Fra BMI 33 til BMI 25 på kortest forsvarlige tid

Du læser en tråd i debat > vægttab 10+


#1781
Jeg håber inderligt at du får positiv respons fra islænderstedet. Jeg tænker, at de hesteejere som vælger at have deres hest sådan et (vidunderligt) sted, er folk med hjerne og hjerte det rette sted, ligesom dig. Så sandsynligheden taler i den grad FOR at du møder masser af 'lidelsesfæller' som er 'smittet' med næstekærlighed (for både dyr og mennesker) og gode manerer som byder dig velkommen med åbne arme og viser dig hvordan hestefolk er når de er bedst :)

ps: diskuterede heste/ridning med en kollega i går som påstod at en hests kvaliteter var vigtigere end rytterens. På den måde at når hende Lego-datteren er udtaget til OL så er det nærmest kun fordi hun har købt en hest til 30 millioner; hun behøver nærmest slet ikke kunne ride. Er du gal hvor jeg korsede mig ogtrak på skulderen af hans uvidenhed. En god hest gør det nok minimalt lettere, men rytteren må og skal OGSÅ være god før man ser de magiske præstationer.
7 år23. juli 2016 kl. 14:37
#1782
PS
Det er ikke kun islændere, der kan blive for fede, få EMS eller forfangenhed. Min nabos quartere går begge med mundkurv...
7 år23. juli 2016 kl. 20:39
#1783
Tak for opbakning! Jeg skal køre til Miks nye hjem i dag. Skal være der efter kl to.
Som sådan HAR vi allerede en aftale* - den skal blot formaliseres. Vi skal diskutere detaljer - hvordan Mik bedst bliver introduceret til det ny sted. Hans slankekur bedst kan blive administreret - sådan, at det er dyre-lægelig forsvarlig, men samtidlig passer ind i stedets rutiner.
Måske skal der underskrives kontrakt, måske betales depositum.

DET ville hun, som har det sted vi flytter fra, ikke have. Så jeg har intet depositum i klemme. Ingen opsigelsesfrist.
(Jeg tænker det er fordi hun vil have mulighed for at smide ud folk med umiddelbar virkning. Men - den slags fungerer jo også den anden vej... til min favør. Denne gang. )

Og så skal jeg finde ud af at arrangere transport. Det er for langt at gå... 20 km fra hvor jeg bor. HVIS jeg ikke var syg og hesten ikke i sin normale trænings tilstand - ville vi da bare ride derover! Men NU - kan vi jo ikke. Så jeg må spørge... hvis nogen jeg kender som har heste-trailer gider køre os. Ellers må jeg hyre en prof.

* Vores hver-anden-weekend sleeping guest underviser på stedet - så hun spurgte i går hvis der er plads NU, for umiddelbar indflytning, til en hest som skal have boks. Og det er der! Plus at "jorden er forberedet" - sådan at ejeren af stedet er klar over overvægt problematikken. Der er allerede en hest som for ret nylig er flyttet derhen pga forfangenhed - så sandsynligvis kunne de to følges ad? Nåh - vi finder ud af det!

Jeg får lidt længere tranport tid - afstanden er 20 km hjemmefra. Mod nuværende 7 km. Altså ekstra 26 km/dag (hvis jeg KUN tager ud til Mik EN gang per dag... Og jeg kommer til at bruge omkring 2 x 15 minutter mere på transport for hver gang jeg tager ud til Mik.
DET er jo ikke al verden!

Andet glædeligt nyt: i morges viste vægten for første gang et tal UNDER 69 kg! (Nemlig 68,9 kg - men alligevel!)
Den kommende uge skal jeg kæmpe for at opnå at morgenvægten bliver stabilt under 69 kg.
Så er jeg atter kommet et skridt nærmere mit mål!

I torsdags gik jeg en tur på 4,7 km med Mik - lige et lille stykke ind i vores yndlings skov, Horserød Hegn, og så tilbage igen.
Alligevel KUNNE jeg gå også om fredagen. JA - jeg havde ondt. Men alligevel!
Gentog succesen i går.
Men det er håbeløst at prøve at slanke Mik med motion... FORDI nogen idiot sågar har lagt ud wrap på folden hvor han går. Og der er kommet MASSER med nyt græs....

Det kan ikke gå stærkt nok, med at flytte Mik til et sted hvor det tillades, at han går med mundkurv.

Firkant - til sidst, efter TO dyrlægebesøg, hjalp det, at dyrlægen sagde "NUL kraftfoder til Mik".
MEN at skære ned på de VOLDSOMME mængder lucerne han fik i krybben morgen og aften, samt mængden wrap i boksen - der hjalp ikke dyrlægens "modelspand" overhoved. Heller ikke skilt på boksdøren.
De mennesker lider simpelthen af en idiosynkrasi omkring fordring af heste - og mundkurve!

ÆRGERLIGT, MEGA ærgerligt, at jeg er nødt til at flytte Mik! De er ellers nogle virkelig, virkelig omgængelige, søde, dajlige mennesker!
Selvf. er jeg også ked af, at vi flytter så langt væk, at det ikke bliver muligt for Mik og mig - når vi atter kommer "rigtig" igang, at ride i vores yndlingshegn. At ride sammen med bedste veninden. Eller med nogen af de mange andre skønne ridekammerater! Jeg havde jo set rigtig meget frem til, at atter kunne ride sammen med venner. På SKOVTURE. Med kaffe på termokanden...

Men der er ikke noget at stille op.

fedania en god OG godt uddannet hest - gør det MEGET MEGET MEGET MEGET nemmere ar score rosetter og medaljer!!
Det er derfor man må løfte på hatten for Prinsesse Natalies præstationer. HUN har nemlig trænet sine heste selv. Og så vidt jeg husker, er de "nyeste skud på stammen" også af helt egen avl. RESPEKT!
Jeg indrømmer: jeg var MEGET skeptisk. (Og min retorik var hmm... direkte og uretfærdig ondskabsfuld! Natalie er IKKE blevet "caught redhanded" vedr. rollkur og anden heste mishandel. Derfor var det uretfærdig, at jeg mente, hun nok var af samme skuffe som Andreas, Ecco-afkommet og andre som jeg ikke kan respektere overhoved. At hun ikke offentlig har taget afstand fra Rollkur - skyldes måske hendes mors position og apanage. De arme mennesker er jo ikke frit stillet. Men skal vist altid og evig "rette ind") Patrick Kittels navn har jeg dog ikke glemt - med henvisning til Eponas berømte video Blue Tongue... Jeg har lykkeligt fortrængt mange af navnene på de slemme. Nu jeg ikke har overskud til, at OGSÅ være hestvelfærds-aktivist...)
7 år24. juli 2016 kl. 10:30
#1784
JEG har brug for "rygklappere" - og det er der vel ikke noget galt i??
Støtte, opbakning.
Og jeg prøver selv at bakke op, støtte.
Men synes da også at jeg af og til kommer med en MINI-"opsang" - og den slags har jeg da også fået gennem årene! Og været glad for!
Jeg er ikke ked af, at Gondor/Gandur har slettet sin profil - efter hele 10 år.

"og det gælder både firkant og sol - i har selv ret altid, og når det ikke lige går.. så er det andre, det er galt med.. og nej - mig har i ikke brug for her - for rygklapper.. det bliver jeg aldrig..."

Hm... den påstand må jeg da tygge lidt på, at jeg skulle mene, at JEG selv har ret altid... "og når det ikke lige går... så er det andre, det er galt med..." ...... ah - snik snak! Jeg tænker, at hvis jeg var så selvcentreret og rigid - HVORDAN i hele HULEN er jeg så kommet afsted med det arbejde jeg udførte over 30 år...??????
Hvis man er typen som mener at ALTID have ret - og at det er andre det er galt med, når det ikke går... så kan man da ikke udføre det job jeg havde...

Nej - igen: udsagnet siger mere om vedkommende end om mig.
7 år24. juli 2016 kl. 10:46
#1785
Jeg vil virkelig gerne hjælpe dig og Mik, hvis jeg kan, Sol. Jeg har kørekort til B/C/E, så hvis du kan skaffe bil og trailer, så kører jeg jer gerne. Problemet er nok at finde bil og trailer, men hvis alt håb er ude, kan det vel lejes - og så har du din chauffør.

Jeg har også mere brug for støtte og opbakning og spørgsmål som "har du overvejet om der er en anden måde at løse dine problemer på?" eller "kan du gøre det her anderledes?" end "du er da for snotdum at du ikke kan se hvor latterligt langt ude du er". Og hvis det første er rygklapperi, så er jeg også mest til rygklappere, må jeg indrømme. Omend jeg da godt forstår frustrationen over at folk ikke bare hører efter og gør som man selv mener er bedst, fordi det er faktisk er så latterligt enkelt - set fra den vinkel man selv har. Jeg har også tendenser til det vedrørende Roomie, fordi hvor farligt er det lige - det sociale dér? Men det ER farligt for ham. Det skal jeg jo huske på.

Jeg håber at du og Mik får det godt det nye sted. At de lytter og hjælper jer fremfor modarbejder. I trænger til lidt medgang nu. Når jeg er færdig med at føjte i sommervarmen, bestiller jeg altså tid til et visit hos jer. Jeg trænger til at strigle og gå en tur med ham den skønne og småsludre med dig og lære mere om heste. Og måske igen hilse på Helten i dit liv og snakke lidt med jeres damemis. Og hvis vi er heldige, kan vi måske sidde ude i jeres skønne have igen.
7 år24. juli 2016 kl. 14:06
#1786
Super flot tilbud Firkanten! Heldigvis behøver jeg ikke leje bil med krog + hestetrailer.
Min bedste veninde - (hende som har "reddet min røv" FLERE gange )- er meget rutineret uti læsning og kørsel af heste! Har det kørekort der skal til, firhjulstrækker og hestetrailer. Hun både vil - og kan - køre Mik og mig til Miks nye hjem i dag sen eftermiddag. HURRA!
Plus at jeg ved, at hun kører meget adstadig og forsigtig når hun kører med heste i traileren.
Mik er jo ikke vant til at blive kørt - så han er bange hver gang. Sveder TRAN!

Veninden er et allround kompetent menneske - i hvert fald i min optik.
Men det er hun jo næsten nødt til at være - siden hun har gård, islænderheste-stutteri, får, høns, utallige katte, to skønne schæferhunde. Hvor den ene er en tævehvalp på blot 4 1/2 måned. CUTNESS overload! Veninden er - naturligvis - også meget kompetent uti hunde-opdragelse. Den lille charmetrold er blevet vanvittig dygtig på meget kort tid!
Selvfølgelig er hun, ligesom alle andre mennesker ikke perfekt. (Og Gud ske lov for det! Ellers ville jeg måske kunne udvikle mindreværdskomplekser for første gang i mit lange liv - hehe! Fordi venindens stærke sider til stor del er lige de stærke sider JEG gerne vil have. Men jeg er ikke så fjollet som i yngre dager - jeg BEHØVER ikke nødvendigvis være den BEDSTE til mine specialkompetence områder, og også derudover... griner selvironisk!) ( Veninden har nu heller aldrig, skønner jeg, haft nogen trang til at være DEN VILDESTE, MODIGSTE, MEST FRYGTLØSE, STÆRKESTE, MEST UDHOLDENDE - og samtidlig ubestikkelig, hæderlig, ærlig, lojal mod mine idealer... oj oj oj - med sådanne "mål" - bliver ens liv ikke specielt mageligt!!! Hihiii Men hold da helt OP hvor jeg har nydt rejsen! Det hektiske knokleri... den evige perfektionisme... Findes INTET bedre, end at have "brugt sig selv" helt derud til kanten og næsten over, gerne i form af NYE udfordringer - og SÅ slappe af og hvile!

Nåh - kom jo helt væk fra sporet!

Firkanten - det område hvor Mik flytter hen er mega idyllisk! Helt ude på landet! Kuperet terræn og ikke så mange mennesker som omkring Helsingør.. Endvidere er det ENDNU mere "hesteland" de sidste 3 km før jeg drejede ind på grusvejen (764 meter) var der det ene heste sted efter det andet. På begge sider af vejen. Fik ikke talt dem - men skønner, at det muligvis er helt op til FEMTEN hestested. Af forskellig størrelse. Og mest med islandske heste... Du vil NYDE freden og roen! Vi udarbejder "logistikken" når vi kommer nærmere din visit!.

FØJ at jeg ikke glæder mig til at fortælle at jeg flytter! Ville jo være SIKKER på, at det heler "klapper" med Miks flytning før jeg siger noget som helst.
Der er ingen grund til at skabe dårlig stemning før det er nødvendig.
Så det bliver i dag jeg fortæller at Mik flytter - i dag. Med det samme. Jeg har - naturligvis - forberedt det hele minutiøst.
Henter de sidste ting. Og så Mik!
Vi går over til veninden. Det er det klogeste - fordi heste er vanvittig følsomme for stemninger. Så der skal være god stemning, afslappet og fredelig når Mik skal gå op i traileren. Så vi kommer til hende - stedet for at hun skal køre over til det sted hvorfra Mik flytter...
7 år25. juli 2016 kl. 10:50
#1787
Tillykke med at Mik kan flytte i dag! Jeg er sikker på at det bliver godt :)
7 år25. juli 2016 kl. 12:53
#1788
Flytning af Mik gik fint!
Kørte ud til Mik, tog de sidste ting, kørte min bilvæk fra gården og parkerede den på nærmeste P-plads i skoven. Hvilket viste sig være et genialt forslag!
Gik tilbage, skrev et meget pænt farvel på tavlen.
Det viste sig nemlig, at ejeren havde familiebesøg og de sad i haven og spiste. Ville ikke forstyrre - SUPER god undskyldning for at ikke tage konfrontationen med ejeren! Ingen grund til at bryde ind i folks hygge - og skabe dårlig stemning!
Dette viste sig også at være helt genialt - madammen skabte og teede sig nemlig voldsomt, når hun ringede mig op om aftenen.*
Kan blot ryste på hovedet!
Det var også godt, at Mik og jeg gik over til veninden i meget god tid. Det var varmt at gå de 4 km.... tog os 40 minutter.
Bagefter havde vi masser af tid til at slappe af, køle ned... Fik soigneret Mik så han var ren og fin...
Læsningen gik godt.
Vendinden er MEGET god til at køre heste. Jeg føler mig altid 100% tryg ved at køre med veninden.

Mik var våd af sved ved ankomsten - og lidt fjollet... Men han faldt hurtigt ned. Kom i sin boks og stod der og slappede af.
I går morges var jeg ude ved ham ved kvart over seks. Måtte køre derhen med mundkurven -Og gav en hånd med, der er jo altid morgen travlhed på en gård..... Mik kom ud på græsfold med mundkurv på - og løb glad afsted. Og så ned med hovedet: spise spise!
Fordelen med mundkurven er, at hesten ikke kan GLUFFE... men kun nippe. Hvilket er sundt.
Det eneste minusser ved mundkurv er: ikke altid godt for tænderne. Slitagen, som jo SKAL være der, bliver ikke altid perfekt. Der KAN komme gnavesår. Og hvis hesten går sammen med andre - så er det jo svært at soignere vennerne - når man har mundkurv på.
Grunden til, at han skulle have mundkurv på, og komme på græsfold var, at der ingen skygge er på den jordfold han ellers kan gå på. Se det kalder jeg betænksomhed! Det er jo ikke rart at stå i bagende sol uden mulighed for skygge...

Havde fuldt program i går (også) - så jeg er helt kvæstet.. Skulle være til Glaid 3 måneders evalureing kl 11. Efterfulgt af Manuel medicin behandling samme sted kl 12...

Kørte ud til Mik sent om eftermiddag... hyggede og gik en tur på 4 km.

I dag er jeg bare HELT kvæstet!
7 år27. juli 2016 kl. 10:26
#1789
Dejlig melding! Det gik jo perfekt. Nu skal Mik nok komme i form! Så plej dig i dag :)

Jeg skal vist også til at lave glaid-øvelser igen. Jeg "kommer let til" at holde pause, når jeg ikke har ondt.
Og pludseligt skaver højre knæ sig igen -selvom jeg ikke gjorde andet end at svømme 40 baner i går. Det plejer ikke at gi problemer.
Oveni har min kiropraktor selvfølgelig ferie til mandag, opdager jeg. Så jeg må håbe at jeg selv kan få det onde væk :(
7 år27. juli 2016 kl. 10:38
#1790
UPS! Jeg var ved at high jacke Firkantens tråd!
Rodede mig ud i beskrivelser af mine familie forhold... klippede dem væk - og nu klistrer jeg teksten ind her:

Det lyder sikkert slemt, men jeg er meget godt tilfreds med, at tre af mine søskende bor i USA. Og min lillebror i Finland. Min far døde allerede 1952. Min mor fik endelig fred for efterhånden ret mange år siden. Af mor- og far-forældre har jeg kun mødt min mormor. De andre var VAR døde når jeg blev født. Når min mormor døde var jeg vist teenager. (Men havde aldrig et særlig personlig forhold til hende)... Havde som yngre marginal kontakt, men dog kontakt, til mostre (nu døde begge to), en farbor med kone, en faster, lidt kusiner... de fleste er døde og borte.
Og tænk: jeg savner dem ikke!
Ingen vrede, ingen skuffelse. NO hard feelings at all!
Så jeg er dejligt fri fra besværlig familie... Min mand - Helten i Mit Liv er mere end OK. Min datter er også en jeg helt frivillig havde "valgt" hvis hun nu ikke VAR min datter...
En ting er, at man elsker sin familie. For det gør man. Også jeg.

Det er ikke noget at sige til, at jeg er blevet så selvstændig og uafhængig!
Hvilket IKKE betyder, at jeg ikke godt har brug for lidt opbakning, "rygklapperi" og den slags - af og til!
7 år28. juli 2016 kl. 21:44



For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });