Fra BMI 33 til BMI 25 på kortest forsvarlige tid

Du læser en tråd i debat > vægttab 10+


#1501
Hvor mange trenser har man brug for når man har EN hest? Som desuden er på sygeorlov igen igen igen...

For at datteren ikke HELT skal miste modet vedr. islænderridning foreslog jeg, at hun kan have sin EGEN trense i venindens stald.Som andre ikke må låne.
Jeg mente at huske, at jeg har flere.. og flere set tøjler også... Passende bid - har jeg dog næppe. Sprenger biddet er sikkert for stort. Miks to-delte muffebid fra Bombers - vil jeg ikke risikere at bliver "lånt" og forsvinder.
De to andre Bombers bid tror jeg ikke egner sig...
SKAL man sætte et bid i en hestemund - så skal man sikre sig at biddet passer til hestens mund.

Var på ekspedition i mine kasser med hesteting - og fandt en hulens masse "læder-grej"...

Mit "shoppe-gen" virker bedst når det drejer sig om ting til Mik - hehee

Tøjler?
Et set tøjler i originalforpakning (fejlkøb - som jeg agter at sælge)
Et set tøjler som hører til den bidløse trense med side-pull
Et set alt for brede tøjler, stof og læder
Et set lidt smallere tøjler, stof og læder
Et set tøjler med karabinhager (hører til islændertrense - helt ubrugt)- stof og læder, også ret smalle
De tøjler jeg bruger - tynde, i læder
Altså i alt 6 par tøjler....Hvoraf tre set kan bo i venindens stald....

Trenser?:
Ovenævnte islænder trense m. næsebånd (Hannoveransk)
En Gitte Allpass trense m. nosbånd (syet af Gittes uduelige "lærling" Maria = ubrugelig trense. Gemmer den dog - for sentimental reasons)
Prins og Urtas gamle trense - købt brugt men stadig OK
Miks nuværende trense med Aachener næsebånd
Miks gamle bidløse trense med side pull
Miks nye Micklem multi trense
Altså i alt 6 trenser - 5 brugbare.
2 - som kan "bo" i venindens stald.

Næsebånd har jeg også mange af... 2 engelske, 2 aachener, 4 hannoveranske - men tænk ikke en eneste ægte islandsk med bøjler!! tsk tsk tsk!!! HVAD???

Kun den som selv har pudset trenser kan forestille sig hvor lang tid det tog at pudse og ordne sådan en bunke læder grej!! Helt efter bogen med lædersæbe og læderbalsam + polering...

Jeg er frygtelig træt... Påske? Hvad for en påske??
Jeg kommer ikke på påsketur i år. Det er også helt OK - Mik skal passes og plejes.

Min anden patient rejste til Jylland i onsdags - snyft! Det er jeg ked af. Han var så dejlig og nem.. En hest man nemt knytter sig til..

Smeden fjernede Miks sko (og beskar hovene) i tirsdags. Desværre ingen forbedring af Miks White Line disease.
Hvilket var en slem overraskelse. ØV ØV ØV!!

Det går ikke, at Mik står på halm i sin boks. Eller at han kommer i en af de store bokse om dagen - fordi en stor hest har besørget i boksen hele natten... så halmen er våd af urin.. DEN går ikke med Miks hov problem... Halm suger for dårligt og bliver hurtigt våd.

Jeg lykkedes få en aftale i hus, at jeg selv køber træpiller, muger Miks boks i bund og starter op en ny bund med træpiller. Det ved jeg fungerer - og jeg kan holde bunden tør og fin. Så Miks hove får en chance at blive raske.

Også hvis der rådner mere af den hvide linie mellem hovkapseln og selve hoven så er ikke alt tabt. Man kan skære bort rigtigt meget - og bygge op en hov i syntetisk materiale (sikkert epoxy, af 2K type). Det har man erfaring med at det plejer at gå fint. Og så får hoven fred til at vokse ud.

Og så skal jeg fortsætte med hov bad 2 gange per uge.
Tror jeg skifter til en jodforbindelse. Eller ser hvad jeg kan finde på nettet - indenfor EU.

Stakkels Mik går ikke så godt - knoglebruddet gør nas - nu han ikke får smertestillende. Såret så dog MEGET bedre ud når jeg skiftede forbinding i dag. For første gang så det bedre ud end sidst...

At Mik kan løfte sit bagben på kommandoen "yoga ben" gjorde det muligt at bade også hoven på det ben hvor knoglebruddet sidder.
det ville være dumt at LØFTE benet - meget bedre han løfter selv - så kan han styre løftet så det ikke gør ondt. Og så passer jeg på at dirigere baljen så han sætter hoven ned i desinfektions væsken i baljen.
Jeg regner med, at han IKKE vil tilbyde sit "glansnummer" "yoga-ben" hvis det gør ondt at udføre.
Jeg regner også med, at hvis det ikke gør ondt - så er det OK = laver ikke ravage i knoglebruddets heling.

Heldigvis er det kun griffelbenet som har et par frakturer. Og heldigvis er prognosen god.

Efter at såret så bedre ud i dag - så er jeg atter fortrøstningsfuld.

Jeg TROR at min lille Mirakelhest nok skal blive rask igen.

Han er så vanvittigt tålmodig og klog. Når han VED at han ikke kan bryde ud selv - så affinder han sig med at stå mutters alene i en lukket boks hvor han ikke engang kan kigge ud.
Han maser heller ikke en ned når man åbner boksdøren.
Han er alene i den lille stald om dagen.

Men det, at han ikke har en kammerat - siden den anden patient rejste til Jylland - betyder, at jeg skal ud til Mik flere gange per dag.
Mik må nøjes med mit selskab. Nu han går så dårligt er det bedst han bliver i boksen så meget som muligt de næste to uger.
Bortset fra når forbindingen skal skiftes, hovene bades... Og han skal børstes.

Jeg har overvejet at tage en stol med og læsestof - så kan jeg sidde i Miks boks og holde selskab nogle timer hver dag.

**************************************************************
Så længe Mik stadig har appetit på sin mad, ikke ser deprimeret ud... så må han tåle mosten, tåle det som skal til for at han skal kunne blive rask.

Jeg bliver ked af det, når folk synes jeg skal aflive Mik.
Det er for DUMT.
Denne gang er prognosen GOD.

Der er ingen grund til at aflive Mik så længe han selv vil leve og han har gode chancer for at blive helt rask og kunne leve et godt hesteliv igen.
Han kan udmærket have 10 gode år tilbage. Ja sågar 15.
10 år18. april 2014 kl. 23:56
#1502
Du har min tilladelse til at slå dem, der siger at Mik burde blive aflivet. Han er et levende væsen og fortjener da det bedste mennesker kan tilbyde ham. Var han steppehest fra istiden, var det jo noget andet. Hvorfor er det kun mennesker, der skal nyde godt af videnskabens evner og kunnen? Det er da ikke dyremishandling at sætte ham i en boks, så hans fraktur kan gro sammen - det ville det være, hvis han blev værre eller dårligere af det. Men han får det netop bedre. Det er jo idioti at tale om at aflive en hest, der i bund og grund er sund, men som bare har en fraktur.

Jeg kan lige se dig sidde i et hjørne af boksen i en gammeldags øreklaplænestol og en standerlampe ved siden med en bog i hånden og Mik der nusler i halmen mens I hygger jer. :-D

God bedring med hov og fraktur.
10 år19. april 2014 kl. 08:44
#1503
Muget MASSER! 22 gange måtte jeg køre trillebøren til møddingen og tippe indholdet ud.
OK - det var, med vilje, en normal størrelse trillebør. Og heller ikke med kæmpe "top" på. Fordi det er SÅ ærgerlig når børen vælter... jeg har prøvet det... SURT show!

Grunden til mug-amok-projektet er, at jeg spurgte, og fik lov til at købe træpiller som strøelse til Miks boks. På stedet strør de med halm. FIN halm.
Men halm suger ikke meget væske. Og det er ikke godt for Miks dårlige hove at stå og soppe i tis.
Mik har jo white line disease.

Det er hårdt arbejde at muge en LILLE ponyboks med dybstrøelse af halm helt i bund! Som sagt var der 22 trillebørfulde af halm, hestepærer... jo længere ned jeg kom - desto mere våd var halmen... længst nede i bunden var halmen helt sort.. og ammoniakstanken godt nok skrap!

Men jeg kom helt i bund! Og så måtte boksen "luftes"... og tørre op inden jeg kom 12 små sække træpiller i .
Miks nye madras... Træpiller er nemme at muge. Når hesten går på pillerne så smuldrer de til ret små partikler - ligesom "træ sand". Og træpiller suger meget bedre end halm.
Hamp suger bedst - men LUGTER! Hamp STINKER hvis heste-urin har gjort hampen våd. Væden siver helt ned i bunden - og det er svært at se hvor man burde fjerne våd hamp...
Træpiller er meget nemmere at muge så man kan holde boksen tør og ren.
Men hvis heste får vælge - så tror jeg de vælger halm...


Et tykt lag spagnum i bunden, toppet op med ca. 10 cm hamp på toppen - er en perfekt madras i en hesteboks. Lys og lækker og nem at holde. Spagnumen neutraliserer urinen så man undgår den der forfærdelige lugt af urinvåd hamp
Men sådan en madras tager tid at bygge op.
Og jeg ved jo ikke hvor lang tid Mik skal være boks-hest.

Rigtig mange af rytterne var på fælles påske ridetur.
Bagefter hyggede vi.
jeg havde bagt to kager - Klidmosters eminente Drømmekage og så en chokoladekage.
Hyggeligt at bage når folk spiser det man har bagt med STOR fornøjelse og appetit!

I morgen får vi gæste til påske middag. Så der skal kokkereres! Det glæder jeg mig til!

2:5 - må vente til efter påske.

Jeg har jo ikke travlt.

I morgen skal Miks forbinding skiftes. Jeg er MEGET spændt på hvordan såret ser ud!
De tre første gange blev såret gradvist værre... der kom mere og mere eksudat (sårvæske) - svært at vurdere hvorvidt eksudatet var purulent eller ej... men fjerde gang jeg skiftede, for to dage siden, så såret endelig bedre ud.

Jeg HÅBER at såret snart er helet så meget at der ikke skal forbinding på - fordi så kan Mik komme ud på sine sygefold også når det regner.
Ren spagnum er jeg ikke så glad for - det støver ad H til...


Lavede også en lillebitte sygefold til Mik. På størrelse af en boks. Han skal jo stå stille..
Jeg har nået at muge mini-folden to gange i løbet af i dag.
SKØNT med tørvejr så Mik kan komme ud i sine lille sygefold.
10 år20. april 2014 kl. 19:03
#1504
Mandag = skæbnedag for Mik og mig.
Puha - kan dårligt vente til efter kl. to mandag den 28. april.
Kl. et kommer Falck - HÅBER det ikke er samme chauffør som sidst.. han var slem til at stresse Mik og mig.
Kl. to har vi tid på Hørsholm.. så skal det tages rtg af benet... og måske scannes også... gaffelbånd og andre sener KAN være beskadigede også...
Suuuk - jeg HÅBER knoglebruddet er i god heling... og at der IKKE bliver foreslået operation..

Ellers er jeg sådan lidt ved siden af mig selv... Har atter spist mig en pukkel til... vægten er på vej op.

Jeg må tage mig sammen og vende "skuden" - hehe..
10 år23. april 2014 kl. 14:13
#1505
Puha, jeg håber at benet er i bedring og at der ikke skal opereres. Jeg krydser fingre for jer.
10 år23. april 2014 kl. 16:54
#1506
Krydsede fingre herfra, med det store arbejde du ligger i at Mik har det godt, så håber jeg virkelig at du på mandag kan høste frugterne af arbejdet med gode nyheder :)
10 år23. april 2014 kl. 21:32
#1507
Mik på sygefold endnu fire uger.. og måske meget længere endnu.. SUUK.

Det heldige var, at det var vores favorit Fack-chauffør som kørte os begge veje - og med en stor bus!
Det var meget nemt at læsse Mik. Ingen panik overhoved.

Men stakkeln havde været så bange under transporten at sveden tapløb når vi kom frem begge gange.

Hm... måske var det en forkert beslutning at vente med en evt. operation endnu 4 uger...? ? ? ?

"Hoved bruddet" så OK ud på rtg. Men ak - der er en lille splint på indsiden som laver ravage....
Tanken er, at denne splint enten kan arbejde sig ud - blive stødt ud af kroppen.
Eller absorberes af kroppen
Eller alligevel "gro fast".

Hvorom alting er - så fik jeg et mega migræneanfald. Og det skræmmer - de få gange jeg har fået migræne anfald er PRÆCIS efter at jeg har truffet et forkert valg... hm... Jeg er vist lidt hyss...

JA - jeg ved hvorfor jeg værger mig mod at sige " operer min hest " ..... Det var jo lige præcis DET jeg gjorde, i god tro og tillid til den dyrlæge som viste sig være inkompetent.. Den naivitet og auktoritetstro kostede jo Mik uhyggelige smerter, en Golgata som tog mere end et halvt år... hesten var jo tæt på at dø af blodforgiftning... En omoperation, angst og jeg ved ikke hvad...
Han er jo kendt på KU-Life Universitets Hospitalet for store husdyr som "hesten med SÅRET"....
Og havde angivelig ikke en kinamands chance for at overleve...

Jeg har det meget skidt.
kan ligesom ikke finde mig selv.
Mik er også helt ved siden af sig selv.
Han trives BESTEMT ikke med at være syg og sygemeldt igen igen igen....

Men prognosen er jo god...

Hvis Mik ikke bliver rask og får FLERE GODE ÅR - ja så skyder jeg mig selv. Fordi hvornår er nok nok??

Jaja - slå nu koldt vand i blodet.. siger jeg til mig selv.

Men faktum er, at han IKKE havde spist op sin nat-wrap.. Det er ikke rigtig sket før, at ikke Mik har spist op....

Jeg må lige vente og se hvordan det her udvikler sig...
9 år29. april 2014 kl. 15:45
#1508
Håber det snart bliver bedre, Solakka. Det er godt nok en barsk omgang for både dig og Mik. Positive tanker og ønsket om det bedste for jer begge :-)
9 år29. april 2014 kl. 15:58
#1509
Sol, jeg tænker at hvis nu du stadig har en forkert mavefornemmelse om at udskyde operationen i 4 uger, så kan du vel bede om operationen om 1, 2 eller 3 uger? Det er vel ikke endegyldigt at der SKAL gå MINDST 4 uger nu før Mik evt. må/kan opereres?

Jeg håber sådan at Mik snart bliver rask og frisk. Han fortjener så meget godt sammen med dig.
9 år29. april 2014 kl. 16:03
#1510
Jamen så har jeg grublet, spekuleret - og snakket med hestefolk... Og ringet til hestehospitalet. Skal ringe på ny i morgen tidlig mellem otte og ni. Så er "Supermand"-dyrlægen der og også ham som har tilset Mik i denne ombæring.
Jeg synes jeg ikke fik stillet mange vigtige spørgsmål....
Og vil jo gerne have en "second opinion"....
Må skrive en liste med spørgsmål!

Suuk.... ikke sjovt dette her! Hverken for Mik eller mig...
9 år30. april 2014 kl. 14:09



For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });