Fra BMI 33 til BMI 25 på kortest forsvarlige tid

Du læser en tråd i debat > vægttab 10+


#2101
Tak for de smukke ord Kose!
Jeg er nu også så heldig, at have en GOD (og ung) læge!
Skulle jo til kontrol hos egen læge i dag. I stedet for at vente tre uger til - så sender ham mig til scanning.
JUBII!
Godt nok ultralyds scanning, som ikke er helt lige så god som MR scanning... men i hh til officielle retningslinjer burde han have ventet endnu tre uger før han sender til scanning.

Måske hjalp det på forståelsen da jeg sagde: på en skala fra 0 - 10 ligger lille finger frakturen på 2, hofteoperationen på fire. Men SKULDEREN - den ligger på 8.

Vi fik en hurtig og effektiv DIALOG om skulderen, fingeret, næste hofteoperation OG brystreducerende operation.
Fordi jeg kan jo se, at i takt med at jeg bliver ældre og mindre selvhjulpen - desto større gener giver mine bryster.
Som jeg altid har hadet af et godt hjerte. Helt fra start.
Han kunnegodt se problematikken - og er helt indstillet på at henvise til sådan en operation.
Jeg skal dog have ned mit BMI først.
Og måske have overstået næste hofteoperation også.

Dog må alle operationer som kan udsættes VENTE. Fordi jeg VIL være topfit før jeg skal opereres. Da jeg er sikker på, at det var min egen indsats som gjorde, at min første hofteoperation blev sådan en kæmpe succes! Jeg kom jo mig mega hurtigt!

Lige nu er min kondition så dårlig, at projektet med at tage ud til Mik med offentlig transport må vente lidt.
Jeg må genoptrænes først! Jeg kan ikke gå 1,4 km plus 2,1 km plus 2,1 km plus 1,4 km og så ordne hest midt i turen...
Det trak tænder at gå ned til byen til lægen og hjem via apoteket..

6 år30. oktober 2017 kl. 16:16
#2102
ØH - alt for lang ventetid til scanning... så den henvisning er en dårlig joke.
I henhold til vejledning til læger vedr. rotator cuff læsioner skal operation udføres INDEN der er gået tre måneder efter skaden skete. Det vil sige inden 8 januiar - det er sidste udkald.
Jeg er indkaldt til scanning den 13 december.
Helt grotesk! Hvem tror på kun ca to ugers ventetid til skulder operation... HA HA HA
Har ikke endnu besluttet what to do.
Jeg må vel leve med en uduelig arm... hvis den ikke bliver god igen af sig selv...

Fandt dog lidt trøsterig info på tysk pendant til sundhed.dk : konservativ behandling er 6 uger hvile. Så OK.....enten må jeg satse på, at armen bliver god igen uden kirurg assistance. Eller så må jeg kontakte patient vejleder og finde et sted med kortere ventetid.. 6 ugers ventetid på scanning - er totalt kikset.

Prøver siden i går alternative metoder Bortset fra jeg jo har fået laser behandling ret mange gange siden den 8. oktober)
Købte både Traumeel piller og creme... så nu er skulderen smurt ind med creme - og pakket ind i husholdningsfilm. Og skulder varmer i angora fra Matas.
Dog skal cremen vaskes af hver gang veninden har tid at give laser behandling.
6 år2. november 2017 kl. 12:20
#2103
Sol - det lyder da helt ude i hampen! Jeg googlede lige og faldt over

aleris.dk

Den første "reklame" der kom frem sagde at hvis man skal vente mere end 4 uger, har man ret til at blive henvist til dem:

Hvor længe vil du vente?
Hvis du skal vente mere end 4 uger på udredning og behandling i det offentlige, kan du blive henvist til Aleris-Hamlet. Læs dine rettigheder her.
aleris.dk

Det foregår åbenbart her: Henrik Chrintz, Specialeansvarlig overlæge, Aleris-Hamlet Parken - KBH (Tilknyttet FCKs spillertrup - ved ikke om det er en anbefaling ;-) )

Håber der er noget du kan bruge! Knus og trøst - Alinea
6 år2. november 2017 kl. 12:34
#2104
Tak Alinea ! Jeg ringer til patientvejleder i morgen - eller skriver OG ringer. I hh til kupparustryrelsen dvs sundhedsstyrelsens EGEN vejledning skal scanning foretages omkring uge seks efter uheldet. Og evt operation skal foretages før der er gået 3 måneder... ak ja!
Det er utroligt mange "hverdags" ting jeg ikke kan udføre pga en højre arm som er i udu... Flette mit hår f.eks. Kan stadig ikke køre bil da jeg jo ikke har automatgear.
Offentlig transport ud til ik går heller ikke - min venstre hofte klarer ikke gåture på samlet 6 - 7 km samme dag. Tanken var jo, at den uudslitte hofte skulle skiftes tilprotese engang i januar. Men det er NO GO. Jeg kan jo ikke gåmed krykker pga af en smadret skulder.. Det hele bider sig selv i halen..
Jeg må insistere på scanning så snart som muligt . I dag er der gået 4 uger efter skulderen blev smadret ... så der er ikke meget tid til at finde ud a hvorvidt der skal lidt kirurg sy arbejde til..
6 år5. november 2017 kl. 13:49
#2105
Du er nu nr 20 i køen.... men når jeg endelig kom igennem så fungerede det - sådan da. Ny tid til scanning den 23 - på Amager. I stedet for 13. dec i Hillerød.

MEN: snakkede med en mand (ja jeg er et snakkechatol og kommer nemt i kontakt med fremmede). Han var en heldig kartoffel - hans arbejdsgiver havde tegnet forsikring. Når han her for nylig faldt og skadede sin skulder kom han til scanning 3 dage efter uheldet. Sener og muskler blev syet sammen 5 dage efter ugeldet...
Jeg frygter, at det er for sent at reparere muskler og sener i mit tilfælde hvis scanningen den 23 nov viser, at DET burde man have gjort sådan ganske snart efter uheldet..
Men sådan ER det i dagens Danmark.
Det er for sent for mit vedkommende - men kan kun anbefale alle som er unge og raske nok at oMGÅENDE tegne en forsikring.
Vi har fået amerikanske tilstande på dele af vores sundheds system.
Og værrre bliver det.
6 år9. november 2017 kl. 00:23
#2106
23 november blev skulderen endeligt scannet. Ikke særligt positivt resultat. Måtte selv kigge med og lægen forklarede - han scannede også den anden skulder og viste og sammenlignede. Meget pædagogisk læge.
Total ruptur af Supraspinatussenen - den vifteformede sene som hæfter supraspinatus musklen på skulderen. Den vigtigste muskel - det er den som gør at man kan løfte armen frem og op - helt over hovedet. Der er en kæmpe spalt, et hul på hele skulderknoglens bredde og - 1 - 1,5 cm bred.
Den læge som scanner må ikke komme med udtalelser om videre behandling . Men lidt sagde han jo - når jeg jo plagede med spørgsmål.
Beskeden var: omgående til egen læge. Som omgående skal henvise til skulder kirurg.
24 nov sendte min egen læge henvisningen elektronisk til Hillerød hospital.
Der gik fire dage - så fik jeg besked i min E-boks : 9 februar 2018 ville skulder kirurgen have tid til mig.

NEDTUR.
Ringede til afdelingen og plagede sekretæren. Som ledte og kiggede og påstod at hun havde fundet en tid til mig den 26 december. Jeg gentog - og ja, 26. december.
Så gik der atter nogle dage - tre fire stk
Besked i E-boksen: tid hos skulder kirurg er 26 januar 2018.
SELVFØLGELIG landede beskeden så sent en fredag, at jeg måtte vente til mandag før jeg kunne begynde at ringe til Sygehusvalg rådgiver.

Du er nu nr 26 i køen... åååh ååh. Så blev det endeligt min tur. Måtte atter "snakke for min syge moster" - og så blev der fundet en afbuds tid til mig - 14 december.
Bekræftelsen ER kommet i min E-boks - så nu er der KUN ni dageindtil jeg kan få høre hvad en skulder kirurg kan sige om min skulder

Jeg har frygteligt ondt 24/7
Kan ikke løfte armen højere end 60 grader...
Kan dårligt køre bil
kan ikke ordne mit hår
børste tænder må jeg gøre med venster hånd - suk..
at komme i tøjet er et helvede - men man udarbejder jo strategier for hvordan man alligevel kan komme i tøjet.. AV AV AV! Det gør ondt.Hver gangjeg skal have en bluse, trøje, jakke på og af.
Jeg kan ikke piske ting
jeg kan ikke sætte ting i ovnen og tage ting ud ur ovnen
jeg kan ikke hænge op vasketøj -på vaskesnor Men så bruger jeg bøjler eller breder ud på vaskestativer under "bæltestedet". Men det gør ondt at strække armen ud også under 60 grader
Folde vaske tøj - er pest og gør ondt
Komme vasketøj i skuffer - fordi skufferne skal jo hives ud - med venstre hånd.. svært
Problemer med at låse og låse op vores hoveddør

Ja altså desværre er rigtigt mange hverdagsting virkelig besværlige og smertefulde at få udført.
At sove er ØV og AV AV AV! Så snart jeg vender mig i søvne sådan at jeg ligger på skulderen - så vågner jeg. Og også hvis den skadede skulder er øverst - så gør det ondt og jeg vågner.

JEG ER GODT OG GRUNDIGT TRÆT AF DETTE HER! Nu er der snart gået to måneder. Og skulderen er IKKE blevet bedre. Den gør lidt mindre ondt end de første par uger.

Så har jeg fået jamret og beklaget mig! HA!
Det værste er, at ikke vide hvad jeg kan forvente.
Skal jeg partout have ondt i den skide skulder resten af mine dage - eller?
Operation? Eller? Nu det jo er gået så lang tid siden uheldet...

Nåh , men ellers går det godt!
Helten i Mit Liv er en engel - han kører mig ud til Mik hveranden dag. Så Mik kommer i skridtmaskinen en halv time hveranden dag.Han er blevet rimeligt god til at trække Mik og strigle lidt. Men nogen Horse-man bliver han nok ikke.
Det er utroligt flinkt at helten gider - han bryder sig absolut IKKE om heste.
Og der er jo koldt på farmen...

og så bliver jeg kørt på indkøb, kørt til læge, kørttil biblioteket.

Plus at Helten i Mit Liv også kører min datter til fys og på indkøb og til stranden med hunden.

Han laver mad, ordner køkken, ordner opvask... I dag gjorde han ovnen ren - den trængte virkelig!

Men vi mangler gevaldigt at få fejet eddekoppespind , tørret støv, støvsuget og vasket gulve. Vasket vinduer.... Badeværelserne trænger også til en grundig omgang.

Det er ikke særligt meget jeg kan lave med blot en funktionsduelig arm. At det er højre som er i udu gør det meget værre.

Ni dage tilbage til sandhedens minut!

MEN: Jeg garanterer: om ikke alt for længe rider jeg igen. BASTA.

Og så er jeg igang med nisse politik: aktion Jul i Løkkeland

Tjek gerne Jul i Løkkeland! Og hvis i vil støtte op omkring de kronisk syge og udsatte - så kom med i nisse aktionen!
Tip: Føtex har 15 mørkrøde roser til blot 15 kroner. Og tilbud på de der udendørs lys man bruger til mindepladser.

6 år5. december 2017 kl. 04:01
#2107
Puha, det luder godt nok ikke rart med din skulder, men godt at du holdt fast og fik en tidligere tid. Ingen ville da kunne leve med det til februar?!
6 år5. december 2017 kl. 11:37
#2108
Jeg xer alle fingre og tæer for at det går dig bedre / hurtigere end for min kollega, der faldt af sin mountainbike. Han måtte leve med det, det var for sent at operere....
Men det opmuntrende er, at nu efter at have "levet" i et år kan han bruge armen næsten normalt. Og køre mountainbike igen.
Så hvadenten lægen dømmer det ene eller det andet, skal du ikke fortvivle! Du er så sej, at du kommer op på ryggen af Mik igen! Knus, Alinea
6 år5. december 2017 kl. 12:55
#2109
ÅÅH tusind tak alinea!! Mon du kunne spørge din kollega om præcis HVAD han have skadet. Hvis han ligesom mig havde en total ruptur af spinatussenen - så er der jo håb forude!
Det ville betyde al verden for mig hvis en med samme diagnose som mig ER blevet næsten normal og rask efter et år.

Bare der er lys for enden af tunnellen - så kravler jeg jo altid ud i lyset til sidst.
Det som går mig på er, at IKKE VIDE hvor jeg står. Hvad er prognosen? Hvad er sandsynligt.

Jeg vil ALTID vide besked. Så jeg kan takle frontalt - og komme videre..

Ellers - mon man kunne lokke nogle her fra madital at deltage i nisse aktionen Jul i Løkkeland? Tænd et lys i mørket!
6 år5. december 2017 kl. 13:08
#2110
Hej - nu har jeg googlet spinatus. Og jeg er helt sikker på at det var en anden sene han rev over. Så grundigt at den blev flosset, og ikke kunne sys sammen fordi der var gået lang tid. Det var noget med en sene der går fra skulderen ned til en af overarmsmusklerne. Jeg kan huske at jeg dengang var nysgerrig, og kiggede på en tegning af skulderens opbygning. I lang tid kunne han næsten ikke bruge armen. Men nu spiller han squash igen - og kører mountainbike og alt muligt andet.
6 år6. december 2017 kl. 10:34



For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });