Fra BMI 33 til BMI 25 på kortest forsvarlige tid

Du læser en tråd i debat > vægttab 10+


#2361
Tak Alinea og Firkant!
Det er stadig helt uvirkeligt
Det tager lang tid at komme sig efter så mange år i et Kafkask helvede. Utrygt at være udsat for godtykke. Urimelig og mange gange direkte lovstridig behandling.

Det eneste gode med vores pandemi er, at Peter Hummelgaard har lukket Jobcentrene måneden ud. Der er kun nødbemanding. Ingen syge bliver jagtede men kan få en pause fra angsten.

Vi er kun i starten af pandemien.
Alle kronisk syge og ældre må passe på ekstra meget.
Blot vi alle overholder myndighedernes vejledninger - så skal det nok gå!
Sammen er vi stærke!
Dog viser ny forskning fra USA (NBC news) at dette virus, som hedder SARS-CoV-2, er mere livskraftigt end man troede:
# det overlever 30 minutter som luftbåret
# overlever 24 timer på karton
# overlever 2- 3 dage på plast og stål

Så vi må holde afstand, flittigt vaske med sæbe og vand og spritte af!
4 år13. marts 2020 kl. 09:36
#2362
Nu går det ikke længere!
De 16 Prednisolon kiloer har fået nye venner! Vægten er nu 89 kg.
Desuden er jeg jo blevet kortere helt officielt. Det skal nok passe - da så mange af mine diske i rygsøjlen er degenererede... Men heldigvis har jeg meget sjældent ondt i ryggen. Indtil nu.
Use it or loose it - min krop er begyndt at sige fra.
Diverse uvaner har bidt sig fast...
Min astma er slem. Jeg mangler luft og har ingen kondi... Er hele tiden træt.

Men der er jo kun EN som kan rette op på miseren - og det er MIG sagde hunden.

Jeg må hanke op i mig selv.
4 år2. maj 2020 kl. 17:21
#2363
AV for pokker da!
Lige som jeg havde taget mig sammen til både morgengymnastik og lidt kondicykel spræl - så snubler Mik i skoven så han kommer helt ned på knæ. Jamen altså! Man falder jo af når hesten pludselig forsvinder under en!
Heldigvis ingen større skader på hverken hest eller rytter.
"Blot" lidt bukkede ribben, skrammer, hævelser...
MEGET dårlig idé at falde af heste når man er 72 år gammel... 89kg rammer jorden med et hårdt klask!
Jeg skal altså ikke redde mig corona. Det gør nas at grine... at hoste er sikkert ti gange værre.
4 år3. maj 2020 kl. 19:10
#2364
Sol - ren jammer. Godt det ikke gik værre. Godt du er så sej og elastisk. Og ingen af jer brækkede noget. Nu havde du lige fået motivationen igen. Jeg håber at den heller ikke led skade :(
4 år3. maj 2020 kl. 20:01
#2365
Jeg synes at det er fantastisk, at du stadig ridder, når man tager din helbredstilstand og din alder i betragtning. Jeg håber, at jeg selv er lige så sej, når jeg kommer i din alder. Respekt.
4 år5. maj 2020 kl. 09:18
#2366
Tak 1magda! Jeg kom jo så sent igang med at ride - så jeg må hellere blive ved! Findes der noget bedre i verden end en frisk galop ude i naturen? Skoven er magisk. Året rundt. En stille skridttur er eller fint. Blot ikke med snuble Mik!
Selv tror jeg, at det skyldes at jeg er frygtløs, at jeg hver gang efter fald og styrt kommer op på hesten igen. Hvis det kun er knubs og ingen hospitalskrævende skader - så kravler jeg omgående op. Mik er jo så flink, at han kan "indparkeres" ved hvilket som helst objekt som kan bruges som opstigningsskammel.
Nu får vi se hvor længe vi holder! Vi er jo nogle krykhusarer Mik og jeg.
Mik vil nok have gavn af proprio træning. Også hvis det øgede snubleri skyldes neurologiske skader så kan det hjælpe. I hht svar på en andens spørgsmål i gruppen Spørg hestedyrlægerne.
Jeg må arbejde på mit vægttab og min dårlige kondi.
Alinea heldigvis mistede jeg ikke motivationen - men selvf har jeg jo ondt alle vejne. Det værste er at komme ned at ligge eller at komme op. Eller at vende sig når jeg ligger. Mit gymnastik program er derfor ret begrænset.
Men da jeg har fået NOK af svage muskler, manglende luft og FLÆSK - så er der jo kun en mulighed : op på hesten igen!
Jeg VED jo at jeg kan!
Og nu SKAL de der 16 - 20 Prednisolon kg væk!
4 år5. maj 2020 kl. 12:02
#2367
Hehe lidt tarveligt! "Stjæler" atter af Miks kosttilskud!
Han har fået tørret artiskok 3 uger - og det har effekt! Ingen nye fedtdepoter og mindre fedt ved skuldre og bagdel! Og det på trods af, at græsset jo siden uger pibler frem. Og han og de andre kammerater spiser nærmest fanatisk.
Tørret artiskok skulle angivelig mindske og forebygge fedtdepoter, øge fedtforbrændingen. Styrke leveren. Øge blodcirkulationen.
Produktet ligner lommeuld/nullermænd.
Smager godt! Lidt som grapefrugt. Og efterlader en bitter men lækker eftersmag i munden.
3 år10. maj 2020 kl. 10:28
#2368
Sol - du er hittepåsom. Og åbenbart hjælper det - sørg nu for at der også bliver lidt til Mik. Jeg håber du er kommet dig over dit fald - og passer på jer begge to. Knus, Alinea
3 år10. maj 2020 kl. 22:59
#2369
Alinea der var 2,5 kg i posen! Mik må højest få 38 g per dag. Svarer til 10g per 100 kg hest.. Så vi har til lang tid!
Har knap så ondt efter faldet længere. Nu på ottende dag har jeg ikke længere brug for smertestillende. Godt man har masser af det stas liggende fra tidligere!
Weekendens rideture har sikkert hjulpet også. Foreløbig er det jo mest i skridt. Da en af de tre ekvipager som rider sammen i weekender har lidt problemer med at styre hesten. Rytteren er dog langsomt ved at blive modigere. Så der var nogle korte trav repriser.
Mik kan ikke trave så vanvittigt langsomt og at overhale er no go i selskab med ængstelige ryttere.
Derfor øvede vi "langsomt tempo tölt".
Herlige ture!
Man bliver vugget meget rart i skridt og tölt - de små muskler i kropskorsettet skal jo hele tiden lave små korrektioner. Hofteleddene skal svinge med hestens rygsving. Nu er jo mine hofteled syntiske - titanmetal, keramisk kugle og plastforing af skålen. Men alle musklerne som holder proteserne på plads har jo godt af stille motion!
Kunne ønske at ALLE fik mulighed for at ride i forårsskoven! Der er så smukt!
Selvfølgelig er det også herligt med en gåtur i skoven!
Men en ridetur er dog det aller bedste! Når man ikke længere (eller endnu!) kan løbe!
3 år11. maj 2020 kl. 13:41
#2370
Ja, rideture i smukke maj-bøgeskove er simpelthen noget af det allerbedste der findes! Så skønt for dig at du stadig kan det, Sol.

Håber for dig at det går bedre med kiloene og motionen -tænker det vil gøre din hverdag så meget lettere, når du igen bliver smidig. God weekend til dig og Mik-mulen!
3 år22. maj 2020 kl. 11:20



For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });