Fra BMI 33 til BMI 25 på kortest forsvarlige tid

Du læser en tråd i debat > vægttab 10+


#2271
Sol - det er da ganske skrækkeligt.
Godt at Mik overlevede. Og jeg kan godt forstå hvis du ikke har flere penge.... når jeg tænker på hvad en lille kat koster hos den dyre læge, hvad må dyrehospital så ikke koste. Men jeg ville også have valgt hospital, og så leve af havregrød, hvis jeg på nogen måde kunne.

Det er fuldt forståeligt hvis din tarm reagerer på stress - jeg får ondt i maven bare ved at LÆSE dit skriv.
Bare jeg kunne gøre noget for dig og Mik.
Knus, Alinea
5 år11. oktober 2018 kl. 11:02
#2272
Kære Sol

Håber det gik ok med Mik, og han er frisk igen. Og at polyp-operationen også gik godt. Jeg tror det er det samme som min mor havde. Hun fik også fjernet en polyp og sat en silikonering op, og hendes inkontinens forsvandt nærmest helt. Jeg håber det har lige så god effekt hos dig.

Det er nok ikke bare ridepiger, men alle typer damer som har problemer med inkontinens. Jeg kender da nogle stykker som har fortalt om problemet, men ofte findes der jo løsninger så man kan få det bedre. Her i Norge har det nok også hjulpet at en meget populær komiker stod frem og fortalte om hendes fuldstændige inkontinens både af nr 1 & 2 efter at hun fødte barn nr 2 hvor hun fik totalt ruptur af endetarmsmusklen. Hun har fortalt åbent og ærligt om alt som det har medført og om behandling osv, og det har nok gjort meget for at hjælpe andre kvinder til at søge hjælp.

Håber du passer godt på dig selv og er i bedring. Varme tanker herfra.
5 år26. oktober 2018 kl. 08:50
#2273
Kære Kose,
hm... det er svært at sige hvorvidt Slaframine forgiftningen har givet varige skader... Det er faktisk ikke forsket i dette! Så snart hesten virker OK - så afslutter man...
Miks blodprøver d. 6.10 ved indlæggelse, d. 8.10 ved udskrivning og opfølgende blodprøve den 16.10 viste diverse som aldeles IKKE låg indenfor normalområdet.
Fatter ikke, at KU Life ved udskrivningen hævder, at blodprøve resultaterne var normale!
Jeg stoler på, at reusltaterne IKKE er alarmerende.
Men der er rigtigt mange værdier som ligger laaaaangt udenfor normalområdet...

Ind emellan virkede Mik ret OK.
Men nu ligner han en druknet mus.

Jeg turde ikke blive ved med at have ham opstaldet der hvor han blev forgiftet.
Vil ikke udpinsle... men jeg har set alt for meget gennem mere end to år til at stole på indehaveren af stedet.
Sidste dråben var, de sure miner hun satte op fordi min hest havde frækheden at blive forgiftet på fold på hendes ejendom....

Problematikken omkring giftige planter og forgiftede opstaldede heste er svær.
Pensionærerne har jo ikke ret til at fjerne giftplanter, giftige træer, fra anden mands ejendom.
Udlejer tager sig betalt for at have heste i pension.
UDEN at tilse, at omgivelserne er "heste sikre".

Jeg måtte flytte Mik. Tage en hurtig beslutning.
Også fordi jeg simpelthen ikke magtede (med mit dårlige helbred og mit dårlige ben) at køre 2 X 2x 22 km om dagen ud til Mik.
Jeg magtede ikke ene kvinde at fjerne alle rester af skimmelsvampe angreben gåsefod fra kæmpefolden.
Uden at jeg havde sikret at ALT var fjernet måtte Mik ikke komme ud på den store fold sammen med vennerne.
Fordi ingen dyrlæge har kunnet udtale noget som helst om hvad en ny eksponering vil gøre. Eller ens hvor meget Mik evt vil kunne tåle af ny eksponering.

Det ville ligne ejeren af det sted, at synes "pyt. Nu er der fjernet så meget gåsefod, så ud med Mik!" FORDI: det var besværligere at sætte ham på den lille fold end at lukke ham ud på den store.
Og jeg har i alt for stor udstrakning set, at det er hvad som er nemmest for ejeren, som styrer hendes adfærd.
IKKE aftaler.
Ikke hensyn til en opstaldet hests helbred.
For at holde Mik nogenlunde i form - når han jo hele tiden skulle være lukket inde på små arealer... boks om natten og pytte lille fold om dagen.. måtte jeg jo prøve at magte at køre ud to gange per dag for at motionere ham... samlet ca 2 timer transport tid (trafik lys, rundkørsler mv sinker jo ens kørsel).

Mik blev flyttet til det ny sted onsdag eftermiddag.
Så han er på det ny sted på fjerde døgn..
NU er transporttiden mellem 6 - 8 minutter hver vej... (igen afhængig af trafiklys. Og medtrafikanter...
Jeg aner ikke hvordan Mik vil trives og falde til på det ny sted.
Mik - som har været på boks om nætterne siden 2011 - er nu løsdriftshest.

Inden han kommer ind i flokken er der lukket af et stort stykke fold ved løsdriften hvor han går alene. Så han har ly og læ gennem en væg og tag i form af et stort udhang...
Om dagen kommer han på en kæmpe fold - som er godt spist ned, men hvor han kan gå og nippe hele dagen... = aldrig tom mave!

At det er en blandet flok - er kun godt. Både køn og race blandet. 1 stk islandsk hest - hoppe. 1 stk blanding af trakhener og fjordhest (håber det er et hul i hegnet - og ikke nogen idiot som har synets det var et skægt eksperiment...) hoppe. 2 tinker el. irish cob. Vallaker. En baby på 4 år og en på vist nok omkring 8.

hm... hm...
Lysførurening - og også lydforurening.... Ikke slemt... men heller ikke ideelt. Nærmeste ret trafikerede vej ligger blot 150 meter fra ejendommens skel...

MEN sådan er det, når man er blevet gammel og syg. Og bor i en by. Så må ens hest flytte tæt på byen...
For jeg skal jo kunne passe på lille Mik!

Som godt nok ser lidt sølle ud.

Men mon ikke det hjælper når han falder til!
Det er jo det slemme, at det ikke er nemt at forklare for dyr hvad der skal ske og hvorfor.

Masser af mad - hjælper jo nok på humøret!
Og samtidlig må han jo ikke blive alt for tyk... så der skal motion til.

Selvfølgelig glemmer jeg alt andet når jeg tænker på Mik... min store kærlighed! Min bedste ven og kammerat!

Inkontinens øvelserne.... ja det går da strålende fremad!
Silkoneringen er sat på stand by. (Jeg har for korte fingre til at kunne være sikker på at sætte den op korrekt. Og den er på vej at smutte når der er Colitis Ulcerosa eksplosioner på gang... Har fået en endnu større ring med hjem... og aftalen er, at jeg afprøver begge når der er mere ro over feltet.)

Træner at IKKE tisse før tidligt. Og heller ikke før sent.
Det viser sig, at jeg havde fået en dårlig vane med at "tisse af" = sjat tisseri... NOT GOOD!

Østrogen - lavdosis stikpille 10 mikrogram/dag - 14 dage. Derefter 3 x 10 mikrogram per uge. Er også igang som afprøvning.
Se DET ser ud til at hjælpe!
Og OGSÅ på min dumme CU!!

7-9-13 det er nu hele ni (9!) dage siden der har været blod i kummen! YAY! OK - jeg bruger også Salofalk stikpiller m 1 mg Mesasalazin. Først morgen og aften. Nu kun aften.

Men de der stikpiller, plus væske, plus stikpiller med Prednisolon var jo prøvet før - og uden virkning i min lange udbrudsperiode... som har stået på siden april.

Så det er jo interessant! At østrogen PLUS Salofalk ser ud til at have virket!

jajajajajajaaaaaa!Jeg ER meget hormon skeptisk! Og jeg har aldrig før fået østrogen. Har aldrig brugt P-piller.
Indlægssedlen udpinsler alle mulige grimme bivirkninger..

Men hallå! Jeg er altså 71 år gammel. Har fødselsdag i dag.
Det handler om, at jeg skal have en så god livskvalitet som muligt her på den sidste strækning!
Og det handler IKKE om at, jeg skal blive så gammel som muligt.

Nej tak til langt liv med dårlig livskvalitet!
5 år27. oktober 2018 kl. 11:24
#2274
Sol - TILLYKKE med fødselsdagen.

Jeg håber østrogen bliver ved med at hjælpe. Jeg er også skeptisk, og holdt op med at bruge stikpillerne da jeg fik et slagtilfælde for 10 år siden. Men jeg tog dem nærmest forebyggende.

I dit tilfælde ville jeg bruge mit mantra: der er slet ikke tid til at få alvorlige bivirkninger når jeg er så gammel. (Det bruger jeg når jeg hører om verdens jammer: mikroplast, mobilstråling etc.)

Jeg ønsker for jer at Mik får det godt det nye sted. Det lyder i hvert fald godt at du ikke skal køre så langt. Han har åbenbart været ude-hest før, så mon det ikke går igen?

Fødselsdags-knus Alinea
5 år27. oktober 2018 kl. 14:26
#2275
Tak Alinea - som sædvanlig fejrede jeg egentlig ikke... ak ja!
Jeg plejede at sige til mit forsvar, at jeg er så festlig og farverig til hverdag, at jeg ikke har brug for at feste og fejre ! Nåh... der kan jo nok være delte meninger om dette!
Bagte æblercrumble pie... en til os og en til veninden som har transporteret Mik - som en ekstra erkendtlighed. Fordi jeg vil helst at HUN læsser og kører min elskede Mik. HUN er nemlig erfaren, rolig og forsigtig.

Jeg har nok ikke tænkt, at blive ved med østrogen stilpiller alt for lang tid... er gået i gang med atundersøge hvad der egentlig findes af metoder...
Bl.a. LASER!! Hallåå - hvordan DET mon fungerer i praksis.. altså behandlingen. At det sandsynligvis virker -er logik for burhøns! Laser øger jo blodcirkulationen... så laser er egentlig godt for det meste..
brystkraeft.dk

Jeg håber Mik falder til... og som sagt, BURDE han nemt kunne tilpasse sig, til at atter være ude hest.
Det har jo været problematisk med den tykke vinterpels og at være fanget i bur indendøre ca 12 timer i døgnet...

Også bedre for hans lunger... med frisk luft.

Men hvis han begybder at blive for tynd - må jeg finde et sted med boks plads.. Tænker jeg.

Det er ellers helt vildt så meget det rykker at have kommet væk fra det gamle sted!
Det har været frygtelig stressende.
Det er et mareridt at have sit elskede dyr som gidsel på et sted hvor man IKKE kan stole på den ansvarlige.
Gider ikke beskrive detaljeret. Men objektivt set KAN man ikke stole på hende.

Har dog lidt ondt af alle de nye som bliver lokket i fælden. Af sweet talking og ret flotte rammer....

Mennesker som ikke kender sin besøgstid, som slår for store brød op, som er helt samvittighedsløse, når det gælder at IKKE overholde indgåede aftaler... Bør man se til at få ryddetud ur sit liv!
Nu må vi se fremad!

Det har været enren fornøjelse at tage ud til Mik. Der er så fredeligt!
Jeg har kunnet gå ret lande ture medf Mik. Har kunnet longere ham... så det her, det bliver i hvert fald godt for mig!
Nu er jeg pisket til at motionere mig selv - når jeg motionerer Mik! Og Mik SKAL motioneres. Hver dag. Uanset vejrlig.

Min konklusion er, at "alt hænger sammen".. når min CU holder bøtte - så kan jeg å længere! Ja ja - vist får jeg smerter! Men jeg synes faktisk det går den rette vej!
MINDRE smerter på trods af mere gå motion!
Venter i hvert fald til i morgen inden jeg rider... Ikke at nogen har sagt noget.. men der blev da "nipset" bort diverse udvækster fra min livmoder sidste tirsdag...
Jeg har ikke haft særligt ondt. Og har næsten ikke haft nogen blødning.
Så igen: nådigt sluppet!


5 år29. oktober 2018 kl. 07:59
#2276
Åh nej! Mik er slet ikke sig selv...
What to do?
Jeg blev rigtigt skuffet og ked af det i går.. lige pludseligt, midt når jeg var ved at skifte kapsunen ud med grime - så flippede Mik.
Han kom til at skubbe voldsomt til mig så jeg faldt. Vi stod på betonsten ved striglebommen.
Jeg slog i hvert fald mit hoved - en bule på størrelse med et hønseæg. Vred om på venstre ankel... og har atter en gang landet præcis på arret efter hofteoperationen tv.
Har nok en let hjernerystelse.. eller så er det nakken.. nakken er i hvert fald lidt "ubekvæm og stiv.
Suk - hvor mange luft ture kan mine gamle knogler og mine reservedele tåle?
Og det er hver gang mega pinligt! Jeg har jo svært ved at komme op....
Nu var jo striglebommen tæt på.. så jeg krabbede/slangede mig derhen.. og kom med hiv og sving op at stå.
Mik - han stod 10 meter fra og spiste - ak så usyldigt - græs...

det er jo kun ti dage siden jeg senest tog en kæmpe lufttur... Blåmærkerne når dårligt at blegne, før der kommer nye...

Nåh - må have tålmodighed med den lille guldklump!
OG huske at iføre mig snublekyse. Indtil Mik er faldet til ro.
5 år30. oktober 2018 kl. 13:51
#2277
Sol - et stort virtuelt knus for din fantastiske tålmodighed med Mik. Han må være blevet forskrækket over et eller andet - ellers er han jo så forsigtig.
Jeg puster (desværre også virtuelt) på dine buler og mærker. Og hold nu op - selvfølgeligt er det IKKE pinligt at falde. Hvis nogen synes det, skulle de skamme sig - og skynde sig hen og hjælpe dig op. Godt du kunne hive dig op ved håret.
Kyse er sikkert godt - efter mit uheld for 2 år siden med blødning udenpå hjernen har jeg haft et kevlar-pandebånd på når jeg løb(er). (Om knæet kommer til at løbe igen ved jeg ikke lige nu :( )
KNUS, Alinea
5 år30. oktober 2018 kl. 14:20
#2278
Tak Alinea - dejligt med knus! Jeg var godt nok ked af det!
Min veninde som har islænder stutteri gav mig det råd, at lade Mik få fred.. jeg er jo ellers hys med at han skal have motion hver dag..
Han var mere rolig i går aftes. Og endnu lidt mere sig selv i aftes.
Og dog...
Jeg henter ham ind fra hans kæmpe græs fold - kun med nippe græs. Og han er meget dygtig til at tisse og gøde på opfordring - så jeg kan se, at der er gang i systemerne. Han får en lille splint gulerod og MASSER Af ros. Efter forgiftningen er det jo vigtigt at holde øje. Risikoen for både colitis og forfangenhed er jo desværre forhøjet.
Både pga forgiftningen men også pga flytning.

Heste er altså meget sarte dyr...
Tager ham ud fra foldene for at han kan spise sine vitaminer og mineraler mv i fred.
Og så har jeg en spand med mash opblødt i rigeligt med varmt vand med hjemmefra.
Sætter låg på så det ikke skvulper ud i bilen.
Hedt vand på termoflasker og koldt vand i plastflaske - så jdg kan tempere mashen til perfekt temperatur....
Mik skal lokkes at drikke ved at jeg håndfodrer det lækre mash bundfald (tilsætter jo også hans hovtilskud, islandsk tang og minroniserede hørfrø). Efter lidt slubren og smasken behager det Mik at drikke mash vandet... som også indholder elektrolytter....
Hvad gør man ikke for sin kære gamle hest!
I dag var han dog meget på vagt...
Grunden fandt jeg jo ud af når N. kom hjem!
En af deres haner var blevet trafikskadet!
Og vimsede rundt på vejen få meter fra Mik og mig.
Jeg havde slet ikke lagt mærke til eller set hanen. Det var jo også rimelig mørkt.
N. måtte jo aflive det arme kræ. Som jo alligevel var bestemt at blive spist.
DET syntes Mik bestemt ikke om!
Det var nu heller ikke en elegant aflivning...
Men vi klarede den uden at Mik flejnede ud..
Bagefter viste Mik næsten hele sit hverdags repertoire af cirkus kunster til husets datter.
Som var behørigt imponeret - og Mik tilfreds.
Det er jo ikke så ringe endda, at Mik forstår så mange ord. Jeg vil ikke kalde det kommandoer.
Mere opfordringer... som giver masser af ros og en lille belønning.. det kan han godt lide!
Han tilbyder selv også sine kunster... når han synes en lille snak ville være på sin plads..
Ibland puffer han med mulen på min mavebæltetaske - der belønningerne findes..
Kæmpe lettelse at Mik var mere sig selv i dag!

Også kæmpe lettelse at patologen ikke fandt maligne celler i det væv som blev bortopereret fra min livmoder sidste tirsdag.
Og HA! JEG havde ret! Det var IKKE polypper eller forstadie til polypper!
Jeg fik jo lov til at kigge med på skærmen.
Men HVAD det var har patologen ikke kunnet bestemme.
Så hvad der fremadrettet bør ske må jeg snakke med min læge om.
I hvert fald er det nok en kontraindikation vedr. østrogen stikpiller. Uanset dosis er så lav som 20 mikrogram per uge....
Men nu bruger jeg da pakken op! Man har vel skotske forfædre!!! (Ramsay)
5 år31. oktober 2018 kl. 21:48
#2279
Hmm... spørgsmålet er om han måske skal udfordres lidt? Måske trænger hjernen at få noget arbejde med? Synes sjældent det hjælper på "friske" heste at lade dem være i fred, men nu har jeg ikke så stor erfaring med islændere, og de er jo sære på mange andre måder :D

Stakkels dig, Sol. Du er da også bare uheldig hele tiden! Men, jeg kan nu alligevel ikke lade være at være lidt misundleig på al den tid du har til at gøre det du elsker= være sammen med Mik ;)
5 år1. november 2018 kl. 12:49
#2280
Sol - smaddergodt at der ikke var ondskab i dine celler. Men jeg kan godt forstå at mystikken ikke ansporer til at tage hormoner.

Jeg håber Mik hele tiden bliver bedre. Det tager vel også tid for ham at vænne sig til det nye sted. Godt at det ligger så meget bedre for dig.

Knus, Alinea
5 år1. november 2018 kl. 21:34



For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });