Fra BMI 33 til BMI 25 på kortest forsvarlige tid

Du læser en tråd i debat > vægttab 10+


#2251
Jeg krydser alt for at Mik klarer den. Jeg har aldrig glemt Mik selvom jeg kun har mødt ham to gange. Han er helt speciel.
5 år24. august 2018 kl. 23:37
#2252
Tak Firkant!
Mik ser ud at have det fint!
Men han er stærkt utilfreds med at godbidderne - gulerodsstave - ikke udleveres som han mener at står i kontrakten. Mængden mad som serveres er heller ikke tilfredsstillende. At stå i boks er træls.
Til gengæld er 3 x skridtmaskine opvarmning og frit løb i ridehuset bagefter OK.
Boks - nu med spagnum i bunden. Fordi han begyndte at spise træpiller...
Der "graver jeg guld" = leder efter hestepærer. Som har samme farve som spagnum...
Han bliver i boks over natten fremover. Tør ikke lade ham spise græs om natten med de andre.
Fordi man lokker dem bort fra græs vha kraftfoder pellets i spand.
Plus jeg jo ikke kan være sikker på,at der stadig er "hul igennem" hvis jeg ikke tjekke at der kommer pærer ud :)!
Der er mange ting at overveje...
Femøren faldt her til morgen! Tror et ekstra heste tandlæge besøg må bestilles!
Men hvornår? Lige nu vil han ikke være med til at der laves noget ved mulen og næseborene!
Det kan man godt forstå! Det er jo både skræmmende og sikkert smertefuldt at få en slange proppet op via næsen, gennem spiserøret og ned til tyndtarmen. Og det i flere timer!
Han bløder stadig fra næsen og det kommer sårvæske ud. Men det der at blive tørret om mulen er YT lige nu.
Tænker jeg må vende med tandlægen hvornår det er ok at få tjekket tænder....

Ak ja! Mik giver store glæder! Men også bekymringer!
5 år25. august 2018 kl. 07:41
#2253
Sol - godt Mik er ligeså stærk og stædig som dig! Det er dejligt at høre det går fremad.
5 år26. august 2018 kl. 10:12
#2254
Sikke da en forskrækkelse! Godt at høre at det gik fint med Mik -spiserørsforstoppelse er bare ikke sjovt! Sikkert en god ide med tandlægebesøg. Hvis han er helt umulig ift sine tænder og mund, så kan man jo overveje bedøvelse ifb med undersøgelsen...

Rigtig god bedring til ham!

5 år27. august 2018 kl. 08:55
#2255
Jeg er jo meget i tvivl nu! Dyrlægen havde angivelig kigget Miks tænder efter når han var der og skulle i gang med at proppe slangen igennem hans næse. Dyrlægen gav udtryk for, at det var dog nogle særdeles fine tænder Mik har - i hans alder... HVIS der var tandspidser burde han jo have set dem! ??
Jeg vil jo have en ekspert til at kigge på Miks tænder. Og desværre holder Henrik hestetandlæge ferie indtil den 31 august. Så det må vente lidt.

Ellers har Mik kommet sig meget fint!
Men naturligvis er jeg bekymret - fordi man jo ikke ved HVORFOR han fik spiserørsforstoppelse. Nu han har været forslugen og glubsk i 19 år - uden problemer.

5 år28. august 2018 kl. 10:08
#2256
Siden jeg smadrede mit knæ fordi jeg i vrede gik en times tur med Mik har knæet været et KÆMPE problem.
Stygge smerter. Lystrer ikke når jeg skal løfte underbenet - foden. Ind og ud af bil. Opfør trappetrin.
Når benet vel er i position har jeg ingen problemer med at bruge foden - eller flytte foden lynhurtigt sideværts mellem speeder og bremsepedal. HELDIGVIS.
Men FØJ hvilket mas at få benet ind. Under voldsomme smerter.

Og FØJ hvor er det slemt at gå ud på folden for at hente Mik. Det gør voldsomt ondt at gå. Ikke hele tiden... men lige pludseligt... Kan dårligt få det skide ben at lystre.
Kan heller ikke bøje knæet...

Jeg begynder at mistænke at mit højre knæ er lige så smadret som mine hofteled var.
Så jeg har kigget på knæproteser og den dårlige nyhed er, at knæproteser slet slet slet ikke er at sammenligne med hofteproteser.
Med hofteproteser får man sin fulde funktion tilbage. (Altså ikke med et snup tag. Men med korrekt og vedvarende træning er der ikke restriktioner)
Vedr. knæ helproteser - er det IKKE muligt at få tilbage fuld funktion....

Og ellers også er jo operationer noget man gerne skulle undgå...
Skal snakke med min læge på tirsdag.

Mere piller. Slankeplan - vægten SKAL ned.
Og så må jeg fortsat træne. Nu der findes evidens for, at hård træning før knæoperation mindsker smerterne efter operation.
Men måske skulle der kigges på det knæ... rtg/scanning...? eller henvisning fra egen læge til hospitalets knækirurg..?

Det glædelige er, at jeg var så møgsur og vred i går (trives jo ikke på det sted hvor Mik står. Og det er da helt vanvittigt at de ikke kan holde fingrene VÆK fra Miks boks. Når jeg nu SELV vil muge og have tjek på, at der er hul igennem. Jeg blev virkelig VRED.
Endvidere hader jeg at blive talt ned til.
Så hvis det ikke var for at Mik trives - så flyttede jeg ham asap. Til et sted nærmere min bopæl. Nærmere alle mine ridepige-veninder. Og ikke mindst nærmere det ride terræn jeg elsker så inderlig. Hvor Mik og jeg har haft utallige ture sammen. Både til fods og som ekvipage... hjemve til Horserød Hegn!)

.. at jeg i affekt og vrede sadlede op og red ud i skoven i skumringen.
Uden at være helt sikker på hvorvidt jeg ville kunne (pga af det skide knæ og smerterne) og uden at vide hvorvidt jeg ville kunne komme NED på en ok måde.

Men NATURLIGVIS med alt til "faget hørende" når man rider ud efter lygtetændingstid! Præcis som loven forpligter cyklisterne at føre lys efter lygtetændingstid, er ryttere forpligtet at have en lygte på venstre ben - som lyser hvid fremad. Og rødt bagud. Hesten skal have reflekser på alle fire ben.
Det er lovpligt.
Jeg rider også med refleksvest i tåget vejr, skumring og mørke. Samt har en pandelygte. Og en opladt mobil.

Mik og jeg er jo vant til at ride alene under alle mulige forhold...

Men LIDT tog Mik fusen på mig på vejen hjem... han PÅSTOD han blev bange og satte af i galop nedad* en lille smattet bakke - FYYY Mik!
Altså måske ti galopspring...
Pyt med det!

Ellers var det en en times skridttur.

Det hjalp både på humøret og smerterne...

* nu jeg skriver fra min PC kan jeg jo tjekke diverse på ordnet. Og DET er tiltrængt!
Det er da rent uhyggeligt hvor meget SVENSKE udtryk jeg fordansker og glad bruger! For pokker da! Efter alle disse år! Og alle tusinder bøger jeg har læst på dansk....

uppför backe = opad bakke
nerför backe = nedad bakke

flytta foten sidlänges = flytte foden sideværts

Og så lærte jeg hvad man kalder en hest som løber nedadbakke på MEÄNKIELI! Nemlig "mäkimys " !!
Er sikker på, at I nok ikke ved hvad meänkieli er for et sprog - griner og fniser! (Tip kieli= sprog på finsk)
Men det er fordi I ikke lytter til radio Satni eller Sisu radio!

Meänkieli er det finske sprog som tales i Nordre Sverige.
Radio Satni er samernes program i Sveriges radio
Sisu radio - er for dem som taler finsk - program i Sveriges radio
Der findes også daglige nyhedsudsendelser på finsk i STV.
5 år2. september 2018 kl. 12:38
#2257
Sol - det lyder da mildt sagt ikke godt med dit knæ. Jeg synes virkeligt du skulle prøve om GLAiD træning kunne hjælpe dig. Jeg har tidligere haft god hjælp af det. Selvom det selvfølgelig ikke er et mirakelmiddel.
Jeg vil prøve om ikke det kan få mit højre knæ på fode igen. Om lidt. Kiropraktoren mente at lige nu var ro det rigtige. Og vægttab. NU må jeg gøre noget drastisk. Knus, Alinea
5 år2. september 2018 kl. 22:09
#2258
Alinea jeg ville ønskeat Glaid træning kunne være en løsning på mit akutte smerte helvede....
Men smerterne opfører sig så mystisk at jeg begynder at mistænke der er andet på spil end blot slidgigt i knæet...
Jeg har jo diverse tikkende bomber - spinalstenoser og andet skidt.
Det er jo efterhånden et par år siden min rygsøjle blev scannet.
Skal til lægen i morgen formiddag.
Og osteopaten om eftermiddag.

Jeg slæber mig frem med værre smerter nu end den gang da hofteleddene var total smadrede af slidgigt...

Det er en virkelig hård kamp at gennemføre pasning og træning af Mik.
5 år4. september 2018 kl. 01:13
#2259
Var atter hos lægen i går. Svar fra rtg af knæ.. noget med vand i knæet... Lægen læste og overvejede... da symptomerne ikke passer sammen med info fra knæ rtg - så blev jeg henvist til scanning på Hillerød...
Og vi var enige om, at fordi der findes solid evidens vedr. gunstig indflydelse af vægttab og gymnastik - så skal jeg prøve det.
Inspireret af samtalen med min gode læge lavede jeg venepumpeøvelser med det dumme ben. Synes det hjælper!!!!
Plus massage! Lidt som fluerne pudser sine bagben... udsiden og fremsiden er sværest...
( nåh - det hedder sikkert ikke som på svensk... ut sidan och fram sidan av benet...)
5 år7. september 2018 kl. 08:54
#2260
Sol - jeg håber skanningen gir et svar du kan bruge. Jeg skal også i den grad i gang med vægttab og træning. Men hvor er det svært at tage mig sammen!
Knus, Alinea
5 år9. september 2018 kl. 14:16



For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });