Fra BMI 33 til BMI 25 på kortest forsvarlige tid

Du læser en tråd i debat > vægttab 10+


#2231
Av av av!
3 gange skovtur - og nu har jeg ondt.
Vræææl!
Ikke noget alvorligt. Men for pokker da!
Træt af at have smerter.
Og sågar på et helt nyt "sted.
Nakken og ryggen.
Det gjorde så ondt st jeg måtte tage tøjlerne i højre hånd og "holde " på ryggen med den anden hånd den sidste tredjedel af strækningen i skoven.

At jeg var ondt i højre overarm og skulder kan jeg sagtens leve med.
Jeg ved jo godt hvad misæren skyldes.
Før første gang i mit længe liv har jeg ikke et godt muskel korset.
Fordi jeg pga de skide skulder ikke har kunnet arbejde fysisk med mugning og anden hestepasning. Og det siden 8 oktober 2017.

Mine forhadte bryster vejer jo godt til.
Hvert spring Mik tager får jo brysterne at hoppe.
Og nu har jeg jo ikke stærke rygmuskler.

De skal væk!
Håber min læge bakker mig op!
Det har han jo egentlig givet tilsagn om.

Der er jo også det aspekt, at den dag hvor jeg ikke selv kan tørre huden i folderne med hårtørrer jo nærmer sig... Og så kommer der jo problemer med fugt og hudløshed...

Kryds fingre for, at jeg enten vinder i lotto - eller får en henvisning!

Nu har jeg måttet slæbe rundt med Babs og Nutte i 58 års tid....
5 år20. juli 2018 kl. 22:59
#2232
Sol - det er da noget juks. Jeg formoder du har en rigtig sportsbh - ellers kan jeg virkelig anbefale det. Det gør en stor forskel når jeg løber. Jeg bruger PureLime Compression Bra - High Impact der holder virkelig godt på formerne. Du kan prøve den hos Intersport og så finde den billigere på nettet bagefter.
Du kan nemlig ikke selv regne størrelsen ud.
Men jeg xer alt hvad jeg kan for at du bliver henvist til operation.
Knus, Alinea
5 år21. juli 2018 kl. 10:31
#2233
Ja Alinea - det ER noget juks! J

Jeg har selvfølgelig en sportsbh samling. De eneste jeg kan passe lige nu er Stay-in-place. Og dem har jeg selvf. haft på ved ridning. Men det hjalp ikke.
De andre modeller kan jeg ikke klemme mig ind i p.t. Men Stay-in-place burde være god nok. Fik fine anmeldelser.
Det er jo også en kraftigere bevægelse, når man sidder på ryggen af en hest med stort opspring ved galop.... Og STOR trav.

Men føj så jeg fik ondt i muskelkorsettet omkring overkroppen! Også musklerne på forsiden af kroppen skriger stadig - og er ømme ved berøring. Muskelkorsettet omkring skuldrene skuldre og nakke er også så ømme, at jeg dårligt kan selvbehandle. Men det gør jeg - naturligvis!

Har måttet ty til smertestillende to dage... Kan dårligt komme op og i min seng. Eller vende mig.

HELDIGVIS kan jeg jo regne ud, at det ikke er mine ryg diagnoser som spøger. Men helt simpelt - muskler som pludseligt kom på arbejde!

Venter lidt med at bestille tid hoslægen. Har andre presserende udfordringer.

¤ gode dage med energi - og så plump ned i smerterne... ØV!!

Den absolut gode nyhed er, at min tarm har stoppet med at bløde. Der er i hvert fald ikke synligt blod.
Men bliver ved med max dos af den forebyggende medicin.
Måtte købe en ny pakke i går... Har lige precis startet ny medicin periode... så jeg måtte betale den fulde pris = 935 kroner...

Kender mange som ikke har råd til at købe den medicin de burde tage.

Der er rigtigt mange fattige i Danmark.
Og de fattige bliver flere.

Jeg hører jo så absolut il de priviligerede. Og tak for det!
Men min tanke gik da til de mange fattige og syge - når jeg skulle diske op med næsten 1000 kroner for livsnødvendig medicin.

Ved godt man kan lave en aftale med apoteket sådan, at man betaler en fast afgift hver måned. MEN banken vil have gebyr før overførslen - så den ordning koster nu 60 kroner på årsbasis.
beskattede penge..Så derfor har jeg valgt at få "et chok" en gang per år i stedet før!..
5 år22. juli 2018 kl. 07:26
#2234
Og så bløder jeg igen..

Umuligt at komme i kontakt med gastro afdelingen.
Kun en kontaktsygeplejerske. Og hun lukkede for opkald.
Et tlf nr før livstruende situationer. Og der er jeg jo heldigvis ikke.
Prøver på egen hånd at finde på noget....
5 år24. juli 2018 kl. 06:48
#2235
Sol - i sådan en situation ville jeg altså bruge det livsfarlige nummer, og bede om at få hjælp. Det andet er altså ikke holdbart!!! Pas på dig!
5 år25. juli 2018 kl. 21:14
#2236
Tak for omsorgen Alinea!
Jeg skal jo alligevel til kontrolsamtale med min gastro læge den 3. August... så jeg tænker det er OK at vente. Nu har jeg jo småblødt egentlig siden omkring maj måned. Dog med pauser.
Var til koloskopi d. 9. Juli.
Selv er jeg overbevist om, at det er den samlede belastning af operationerne og fremmest den hæslige oplevelse af stuekammeraterne ved sidste op. som har udløst dette stædige udbrud... ak ja - tror jeg er blevet en mimosa på gamle dage.
Hvile og fred hjælper!
Og måske er udbruddet ved at gå i remission helt selv? En dag uden synligt blod - så er jeg straks optimistisk!
Det er jo nok bedst for mig både på den korte bane hvis jeg kan undgå mere medicin...
Jeg skal faktisk luffe afsted til Sundhedshuset snart. Der skal jo tages blodprøver rettidigt før min kontrol aftale.
Min forebyggende medicin kan give leverskader...
Så er det jo godt at jeg ikke belaster min lever med alkohol!
Seneste alkohol "udskejelse " var et glas rødvin nytårsaften!
5 år26. juli 2018 kl. 11:04
#2237
Er lige tilbage fra ferie, og hvor er det dog fedt at høre at du er tilbage i sadlen! Det er surt med CUen der driller, men du tager det med et utroligt humør, som sædvanlig!

Jeg plejer også at være øm i hele kroppen efter den første ridetur efter en lang pause, så jeg føler med dig ;)
5 år28. juli 2018 kl. 21:48
#2238
Hej Kose - ja det var godt nok MYSTISKT at smerterne slog til efter 5 dage! Men jeg tænker, at min CU nok har spillet en rolle. Det er velkendt, at IBD patienter døjer med kraftige led og muskelsmerter... Nu har det jo passet fint at holde en lille ridepause her under hedebølgen. Mik kommer næsten dagligt i skridtmaskinen og får dig en 3 km gå tur i frisk skridt - 30 minutter. Så det må være nok motion for ham her i varmen.
Jeg må træne op min muskulatur med lidt blidere metoder - end galop og trav i skoven!
Fra den 10 August kan jeg jo komme i svømmehallen igen. Og få mine ømme muskler til at slappe af i IR kabinen og varmtvands bassinet!
5 år29. juli 2018 kl. 15:59
#2239
Det er så flot gået Sol, med ridningen. Men husk nu, at du skal restituere ind imellem, du er alt for utålmodig med at komme i gang med det hele og glemmer, alt det du har været igennem. Jeg forstår dig udmærket, for jeg har selv de samme tendenser. Men du har altså været igennem mere her det seneste års tid end mange når i løbet af et helt liv, og ikke desto mindre, så rider du igen. Du er fantastisk, men husk nu at passe på dig selv og ikke skrue tempoet for højt op for hurtigt, for det giver nemt bagslag. Jeg er slet ikke i tvivl om, at du nok skal nå dine mål alligevel. Hvis nogen kan, så er det dig ?
5 år30. juli 2018 kl. 22:10
#2240
1magda - du må da have en krystalkugle??
AAAVVVV!!! Jeg kunne ikke ride andet en skridt i går!
Det gjorde så vanvittigt ondt i musklerne! Altså alle de muskler man har omkring kroppen fra armhulerne og ned til taljen.
Ja faktisk så ondt at jeg jamrede mig. Hvilket er lige med smerter omkring 8-8 på smerteskalaen.

Og HVIS skyld er det?? Ja helt min egen...
Fordi jeg er en idiot og mugede fold to aftner i rap.
Første aften to trilllebør fulde. I forgårs 1 trillebør fuld.
det er jo ikke kun det der at skovle hestepærerne op... man skal jo OGSÅ skubbe trillebøren i ujævnt terræn. Og tømme den!

Nu holder jeg mig på måtten et godt stykke tid.
NUL mugning. Og KUN skridt.

Heldigvis skal jeg til vedrens bedtse osteopat/fyss/massør i dag! Teh ONE and ONLY Per Mathiesen/ Rønnebær alle fysioterapi i helsingør.

Hvis nogen kan hjælpe mig - så er det Per Mathiesen!

Svømmehallen åbner den 10 august. Så jeg også kan få hjælp til at løsne op mine krampede muskler i varmtvands bassinet og IR kabinen.

I kan måske ikke rigtigt forestille jer hvor pokkers ondt jeg har!
Det er nok en kombination af min dumme Colitis Ulcerosa (muskel og ledsmerter er kedelige følgesvende til IBD. Og det er også velkendt, at smerterne bliver værre når man er udsat for hedebølger...og man er i udbrud. Sikkert spiller elektrolyt mangel en rolle...)
Og så min vanvittige STÆDIGHED. Og det at jeg har så svært ved at TRO PÅ, at jeg ikke længere kan diverse.
Min manglende accept af begrænsninger pga alder og sygdom...

Så nu må jeg slå koldt vand i blodet og agere mere klogt! Lægge en strategi for hvordan jeg får trixet mit gamle skrog til at LYSTRE!!!

Før LYSTRE - det SKAL min krop. Men jeg må indse, at jeg må gå mere langsomt frem!

5 år2. august 2018 kl. 07:39



For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });