Fra BMI 33 til BMI 25 på kortest forsvarlige tid

Du læser en tråd i debat > vægttab 10+


#2221
Så er jeg indkaldt til stor koloskopi! JA - det er en træls undersøgelse! Og JA det gør ONDT når de puster op tyktarmen som en ballon..
Så jeg siger ja tak til både smertestillende og beroligende. Nu har jeg set min tarmpå skærmen så mange gange... at det er ligemeget at være dkarp.
Håber de ikke finder hverken polypper eller deciderede tumorer... Det er det som skal kigges efter.
Mine Colitis Ulcerosa udbrud de seneste mange år har være små til mellemstore... og kan klares med medicin... Eller så går udbruddet spontant i remission...

9 juli kl 12.45 går det løs...
5 år14. juni 2018 kl. 08:51
#2222
Øv med øv på. Er meget svækket. Forleden dag når jeg gik en lille tur med Mik - 1,6 km var jeg ved at besvime... havde voldsom kvalme..
Godt at Mickey musen er så sød!
Han kom i skridtmaskinen - for at dog få lidt mere motion.
Jeg sad på bænken og prøvede at lade vær med at kaste op.

Hvis jeg ikke var så gammel (70 år) så ville jeg tro jeg var gravid! hahahaaa!!
I forgårs burde jeg have kørt ud til Mik - tilser og hygger med ham hveranden aften. Og motionerer ham.
Men i forgårs kunne jeg ikke. Måtte blive i min seng.

Egentlig burde jeg prøve at presse mig selv til at age ud til Mik hver dag - i håb om at kunne holde hans fedt depoter nede.
Det ville jo være herligt hvis han kunne få lov til at være ude hele sommeren (med fint læskur) og komme på græs med vennerne..

Men jeg ved ikke hvorvidt jeg kan presse mig selv til dette. Er simpelthen virkelig sølle.
5 år23. juni 2018 kl. 12:53
#2223
Sol, det lyder rigtigt dumt. Men du er da nødt til at lytte til din krop, og være lidt god ved dig selv. Selvom det er synd for Mik, dur det jo ikke at du presser dig selv så meget at du går helt ned med flaget. Jeg ønsker dig alt godt og sender et stort virtuelt knus i din retning. Og kram. Fald nu ikke af kosten i aften ;) Alinea
5 år23. juni 2018 kl. 15:48
#2224
Tak Alinea - er ikke særligt kæphøj for tiden. Meget træt. Og med tilbøjelighed til trøstespisning...
Tror jeg har brug før at være rigtigt slap og sløv.

Havde atter kommet igang med at tage til svømmehallen. Men - blev udsat før "trippel-overfusning" af personalet... så jeg har IKKE lyst til at tage derhen.
På trods af, at jeg nu har købt mig et nyt armbands ur. Så jeg har mulighed for at holde tjek på tiden.
Det nager mig at jeg ikke brølede tilbage når jeg for TREDIE gang skulle lægge ører til at blive irettesat på en meget uvenlig og nedladende måde. For SAMME "fejl".
Og oveni hatten af en iført badebukser...

Min UHYGGELIGE forbrydelse var, at tiden løb fra mig... og jeg betalte og satte mig ind i IR kabinen alt for sent.
På et tidspunkt hvor JEG ikke har lov til at bruge kabinen.

men hvor øjensynligt en ANDEN bruger havde sat næsen op efter at bruge kabinen...
vedkommende troppede op (iført badebukser og medførende et stort håndklæde) sammen med en fra personalet - iført personaletøj.

Der blev banket på glasdøren ind til kabinen. Og fortalt at jeg er før sent på den. At der ikke er personale i svømmehallen på tidspunktet . Og at jeg før min egen sikkerheds skyld ikke må være i kabinen. Uden opsyn.

Fair enough!
Jeg siger OK - forstået. Men får lov til at blive siddende - da jeg jo har betalt.
MEN personale damen syntes IKKE at det var nok.
At hun havde oplyst mig om at jeg ikke må være der på forkerte tidspunkter. Og at JEG klart og tydeligt havde svaret: forstået. det skal jeg nok lade være med en anden gang.

men nej - der skulle gentages og korrekses... (i henhold til MIN opfattelse for at tilfredsstille manden i badebukser.

Endelig forsvandt madammen. Og manden i badebukser klatrede op i varmtvandsbassinet

Tro det leer ej - men når min tid var slut og jeg kom ud ur kabinen - så syntes manden i varmtvandsbassinet at HAN skulle råbe mig and. Og skælde mig ud.

Så nej lige for tiden GIDE jeg ikke svømmehallen.
Og så får jeg ikke trænet.

Jeg er virkelig indædt SUR.

Fandt ud af, at jeg er meget sårbar når jeg er uden briller og halvnøgen.
Så kan jeg altså ikke acceptere overfusninger.

.

5 år28. juni 2018 kl. 09:40
#2225
Nåh så er store koloskopi dag overstået!
Hurra for at det er fortid!
5 dages udrensning... faste... afføringsmidler...
Den slags er ikke sjove.
Men bortset fra undersøgelsen havde jeg det sjovt og muntert på hospitalet.
De to sygeplejersker som gjorde mig klar var nemme at lokke til grin.
Vi skreg af grin alle tre.
Jamen altså! Sådan synes jo jeg at det skal være!
Fik foreløbige resultater og Prednisolon med det samme.
De gode nyheder er nul polypper og nul tumorer.
Heller ingen hæmorider eller rifter.
Men Colitis Ulcerosa i udbrud.
Denne gang dog pænt begrænset til det nederste stykke - hvilket er helt typisk.
Selvfølgelig bløder jeg jo endnu mere efter der er rodet med kikkert.
Men det bliver sikkert bedre hurtigt.
Der blevet flittigt taget biopsier - resultaterne før biopsierne får jeg på et eller andet tidspunkt.

Lidt mystisk sygdom er dog IBD. Ingen ved hvorfør kroppens eget immunforsvar går til attak på ens eget væv, laver blødende sår... som jo bliver betændte...
Ja fik jo også en NY diagnose... som kan være farlig. Hvis man er uheldig.
Udposninger i tyktarmen.
Der kan fastne afføring. Der kan dannes bylder. Og huller ind i bughulen.. tarmslyng og jeg skal komme efter dig.
Må lede efter info.
Men nægter at være bekymret.
Og hvor POKKER er de udposninger kommet fra?
Opstået ur den blå luft?????
Jeg gør i forvejen det som anbefales... Så må jeg ko krydse fingre og blive ved med at spise mindst 600 g frugt og grønt hver dag..

Jeg har taget på. Det går hurtigt den forkerte vej for mig.
5 år10. juli 2018 kl. 21:35
#2226
Sol - dejligt med gode nyheder. Så skal resten nok også være fint. Jeg googlede udposninger. Det har næsten alle ældre åbenbart. Og hos de allerfleste giver det ingen problemer. Hård mave skal man undgå så vidt jeg kunne se. Men det lød ikke så farligt. Og du er jo UKUELIG! Så alt i alt TILLYKKE.
5 år11. juli 2018 kl. 19:44
#2227
Tak Alinea!
Fik blot et info blad med mig hjem fra hospitalet - som godt nok "malede fanden på æggen".
Men det er sikkert fordi jeg jo har CU, at det er mere alvorligt med udposninger. MIT immunforsvar kan jo finde på at lave huller i slimhinden... og hvis det er i en udposning hvor fækalier bliver hængende... så kan det sikkert udvikle sig.
Må prøve at læse informationerne en gang til... hvorvidt der er noget jeg kal være obs på, sådan særligt.

Forstoppelse har jeg jo normalt ikke - spiser jo gerne mere end 600 g grønt og frugt/dag. Plus fuldkornsrugbrød. Plus 10 g micronoserede(og varmebehandlede) hørfrø.
Lige efter seneste operation var der lidt problemer. Men det fik jeg jo ordnet - til angivelig VOLDSOM gene for den ene lusede medpatient på stuen. ARRGGHH. De to kvinder tilgiver jeg ikke. Den tredie var OK. Men hun holdt heller ikke hof i døgndrift...

Lalalaaa hurraa! Prednisolon og jeg - vi passer sammen! Jeg har det jo bare så glimrende når jeg er på Prednisolon! Jabadaba doo!
Dog har mit CU udbrud ikke endnu stoppet. ( days to go.
Og det er jo en lille bitte mini dosis jeg får - 2 x 10 mg stikpille. I alt 200 mg. Som jo nok BURDE udløse knoglescanning...

Men hvad - jeg ved jo hvad der skal til - og ser til at forebygge knogleskørhed.

Pga den hjælp jeg får vedr. energi niveau af binyrebark hormon - så fik jeg da redet en tur på 22 minutter i går!
Dagen før var jeg kort også til hest. Saddelmageren ville se mig side i sadlen.

Helt UNDERLIGT! Jeg har jo ikke siddet på en hesteryg siden 8. oktober 2017.
Og ,man ville jo tro, at uheldet og da i hvert fald konsekvenserne af faldet ville gøre mig nervørs eller bange før at ride.
Det var jo noget skidt. Højre lillefinger strittede ud til siden i en vinkel på 90 grader - der var et længsgående knoglebrud - den første lille knogle efter leddet var flækket på langs.
De to ting = peanuts.
Men at de to vigtige sener i skulderen, infraspinatus og supraspinatus var revet helt over - se det var slemt!
Og er stadig slemt.

Men det er vist ikke tomt pral når jeg hævder at være frygtløs.
Jeg havde det bare SÅ godt ved at - med stort besvær - kravle op at sidde på Bareback pad'en. Overfladen er i syntetisk ruskind - med høj friktion.
Men når man vel sidder der - så sidder man stabilt.
MIK - han var sur. Ville aldeles ikke være ridehest igen.
Men når jeg fortæller ham, at jeg MENER det, at vi skal ud på en lille tur... så affinder han sig.
Jeg kunne ikke bruge Endomondo - havde ikke nogen egnet lomme.
Så jeg startede Endomondo bagefter - og stoppede ved ret tid.
Red jo ned ad indkørselsvejen , vendte og så hjem igen. Samme tur vi lavede til fods dagen i forvejen.
jeg må finde en eller anden lille ekstra bæltetaske til mobilen. Den skal være på ryggen - eller kunne drejes om på ryggen. Fordi jeg jo ligger på mave når jeg skal op og ned.

Jeg er mega spændt på saddelmagerens arbejde... hvor dyrt bliver det mon...? Lykkes det??? Eller ødelægger hun sadlen?
Tænker væremed i taber udfordringen igen. SUUK skal tabe de samme kg igen igen...
Tog på op til koloskopien. REN trøstespisning.

Det var ellers festligt at være til slutkontrol hos hofte kirurgen i går!
Føler mig som en lille ambulant opmuntrings og underholdnings enhed - med opgave at bringe lidt grin, sjov og ballade ind i sundhedspersonalets liv!

I mandags var det personalet i koloskopi stuen som fik fornøjelsen.
I går hofte kirurgen. Det var sjovt og hyggeligt. Og tog ikke ret lang tid. Kunne jo melde at hofteprotesen fungerer perfekt.
Og så fik vi snakket lidt om kirurgens ferie planer.
Jeg blev jo ringet op af ham - havde tid 14.40. Men han undrede hvorvidt jeg kunne komme kl 12. Og det kunne jeg jo snildt.
Fiks spurgt lidt ind til life expectancy for mine proteser. Hvis Gud vil - så burde de holde min tid ud.
Vi blev dog enige om, at jeg skal lade være med at skvatte af hesten!

Det SKAL jo ikke være så kedeligt det hele! De alvorlige miner kan de gemme til folk som ikke kan se med humor på sine sygdomme og skrøbeligheder.
Og nu er jeg jo heller ikke i akut livsfare. Smerterne - er jeg vant til - og dem gider jeg for det meste ikke notere mig.

Ved ikke hvorvidt det er indbildning - men nu mine smerter jo alligevel IKKE når op på de famøse over 7 på 0-10 smerte skalalen - så fungerer det fint før mig at negligere smerterne. I ret stor udstrækning. Det er kun når funktionsnedsættelsen i højre arm forhindrer mig i at gøre ting - OG smerterne er blevet forværrede... at jeg er sur.
Og bliver irriteret.

Hvorfor skal det være MIG som dag efter dag fjerner hestepærer efter ANDRES heste fra skridtbåndets rampe? Hvorfor rydder de ikke op efter sine egne heste??????
FØJ hvor det irriterer mig!
Fejede ikke i forgårs. Og i går var der kommet flere pærer til.




5 år12. juli 2018 kl. 12:03
#2228
Endelig på hesteryg igen!
Lækker ridetur i skoven i går aftes!
Mik og jeg var så heldige, at måtte følges med en anden ekvipage!
1 time og 8 minutter - distance 6,09 km.
I starten skridt. Men så kom myggene og vi måtte flygte i trav. Flere gange.
Mik var så frisk og glad!
Han havde gerne galoppere. Men den anden hest har været skadet og må ikke endnu galoppere.
Når Mik tog galop spring - og jeg tog ham ned - så gik han over i pas.
Miks halvbroder er tredobbelt verdensmester i pas.
Så Mik har masser af pas i sig.
Men vi træner det ikke.
Mik har heller ikke det rette hidsige temperament til at være pashest.

Bliver spændende at se hvorvidt tölten kan pilles frem!
Skridt og trav går flot og fint. STOR trav.
Jeg glæder mig allerede til næste ridetur!
5 år17. juli 2018 kl. 10:38
#2229
Sol - hvor ER jeg glad på dine vegne. Jeg havde luret i Endomondo at du var begyndt at ride igen. Det er så godt for jer begge
5 år17. juli 2018 kl. 12:31
#2230
Tak Alinea! Det var helt vidunderligt at komme ud i skoven til hest!
Mik og jeg måtte følges med en anden rytter - så var Mil glad og frisk!
Da gårsdagens tur jo var en fordobling af den distance han plejer at gå på løbebåndet og han jo også skulle bære mig og sadlen på ryggen - så tager vi ikke ud i skoven i dag.
Jeg må lave et ordentlig træningsprogram!
Og tænk jeg har slet ingen problemer haft med at komme op på Miks ryg igen!
Og det på trods af hvad der skete sidst jeg red skovtur...
Det var bare så naturligt og skønt - som at få bekvemme tøfler på... afslappet og hyggeligt!

Mik rider helst ud i selskab med andre heste.
Man kan sagtens ride hvorhenne som helst alene. Men det går ud over fremdriften før det meste...
Jeg er så glad! Det kan dårligt beskrives med ord!
Men min tarm skaber sig stadigt. Blodig diarré bliver man træt af!
Ringer gastro afd. senest den 21.....
5 år17. juli 2018 kl. 14:34



For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });