Fra BMI 33 til BMI 25 på kortest forsvarlige tid

Du læser en tråd i debat > vægttab 10+


#1481
Meget anstrengende dag...
Har frygtelig hovedpine - næsen løber, øjnene svier...

Fordi jeg har "rodet rundt" med halm og hø/wrap... I timevis. Og det kan jeg ikke tåle...
Men det kan ikke være på anden vis. Nu Mik er syg, skal stå i boks... på halm. Og have hø/wrap i net..
LORTET STØVER!! Ja undskyld mit fransk!
Også Miks øjne løber...

I dag var det særlig slemt.. Den boks hvor Mik kom hen skal bruges af boksens rette beboer... der kommer nemlig regn.
Så der blev "bygget" en improviseret boks til Mik. Meget kreativt!

Den ene væg er garagens ydervæg. Den anden en boksvæg - heldigvis med bræt så højt op, at Mik kan snuse til sin nye kammerat - men ikke lave ballade... den tredie og den fjerde væg - er simpelthen store halmballer. Lågen er en Europalle på højkant. "Hængslerne" er snor sat fast i halmballens snor.. Og så er den tøjret til en stolpe...
Og så er der sat op en af de hvide snor et stykke højere op end halmballerne - de er ikke højere end 70 cm... Og Mik må jo ikke få den tanke, at han kan springe ud ur den improviserede boks...

Nu havde jeg strøet i den første boks... og skulle strø den ny boks - og himmel så halmen støvede! ØV & ØV
Derefter skulle Miks hønet - slowfeeder - fyldes op...

Bagefter smuttede jeg en tur forbi min gode veninde med 10 tulipaner...
Og fik aftalt, at jeg kan få leje lidt opbevarings plads i hendes hangar (JA - hun har en hangar, faktisk to .. ikke at hun har flyvere.. men det havde hendes ex.. ) Her skal jo ryddes på matriklen så Helten kan komme til at shine op ejendommen.. få ordnet alle K3'erne)... Jeg har ikke lyst til at smide ud diverse... så...

Og så har min kære veninde - som er en RIGTIG ven - lovet, at hvis jeg betaler smed og sko, så må jeg godt ride op hendes fine hoppe..
Det var så hyggeligt at drikke kaffe. Og bagefter være med når fårene skulle ind til natten.. De ni små vidunderlige sorte lam må ikke være ude om natten. Så risikerer man at ræven tager sig en lille lamsesteg... REN HYGGE!

Her sidder jeg stadig ved computeren.. FY!
Det er blevet lidt sent - fik en mega lang snak med min søster i New York.
Hun er begyndt at komme lidt videre med sit liv efter hendes mand dog.

Vi fik også snakket om det groteske i, at giraffen Marius er der skrevet om også i New York Times.
Men IKKE ET ORD om manden som tændte ild til sig selv udenfor Brøndby rådhus.
Efter en samtale på kommunen.

Når mennesker brænder sig ihjel i desperation i Tunesien, i Tibet.... så står der ALTID om tragedierne i N.Y Times...

Men tragedien og skandalen her i Danmark - den TIER man ihjel.

Og det skal der gøres noget ved.

Hele verden bør få at vide, at Danmark er blevet et råddent og korrupt land.
10 år4. april 2014 kl. 23:17
#1482
Er meget enig med dig der; det skal jo se nydeligt ud udadtil. Jeg tænker, der sker meget i vores land, som ikke ville kunne tåle dagens lys. Håber Mik snart frisker op - kan ikke selv fordrage at have syge dyr :( Kan også relatere til allergien...
10 år5. april 2014 kl. 14:04
#1483
Født under en uheldig stjerne... det er min elskede Mik. Ingen tvivl om det.

Boksro - GRRRRR.

Den improviserede "boks" er alt andet end "sikker". GRRR

I forgårs havde en farlig plade væltet ind i boksen - det er sidestykket til en lang vogn, tror jeg. Som var sat op for at forhindre hesten i at sparke på garagevæggen af tynd metalplade. Som sådan meget fornuftigt.
Heldigvis er pladen så lang, at den rager ud forbi halmballen. Og kunne derfor ikke vælte helt.
At binde fast sådan en plade med EN ballesnor... er godt nok langt ude.
Sådan en halmballesnor er jo ikke særlig stærk - snoren havde knækket... Og pladen væltede og forskubbede sig ind i boksen...

Pladen er stadig en dødsfælde for en rastløs hest. Den er skrå i det indre hjørne - så der er et stykke på 60 cm i hjørnet hvor højden går fra ca 70 cm til nul... og der i hjørnet kan en "dum" hest få ind et ben... - og brække benet.

Rent held at Mik ikke kom yderligere til skade når pladen væltede.

I går var der atter en meget farlig ulykkes episode.

HELDIGVIS skete det ikke under natten. Og HELDIGVIS var jeg på stedet.

For at beskæftige Mik lidt længere med hans wrap hø får han sin mad serveret i hønet.

Jeg havde rigget til og hængt op nettet - som man skal. Så nedre kanten er mindst en meters penge over gulvniveau. Hvilket burde være OK til en hest som er 1,37 i stang.

Men nogen anden havde synets det var nemmere at sætte hønettet fast i halmballen - så nettet hang langt nede.

I går eftermiddag hang Mik fast i nettet med venstre hov. Skoen havde sat sig fast i nettet.

Kunne ikke klipse løs nettet - det var for stramt i spænd.

Jeg holdt fast på Miks ben, beroligede ham, for at forhindre at han ville sprælle, vælte... og måtte råbe "HJÆÆÆLP!"

Det er første gang i mit liv jeg har måttet råbe på hjælp. En meget grænseoverskridende oplevelse.

Heldigvis hørte H-O mig - og kom straks. Han skar nettet løs fra hoven.

Jeg tror at Mik klarede sig med forskrækkelsen.
Han så ud til at kunne gå normalt bagefter.

Men jeg kan snart ikke klare mere.

Det er slemt nok at Mik har knoglebrud.

Min mave er gået amok af stress...
Og DEN går jo ikke. jeg skal jo ud til Mik tre gange om dagen... Og har IKKE tid at have toiletdage.

Må prøve med skånekost...

Hvis DET ikke hjælper - så snupper jeg en håndfuld Prednisolon...

Min vægt er nu nede på 78,6 kg

10 år7. april 2014 kl. 08:35
#1484
Åh, det må være et mareridt. Jeg ved ikke hvorfor, men heste er bare så dygtige til det med at komme galt afsted. Kan godt forstå du er et nervevrag over boksen og Miks velbefindende. Hvis det er nogen trøst, så tænk på, at nuværende situation heldigvis kun er midlertidig - og se frem til, at det hele falder på plads før eller siden. Din mave skal nok holde ud. Stort kram til både dig og Mik fra mig og god bedring til jer begge :)
10 år7. april 2014 kl. 09:28
#1485
Jep - mareridt, det er hvad dette er.
Når jeg kom nu om morgenen for at give Mik smertestillende og antibiotika - så stod han i en boks.

Kunne se, at han havde sprængt snoren og øjensynlig braset ud ur den interimistiske bok.. Gad vidst hvordan han har forceret Europallen som skal gøre det ud for en låge..

Ingen nye skader.
Dog en lidt varm muskel på venstre ben lige under albuen - sikkert fra gårdagens overstrækning når han han fast i hønettet med venstre forsko.

Medicinen - den fik jeg lov at sprøjte ind i hans mund uden de store protester.

Kørte via Tikøb foder - de havde ikke hønet overhoved. Købte en Himalayaslik sten...

Spurgte hvad der var sket... men fik ikke en fyldestgørende forklaring på hvordan Mik har sprængt snoren..
Men fik at vide, at Mik bliver ked af det når de andre fire "garageheste" forlader sine bokse og kommer på græs på fold. Og Mik står alene tilbage.
Angivelig har de tænkt, at Mik om dagen kan låne en af de andre hestes boks - de er jo "rigtige" bokse.. med ordentlige låger og boksvægge i passende højde...
Om natten bliver han - forhåbentlig i den interimistiske boks...

To af de tre hønet jeg har duger ikke til den slags stråfoder de fodrer med. Løkkerne er for små, Mik skal kæmpe så meget for at få maden ud.. at han bliver stresset.

Skal lige lede på nettet og se hvor jeg kan købe to små hønet med løkker i passende størrelse...

GIDER ikke begynde at spørge rundt hvor jeg kan låne.. Desuden så er Mik rigtig dygtig til at gøre løkkerne større i den slags hønet... og de bliver slidt og går i stykker...

NEJ, hvor er jeg ked af det!
10 år7. april 2014 kl. 11:16
#1486
For fanden, Sol. Det kan jeg godt forstå! Det er heldigt at det er Mik og ikke en anden hest - for det var gået helt galt, tror jeg.

Der er sikkert gode forklaringer på det, men jeg forstår ikke hvorfor en syg hest skal stå i en hjemmelavet boks af halmballer, når en af de andre heste kan overlade sin boks til en syg hest. For Mik har jo brug for at stå stille og hans skade bliver vel næppe bedre af at prøve at springe over paller, der er sat op som låger. Andre heste på stedet har vel også været syge - hvorfor er der ikke en "sygeboks" eller en boks, der bruges til den slags, når behovet opstår?

Godt du fik overskredet grænsen med at råbe på hjælp. Hvem er det, der har flyttet nettet, så det kom i hov-højde? Det er jo uansvarligt at andre retter det som ejeren har sat op? Eller hvordan foregår det i staldene? Jeg ved jo ingenting. :-/

Jeg sender dig og Mik et kæmpekram.
10 år7. april 2014 kl. 15:46
#1487
PUHA - nu KAN mine nerver ikke holde til mere!

Jeg HÅBER og beder til, at Miks stuntnummer denne morgen IKKE har fået knoglesplinterne til at forskubbe sig.

HVIS man havde ageret fornuftigt... så havde dagens stunt ikke sket...

Man fandt jo allerede i går ud af, at Mik IKKE bliver i halmballe boksen når man trækker de andre heste ud på fold. Og han bliver alene tilbage.
HVIS man havde været fornuftig, havde man FØRST flyttet hoppen på fold - så hendes boks var fri, sat Mik ind der. Og så bagefter flyttet de andre heste..... Mik kan ikke komme ud ur hoppens boks fordi den har høje vægge og en ordentlig låge som ikke engang Houdini-Mik kan forcere.

Men NIX! Så fornuftig var man ikke.
Så Mik sprang over europalle-lågen, sprængte snoren som var spændt 30 cm over pallen. Travede afsted i fin stil... heldigvis ikke så langt.

Når jeg kom kvart over ni for at tilse Mik, måle temp, og give ham hans medicin, så fandt jeg ham i en boks med dobbelt låge = helt lukket. Han fik sin medicin.
Og fik fortalt hvad Houdini-Mik havde lavet her til morgen..

Og fik så besked om, at Mik kan komme i en rigtig boks i dag den store stad, hvor en stor hest står i boksen ved siden om. Så Mik har selskab. Og den anden hest har selskab.
Den helt lukkede lille boks ville nok være rigtig kedelig for Mik at stå i...

Bare det, at jeg åbnede den ovre låge i den lille boks - var nok til at Mik begyndte at overveje at springe over den nedre låge. Som bestemt ikke er lav. Den er så høj at Mik kan stikke hovedet ud - men ikke halsen fra hvor halsen starter..
Så hvis Mik skal stå i den boks om dagen - så er man nødt til at lukke både den nedre og den ovre låge.

Hvis Mik vil - så kan han springe ret højt. Og det uden tilløb...

Efter at han med held sprang over europallen og sprængte snoren denne morgen - så skal man IKKE regne med at han overhoved bliver i halmballe boksen mere.
Nu HAR han jo fundet ud af at han kan komme ud præcis som det passer ham...

Fik snakket med dyrlægen om dagens stunt... (mistænker at Mik sprang over europallen også i går.. faktisk)

Vi må se tiden an. Se hvorvidt Mik begynder at vise halthed...
Og så må vi tage den derfra.

men jeg bliver nødt til at i løbet af i dag finde ud af hvilken/hvilke bokse han skal stå i.
Fordi bunden må IKKE være våd. Så det må jeg se til. Muger gerne selv...

Ja, Firkanten, når man har heste på en ejendom så SKAL der være sygeboks til rådighed.
Som sådan, så findes der jo MASSER af bokse... Dog ikke til alle hestene.
De aller fleste heste på stedet har sin egen boks.
Men der er en flok islandske vallaker, opdelt i to grupper, som er, efter MIN mening, korrekt opstaldede (forudsat de ikke er syge og skal have boksro). Nemlig i LØSDRIFT.

Det betyder at hestene selv kan bestemme hvorvidt de vil være inde eller ude. Der findes to løsdriftsskure, et til hver flok. Strøet med halm.
Hestene bestemmer helt selv hvorvidt de vil sove inde eller ude. Men der er plads til at alle kan sove inde - hvis de vil. Og ikke slås.

I de fleste sygdomstilfælde, de fleste måneder om året, har løsdriftshestene ikke brug for sygeboks. Hvis en er kommet til skade og skal holde sig i ro - så laver man en lille sygefold.

At Mik SKAL på boks skyldes at forbindningen - eller egentlig såret - ikke må blive vådt.

Så snart såret er helet - så kommer Mik ud i en lille bitte sygefold. Men jeg så nok helst at han også efter såret er helet kommer ind på boks om natten.... Men det er ikke absolut nødvendig.

*******
Når ens hest står i fuldpension så skal man egentlig ikke selv have noget med fodring, mugning, vand at gøre.

Men det er ret bøvlet at fylde hønet - så det ville jeg gøre selv.
Hønettet tvinger hesten at "arbejde for føden" og spise langsommere.. præcis som de egentlig er skabt til.
Så går tiden på hyggelig vis for hesten...

Slow feeder eller hønet er en metode at holde hestene beskæftiget med det de er "programmerede til" - nemlig at spise.
Men langsomt.

At jeg selv helst vil muge Miks boks - skyldes at jeg derved kan kontrollere at hans mave fungerer som den skal.
At han IKKE har forstoppelse - som kan blive til kolik.
Mange heste dør hvert år på grund af kolik. det er rigtig farlig for heste med forstoppelse.
Diarré er heller ikke godt... Heste, ligesom mennesker, kan få diarré af antibiotika.

Så derfor giver det god mening at jeg selv muger.
Og også derved kan sikre at bunden er rimelig tør.


10 år8. april 2014 kl. 11:44
#1488
Tabt: 8,2 kg på 2 måneder - DET er jeg tilfreds med!

Nu må jeg blot holde fast i konceptet 2:5 indtil jeg er kommet i mål! (= normal BMI ; vægt under 66 kg)
12,3 kg skal høvles af... Hvis jeg ikke kan sætte turbo på.. er jeg tidligst i mål engang i august.
Men det er da godt nok!

Faktisk så ved jeg ikke hvilken vægt jeg egentlig vil trives med... Det er jo lang tid siden sidst at jeg har været under BMI 25.. 2006?

Tirsdag aften kom en sød veninde ud til Mik med sin klippemaskine. SENT - ved nitiden om aftenen.
Mik fik klippet sin forpart - som ikke var helt drivende våd.
Man kan ikke klippe våd pels...
Så nu håber jeg hun kommer i aften og at Mik er tør nok, så hun kan klippe resten som skal af - så kaldt "jagtklippning". Man klipper ikke maven, ryggen, lænden..
Allerede det at slippe for den tætte pels på bryst og hals hjalp jo gevaldig - plus at det er lidt køligt.

HVIS Mik mod al forventning kommer at vise tegn på at fryse - så må han få dækken på. jeg har jo MASSER af fine dækkener siden han måtte klippes sent efterår på grund af at han skulle stå i boks med sit kæmpestore åbne operationssår.

Fik skiftet bandage i går - Miks sår kræver nok forbinding mindst 10 dage endnu... SUK!
Men ellers er jeg fortrøstningsfuld nu Mik er i forsvarlig boks.

Heldigvis ser det ud til at Mik og nabo-kammeraten er gode venner. Det er en sød islandsk vallak. Væggen mellem disse to er lav.. Det er faktisk en storhesteboks som man har delt op til to islandske heste.

ØV ØV ØV - det er vist ALTID upopulært at have syg hest... Uanset hvor hesten er opstaldet... så kører det ALDRIG efter en snor... Og der vises sure miner.

Præcis som nogen med VILJE valgte at hesten skal komme til skade...

Men - mennesker er mennesker.
Naturligvis er det belastende i en travl hverdag at måtte lave om på rutiner og arbejdsgang..

Rockere rundt med heste hvis en løsdriftshest kommer til skade og skal stå på boks.

Det kan jeg godt sætte mig ind i.

Men det gør ikke livet som ejer af skadet hest NEMMERE.

Der skal ikke herske tvivl om at JEG gør ALT JEG KAN for at der skal være mindst mulig ulejlighed for andre ved at Mik er skadet.
Det falder mig alligevel nemt at være hjælpsomlig, give en hånd med...
Det gør jeg jo normalt alle vegne..


10 år10. april 2014 kl. 08:17
#1489
Tillykke med vægttabet og med at der kommet ro på boks-situationen :)
Livet er simpelthen for kort til sure miner. Jeg begriber ikke, at nogen kan føle det irriterende at tage hensyn, selvom det går lidt ud over eens egen bekvemmelighed. Det er så tarveligt. Men du virker tapper og stærk - god bedring med Mik :)
10 år10. april 2014 kl. 11:01
#1490
Tak tak!
Jeg er virkelig glad for at de første 8+ kg er væk - også mine knæ, hofteled og fødder signalerer at det går den rette vej!

Som ivrig forespråger for retfærdighed... så vil jeg lige understrege at det er et GODT sted Mik bor!
De er ekstremt dygtige til at passe heste - rigtig mange af de store er godt oppe i årene og ser så fine ud - og fungerer super som rideheste. Men lige præcis fordi det er et så godt sted ... så er der jo MANGE heste. Det er et kæmpe arbejde at passe hestene. Og det bliver gjort som efter en snor.
Muligvis er der lidt for mange heste p.t. ... Mik og en anden hest fik jo også lov at flytte ind... når vi blev opsagt fra det sted vi stod.
Der er en med to heste som egentlig SKULLE have flyttet... Men alle er jo så glade for hende.. hun trives... så..

Det med manglende sygeboks fra dag et til Mik - var en svipser.

Livet går videre - og jeg bærer ikke nag.
Nu må jeg se til at den gode stemning bliver solidt genoprettet og holdt vedlige!
(Dagens lille charme offensiv VIRKEDE! Tihii - var det ikke Firkanten som spottede, at jeg nok har en lille rævehale bag øret??
Jeg tænker altid lidt i Kennedy banerne... "spørg ikke hvad landet kan gøre for dig - men spørg hvad DU kan gøre for landet".
Kogt ned til "hvad kan JEG gøre?"
(Ikke for at rage til mig og den slags - men for at bidrage positivt. Til fællesskabets bedste)

I stedet for at vente at andre helt af sig selv skifter fra sur til sød... så holder jeg mig ikke tilbage omkring blid manipulation for at få skiftet fra sur til sød at ske... NU!
Livet er for kort til sure miner!

Blev spurgt om jeg også vil passe Miks kammerat - boks nabo - som har en gaffelbåndsskade.

Der skal smøres noget stas på benet en gang per dag. DET vil jeg gerne!
Jeg har jo ikke endnu mødt en hest som jeg ikke kan lide. Jeg kan lide dem ALLE.

Muger også meget gerne de to drenges bokse - og kommer ren halm i boksene.
God motion - og så har jeg jo fuldt overblik over hvordan de to syge drenges maver fungerer.
Mik får YSY hver dag - som forebyggende. Antibiotika er noget skidt for sarte hestemaver.

Bagte Klidmosters Drømmekage - den ved jeg er et hit.

Deler ud - en STOR portion til min søde veninde som har klippet Mik ad to gange. Det var for at glæde hende jeg bagte kagen - hun elsker kage.
Men har ikke godt af at spise HELE kagen alene... så jeg har delt op kagen i portioner... og deler ud.
Selv har jeg indtil nu KUN spist de krummer som var tilbage i bradepanden.

har gemt et stykke hver til Helten og mig - at nydes ved aftenkaffen.

10 år10. april 2014 kl. 14:56



For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });