Fra BMI 33 til BMI 25 på kortest forsvarlige tid

Du læser en tråd i debat > vægttab 10+


#1531
Jeg håber genoptræningen stadig går efter planen, og at du er ved at varme op til galop eller tölt i morgen :)
9 år20. august 2014 kl. 15:51
#1532
Åh tak Fedania - hvor bliver jeg varm om hjertet! TÆNK at du følger med i lille Miks genmoptræning!

Den lille BANDIT har taget lidt forskud på glæderne - hrmpf!

Han KEDER sig , er understimuleret... Han har jo ellers været stabil og totalt cool mange ÅR uanset hvad vi har mødt på vores vej..
Men i tirsdags - eksploderede han i "vild flugt".. med mig på ryggen.. da han spottede en mærkelig cykelanhænger i en indkørsel.. Monstret var ikke engang TÆT på!
Jeg har svært at tro at det var andet end et behov for "lidt sjov i gaden"...

Den vilde tur endte dog godt. Han løb heldigvis ikke ud på en befærdet vej - men drejede ind for fulde gardiner til gartnerens store åbne område. Der jeg havde rigelig med plads at få banditten til at stoppe sit cirkus! Og der han heldigvis stod meget fast på underlaget - grus og græs...
At løbe på asfalt med stålsko... kan ende galt. med en "Bambi" og sågar knoglebrud, ødelagte sener mv.

I går var vi på en pragtfuld langtur i godt selskab - i måske Nordsjællands smukkeste landskab - Kohaven.
Mik nyder at komme ud med andre heste. Så han var frisk og glad.
Der blev töltet og travet - mest red vi jo skridt - fordi det SKAL man... Til sidst en herlig galop!

Som sådan er Mik næsten genoptrænet nu! JUBII for det!

Han kan tåle at blive redet på ret lange ture uden at det ser ud til at genere ham.

Nu skal vi lige så stille igang med det normale træningsarbejde.
der det faktisk er MIG som har det største behov for at blive trænet! Mine signaler er ikke entydige og præcise nok..?

Eller så mangler Mik stadig at genoptræne bedre balance og bæring - muskelstyrke? - så han kan blive i den gangart jeg beder om - i stedet for at "hoppe ind og ud".. skifte fra tölt til trav og tilbage igen.. uden at have blevet BEDT om at skifte...

Hans skridt er sågar blevet ustabil... lige nu foretrækker han PAS-agtige bevægelser.. i skridten.. ØV ØV ØV!

Men det gjorde han også for år tilbage - og den fejl fik vi da rettet op på...

Suk - det er bare opførbakke at gang efter anden blive "slået tilbage til start" pga Miks skader...

Men mon ikke vi klarer at dygtiggøre os igen - os to, som har været så meget igennem!
9 år22. august 2014 kl. 08:13
#1533
Jeg er sikker på du nok skal få Mik "rettet ind" igen - det er jo lidt ligesom når du og jeg forsøger at ændre vores madvaner. Pludselig en dag sidder vi igen med en kanelsnegl i hånden og kan ikke helt huske hvor den kom fra, det var ligesom bare en gammel vane at den skulle være der. Måske Mik har det på samme måde med de pas-agtige bevægelser i skridten? At det er en gammel vane han ikke helt har fået lagt på hylden, når han ikke bliver mindet om, at det ikke er godt for ham?
Godt han har dig til at gi' ham kærlig besked :)
9 år22. august 2014 kl. 22:59
#1534
SUUK - og næsten snøøft!
DET VAR FOR MEGET :To dage efter hinanden på længere ture i godt selskab - og dejlige galopper som Mik NØD. Ligesom han nød at tölte (pasagtig tölt til tider.. men pyt!)...
I går var leddet lidt varmt... ØV!

Ikke meget varmt... Ikke hævet. Ingen halthed...
men alliegevl - vi er så heldige, at vi har en ridekammerat som er sygeplejerske.. hvis hun er på gården og har tid, synes jeg det er dejligt at høre hendes mening.
JA: hun kunne også mærke leddet var varmt.

Hun anbefalede præcis det jeg selv havde tænkt: at skrue lidt ned for motionen et par dage. Og så prøve at skrue op igen.
Mik VIL jo igang. Vi følger stadig dyrlægens anbefalinger... men "dæmper" os lidt i en periode.
For en sikkerheds skyld.

Vi er jo snart på normalt niveau... alligevel.

Mik har helt fri i dag. Kl syv bliver han masseret af en kanon dygtig heste massør.

Ak ja - måske bliver det en dag MIN tur at gå til fys, kiro, massage...?

Lige nu strækker pengene ikke til at også jeg kunne gå til behandling.. Min datter har første prioritet. Mik nr to...

Eller egentlig: den af de to som har det værst har første prioritet.

Jeg må tage mig sammen og træne selv!

Kan ellers VARMT anbefale Helle Gotveds bog "Ha' det bedre med fødderne" !
9 år23. august 2014 kl. 14:13
#1535
Øv, hvor surt med den varme kode. Men mon ikke det går sig til ret hurtigt igen? Ellers kan jeg anbefale at bruge back-on-track bandager til den slags ting, det virkede ihvertfald altid hvis min hest havde lidt hævet led ( han var slem til at vride rundt på folden).

Jeg forstår godt, at Mik og din datter har førsteprioritet, men hvilken prioritet har du mon selv? ;) pas nu på at du ikke glemmer dig selv helt her, ven! Jeg tænker både på kosthold og træning - begge ting som hjælper dig til at kunne klare mere, om det er i orden.

Jeg er forresten selv begyndt at ride lidt igen. På min venindes fjordhest, som jeg også red lidt da min egen var for ung. Dengang var den stiv som en cykel da jeg begyndte, men efter et halvt års ridning var den blød og fin og responderede for schenklerne. Nu er den igen stiv som et bræt, fordi den ikke er blevet redet noget særligt blødgørende og også har haft skader. Så jeg fortsår akkurat hvordan du har det med Mik! :)
9 år28. august 2014 kl. 07:23
#1536
Rygrad som en regnorm...
Ak ja! I forgårs gik jeg igang med at veje, skrive op og taste ind... fin dag! Både vedr kost og så sandeligen vedr. motion.
Men i går faldt jeg i...
Min veninde havde kun tid at klippe Mik i går... Jeg ville have bagt en kage - men det var der ikke tid til.
Så jeg købte nogle vanvittig gode cookies... UHM! Med hasselnødscreme i midten... og store stykker Belgisk chokolade.
veninden spiste kun et par cookies. Og resten - ÅD jeg! FY! Men det smagte lækkert!

Må op på "hesten" igen i dag.
Jeg har holdt vægten fint - og det helt uden at prøve at styre kosten - og mængderne! På trods af utallige natmads seancer med crisp med ost og smør, mandler, tørret frugt og andet... plus MANGE chokolade orgier... så har vægten holdt sig pænt omkring 77 kg. IKKE DÅRLIGT!

Men det skyldes nok, at jeg får rigelig med motion alle dage.

Tak Kose for dine ord! Du havde ret! Koden blev hurtigt OK igen. Mik er i et ret fint træningsforløb. I en periode har vi fået undervisning to gange per uge (½ time hver gang). Og DET er knaldhamrende hårdt! Både Mik og jeg sveder! (Derfor skulle han klippes - bare lidt.. en stribe foran på brystkassen og en stribe langs halskammen under manen. Mik har jo en meget tyk, lang og frodig man - men næsten 100% "ensidig". I de smukkeste gyldenrøde farve nuancer - som nypudset kobber).
Mik ser ud til at have det fint! Pelsen skinner og han har dsågar de fineste "blommer" på bagparten.
Han sætter mere og mere muskler. Er dog lidt for tyk endnu...
White line disease problemet er endnu ikke helt borte. Så det bøvler vi stadig med.

Kose, du spurgte til hvilken prioritet jeg selv har her i disse dystre tider... Ikke en særlig høj prioritet. Desværre.
Men siden regeringen har bestemt, at kronisk syge IKKE skal forsørges af kommunen... ja så er der jo ikke mange skillinger tilbage til mig selv.
Min datter SKAL have medicin, kosttilskud og fys behandling. Hun bløder og bløder.. og får ingen hjælp af hverken læger eller kommune til at kunne holde sine sygdomme stangen.

Jeg er ikke den eneste i Danmark som på gamle dage som pensionist bliver nødt til at stadig påtage mig et økonomisk ansvar for MEGET voksne, men kronisk syge, børn. Jeg har IKKE råd til det. Må selv undvære at gå til tandlæge,til fys og at få købt nye briller.

Hvis jeg havde vidst hvordan Danmark ville afvikle velfærden... så havde jeg ikke købt hest dengang for 10 år siden.
Egentlig burde jeg vælg Mik fra - så fik jeg lidt luft i økonomien.
Men det KAN jeg ikke.
Han skal ikke sælges til en uvis skæbne.
Og jeg nægter at aflive min dejlige hest på grund af at jeg er blevet økonomisk presset pga en asocial økonomisk regering.

Min vrede er MEGET stor. Jeg er edderspændt RASENDE over, at jeg er blevet plukket i skat i 30 års tid under falske forspejlinger.
Jeg er ved at brække mig i lårtykke stråler når jeg hører alt det hykleriske ÆVL om "Danmarks velfærd".
Velfærden er afskaffet for de borgere som ikke kan forventes at blive produktive små arbejdsbier - som kan slæbe honning indtil de falder døde om.
Sådan at de rige kan blive endnu rigere.

Uligheden vokser og vokser i Danmark.

Alle borgere som har stemt på andre partier end Enhedslisten burde oplyses om konsekvenserne af deres kryds på stemmesedlen...

Så - nu kan I selv se kære madital-venner! Det er bedst at jeg ikke skriver i min tråd.
Fordi munden taler om det som hjertet er fuldt af... og det gælder også hvad jeg skriver.

Danskerne VIL ikke vågne op og rejse sig til oprør mod alle de uretfærdigheder, mod korruptionen, mod lovbruddene fra myndighedernes side som desværre finder sted i stor skala.
Det bliver hele tiden værre.

Der kommer flere og flere helt almindelige danskere i klemme.

Og det er IKKE flygtningenes eller udlændingenes skyld.Eller "krisens" skyld.

Det er danskernes helt egen skyld.
9 år1. oktober 2014 kl. 09:04
#1537
Begynder vanskeligheder? Eller blot den evige regnorms rygrad??
Aj altså! Startede SÅ fint i går med et godt, sundt morgenmåltid..
Ud til Mik - han står hver morgen og kigger ud fra sin boks og VENTER på at jeg kommer.. ordner hans hove, børster træpiller støvet ur hans pels og lukker ham ud på fold = græs ; MAD!
Lidt senere sadlede jeg op og fulgtes med to store heste ud i skoven på en skridttur.
Det så nok sjovt ud: trip trap træsko: en lille rød hest, en mellemstor rød hest - og så en KÆMPE stor rødbrun pensioneret jagthest!
Bagefter kom Mik atter ud på sin lille minifold - han flyttede til en lille fold med græs... dels fordi den store skulle bruges af andre heste. Men også fordi der pt er mere græs på den lille..
Skyndte mig at muge Miks boks.
Og SÅ blev jeg inviteret til te-slabedas hjem til en af rytterne (vi har kendt hinanden siden firserne... hun var med når Mik skulle købes dengang i 2005)
Tre andre ryttere kørte i kortege til en bager... Åh NEJ!
Lækkert, lækkert tebord! med ALT hjertet kan begære! Grovboller fra bageren, rugbrød, knækkebrød, smør, ost, spegepølse... OG basser!Fede, søde lækre basser! Kanelsnegle... UHM!!!
Det var TOTALT hyggeligt!

Men, men... min mave hævner sig hvis jeg spiser den slags.. Men DET er jo først bagefter!

ALT er altså ikke overskygget af de asociale politiker, de kriminelle kommuner mv vi har her i landet...
Al den grusomhed som finder sted er godt nok overvældende... (Set ur den synsvinkel er internet en forbandelse - informationerne strømmer jo ud på nettet... Nogen gang tror jeg det er godt at holde pause.)

Jeg evner trods alt stadig at NYDE nuet og hygge med venner, Mik... lufte sjælen i den smukke natur.
Frisk luft, motion, fysiske udfordringer i hyggeligt selskab - det giver livsglæde. På trods af alt det tunge og triste.

I lørdags red jeg for eksempel på visit! 40 minutter til hest. Inklusive frisk trav og skønne galopper.
Mik blev sadlet af og kom på en skøn fold med grønt græs og en spand vand.
Så ind til veninden - hvor vi råhyggede, drak kaffe og løste verdenssituationen - medens vi gennem vinduet kunne se Mik gå og nyde græsset på folden.
Så sadle op igen og ride hjem til gården hvor Mik bor - igen en tur på 40 minutter. Rigtigt sjovt og hyggeligt! Næsten som i gamle dage hvor man enten kørte med hestevogn eller red på visit! (Gåben er jo også OK - men det er en helt særlig fornøjelse at RIDE på visit. Ride til juleforkost.. eller påskefrokost eller hvad det nu måtte være..)

Jeg har frygteligt ondt - AV AV! Svært ved at komme ned fra hesten. Må tage benene ur stigbøjlerne og lade dem "dingle"... Men ride - det skal jeg!
Og gå. Og være fysisk aktiv.
Om natten "brokker" sig mit gamle skrog - og vækker mig mange gange... men jeg undgår så vidt muligt at spise smertestillende.. Prøver blot at falde i søvn igen... drikker måske en kop kamillete...

Jeg tror at mine gamle led (hofter, knæ, fødder) vil have det bedre hvis jeg smed lidt flere kg overbord. Så derfor er jeg opsat på at komme et ordentlig hak længere ned i vægt. 77 kg er stadig "overvægt"... så....


9 år2. oktober 2014 kl. 08:21
#1538
I går var heller ikke en optimal kost-motion dag..
Men hvad - det eneste at gøre er, at prøve igen. I dag.
Det jeg spiste i går - kan ikke gøres "uspist"..

MON heste som burde tabe sig også burde følge de officiele motionsråd for mennesker ?? Tihii..

I går var vi på en lang skridttur MED undervisning - dejligt!
Der var jo en periode, lige når Mik atter skulle igang som ridehest, hvor Mik KUN viste grisepas. I alle tempi...
Når de andre red skridt - gik Mik langsomt i - grisepas.
Når de andre travede - gik Mik lidt hurtigere i - grisepas.
Når de andre galopperede - så fløj Mik afsted - i grisepas....

det er ikke så nemt, når man skal holde styr på fire ØNSKEDE gangarter. Og undgå de to uønskede: grisepas og pas. Når hesten har så stort talent for pas som Mik har. Og dårlig balance efter sygeorlov. Så vælger hesten sikkert det som er nemmest = GRISEPAS!

Det er meget bekvemt for rytteren når hesten går grisepas.
Men det er ikke godt for en ridehest.

En ridehest skal løfte ryggen, numsen skal ind, tættere på balancepunktet. Vægten skal flyttes over på bagparten så godt som muligt... Men det kræver muskelstyrke - og træning.
Alt efter hvor heldigt - eller uheldigt - hesten er bygget er det noget som enten er rimelig nemt for hesten. Eller rigtigt svært.
Mik hører til de heste som er uheldigt bygget. MEGET overbygget = bagparten er meget højere og større end godt er. Så er det jo klart, at det ikke er nemt at trække numsen ind under sig! Hvis man ikke konstant træner ham - så går han meget på forparten. Og så snubler han!

P.t går det fint fremad. Alle fire gangarter begynder at være på plads.
Men galop på 10 meters cirkelvolte er endnu ikke noget vi kan klare - balancen er ikke god nok. Endnu.
Trav på 10 meters volte er fin. Traven generelt fin, taktfast og stor. (jaja - ALT er relativt! Han er jo en lille islandsk hest. Af den gamle type med korte ben). Fine galoip anspring og galop i "opførsbakke". Tölten er - hvis man løsgør og varmer op grundigt - helt fin.
Hvis og hvis vi fortsætter med at blive dygtigere - så skal vi til stævne næste efterår.
Mik ELSKER "fest og farver"!

I dag bliver en forrygende efterårsdag. Helt klar og blå himmel!
Det bliver dejligt at komme ud i skoven på langtur!
9 år3. oktober 2014 kl. 08:07
#1539
Glad up date!
Det er bare så vidunderligt at Mik er blevet rask, er ved at udvikle sig som ridehest!

Ja-ja - vi ER ikke helt "i mål" vedrørende White Line Disease problematikken... men, nu må vi se! Vores ny smed kommer på tirsdag... måske kan alle de mega besværlige daglige WLD-pasnings-opgaver minimeres?
Det ville også være rart hvis Mik kunne stå på halm ligesom de andre heste... Jeg køber jo selv træpiller og muger hans boks. Fordi en knas-tør bund af træpiller er med til at sikre tørre hove om natten...
Men ØV så det støver!! Hesten skal børstes ren hver morgen... der hænger nærmest en halv sæk træpille-støv fast i hans pels... Han får også støv i øjnene... og inhalerer jo sikkert også støv...
På den anden side - der er ALTID skimmel sporer= usundt støv i halm...
Så hvad er dårligst af de to...?

Nåh hvorom alting er:
Mik trives fint med at være ene-hest.
Det er mod mine idealer, at en hest går alene... Men jeg har ikke kræfter eller overskud til flere skader. Lige nu!
Vi fortjener jo også få lov til at nyde en skadefri periode! Både hesten og jeg selv.
Mik er kommet på en helt vidunderlig fold - helt alene - et stykke fra gården. Han er helt afslappet og ser ud til at NYDE sit kæmpe område! På trods af, at der ikke er en eneste hest han ens kan se!
Om aftenen når han skal ind i sin boks for at sove - så har han overhoved ikke travlt!
Han løfter hovedet når jeg pifter - men gider ikke komme! Han har travlt med at spise GRÆS!
Det er jo en hel prærie han har for sig selv!
Smukke store træer omkranser de to kæmpefolde han har til rådighed.
Der er altid læ et eller andet sted på disse folde. Og han kan gå ind mellem træer hvis han vil have ly for nedbør...

Træningen går over al forventning! Han sætter flere muskler hele tiden.
Alle fire gangarter er rene og taktfaste.
Og han har sågar galopperet på 20 meters volte! Både højre og ventre galop.
Et helt mirakel!!!
Efter den alvorlige gaffelbåndsskaden kunne han jo overhoved ikke tage højre galop. Det var i starten af dette år...
I april blev han sparket på fold - og fik åbent knoglebrud... et GRIMT brud.. hvor knoglen havde mange brud...
Så det er virkelig et mirakel at han allerede i oktober samme år kan galoppere på 20 meters cirkelvolt!!

Sandsynligheden for at hesten ville overleve, bliver helt rask og fuldt ridbar har jo været meget lille alle tre gange!!!
Jeg kender ingen anden hesteejer som har været så heldig at hesten trods alt er blevet fuldt rask og ridbar hele TRE gange. Vel at mærke - samme hest!
Så når nu Mik ser ud til at være MEGET tilfreds med at være ene-hest og ene-hersker over sit kæmpe rige.. så er jeg glad! Og dybt taknemmelig! De to som har stedet hvor Mik står opstaldet er bare De Bedste!! Så betænksomme og søde! De er virkelig dygtige til at passe heste. Meget professionelle - og Fruen er Genial Instruktør. Der findes ikke nogen som er bedre til at undervise.
Lyder måske overdrevent - men jeg mener hvert ord. Bogstavelig.
9 år18. oktober 2014 kl. 08:33
#1540
Hvor er det bare dejligt at høre, at det går så godt med Mik.
Jeg håber virkelig, at det fortsætter på den måde.
9 år18. oktober 2014 kl. 10:40



For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });