Fra BMI 33 til BMI 25 på kortest forsvarlige tid

Du læser en tråd i debat > vægttab 10+


#351
re: Alt står i hestens tegn men der er dårligt nyt :o( suuk og mange tårer
Tillykke med dagen! Og god fornøjelse med Mik :)

Og så - godt med noget positiv optimisme! Det tror jeg du (og Mik) har godt af :)
12 år27. oktober 2011 kl. 14:25
#352
re: Alt står i hestens tegn men der er dårligt nyt :o( suuk og mange tårer
Håber ikke det var for hårdt at fylde år ? i morgen er det min tur;-)
12 år28. oktober 2011 kl. 13:11
#353
Alt står i hestens tegn - men det går fremadf - så snaaart kan han komme på fold..
hehe - ikke det mindste hårdt at blive 64 år! Tværs om! Nu er der jo KUN et år tilbage indtil jeg begynder at få mine pensioner, indtil jeg kan give Ingeniørernes A-kasse et velfortjent "los i røven" (ja undskyld mit fransk!!).
Og så havde jeg jo en superskøn fødselsdag - i hestens tegn!
Så... alt i alt en herlig dag!
Grunden til mit lyse humør - på trods af min datters sygdom - er at jeg nu kan skønne afslutningen på tre måneder som "veterinærsygeplejerske"!
Miks sår er endelig blevet mindre igen - efetr en periode med stilstand. Nørj hvor jeg glæder mig til at det stakkels dyr får lov til at begynde at leve et normalt liv!! Jeg tror det er ganske snart at han må komme på fold igen... tør blot ikke sætte dage på... det har jo "snydt" før... Men nu KAN det ikke tage al verdens tid før det sår er lukket og tørt... plus tre dage - og så kommer den vidunderlige dag når Mik må galoppere afsted i fred. Rulle sig og være HEST!
At han evt. skal have en stor operation til... DET gider jeg ikke tænke på lige nu! Prøver at leve efter det fine motto min bedste chef gennem tiderne, Davis Richard Oudot, havde:
"Let's cross that bridge when we reach it!" med andre ord: ikke tager sorger på forhånd.
Leve i nuet og nyde nuet!

I øvrigt har al den heste-passer motion givet et pænt resultat - og min læge er meget tilfreds!
Hun er begyndt at måle min fedt % her på det sidste. På knap fire uger har den flyttet sig fra 40% til 38%.
Det var en positiv besked at få af sin læge på sin fødselsdag : "du har tabt dig knap to kg - på to uger. Flot!"

Jeg må nu ride lidt skridt på hesten - det er mindre motion til mig - og mere til ham. Så jeg må kompensere... måske tager jeg snart fat på at holde styr på min kost igen...?
Jeg har spist lidt som vinden blæser i ret lang tid...
12 år29. oktober 2011 kl. 09:43
#354
re: Alt står i hestens tegn - men det går fremadf - så snaaart kan han komme på fold..
tillykke med det Sól!
fantastisk godt med 2 kilo - og med en hest der er næsten rask!!
Det var dejligt at læse :)
Kram Katj
12 år3. november 2011 kl. 09:23
#355
re: Alt står i hestens tegn - men det går fremadf - så snaaart kan han komme på fold..
Hvor er det SKØNT med Mik! Og de to kilo, og fedtprocenten da også ;) .. Rigtig optur i det hele taget, var? Den slags skal man jo også have en gang imellem ;)

Hvordan nu? Er Mik sluppet løs og hvordan går det ellers? :)
12 år9. november 2011 kl. 14:18
#356
re: Alt står i hestens tegn - vi havde nogle nedture.. meeen NU er det snart overstået!
Tak søde Ablanu at du spørger... jeg har jo ikke magtet at være aktiv her på madital i laang tid!
Der har været nogle nedture med Mik... temperaturen begyndte at kravle opad og hav SVEDTE helt vildt! Var våd konstant og tørrede ikke engang op når vi var ude i skoven i solskin med let blæst... Han virkede UGIDELIG ... så måtte Dr. Dyr komme en gang til!!! UHa uha - og det på en søndag aften... suuk!
Der blev pirket rundt i såret med steril sonde! JUBIIIIIIII! INGEN kanal! Kæmpe såret har helet som det skulle ser det ud til! Nu er det virkelig lille og vi fik en super-spray som skulle hjælpe til at få såret lukket.
Der blev taget blodprøver - tallet for hvide blodlegemer var stadig forhøjet. Men ikke behandlingskrævende...
Og så fik jeg besked på at PLYSSE Mik!
Med hiv og sving fik jeg en prof hesteklipper til at komme følgende dag. Det var meget meget svært at klippe den driv-våde hest - men det gik!
Og så viste det sig at Mik er skabs-palomino! Når man klipper den røde pels af er han lys beige med lyserødt skær... hehe så han dog ser ud!
Med "fartstribe" på beggge sider. Og så fletninger!
Men det har hjulpet!
Følgende nedtur var, at jeg konstaterede han trak på bagbenene. Især højre..
På onsdag kører vi til en dyrlæge (med hospiotal og rtg, scanner etc.) og så bliver lille Mik tjekket igennem.
Jeg håber dyrlægens konklusion er at det kun drejer sig om stivhed som kan trænes bort.
Det har været 3½ hårde måneder...
Men nu håber jeg at på onsdag få sikkerhed for, at Mik er OK, kan komme på fold og vi kan starte med at træne!

Og SÅ vender jeg stærkt tilbage her til madital!

hilsen fra en optimistisk Sól
12 år14. november 2011 kl. 08:02
#357
re: Alt står i hestens tegn - vi havde nogle nedture.. meeen NU er det snart overstået!
Uha, så kan jeg godt se, at der ikke har været det store overskud til at være herinde!
Men hvor er det DEJLIGT at det store sår ser godt ud! Det tog dæme også sin tid, må man sige, men med din pleje har han jo været i gode hænder ;)
Håber det kommer til at gå godt på onsdag, det fortjener både dig og Mik!
12 år14. november 2011 kl. 08:26
#358
re: Fra BMI 33 til BMI 25 på kortest forsvarlige tid
hvor den er det nu men renger sing bmi ud
12 år14. november 2011 kl. 09:25
#359
re: Fra BMI 33 til BMI 25 på kortest forsvarlige tid
Får Mik det så ikke koldt meget snart, med afklippet pels og frostgrader? Er problemet at han har dannet vinterpels uden at være nok udenfor og derfor overopheder, eller at han har feber, det virker ikke helt klart i dit indlæg og jeg blev nysgerrig.
12 år14. november 2011 kl. 15:40
#360
re: Fra BMI 33 til BMI 25 på kortest forsvarlige tid
Hej silvercocker - relevant spørgsmål!!!
Jeg havde jo aldrig i min vildeste fantasi forestillet mig at KLIPPE min hest!
Men i hh til diverse forskning er det jo ikke kun pelsen som holder hestene varme!
Det aller aller vigtigste er, at de får tilpas med stråfoder. Altså wrap, hø og til dels halm. Fordi hestenes fordøjelsessystem genererer VARME når de fordøjer stråfoderet. Lidt som et kraft-varme anlæg!

Det er også vigtigt at hesten har fået foder som hjælper den med at danne et fedtlager under huden. Der er lakseolie genial! (Og det får Mik - naturligvis! Og naturligvis lakseolie fra ISLAND!) Du skulle prøve og se hvor lækker pels din hund får efter blot et par uger!

Islandske heste har meget tæt pels. Det er et meget sofistikeret "klima-anlæg"!!! På trods af, at yderpelsen var DRIVENDE våd - var Miks hud ikke våd! Det mærkede jeg efter når han blev klippet!
Mik har specielt tæt pels - de røde islandske heste plejer at have dette (i hh til prof hesteklipperen). Og MASSER af fedt i pelsen! Så pelsen er som sådan vandskyende.

Jeg vil helst ikke - men hvis vi får møj vejr - så kan det være at Mik skal have dækken på på fold...
Han er jo heller ikke klippet helt - kun på forsiden og lidt op på siderne af halsen, bringen og så en "fartstribe" langs kroppen. Han har jo sin fine pels på ryggen og maven..

Og heldigvis er pelsen ved at vokse ud! Der er orangefarvede "skægstubbe" ! Så jeg håber han snart atter igen har fin pels på hele kroppen!
Pelsen er ved at vokse ud og det går stærkt!

Rigtigt mange lader sine heste klippe om vinteren - fordi så kan man bedre træne dem uden at de bliver så frygtelig våde af svedt. Og så går hestene med dækken.
Heste med tynd pels går næsten altid med dækken på fold om vinteren.
Men det er någet MØG (undskyld mit fransk!)
Pelsens fine mekanismer fungerer jo ikke optimalt med dækken på!

Hvis en langhåret hest er blevet meget svedt efter ridetur - kan den jo få et fleecedækken på som suger svedtet til sig. Bare man husker at tage dette dækken af efter passende tid...

Nåh - nu er det dags at køre ud til Mik!
Puha - jeg har NERVER på.
HÅBER at dr Dyr kommer frem til noget positivt!

Det er ikke til at bære hvis vi skal igennem en operation til.

Jeg ved ikke hvorvidt det ville være dyretisk forsvarligt.

Og hvad hvis Mik ikke kan blive ridehest igen? Skal han så gå som "foldbums" og ALDRIG komme ud at løbe i skoven? Ville DET være dyreetisk forsvarligt???

Nå nu må jeg TRO at alt går godt og "dommen" er positiv!
12 år16. november 2011 kl. 07:07



For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });