Fra BMI 33 til BMI 25 på kortest forsvarlige tid

Du læser en tråd i debat > vægttab 10+


#2161
Det kan jeg godt forstå Firkant!
Men Mik står jo ikke i Helsingør - han bor i Fredensborg på et sted som er helt umuligt at komme til med offentlig transport!
Jeg HAR undersøgt - så det er ikke bare noget jeg tror!

Var til første besøg på Poppelgården. GODT jeg havde taget mine forholdsregler og fik snakket med kirurg FØR besøget.
Jeg kunne jo henvise til kirurgen om, at almindelig holdtræning ikke kan komme på tale før efter 2. april.
Fyssen virkede sød og OK.
Hun målte op hvor meget jeg kan bevæge armen nu - og det er så skrevet op i journalen.
Jeg fortsætter med min forsigtige træning hjemme - fik to øvelser til.
Og så ses vi den 8 marts.
Så hun kan måle igen og vi har tjek på hvordan det udvikler sig.
Jeg skal jo prøve at få mere bevægelighed i skulder ledkapslen. Ellers skrumper den yderligere og bliver stivere endnu.
Men detskal jo gøres meget forsigtigt - sådan, at jeg ikke kommer til at rive op reparationerne...
INGEN ved jo hvorvidt reparationerne er syet i noget skrøbeligt noget som hænger lige så lidt sammen som leverpostej...
Eller om mine sener er rimeligt seje - som de tykke sener man kan finde i sin bøf.

Efter 2. april kan man regne med, at det som kan vokse sammen er vokset sammen... og reparations arvævet er som det er.
Og så kan man begynde at prøve at bygge op.
Få mere styrke.
ved ikke hvorvidt man kan få mere elasticitet i gamle sener... men vi prøver! Med kost, laser, blid træning..
6 år23. februar 2018 kl. 12:46
#2162
hej Solakka
måske kunne du have glæde af et træningssystem der hedder: Z-Health.
youtube.com
god bedring
6 år24. februar 2018 kl. 08:02
#2163
Jeg ved godt at han ikke bor i Helsingør, men jeg kunne jo køre din bil, så du også kunne komme med og være sammen med Mik, mens jeg sørger for ham. Jeg er jo ikke hestepige, men lærenem, så jeg har brug for en god lærer til at lære mig, hvordan heste ønsker deres wrap og vand. ;-)

Jeg håber at Helten din holder ud og at du heler lige så fint i skulderen. Jeg håber at du kan træne bevægelse og styrke tilbage i armen.
6 år24. februar 2018 kl. 17:30
#2164
tak biologi C jeg tjekker! Og bliver betalende kunde her i madital - jeg bliver nødt til at GøRE en radikal indsats..
Vægten går den gale vej... muskler omdannes til fedt... og der kommer mere fedtvæv.
Den vægtøgning vægten viste her til morgen..føj! plus 3 - 4 kg... betyder sikkert en øgning på mindst 6 kg fedtvæv.
Man kan dårligt sy i fedtvæv... så det er ikke godt for de operationer jeg skal have.
Og hbis jeg ikke tager mig sammen så siger mine knæ også op kontrakten....

Firkant det var da et godt forslag! Men tjek nu afstande....kan ikke love afhentning på stationen! VI KA JO SKRIVE PB

Åh nu glemte jeg at slå caps lock fra.. har så små hænder at jeg ikke kan shift + bogstav med en hånd.

Højre hånd er jo også i udu... ikke blot skulderen. Skulder kirurgen anbefalede at en hånd kirurg kigger på hånden. Han mente der er forsnævring i karpal tunnellen.
DET er heldigvis en lille bitte operation. Hvis jeg ikke kan træne op hånden...
6 år24. februar 2018 kl. 18:35
#2165
Betalende medlem af madital siden fire dage... Bliver nødt til at taste mad igen igen igen..
Prøver at skabe "normaldage" som så blot kan genbruges...
Alt mit tøj er krøbet i skabet... Ikke godt når det er så koldt at man har brug for ordentlig med tøj på..
biologi C tjekkede Z health - og fandt nogle øvelser jeg kan gå igang med...
jeg kal jo passe gevaldigt på... endnu 4 uger
og så må jeg langsomt gå igang med at bygge op lidt styrke
6 år27. februar 2018 kl. 13:41
#2166
Så er forløbet med hofte operation to indledt!
Var i går til sidste kontrol for hofte operation et.
Hos den flinke, dygtige, sympatiske unge kirurg som udførte operationen.
Ved første kontrol efter op. spurgte jeg, ham, hvis han ikke godt nok ville operer hofte nr to også - nu det var gået så forrygende godt.
I går fortalte ham, at han nu har specialiceret sig på fod kirurgi.
Ønskede ham tillykke - fødder erjo meget meget meget mere komplicerede end hofte proteser. Den kommentar kunne han godt lide.
Og i det hele taget kunne han da huske enhver detalje og alt muligt jeg har fortalt ham..
Plus han havde fundet ud af min skulder operation..

Det er da godt nok utroligt, synes jeg! Fordi der kommer jo en lind strøm af patienter....

Men jeg mener jo nok, at det er en kombination af faktorer som har gjort, at denne kirurg husker mig og mit.

Vi fik en god snak. Og han lovede at henvise mig til en god kollega vedr. hofte operation to.

Fik indkaldelse i e-boksen allerede i går aftes.
Første møde med min ny hofte kirurg er allerede den 21. marts.

Hvornår jeg kan blive opereret afhænger jo af mange ting.

Hvad angår sund levevis så er jeg jo parat omgående!
Nul cigaretter, nul alkohol, normalt max 3 kopper kaffe per dag. 2 frugter og resten grøntsager mindst op til 600 gram.
Kun undtagelsesvis andet brød end grovt rugbrød.
Ingen fede sovser. Meget lidt kød. Fisk to gange per uge...
Som slik /sødt rosiner og el svesker. mellem 10 - 20g henholdsvis mellem 20-25 g. (Sveskerne bliver blødlagt og kogt - har jo problemer med min Colitis Ulcerosa for tiden... den "småbobler"... småbløder... så det er vigtigt at tarmen får fibre at arbejde med... Forstoppelse kan udløse udbrud... hos mig i hvert fald)
Lidt nødder og mandler hver dag - i meget små mængder.
Kosttilskud og hestekosttilskud til led og sener... Dog ikke fiskeolie - da jeg jo spiser fisk OG hørfrø...

Men træningen halter. S¨jeg må sætte skruen i vandet og klø på med GLA:D træningen . Så jeg er så fit som overhovedet muligt til operationen.
Har dog problemer med at gå... min venstre hofte er djævelsk... jeg kan jo heller ikke så godt tage Ibuprofen - nu jeg går og småbløder...
Dolol og den slags elende - hader jeg!
Bliver så træt og sløv...

Men nu må vi se, hvordan jeg kan optimere min motion og træning her op til operationen.

Med lidt held når jeg også at smide diverse kg. Det er jo gået rimeligt godt siden jeg tog mig selv sammen omkring den 27.2. Den gang 86,3. I dag den 8.3 viste vægten 83,7. O i går var IKKE en "toer dag"... kører ludt ala 2:5 metoden...


6 år8. marts 2018 kl. 10:44
#2167
Sol, du er så sej! Det lyder dejligt med endnu en hofte. Det kan da kun gå for langtsomt. Jeg kan godt huske hvor ondt jeg havde de sidste uger. Jeg xer fingre. Også for din træning.
6 år8. marts 2018 kl. 21:54
#2168
Du har dæleme da noget at kæmpe med. Flot, at du holder hovedet oven vande. Jeg er lige nødt til at spørge dig om noget. Jeg kan huske, du fortalte at både dig og hesten tog glucosamin - og at det var meget billigere at købe hestetypen. Men hvad er det for et produkt, du bruger? Og hvordan doserer du til dig selv? Jeg har svært ved at gennemskue de sparsomme varedeklarationer.
6 år10. marts 2018 kl. 10:12
#2169
Marlene P - der står altid på bøtten hvor mange gram til x kg hest.. hyppigt x gram till 500 kg hest.
Eller så står der x gram til hest og ½x til pony....

Hvis der stårt g/kg hest - så regner jegdet om til g/kg menneske vægt.

Og så drejer det sig om at have en fin vægt... - så man kan veje f.3ks. 3,9 g... Har man ikke det - så vejr man op f.eks. 10 gang og 20 gang - vurderer hvor mange måleskeer det bliver osv.

De samme metoder bruger jeg når det er flydende produkter.

Gennem tiderne har jeg brugt lidt forskellige heste produkter...
Næste gang køber jeg fra Börjes - de har web shop på dansk. Og prisen er fin!
Superflex NAF 1 liter 454 danske kroner!

borjes.dk

Superflex NAF indholder alle vigtige komponenter: Glucosamin, kondroitin, MSM og hyalonsyre

"Superflex har rätta kombinationen, ett vetenskapligt balanserat förhållande av lättabsorberande Glukosamin, Kondroitin, högsta kvalitet MSM, Hyaluronsyra och antioxidanter. Innehåller en perfekt balans av optimerade näringsämnen, utvecklade under tjugofem års arbete med sunda och friska hästar."

Må klatre op ur kælderen for at- endnu engang - tjekke hvad det produkt jeg pt anvænder hedder.
Jeps - det hedder Cosequin Asu Plus - er købt hos Hørsholm Hestepraksis.

På bøtten står det - heldigvis - 1 scoop=17 g
Fordi "en ske fuld" kan jo være mange ting... hvis man pakker pulveret sammen kan der jo være ret meget mere pulver i en scoop end hvis man skraber op "luftigt" pulver...

Ellers er instrukserne som følger... (og så skal man til at regne om til kg... men det er jo nemt vha internet . Det var værre i gamle dage!
Da havde jeg altid et lille hæfte med SI enhederne og omregnings formler ved hånden...


Instructions for Use Cosequin ASU Plus:
Initial 2-4 weeks:

600-1,200lbs - 2 scoops daily

Under 600lbs - 1 scoop daily

Long-Term Administration:

600-1,200lbs - 1 scoops daily

Under 600lbs - 1/2 scoop daily

Initial administration period is 2-4 weeks at 2 to 4 scoops per day depending on weight, or as recommended by your veterinarian. For horses over 1,200lbs. administration may be increased. Cosequin ASU Plus can be administered either at one feeding, or divided between feedings. Once response is noted, the number of scoops can gradually be reduced to a level that best maintains your horse. Prior to and during an event or strenuous exercise, administration may be increased back to the initial level for extra support.




6 år11. marts 2018 kl. 15:07
#2170
Jeg synes min skulder rehab RYKKER!

Men skal jo passe på at ikke "gå til den" for meget...
Hvilket jeg må erkende jeg HAR gjort. Det er helt OK, at komme op på 4 på smerteskalaen. Men smerten skal være væk efter restituering under nattens løb.
Det er den ikke - så jeg må skrue lidt ned på genoptræningen af skulderen.

Prøvede at gå 2,3 km i forgårs. DET var for meget. Hofte smerterne var endnu i går så slemme, at jeg dårligt kunne humpe ens 100 meter.
Så DET var også for meget...

Nåh - må blive bedre til at holde igen og være tålmodig.

Nu jeg tidligere har udtrykt så stor utilfredshed med Helsingørs rehabiliterings tilbud på Poppelgården (rygforløb = spildte penge , spild tid. Hofte protese forløb - hvor jeg blev lokket ud i uføre af to unge fysser... den ene, pigen, ville selv træne. Den anden, drengen, stod og kommanderede som man gør til spinning..
Og JEG - mit store fjols - trampede jo på alt jeg kunne.
DET kunne min ikke opererede hofte IKKE tåle. Den er aldrig kommet sig.
Den opererede hofte klarede mosten - MEN jeg fik kæmpe indre blødninger. Store hæmatomer. De er jo efterfølgende forsvundet og den opererede hofte er super.

Men som skrevet - den endnu ikke opererede hofte blev så slemt overanstrænget,at den ikke er kommet tilbage til funktions niveauet og smerte niveauet før den idotiske "spinning" seancen....

... fortsættelse af tanketråd:
Ja så vil jeg i retfærdighedens navns gerne fortælle hvor GLIMRENDE min skulder fyss Pernille er!

Hun er god til at lytte og forstå. God til at inspirere og lære fra sig.
Hun hjælper mig til at holde skruen i vandet - men også til at passe på!

Og så harhun givet mig uvurderlig information om et bestemt worst possible scenarie vedr. min ryg (med 13 diagnoser - hvor hospitalets personale blot kom med voldsom skræmme propaganda - uden at fortælle præcis hvordan jeg selv kan vurdere hvorvidt jeg skal ringe 112 OG hospitalet... eller ej)
Nu ved jeg nøjagtigt hvordan jeg kan vurdere hvorvidt der er fare på færde eller ej.
Hvilket betyder rigtigt meget for mig!
(Jeg har jo for fucking helvede Colitis Ulcerosa i svær grad... ved udbrud - store udbrud - KAN man jo ikke holde på hverken stort eller småt. Dette problem må ikke forveksles med urin og fæces inkontinens pga spinalstenose som laver nervebane ravage... DET er nemligen helt anden problemstilling. Og hvis det sker SKAL man opereres indenfor 24 timer. Ellers sker der uoprettelig skade - og man forbliver urin og fæces inkontinent 24/7 resten af sine dage.
Hospitalspersonalet fortalte jo at man omgåendeskalindlægges og opereres. Og at man bliver utæt for resten af livet hvis dette ikke sker rettidigt.

men de fortalte ikke med mindste pip hvordan en CU patient kan skelne mellem nervebane afklemnings problematik - og voldsomt CU udbrud....

Jeg er jo lidt fatalistisk - så jeg har blot tænkt "let's cross that bridge when we reach it" ... og ellers tænkt, at det jo ikke nytter at tage sorger på forskud. Men at det er bedre at leve livet fuldt ud - medens man har det. Men selvfølgelig har da den ubehagelige oplysning om at en stenose er godt på vej at vokse ind... og at den allerede klemmer på medullaen. Dog uden at lave indention... og hvad der sker hvis denne spinal stenose behager at udvikle sig i en ugunstig retning... har da "murret" lidt i baggrunden.
NU ved jeg præcis hvad jeg skal være OBS på - så det er lungt!

Vægttabet er ikke snorlige... det går lidt ned og lidt op... meen - jeg skal-jeg vil - jeg kan...
så det skal nok komme!

MON jeg når at blive OK før næste operation?? Hehe - her trænes i hvert fald!
Spises sundt.
Ingen cigaretter.
Ingen alkohol.
Max tre kopper kaffe per dag.

Glæder mig og er lidt spændt på hospitalsbesøget hos hofte kirurg den 21.3 - om ni dage!

Glæder mig til næste tid hos rehab fyss Pernille - det er altid fedt at demonstrere FREMGANG!! YEAH!

Om tre uger må jeg så småt begynde at styrke træne højre skulder, arm og hånd! YESS!

Pernille siger,at når man er kommet over et vendepunkt (i skuldertræningen) så går det bagefter STÆRKT!

Jeg glæder mig tilat nå dette vendepunkt!

Fordi jeg jo så gerne ville ride lidt på Mik..

Jeg er jo heldigvis frygtløs - så jeg er meget ivrig og glæder mig til at atter ride.
På trods af hvad det medførte sidst jeg faldt af Mik... den 8. oktober 2017. Hvor jeg jo stadig kæmper HVER dag med at overkomme den skade som skete.

På sin vis forundrer jeg mig over at jeg ikke kan mærke mindste frygt eller bekymring ved tanken om at ride igen.
Enbart ivrig forventning.
Jeg DRØMMER sågar at jeg rider...
6 år12. marts 2018 kl. 13:13



For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });