Fra BMI 33 til BMI 25 på kortest forsvarlige tid

Du læser en tråd i debat > vægttab 10+


#2071
Kondolerer med din bror. Det er trist når folk man har en historie med og nogle fælles minder med går bort.

Håber ellers den lille Mik hest har det fint og er i god form -det lyder jo som I er på rette vej, når I kan ride lange ture sammen -så uendelig dejligt!
6 år14. august 2017 kl. 07:34
#2072
Tak Kosesmølf. Sådan er det jo at blive gammel... det er jo egentlig helt naturligt at dem på samme alder eller ældre begynder at falde fra.
Jeg synes faktisk jeg igennem hele mit liv har haft døden ret tæt på.

Det værste er, synes jeg, når folk er "levende døde" - demente...
Jeg har hellere masser af fysiske "udfordringer", smerter og problemer end at blive senil dement el. lignende.

Jeg håber Mik har det godt. Måtte tage ham fra græs efter at han 3 måneder havde fået lov til at følges med sin flok.
Jeg BURDE have taget ham fra græs noget tidligere. Så jeg er spændt på hvornår de begyndende fedt depoter forsvinder denne gang..
Det er bare så synd når Mik ikke kan få leve som løsdriftshest. Men skal i "bur" (=boks) om natten...

Mik er - hvis muligt - ENDNU klogere end før.
I forgårs bad han mig om at gøre hans "private parts" rene. I går bad han mig om at fjerne en lille penis sten. Det er ret imponerende hvordan han kan "fortælle" hvad han vil at jeg skal gøre!
6 år14. august 2017 kl. 12:01
#2073
På med vanten /op på hesten igen igen igen
Nu er der atter kommet gang i diskussionen om ryttervægt / hestens vægt.
I England har en dyrlæge kommanderet ryttere til at OMGÅENDE komme ur saddelen når rytterens vægt var kraftigt over 20% af hestens vægt.
Islænderne hævder - og de har jo nok delvis ret - at det ikke er forholdet mellem ryttervægt/hestevægt som er afgørende.
En ussel rytter som ikke vejer meget - kan meget hurtigt ødelægge hestens ryg. DET oplevede jeg jo med Mik..

Men alligevel tager jeg afsæt i retningslinjen ryttervægt helst under 20% af hestens vægt.
Så nu har jeg jo atter engang travlt med at tabe mig.

Vel vidende, at der er MANGE andre faktorer som er vigtigere eller mindst lige vigtige som min vægt før at Mik skal have det godt.
UD i skoven skal han. Og jeg KAN jo ikke lukke ham fri i skoven eller løbe hurtigt nok med ham. Og det er tyndt med folk som tør/gider tage ham med som håndhest.
Derfor SKAL jeg ride ham. Ikke hver dag. Men i hvert fald hver uge.

Motionerer og træner Mik uden rytter flere gange per uge. 30 minutter på skridtbånd i tempo 6 km/time. Bagefter kan vi enten gå i ridehus for yderligere træning fra jorden. Eller som i går - fri dressur. Trav og galop i roundpen. Bagefter løsspringning i galop over tre spring og i trav over otte bomme.
6 år15. august 2017 kl. 14:09
#2074
ARRGGGHHH - bare opførbakke..
For en enkelt gangs skyld skulle jeg ind til byen (Kbh)
Til en udstilling sammen med en veninde.
Syntes jeg skulle prøve at se LIDT pænere ud end jeg plejer (ridebukser og ridestøvle er måske ikke heller hensigtsmessig påklædning til bybesøg i sommervarme..)

NØØØJJ så jeg SER UD!!
Fik et chock!
jeg plejer ikke at kigge i spejlet. Er jo ikke særligt forfængelig. (Og HESTENE er jo ligeglade!)

Hvordan i hele hulen skal jeg kunne tage mig sammen???

Puha!

Bare nogen ville give mig et ORDENTLIG LOS i bagdelen!

Når man ikke er tilfreds - så MÅ MAN JO GØRE NOGET ved sagen.

Hvis man bliver ved med at gøre præcis det samme - så får man jo også præcis det samme.

Endvidere begynder jeg at blive rigtigt utålmodig. RASTLØS.
På trods af min store passion for heste - kan jeg vist ikke trives på den lange bane hvis der INTET andet er i mit liv end heste og hestetosser...
Oskillerer mellem mit hjem og farmen. Med bitte små afstikkere vedr. lægebesøg, indkøb, bibliotek for at låne bøger.

Dette her er alt alt alt for kedeligt = monotont.

jeg må tage mig selv sammen!!!!
Ikke kun vedr. vægttab og træning... men der SKAL altså lidt andre boller på suppen.

Ellers kan det godt ske, at jeg eksploderer. En dag.

6 år24. august 2017 kl. 11:13
#2075
Svømmehallen JUHUU!! Her kommer jeg!
Var til "pensionistsvømning før tredie gang i dag - SÅ hyggeligt!
Ikke at jeg svømmede - men var i HALO-kabinen = 25 minutter IR bestrålning af hele mit gamle og stive kadaver.
Bagefter (efter at have bruset mig ren for sved) i varmvandsbassinet. Til strækkeøvelser og hyggelig snak med M/K pensionister.
Note to myself: begrens dit snakkeri lidt, Solakka!!
Er begyndt at få undervisning i ridning om torsdage - også JUBII!!
Efter at have redet i vist nok mere end 30 år - starter jeg nu HELT FORFRA!
Dengang i april 2005 da jeg købte Mik - men første egne hest - vidste jeg jo ingenting om at købe hest, om tilridning eller ridning. Man lærer ikke rigtigt noget på rideskoler...
JEG troede hesten var tilredet.
Det var han så ikke! KUN "saddelvant".
Så vi har "fiflet" os igennem gennem masser af undervisning.
Men når hesten IKKE er korrekt tilredet af en dygtig professionel, når rytteren er den rene amatør - så bliver resultatet ikke godt nok.
Vi starter som sagt HELT forfra.
JEG skal have rettet min opstilling. Rettet ALLE mine hjælpere - så de bliver præcise og entydige.
Så skal nok Mik komme efter det han skal.
Min underviser fandt ud af, at mine sener og muskler på indsiden af mine ben er før KORTE og stive. Så jeg KLEMMER Mik konstant med mine ben. Derfor er han så pasbundet i sin skridt og tölt.
Jeg holder ikke mine hænder STILLE - så jeg generer ham i munden ved hvert skridt.
DEN GÅR JO IKKE!!

Underviseren konstaterede , at Mik er en fantastisk ridehest! Han er så tilgivende og samarbejdsvillig, rolig og stabil.Tålmodig, overbærende og sød!
Enhver anden "normal" ridehest ville nok KYLE MIG AF - omgående!

Jeg satte jo omgående "skruen i vandet" for at ASAP få rettet op på mine fejl.
Derfor pensionistsvømning, HALO kabine og strække-tortur i varmtvandsbassinet.
Plus at jeg virkelig har nørdet med min opstilling og mine hjælpere.
Indtil nu træner vi jo stop and go signalerne. De skal være PRÆCISE, altid ens.
I aner ikke hvor svært det er!

I dag kl 18.30 har vi vores tredie lektion.
Jeg er mega mega mega spændt på om underviseren kan se resultater af mine anstrengelser!!

Jeg skylder Mik at gøre mit absolut yderste for at så hurtigt som muligt holde op med at klemme og genere ham når jeg rider.

Mon ikke lidt fedt kommer at forsvinde i løbet af processen!!

Fik snakket med en sød ansat i svømmehallen - så nu ved jeg hvordan jeg kan nå at komme igang med at svømme også! YES!!

6 år31. august 2017 kl. 13:31
#2076
Det varmer simpelthen SÅ meget at læse det du skriver. Den passion du har, og den 'medmenneskelighed' også overfor Mik. At du påtager dig ansvaret for at sikre, at jeres rideture sammen bliver behagelige for jer begge, når han nu ikke kan 'tele menneskeligt' så du forstår hvordan han oplever ting. Du er virkelig et bund-skønt menneske! :)
6 år31. august 2017 kl. 13:41
#2077
Tak fedanis for de smukke ord! Men det går desværre ikke så hurtigt som jeg kunne ønske mig, at optimere MIN krop så det bliver mest muligt behageligt for Mik at slæbe rundt med mig..
Lagde fint ud med 2 gange/uge gratis pensionistadgang til svømmehallen og den fine IR-kabinen. Super fint tilbud: for 20 kroner får man 25 minutter infrarød bestrålning som går 10 cm dybt og det af HELE kroppen. De tre første gange lykkedes jeg lomme i IR kabinen først , efter en hurtig afskylning (man sveder i IR kabinen), lavede jeg strækkeøvelser i varmtvands bassinet. Det virkede meget godt!
men ak - så var kabinen optaget, og jeg lavede 30 minutter strækkeøvelser i varmtvandsbassinet - uden at først have fået IR opvarmning af muskler og sener. Først bagefter kom jeg i IR kabinen. Og da var det for sent - jeg havde overbelastet min krop hist og pist. Værst var det med mit ikke opererede hofteled...
Så jeg har måttet holde ride pause.. og Mik trasker sin halve time i skridtmaskinen i stedet før at komme ud i skoven. ØV!
Endvidere har jeg pt voldsomme problemer med at få luft. (Der er for mange dårlige wrapballer på gården. Baller som venter på at blive afhentet... ) Jeg ved ikke rigtigt HVAD jeg skal gøre... hun som har stedet er jo i forvejen mega ked af, at hendes "høstere" - en mand hun har brugt mange år uden problemer - denne gang har svigtet totalt. Og nu nægter at komme og rydde op efter det uprofessionelle arbejde de har udført. Hvis det var rigtigt, synes jeg han ikke kun skulle afhente ballerne prompte - men også betale markedspris for de mange ødelagte baller!! Fordi hvis der ikke er gode baller nok til alle hestene på gården indtil næste høst - så må jo ejeren ud og købe mere wrap! Og det på trods af, at årets høst var fin. Men høsterne ødelagte mange baller ved at ikke udføre wrapningen korrekt...

Jeg er jo som bekendt allergisk overfor skimmelsvampe... ikke alle typer, men de typer som forekommer i stald og i wrap, halm og hø...
Det er særdeles ubehageligt når man ikke kan få luft.
Min PN medicin hjælper ikke nok. Ej heller min forebyggende astma medicin...

Så det er lidt træls lige for tiden...

Men ellers hygger jeg gevaldigt med hestene. Jeg er jo aften fodermester i stalden! Så jeg er et populær!
Tager ind hestene om aftenen (dog ikke hingsten - SÅ sjovt skal vi ikke have det!)
Selvbestaltet sommereksem behandler - ja MIk har jo gudskelov IKKE sommereksem! Men jeg smører og behandler andres heste.. det tager mindst en time per dag. Efterhånden er jeg ret god til sommereksemheste... jeg har jo behandlet mange gennem årene. Fordi ejerne hyppigt er så sløsede. Man skal smøre og i hvert fald tjekke HVER dag. Forebyggelse er vigtigt. Men også at lindre når de forbandede mitter har lavet ravage...
Jeg muger altid Miks boks selv (hvis ikke nogen anden af misforstået "godhed" har muget... og lavet ROD i Miks boks...). Hvis man ikke har nået at muge de andres bokse - må jeg jo starte der... og så kan det blive til hele 9 bokse som jeg muger. Det er mange trillebør fulde! Når man er perfektionist. Og det er jeg jo...
Hver aften tjekker jeg også at alle har vand. I går skulle jeg fylde op hos ret mange... der var 8 gange jeg fyldte op vandkander , bar til respektive boks og fyldte op...
Jeg kører også altid fodervognen ud og fylder den helt op - så der er nok til min aftenfodring (mad til natten) og til næste morgen. Så hende som har gården ikke skal behøve køre vognen ud, fylde op, køre ind. Hun har meget travlt om morgenen, nemlig..
Og så fejer jeg altid stalden så den er ren og pæn...

Jeg holder faktisk ALDRIG fri. Men arbejder 3 - 5 timer (gratis) på gården...HVER DAG. (OK jeg HAR fået lidt rabat på opstaldning og skridtmaskine) Men det er jo ikke derfor... har ikke bedt om nogen modydelse for de mange timer jeg arbejder. Og foran alt: JEG er mødestabil.
Hvis jeg har sagt at jeg gør noget - så kan man roligt stole på, at det bliver gjort. Godt og grundigt - så tæt på perfekt som muligt.

Jeg tror det er meget sundt for mig, at have disse pligter, som jeg godt nok selv har påtaget mig. Men der ER brug for min indsats!
6 år27. september 2017 kl. 13:57
#2078
ablanu - kommentar til din kommentar på mit indlæg i firkantens tråd... (er det sådan man gør??)
Ingen grund til at føle sig trådt over tæerne!
Man er overhovedet IKKE forpligtet til, at modtage alle de gaver ens forældre byder på!
Det er bare anderledes nemmere at finde ud af hvad man kan lide, hvad som passer en, hvis man får det tilbudt som barn og har forældre som kan og vil støtte en i - hvad det nu så måtte være... sport, musik (aktiv/passiv), læsning, billedkunst... what ever. Den slags muligheder vil sikkert alle gode forældre præsentere for sine børn. Alle har blot ikke muligheden.
Det lyder jo til, at du "tog i mod" og var glad for at blive tilbudt muligheden for at SELV spille musik! Super godt og noget at glæde sig over!

Super godt hvis lærere i skolen kan tilbyde ting også. Også "kultur" og ikke blot terperi af "nyttige" ting såsom aritmetik, læse-skrive, sprog (modersmål plus PLUS) lidt almenviden om kemi, fysik, geografi,samfund mv...Og præsentere fagene på en måde så de små varyler kan tilegne sig lidt viden....
6 år30. september 2017 kl. 11:00
#2079
Bare rolig, det var ikke så slemt ;)
Det kom bare til at lyde som om, at hvis man ikke interesserede sig for musik, så var den gal. Jeg tror bare man skal være obs på, at ikke alle synes det samme er interessant. Og at alle derfor heller ikke vil synes om at høre bestemte typer musik, måske læse bøger, male eller hvad det nu kunne være. Det behøver ikke være gruppepres at kunne lide Bieber. Hver sin smag :)
6 år2. oktober 2017 kl. 10:27
#2080
Men man skal præsenteres for mange ting for at kunne vide om man synes om det eller ej. Det er svært at elske fysik, hvis man ikke ved at det findes. Så selvom ungerne synes jeg er SÅÅÅÅÅÅ dårlig til musik, så hører vi altså meget bredt, fordi de SKAL lære noget andet at kende end deres "dakka dakka". :-D Bieber er temmelig sikkert helt fin, men måske er billedkunst sjovere, hvis man kan strikke. ;-)
6 år3. oktober 2017 kl. 21:13



For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });