Fra BMI 33 til BMI 25 på kortest forsvarlige tid

Du læser en tråd i debat > vægttab 10+


#1171
re: AV AV AV!
Tak Silvercocker! Aj hvor hyggeligt at du er "mumin ven"!

Jeg har ikke mere selv bøgerne . men er så heldig at Helsingør bibliotek har dem allesammen i depotet - og på svensk!

(Hvis de ikke har smidt dem ud ved flytningen - GISP! Det må jeg kontrollere! Tjekket - YES, det ser godt ud! Der mangler vist kun den første fra 1945.)

Jeg har jo konsekvent prøvet at tynde ud i mit bibliotek.
Når det var som værst havde jeg ca. 5.000 bøger. (Vurderet ved at tælle hvor mange bøger per 1 meter hylde og multiplicere med antallet hyldemeter samlet for alle mine reoler. TYPISK for en nørdet ingeniør heheheee ! Kan ikke andet end grine ad mig selv!)

Min mand kunne ikke lide at hele huset var plastret til med reoler.
Og reoler med bøger er slemme støvmonstre. Et kæmpe arbejde at holde acceptabelt støv og edderkoppespind frit. Et kæmpe arbejde som jeg jo ikke fik gjort..


Jeg sidder her og kukkelurer.. midt om natten.
Fordi den dumme kæbebetændelse gør ondt. Jeg har taget alt hvad jeg må få af smertestillende... og må vente inden jeg kan tillade mig at tage flere piller.
Men måske bliver det ikke nødvendigt - jeg SYNES at hævelsen er lidt mindre! Det spænder ikke så meget - hele kinden var jo stiv og hård. Måske begynder Clindamycinen at bide!

Man ser altså drabelig ud når man er hævet i hovedet! Havde lyst til at tage et billede - men jeg kan ikke finde ud af at tage selvportræt og glemte at spørge Helsten i Mit Liv når han kom hjem efter at have føjtet rundt.

Nåh - men God Nat til alle!
Jeg vil prøve at få fat på søvnen på trods af at kæben dunker og gør AV AV AV..
11 år28. april 2013 kl. 01:30
#1172
re: AV AV AV!
Fy for pokker så jeg er hævet i hovedet!
Fik et chok i morges..
Meget værre end i går morges. Halve munden var med i det hævede område..
Antibiotikan ser ikke ud til at hjælpe... Men giver præparatet en chance indtil i morgen aften...
Heldigvis gør det ikke helt så ondt som i går - og i nat.

I morgen, mandag, ringer jeg straks til tandkirurgen og HÅBER på en akuttid! Jeg KAN altså ikke vente til på fredag.

Men vil absolut holde fast i "min" tandkirurg. Fordi ham har jeg tillid til.
11 år28. april 2013 kl. 11:02
#1173
re: AV AV AV!
Håber det går bedre i dag, og at du får en tid ved din "egen" tandkirurg hurtigst muligt.

Tand- og ørepine er det værste...
11 år29. april 2013 kl. 09:25
#1174
re: AV AV AV!
Tak Blåhval - ja tandpine og ørepine er mega slemt!
GODT jeg har masser af Dolol - og Panodiler!

Hævelsen var endnu større når jeg vågnede i dag!
Helt vildt!
Fik plaget mig til en tid hos tand-fritzen i dag kl 15.40.

Glæder mig ikke til turen til Sverige... Det at folk kommer at glo, det er OK (næsten)
Men hvis der bliver kommenteret - og det har jeg oplevet før når jeg har sejlet til tandlæge med "foldbold hoved" - så... ja så passer det min finlandssvenske sjæl meget dårligt!
I Finland er KUN tosser eller fulde folk som snakker med fremmede mennesker uden "gyldig undskyldning" Hihii

Især finlandsvenskere er meget reserverede.
Efter at have boet i det samme hus 20 år havde min mor dog kommet SÅ langt at hun hilste på andre i huset - vel at mærke KUN folk fra samme etage!

Fik ringet til gastro afd. - så de er forberedt hvis jeg kommer akut... Vi blev enige om, at hvis jeg observerer blod - så skal jeg komme med det samme.
Der er altid en kæmpe risiko ved antibiotika oralt når man har IBD...
Men helst skal jeg holde mig borte fra hospitaler.. Statistikken ser ikke for køn ud.. gamle mennesker på hospital + bredspektra antibiotika => pseuodomembranøs colitis... med meget høj dødsrate.. Pga en styg bakterie som florerer på hospitalerne.

Men statistikken er nok lidt misvisende fordi den ikke tager højde for de gamles almentilstand. Det er nok KUN hvis man er svækket i forvejen, at det går galt.
Jeg ved jo heldigvis nøjagtig hvad jeg skal gøre for at forebygge dehydrering og tab af vigtige "byggestene". Det er vigtigt at holde det gamle skrog "kampdygtigt" heheeehee...

Humøret fejler ikke noget!
Men GUD så jeg ser UD!
Virkelig grotesk - et monster!

Nu har jeg ikke tilset den lille hest to dage... så jeg tror nok jeg smutter ud til hesten snart. HAN er jo ligeglad med hvordan jeg ser ud!

11 år29. april 2013 kl. 09:56
#1175
re: AV AV AV!
Første hjælp - tjek!
Operation aftalt - tjek!
Ringet gastro afd. - tjek
Forebyggelse af colitis - tjek

Hævelsen er meget mindre - minder om let fåresyge... så det er OK!
Tandkirurgen kunne ikke bedøve - men fik lavet afløb og sat i aktivstoffer + lukket hullet midlertidig (OBS der er IKKE karies i tanden. Den skal ikke fjernes. Betændelsen er i kæben)
Operation fredag. HÅBER det bliver muligt at bedøve. Ellers må jeg træne et eller andet mentalt... så jeg kan stå det igennem.

Antibiotika skal jeg nok have i lang tid...
Jeg KENDER jo rumlen.
Ikke første gang jeg har betændelse i kæben. Jeg MÅ have en designfejl!!! GRRRRR..

Skal være OBS på hvis jeg får udbrud af pseudomembranøs colitis - 10% af folk med IBD får denne komplikation når de spiser Clindamycin antibiotika (Kilde Fagbladet Gastroenterologen.no nr 1 /2013). Ikke nogen ide at skifte til andet præparat... de har jo alle samme tendens til komplikationer for folk med IBD...

Så jeg krydser fingre for at alt går som det skal!

Og HVIS der tilstøder komplikationer så opmuntrer jeg mig ved at jeg VED jeg er stærk som en okse. Har en meget robust grund konstitution.
Jeg er jo heller ikke typen som lader stå til.
Ikke en eneste gang har mine blodværdier været under normal.
Har ikke været dehydreret.
Fordi jeg jo straks starter op på damage control!

Det jeg ikke fatter overhoved, er de mange "skæbnefæller" jeg efterhånden kender via internetgrupper som VIRKELIG ikke har sat sig ind i hvordan de selv med ret enkle tiltag kan minimere skadevirkningerne af LORTE sygdommen IBD.
Det overgår min forstand.
Det er ikke særlig kompliceret eller svært som sådan.
Mere logik for burhøns.
Hvis man bløder som en gris ved lagt - så mister man jo blod.
Så må man skynde sig at fylde på byggestene så kroppen kan producere nye blodkropper.
Har man voldsom diarre - så mister man elektrolytter og proteiner. Det må man jo gøre noget ved = fylde på nye elektrolytter og væske. B 12 kommer man også sandynligvis til at mangle.Skånekost med nemt fordøjelige proteiner. B12 og andre vitaminer og mineraler i letoptagelig form skader ikke...

Jeg gider i hvert fald ikke VENTE indtil jeg er dehydreret og slatten. Men går prompte igang med damage control.

Indtil nu har det virket.

11 år30. april 2013 kl. 09:45
#1176
re: AV AV AV!
For søren Solakka! Det lyder jo ret og slet forfærdeligt med den omgang tandpine og kæbebetændelse! avavavavav -siger jeg. Godt du kan klare at holde hovedet koldt trods alt. Det er ikke mange der har din styrke...
Når du skrev om det finlandssvenske, kom jeg til at tænke på en bog jeg har læst for mylig: 'mannen som døde som en laks' af Mikael Nemi. Den foregår i sådan et lille finlandssvensk samfund som du beskriver, og er ganske herlig på den måde -og selvfølgelig spændende! Jeg har læst den på norsk, men mon ikke den er at skaffe på dansk eller svensk?

Jeg har ikke lige fået kommenteret på dien beretninger om lån af den anden hoppe osv. Men jeg lagde mærke til træningen med at atå stille -det er bare så vigtigt at læse sin hest, og alligevel er der så mange som ikke kan det! Det er netop en af de ting jeg har trænet med min baby-hest: at stå pænt stille ved siden af en skammel, mens jeg træder op på skammelen. Så læret jeg ham, at hvis han stillede sig pænt hen, og jeg kunne træde op og læne mig ind over ham, så fik han en bid gulerod på 'modsat' side -altså hvis han drejede hovedet om til mig når jeg lænede mig hen over ham. På den måde kommer hesten automatisk til at læne sig nærmere skamlen istedet for at læne sig bort. det har betydet, at når jeg nu er begyndt at sætte mig op på ham, står han pænt stille ved skamlen og venter til jeg er kommet op -også selvom jeg klovner rundt med stigbøjler osv.
En anden ting er at jeg kan 'parkere' ham -noget som også er utrolig nyttigt at kunne -feks hvis jeg skal gå og lægge fra mig longetovet eller andet, så står han pænt og venter til han enten for besked på at komme, eller jeg kommer tilbage til ham. Folk tror ikke på at han bare er tre år! Men det hele handler om tillid og træning, som du ved :)

Så ejeren af den hoppe skal nok være glad for at du lige kan lære den nogle manerer. Hav en fin dag!

11 år30. april 2013 kl. 10:37
#1177
re: AV AV AV!
Tak Kosesmølf - ja det er en sej omgang dette her!
Åhhåh hvor er jeg bare træt af at ikke være "i form"..

Ja, jeg har læst "Manden som døde som en laks" - men med risiko for at atter fremstå som verdens værste pernittengryn: forfatteren er aldeles ikke finlandssvensk. Han er svensk forfatter, født i Sverige med svensk som modersmål. Fra Norrbotten og sandsynligvis med forfædre med finsk som modersmål et eller andet sted i sit stamtræ. Deraf det finske familienavn. Plus hans kendskab til den finske dialekt som stadig tales hist og pist i Norrbotten. (Som vittigheden i titlen "Populärmusik från Vittula" antyder hehehe).

Den enkleste definition på en finlandssvensk er en person født i Finland, med finsk statsborgerskab og bogført i Finland med svensk som modersmål.

Den finlandssvenske kulturen er ikke entydig - der er stor forskel på den Österbottniska bondebefolkningen, kystområdernes bonde og fiskerslægter, folk fra Ålandsøerne og så byernes middel-og overklasse...

Men den har meget lidt tilfælles med de rester af finsk kultur fra gamle tider som stadig overlever i nordre Sverige. Begge to minoritetskulturer. Men finnerne i Sverige var på bunden af samfundet. Medens det var folk med svensk som modersmål som "sad på flæsket" i Finland i mange århundreder.
Endnu i dag er finlandssvenskere overrepræsenterede i alle gode stillinger... ejer en uforholdsmæssig stor del af kapitalen... (selvangivelser er offentlige i Finland ligesom i Sverige - man kan altid kigge naboen over skulderen og se hvor mange penge de officielt har..)

Som typisk for minoriteter er mange finlandsvenskere lidt ømme om sin kulturarv...
Tænk på, at der kun findes 5,5% finlandsvenskere i Finland men stadig skal ALLE love offentliggøres på landets begge officielle sprog.. osv osv osv Et tilsvarende fænomen med så store rettigheder for så lille en minoritet findes nok ikke på andre sted i verden.

Jeg kan godt forstå at det er umulig for danskere at holde styr på begrebene!
Det er sgu ikke nemt!
Hvad kaldes en finsk finne som bor i sverige...?
Og hvad kaldes en finlandssvensk som bor i Sverige?

"Finland är ett land med två formellt likställda nationalspråk: finska och svenska. Av den anledningen indelas i Sverige bosatta personer med finländsk bakgrund i två grupper, på grundval av vilken språkgrupp personerna tillhörde i Finland: finskspråkiga sverigefinnar och svenskspråkiga sverigefinlandssvenskar.

Sverigefinländare är ett samlingsbegrepp för alla i Sverige bosatta personer med bakgrund i Finland."

Men for at forplumre begrebene yderligere - så findes der angivelig folk som bor i Sverige, som har finsk som modersmål - men som IKKE hærstammer fra Finland....? Jamen dog!!!

Det er sgu en rodebutik!
Og jeg må vel til mine døddage affinde mig med fornærmelsen at konstant kaldes "finne" af diverse uvidende danskere!

Jeg er og bliver ALDRIG "finne".

Mine forfædre har påviselig boet i Finland siden 1500-tallet.
Men jeg har ikke EN dråbe finsk blod i mine årer. KUN finlandsvensk afstamning, med lidt adels blod fra udlandet.... (Hvis nu ikke en eller flere damer i slægten har skejet ud.. Og det kan man jo ikke vide noget om).

Ikke at det egentlig betyder en døjt!

Især ikke når man har ondt i kæben!

Men til gengæld betyder det MEGET hvordan den lille hest har det. Også når man har ondt i kæben!
11 år1. maj 2013 kl. 15:20
#1178
re: AV AV AV!
ØV at jeg ikke glæder mig til kæbeoperationen i dag...
Men den skal jo bare holdes ud.. betændelsesbulen er ganske lille - så mon ikke bedøvelsen "bider"...

Fik slet ikke kommenteret Kosesølfs fine træning af hendes babyhest!
Bare ALLE hesteejere var som Kosesmølf! Og ville forberede sine heste på deres fremtidige karriere som ridehest. I god tid, med venlighed og tålmodighed...

Fik snakket helt kort i telefon med dyrlægen i går. Og blev meget ked af det.
Ville spørge hvorvidt jeg kunne sætte op Miks gåmotion til de 40 minutter vi måtte før dyrlægen vha scanningen havde set hvor slem skaden (skaderne!) er.
Han svarede MEGET kategorisk NEJ.
Det lød ikke godt.

Blev så ked af det at jeg græd. Det tegner ikke godt..

Mik har "skabt sig"... ikke når jeg har været ved ham. Men i sygefolden har han angivelig "slået røven op"... varet overfrisk når han skulle ud på fold.. GISP! Det MÅ han ikke!

Den stædige hest lytter ikke til mine formaninger... han gør jo som hans natur byder ham...

Hvad finder man SÅ på? Tjaah - tilkalder en som måske - måske ikke - kan kommunikere bedre end en selv med den kære guldklump...
På mandag kommer Marja og Niels... og så må vi se!

Sidst jeg bad disse to kære søde mennesker om hjælp til at få Mik til at "rette ind" var når han efter operationssåret var helet op skulle ud i flokken igen. Efter mere end et halvt år som "ene hest"

DET gik ikke stille for sig. De voldsomme magtkampe var opslidende at se. Ikke kun fordi Mik risikerede slemme skader - men lige så meget for at jo en af de andre havde kunnet komme alvorlig til skade.
Efter min mening er flokken for lille - og folden alt alt for lille...(godt nok tror jeg folden er større end lovens minimumskrav...)

I desperation blev Marja og Niels tilkaldt.
De kender jo Mik...
Det var godt nok spøjst at se hvordan Mik reagerede når marja fortalte ham at han vars'go har at stoppe med de slagsmål!

Mik som altid er from og sød, helt afslappet når Marja "snakker" med ham - blev pludselig forvandlet til en helt anden hest!
Han blev MEGET sur og vred!
Ørerne lå fladt ned mod halsen, mulen spændt og sammenrimpet, øjenene små og blikket SURT!

Og så fortalte Marja at hun opfattede at Mik sagde fra! Det der med magtkampe på folden - DET skulle vi mennesker blande os langt udenom! Det er et hesteanliggende som ikke kommer mennesker ved. PUNKTUM.

Men alligevel stoppede de voldsomme kampe bagefter...
(Jaja - jeg er da godt klar over at de måske havde stoppet alligevel....)

Men jeg må prøve alt jeg kan finde på... jeg vil jo så gerne at Mik bliver rask igen.

Han virker ikke specielt deprimeret. Heldigvis.
Men de andre heste er jo også søde til at opholde sig ret meget tæt på hegnet. Snakker med ham over hegnet... når de daser i solen så ser det ud som EN flok.. de andre ligger så tæt på hegnet på sin side - og Mik på sin. (Og straks bliver jeg jo nervøs - øh bare ikke nogen af dem får benene i hegnet når de skal op at stå igen...)
(Jaja - jeg VED. Jeg er mega slem til at bekymre mig om alt muligt).

Solen skinner og jeg tager snart ud til Mik. Ellers plejer jeg med vilje at se til at hans lille gåtur på 20 min er sent om eftermiddag - tidig aften. Fordi han jo kommer i boks til natten... Hvilket nok er meget godt lige nu.

ØØØH - kom igen i tanker om at det er i eftermiddag jeg skal suse - sejle til Helsingborg og blive tortureret!
Det bliver ikke sjovt at tage hjem med færgen bagefter... Og så går jeg nok hjem fra færgen.. (Men hvis jeg er sølle - så slår jeg på stort og tager en taxa! HELT vildt! Jeg plejer ALDRIG at køre med taxa!)
11 år3. maj 2013 kl. 09:19
#1179
re: AV AV AV!
VRÆÆÆÆL! Kæbeoperationen i går måtte afbrydes efter 1½ time i torturstolen...
Det viste sig at være meget værre end rtg billederne havde afsløret...
Skal tilbage tirsdag - og så starter vi tidlig... Ny angrebsvinkel - tanden må ofres.. så der er bedre adgang til kæbeknoglen...

Jeg HÅBER det lykkes tandkirurgen nu på tirsdag at fjerne alt ødelagt væv... det lugtede altså virkelig fælt...
Og så må jeg krydse fingre for at det lykkes at få stoppet betændelsen..
Hm... læste engang - det var nok radiodoktoren Carsten Vang-Hansens skriverier om en som havde fået bugt med en træls og langvarig knoglebetændelse i en skinnebens knogle vha HVIDLØG! RÅ hvidløg i kodyle mængder!

Det må jeg prøve!
Pas på alle Vampyrer derude! I må holde er langt borte fra mig!
11 år4. maj 2013 kl. 13:53
#1180
re: AV AV AV!
Nu også med helvedesild!
Jamen altså!!!!
Nu KAN det ellers snart være nok!

Men pyt! Fik da fyret af diverse jokes om at jeg nok møder op på gården i natkjole for at strigle Mik, gå tur med ham og muge hans fold plus lege lidt med guldklumpen! Hahaaa - galgenhumor redder nu det meste!

Helvedesild blærerne sidder i taljeområdet. Ikke hele vejen rundt men kun højre halve... så jeg behøver slet ikke en læge til at stille diagnosen.
Det er same same shit som sidst... Svier, klør, brænder... blærerne går i stykker og væsker..
Så den eneste type tøj som er til at holde ud er ala natkjole...

SOVE...? Åh nej! AV AV uanset hvad er der jo noget som berøre blærerne - sårene. Jeg har prøvet "først en halv time på den ene siden og så en halv time på den anden"
Og begge to var lige slemme!

Jeg venter indtil jeg er SÅ træt at det er ligemeget hvorvidt det svier mv

Denne periode - den skal blot overstås.
Så kommer der bedre tider!
11 år6. maj 2013 kl. 01:08



For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });