Fra BMI 33 til BMI 25 på kortest forsvarlige tid

Du læser en tråd i debat > vægttab 10+


#1471
79,8 kg -- YESS!! måske er jeg nu stabilt under 80..? Hvis jeg "holder mig på måtten" og ikke går amok i æde-orgier!

Lalaaa - det er OGSÅ fedt at få kommentarer som "hold da op så dine ridebukser slasker" NEMLIG: de SLASKER! Er ikke mere som et stramt pølseskind! SUPER!
Jeg bruger bælte - så de falder jo ikke ned i utide.
Der er mange huller tilbage i mit yndlingsbælte før jeg skal hive hul tangen frem ur kassen med grej til læder rep.

I onsdags fik Mik og jeg undervisning. I går var vi på en HERLIG skovtur med yndlings rideveninden.
Tog fire Panodiler før vi gik igang med at strigle vore "lava-gedebukke"..

Det gik fint! Måtte overhoved ikke stoppe midt i turen og kravle ned for at gå lidt..
Pause holdt vi nede ved søen på bålpladsen - og det var planlagt på forhånd.

Havde nemlig en termo med varm kaffe melange med en lille sjat konjak med i en bæltetaske.
Man kan IKKE hygge for meget synes jeg jo!

Til en vellykket skovtur hører kaffe på termokanden... og måske noget at spise.

Jeg bliver nødt til at tage mig sammen til at få syet tasker på et underlag. Det er ikke så rart at ride med bæltetaske.
Har heller ikke - endnu - fundet en eneste saddeltaske som er OK (= ikke generer hesten)
Så det der med to "termokande beholdere" syet fast på et saddelunderlag i shabrak model... kunne godt fungere!

10 år28. marts 2014 kl. 10:38
#1472
Herligt forårs vejr - inspirerer til vidunderlige skovture!

Mickey-musen går som en drøm - både til undervisning og på skovture!
Hehe - det føles sådan lidt Harley Davison-agtig når han sænker bagparten og starter motoren! WOW!

Hvem havde dog kunnet forestille sig at Mik - på gamle dage - skulle udvikle sig så gevaldig som ridehest?? Tsk tsk tsk
Lidt synd at han ikke kom i kyndige hænder helt fra 5-års alderen... Hans halvbror er jo VM guldmedalje-hest hele TRE gange..
Men mit held han blev min!

Godt nok har jeg slemme smerter når jeg rider - men det BLÆSER jeg på!

Den gang jeg var fanatisk sejler - i sejljolle var mit motto (selvf.! hehe) :
"Navigare necesse est, vivere non est necesse" (lat. 'det er nødvendigt at sejle, ikke at leve')

Efter Mik kom ind i mit liv, er mit motto:
"Equito necesse est" - men med modifikationer... det aller vigtigste for mig er samværet med Mik.

Men hvor ER det dog FEDT at ride! Både at ride stærkt, at ride præcist, fokuseret - at mærke udviklingen. At mærke hvordan det rykker!
At se hvordan korrekt ridning gør Mik smukkere!
Han er så glad og stolt når han atter har været DYGTIG!
Perfekte anspring, trav med svæv... det er bare for vildt!

Min sødeste rideveninde og jeg hygger gevaldig med skovture. Og vi er MEGET gode til at træne ude i skoven.

Jeg fik syet termokande-lommer på underlaget... huh - det var IKKE nemt!
Den gamle symaskine brummede og brokkede sig..

Jeg "slagtede" en fejlkøbt saddeltaske og genbrugte de to termokande/flaske lommer.. Men måtte jo klippe dem fra hinanden, tage bort isoleringen i "bagsiden" , skære bort ca 7 mm af isoleringen på forsiden langs med klippekanten, sy nye kantbånd på... sådan noget tålmodighedskrævende pillearbejde... Det sværeste var dog at sy fast lommerne på underlaget!

Men det lykkedes alligevel!

I morgen skal vi indvie underlaget... der er plads til en termoflaske med kaffe til hver (to kopper per næse)

Skal hente min sødeste rideveninde kl ni (ja jeg er jo hendes reserve-ride-bedstemor - hun kunne være min datterdatter hvis jeg havde været så heldig at få et barnebarn..)

Så tager vi via bageren og køber morgenbrød.. og så ud til hestene..
Vi rider os en morgentur og drikker morgenkaffe med morgenbrød ude i skoven!

Man KAN jo ikke hygge FOR meget, vel!!

10 år30. marts 2014 kl. 22:35
#1473
Åh hvor jeg dog kender følelsen af at det hele pludselig går op i en højere enhed med hesten! Og glæder mig til at prøve det igen en dag ;)

Lyder også som en fin opfindelse den med termokandeunderlaget -smart fundet på!
10 år31. marts 2014 kl. 10:54
#1474
Så fik jeg læst op på de tråde herinde som jeg følger. Også Silvers nye - blev så glad når jeg fandt den. Havde savnet at følge med hvordan det går med hunden, studierne, motionen, vægttabet... og ikke mindst natur iagttagelserne! Dejligt at harerne nu atter er med i dagbogen!
Ved nogen hvor harerne gemmer sig om vinteren? Jeg synes ikke man ser en eneste hverken i skov eller på markerne..?
Har dog ikke skrevet kommentarer i dagbøgerne. Fordi jeg er lidt nedtrykt. Af mange forskellige grunde.

At mit vægttab ikke har været som jeg havde håbet - DET er helt OK.
Jeg har jo ikke travlt. 7,1 kg siden 11 feb er helt tilfredsstillende.

Må passe på tiden! Det der med at være på internet er en tidsrøver af dimensioner.

Jeg SKAL være ude ved Mik lidt i kl ti. Fordi Dr. Dyr kommer mellem 10 - 12. Det er helt OK at de ikke kan angive mere præcise tider - heste er nu engang heste...
Mik skal vaccineres. Jeg havde bildt mig ind at det var deadline den 10.4 - fordi det var det sidste år.. Men af en eller anden grund som jeg ikke kan huske mere, så blev dato rykket til den 4 i fjor. Og så hjælper der ingen kære mor: hesten SKAL vaccineres senest den 4. april. ELLER man er nødt til at starte vaccinationsprogrammet forfra...
Før i tiden havde man et vaccinationskort - men siden nogle år noteres vaccinationerne i passet.

Jeg HÅBER jeg kan finde Miks gamle vaccinationskort... Jeg vil nemlig gerne have et stævnepas. HVIS vi skulle finde på at deltage i et lille stævne... så gør det jo livet så meget nemmere for dem som tjekker hestene ind, at hesten har et stævne pas.

I andet tilfælde skal man bruge OCEANER af tid på at kontrollere at der ikke har været forsømmelser i vaccinationsprogrammet... Helt fra føl til nutid... Det kan sågar være svært at læse dyrlægernes kragetær..
Hvis hesten ikke er korrekt vaccineret - så skal den nemlig afvises. Må ikke komme ind på stævneområdet ens engang.

I går havde jeg som vanlig glædet mig som et lille barn til undervisning.
Det gik nemlig VANVITTIG godt sidste søndag.

Men ak - lille Mik havde ret meget frisk blod på hæjre bagben... et sår. Denne gang dybt - med en dum "lomme".
Mik fik første hjælp .. og der blev sprøjtet penicillinsalve ind i såret. Men jeg skal jo erstatte tuben med pen. salve..
Så det aftalte jeg at Dr. Dyr har med i dag. OG øjensalve.
Sådan set passer jo timingen fint... såret er IKKe så stort at man vil kaste sig på tlf og ringe efter akut hjælp.
Meeen... når nu Dr. Dyr alligevel skal vaccinere... så er det dejligt at han kan kigge på såret også!

Ingen ridning i går. Og nu får vi se hvor lang tid Mik skal holde fri.

ØV - og nu gik det lige så enormt godt!

Men vi skal nok komme efter det igen når vi må træne igen.

Der er også andre ting som tynger. Faktisk en hel bunke.
Nogle ting som jeg kan have indflydelse på.
Andre som jeg ikke kan ændre.

Men de trælse problemer og sorger har jeg ikke lyst til at skrive om... I hvert fald ikke lige nu!
Og jeg har jo heller ikke tid!! Skal køre om ca 40 minutter.
10 år3. april 2014 kl. 09:00
#1475
Av hvordan går det Mik og hans bagben? Hvad sagde Dr. Dyr til det? Jeg håber at alting er ok.

Jeg sender lige et kæmpe bjørnekram til dig, Sol. Du ved, hvor du kan læsse af, hvis du har brug for det. Nogle gange er det tilstrækkeligt at få tingene formuleret/skrevet. Jeg håber at du snart igen får lidt luft overfor de ting, der tynger dig.
10 år3. april 2014 kl. 17:21
#1476
Mik har en åben griffelbens fraktur... Dr. Dyr sendte os til hospitalet til røntgen... og det er rimelig slemt. Såret går helt ind til knoglebruddet og knogle splinterne... men heldigvis er knoglestykkerne pænt på plads.. så hvis vi kan undgå at der udvikler sig en betændelse i knoglen - der er jo kommet skidt og bakterier ind via såret - så er der en god chance for at knoglen vokser sammen igen.
Hvis bruddet havde været lukket - så havde man sat i skruer... hvis bruddet havde været længere nede, og lukket, - så havde man opereret bort det afbrækkede stykke griffelben...

Mik skal have boksro de næste fire uger. Han må kun komme ud på tre små 10 minutters gåture per dag.
Og så skal vi tilbage til røntgen.
Måske kan man operere bort griffelbenet hvis splinterne ikke har vokset sammen...

Han skal have massivt med antibiotika forebyggende - i håb om at der ikke går betændelse i knoglen og såret.
Indtil såret er lukket skal han ahve bandage på. Bandagen må ikke blive våd...
Og skal skiftes hver tredie dag..
Antibiotika og smertestillende skal han have hver dag de næste to uger...

FØJ hvor blev jeg sur på Falck chaufføren - han mente jeg skulle overveje hvorvidt det var det VÆRD at operere Mik.
Hans synes jo en hest på 15 år er GAMMEL.
Og mente at folk med så gamle heste jo bare går og venter på at kunne få dem aflivede (underforstået og så få forsikringssummen og købe sig en NY hest) (GRRRRRRRR - jeg ved jo han har ret. At der findes MASSER af dens lags heste ejere.)

HA! Mik er i sin bedste alder!
Miks farfar deltog da i Nordiske mesterskab på lige hov med andre heste når han var 23 år. Så det så!
10 år3. april 2014 kl. 17:23
#1477
Stakkels Mik - og stakkels dig. Hvordan er det mon sket? Har han været oppe og slås?

Jeg sender masser af energi og god karma til både dig og Mik. Må man komme på sygebesøg?
10 år3. april 2014 kl. 17:41
#1478
Øv for pokker :( Jeg håber at Mik kommer sig hurtigt - med din enorme indsats hver gang han skranter, så føler jeg mig tryg ved at sige, at han er i de bedste hænder! :)
10 år3. april 2014 kl. 22:14
#1479
Hej Solakka
Der bliver så langt imellem overskuddet til at holde øje med hvordan det går andre, så pudsigt at vi begge får læst op på hinanden lige nu. Husk nu på at Mik er lidt af en jernhest, han lider bestemt ikke af metaltræthed endnu og selvom han bliver plejekrævende nu i en periode, så kommer han på benene igen og bliver god som ny med din kærlige pleje.
Jeg har selv lige været igennem et forløb med hunden, og er ikke sikker på at det er ovre. Det kniber med mentalt overskud når der skal flere dyrlægebesøg og flere dyrlægeregninger til for at få afklaret og afsluttet - og når transport af sygt dyr er svært og fuld af konflikter.
De bedste ønsker herfra,
Silvercocker
10 år3. april 2014 kl. 23:30
#1480
Tak Firkanten, Fedanis og Silver!!
Ja Mik og jeg - vi kæmper jo sammen...
han er jo en lille mirakelhest... har måske ni liv - som en kat??

Men der lurer mange farer...
På den ene siden skal knoglen holdes i ro, for at have en chance at vokse sammen.
På den anden side fremmer motion knogleheling... OG, meget vigtigt med heste, holder tarmen igang.
Jeg er MEGET bange for at Mik får kolik af at stå så stille de næste fire uger....

JA - det er indlysende at Mik har været oppe at slås. Såret og knoglebruddet skyldes at en anden hest har sparket Mik.

Mik lytter IKKE efter når han får fortalt at han skal lade være med at slås...

Har tjekket lidt på nettet - men er ikke færdig med at læse om griffelbens knoglebrud endnu.

Det tager LAAANG tid før Mik må komme ud til de andre heste.
Og det er noget skidt.
Jo længere tid der går - desto farligere bliver det når han endelig atter skal "familiesammenføres" med de andre.

Men - nu må man jo tage en dag ad gangen.

Er så taknemmelig for at der ingen problemer var med at få en boks til Mik. På trods af, at alle boksene er optaget som sådan...

Og ikke mindst så taknemmelig for, at vores ridelærer sprøjtede penicillinsalve ind i såret i forgårs.
Det SÅ jo ikke så slemt ud det sår... UDEN dette første "skud" af penicillinsalve - så havde jo bakterierne fået frit spil indtil i går..
Det var jo det rene held at jeg syntes Dr. Dyr skulle se på såret... Og at det var en kompetent dyrlæge som kom ud.. som straks var klar over at der er et knoglebrud...

Men kan ikke bebrejde mig selv at ikke Dr. Dyr blev tilkaldt i forgårs... Det havde heller ikke hjulpet hvis det havde været en mindre kompetent dyrlæge - så... havde vi ikke kommet igang med den rette pleje i går..

Må faktisk sige, at Falck chaufføren i går udskiller sig negativt fra de andre chauffører. UTÅLMODIG. Mik blev bange for ham....
Håber det ikke bliver ham næste gang om en måned...

Jeg er jo optimist - og regner med at vi ikke skal tilbage til Hørsholm før om 4 uger... at der ikke opstår komplikationer...

Suk - mange farer lurer... Med så lidt motion og halm i boksen... er risikoen for kolik ret stor..
jeg må lige søge efter info om kosttilskud etc.
Men sætter straks ind med YSY ( levende gearkultur til at holde Miks mavse i orden).

Firkanten - sygebesøg er helt fint! Rigtig hyggelig!
Men skovtur med Mik og hans kammerat kan jo ikke blive til noget..
Måske kunne du filme min veninde når hun får undervisning?
En skovtur uden hest er også en mulighed...

Der går nok mange måneder før man kan begynde at skridte på Mik.
Og jeg har IKKE travlt.

Men jeg må jo finde ud af anden motion... så jeg er fit når Mik må komme igang..

Tænker, at jeg må kigge på min cykel.. Den skal vist til service inden jeg kan cykle..


10 år4. april 2014 kl. 07:23



For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });