. oktober 2011 kl. 08:42
#339
re: Alt står i hestens tegn ;o) MEN det går fortsat fremad!
Kiropraktik og massage kan gøre underværker! Taler af egen erfaring :)
Håber det hjælper og han får det bedre, når han får "knækket" nakken også!

Stadig dejligt at høre at det dog går fremad :D

Mange hilsener katzen
12 år16. oktober 2011 kl. 21:14
#340
re: Alt står i hestens tegn ;o) MEN det går fortsat fremad!
Du er altså sej, Sol! :) .. Og det er Mik også, hils den kære hest!
Og hvor er det da skønt også at få det at vide af fagfolk, som du selv siger!

Tommel op!
12 år18. oktober 2011 kl. 17:23



For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });