Sådan spiser du sundere med Madital

De fleste ønsker både at tabe sig og spise sundere. Du kan vælge at fokusere på de vægtreducerende værktøjer i starten.

Når du er fortrolig med dem, kan du udvide dit fokus til også at omfatte de sundhedsfremmende værktøjer.

SUND #1

Indtast din mad

For at vurdere din sundhed, har vi behov for at vide, hvad du spiser. Madital sammenholder din mad med officielle retningslinjer for sund livsstil.

Vi har gjort det nemt for dig at indtaste de mest almindelige fødevarer.

Du kan søge flere mad- og drikkevarer frem ved at skrive fx "rugbrød" i søgefeltet øverst.

Deltag i debatten og nå dit mål i fællesskab med andre.
SUND #2

Tjek smilene

Du kan få 3 smileys på siden, hvor du indtaster din mad og motion.

Barerne viser, hvor tæt du er på at få flere smileys.

Her viser første bar frugt og grønt. Anden bar viser protein. Tredje bar er omdannet til en smiley, fordi målet for dette sundhedskriterie er nået.

Deltag i debatten og nå dit mål i fællesskab med andre.
SUND #3

Mere smiley-info

Klik på en bar eller en smiley for at få ekstra info om denne.

Her vises et eksempel på, at målet for frugt og grønt er nået, samt info om den mængde du har spist.

Deltag i debatten og nå dit mål i fællesskab med andre.
SUND #4

6 fokusområder

Det er nærmest umuligt at spise efter samtlige anbefalinger hver eneste dag. Derfor udvælger du 6 fokusområder, som du specifikt ønsker at forbedre.

Find dine fokusområder ved at klikke på smileyen i top-menuen.

Deltag i debatten og nå dit mål i fællesskab med andre.
SUND #5

Vælg dit fokus

Du bestemmer selv dine 6 fokusområder.

Klik først på en af smileyerne og derefter på knappen "skift". Herefter vælger du ud fra en liste af mulige smileys.

Bemærk: Dine 3 første fokusområder vises også på indtastningssiden.

Deltag i debatten og nå dit mål i fællesskab med andre.
SUND #6

Smileyliste 1 - Succes

Disse smileys fortæller dig noget om, hvor konsekvent du er til at få indtastet, samt om du overholder dit mål.

Det er de absolut vigtigste parametre for, at du opnår succes med din målsætning.

Klik på dine smil og få mere info.

Deltag i debatten og nå dit mål i fællesskab med andre.
SUND #7

Smileyliste 2 - Kalorier

Disse smileys giver dig forskellig info om dine kalorier.

Du kan eksempelvis følge med i, om du drikker for mange af dine kalorier, eller du spiser for mange tomme kalorier - altså hvor der ikke samtidig følger de gode næringsstoffer med i maden.

Klik på dine smil og få mere info.

Deltag i debatten og nå dit mål i fællesskab med andre.
SUND #8

Smileyliste 3 - Kostråd

De officielle kostråd er de mest evidensbaserede råd, vi har. Hovedparten af den danske befolkning kan med fordel leve efter rådene.

Mange eksperter har vurderet diverse videnskabelige undersøgelser. De samlede vurderinger har dannet de officielle kostråd.

Læs mere om kostrådene på Fødevarestyrelsens hjemmeside

Klik på dine smil og få mere info.

Deltag i debatten og nå dit mål i fællesskab med andre.
SUND #9

Smileyliste 4 - NNR

Nordiske Næringsstofanbefalinger (NNR) er et fællesnordisk samarbejde, som også er grundlaget for kostrådene.

Hvor kostrådene har fokus på fødevaregrupper (grøntsager, fisk osv.), har NNR fokus på næringsstoffer (protein, fedt osv.).

Klik på dine smil og få mere info.

Deltag i debatten og nå dit mål i fællesskab med andre.
SUND #10

Hvornår smiler de?

Som udgangspunkt er din profil indstillet, så du bliver belønnet med glade smileys, når du spiser efter de officielle kostråd og de nordiske næringsstofanbefalinger.

Vi anbefaler, at du følger disse.

Du kan have særlige ønsker for mængden af fødevaregrupper eller næringsstoffer. Dette indstiller du i din profil.

Deltag i debatten og nå dit mål i fællesskab med andre.
SUND #10

Mere ernæringsinfo

Programmet rummer mange flere grafer og muligheder for at finde ud af, om du spiser sundt. Både på kort og lang sigt.
Se vores guide om ernæringsanalyser

Var denne side nyttig?

Din feedback hjælper os til at forbedre dette websted. Fortæl os gerne hvis du mangler information eller er i tvivl om noget.
Tusind tak for din feedback.
150
Henter...