Fra BMI 33 til BMI 25 på kortest forsvarlige tid

Du læser en tråd i debat > vægttab 10+


#631
Fik preliminær diagnose..
Jeg har jo i første hånd måttet informere min familie og nærmeste venner...
men ville dog give en lille melding også her på madital.

Kirurgen var super dygtig! Det gjorde næsten ikke ondt.
Jeg fik selv kigge på skærmen..

Hans diagnose var skråsikker:
colitis ulcerosa - blødende tyktarms betændelse.
Jeg er MEGET syg. Hvis tilstanden ikke behandles kan den lede til døden indenfor kort tid.
Hele slimhinden i min tyktarm op til "knikket" er et eneste sår område... der er sår ved sår ved sår...
Slimhinden er meget irriteret, strabadseret, læderet...

Kirurgen turde ikke lsite kikkerten forbi "knikket". For farligt nu slimhinden er så medtaget.

Kiggede selv med når han tog biopsier. De skal undersøges bl.a. for celleforandringer. Fordi man ikke kan spotte cancer i sådant et kaos af sår, pus og elende.

Kirurgen ser til at biopsi svarene kommer så hurtigt som muligt.
Så man kan gå igang med behandling.

RASK kan man ikke blive når denne sygdom en gang er gået i udbrud.

Men jeg er meget optimistisk og ved super godt mod!

Tro mig - min hest Mik og jeg, vi ligner hinanden!
Vi er superseje og gode til at kæmpe!

Mik blev jo rask - og det mod alle odds!
Jeg skal nok komme på højkant og få has på sygdommen!

Og i morgen står den på dejlig ridetur.

Haha - jeg må jo se til at ride alt jeg kan NU.
Fordi hvis det bliver nødvendigt at operere bort min tyktarm - så går der jo nok et stykke tid når jeg ikke kan ride! Det skumper jo!!

(hvis medicinen ikke kan slå denne autoimmune betændelse ned - så skal tarmen bort. Ellers dør jeg - så der er ingen diskussion om det)
(og hvis der er celleforandringer så skal den vist bort også..)

Men når sårene er helede så kan man sagtens ride med en sød lille stomipose! Så ingen panik her!


har skrevet mere udførligt... men
12 år30. april 2012 kl. 23:14
#632
re: Fik preliminær diagnose..
øv god bedring
12 år1. maj 2012 kl. 06:48
#633
re: Fik preliminær diagnose..
Det er jo virkelig barskt, Solakka.
Og noget af en dom at få.

Dejligt du er ved godt mod og kan se positivt på det - men husk at det også er i orden at være ked af det, sørge, blive gal i hovedet og hvad der ellers kan dukke op af følelser.

Jeg kan sagtens unde dig at du ikke skulle igennem det her, men sådan er verden desværre ikke skruet sammen.

Ønsker og håber det bedste for dig fremover :-)
12 år1. maj 2012 kl. 09:02
#634
re: Fik preliminær diagnose..
Tack Biologi C!

Jag kunne nog efterhånde tænke mig at vi tog hul på den medicinske behandling!
Men biopsi svaren måste först forligge. Håber de ikke finder celleforandringer typ cancer.

15.000 har Colitis ulcerus hr i DK.
10% af disse har man måttet operere.

Jeg håber jeg ikke hører til disse 10%.
Men jeg så jo selv hvordan slimhinden i min tyktarm ser ud...
Kirurgen var meget alvorlig og understregede at han vil gør alt han kan for at biopsi svaren kommer ASAP.
Især sygeplejersken var meget berørt.. ekstremt trøstende...
Jeg forstod ikke hvorfør. Syntes jo ikke jeg på nogen måde havde givet udtryk for andet end rolig, kæk optimisme og saglighed.

Men når jeg fandt billeder på nettet fra andre patienters tyktarme - gik det jo op et prås for mig.

Min tarm lignede mest det billede af en tyktarm hos en patient hvor man kort efter havde måttet bortoperere hele tarmen...

Men - jeg kender jo ikke denne persons anamnes... så ingen grund til at blive bekymret!

Solen skinner - det er en vidunderlig dag!
Magnolian står i fuldt flor i haven.. Stedmor blomstrene er flotte...Tulipaner har slået ud!

Jeg gläder mig til at komme ud til Mik!

Men först skal den stakkels tarm "tæmmes" så den holder sig i ro.
12 år1. maj 2012 kl. 09:07
#635
re: Fik preliminær diagnose..
Uha tante Sól - det lyder godt nok rigtig grimt!!!! Fantastisk, at du formår at bevare optimismen - er helt sikker på, at det nok skal hjælpe dig igennem.....

Tænker på dig og håber det bedste alt i mens jeg krydser såvel fingre som tæer for dig :o)

Knus Nikomath
12 år1. maj 2012 kl. 11:00
#636
re: Fik preliminær diagnose..
Hold da op! Havde jo egentligt planer om pause her, men ville lige se hvad der gik for sig.. Og det er meget, må man sige! Hold da op!

Hvordan er forløbet i det? Hvad skal der ske nu? Medicin, men hvor længe og hvor meget? Hvad kommer effekterne til at være for dig?
Og.. Hvad sker der, hvis man fjerner tyktarmen, det må da blive noget lort (bogstavlig talt), det er jo ikke en blindtarm der snakkes om?

Men jo, selvfølgelig klarer du den! Du kæmpede hårdt med Mik og du kommer til at kæmpe hårdt for dig selv, det er jeg ikke i tvivl om :)
12 år1. maj 2012 kl. 11:35
#637
re: Fik preliminær diagnose..
Sikke en besked du fik der. Mange tanker sender jeg til dig.

Uden at kende dig i real life giver din tråd indtryk af, at du er en kvinde med stor styrke, så jeg er sikker på, at du kan komme igennem dette med godt resultat.

...og ja, du kan sagtens ride med stomi; det gør en af mine veninder, springning på landsplan og det er intet problem.
12 år1. maj 2012 kl. 13:12
#638
re: Fik preliminær diagnose..
Åh TAK Vestrup!
Dejligt for mig at høre om din veninde! Springning er fysisk meget meget mere krævende end den slags ridning jeg dyrker. (Tonseri i skov, klassisk dressur og så behændighed - altså meget blandede bolcher..)

Jeg var nok sikker på at man udmærket kan ride med stomi pose.

Måske går det ikke så galt!

Jeg plejer at respondere fint på Prednisolon (når mine lunger går amok pga skimmelsvampe) - så mon ikke det skal lykkes! Det satser jeg på!

Men jeg kan mærke at det går mig på at vente på biopsi resultatene... Ville så gerne gå i krig med en Prednisolon kur NU!
Men det er vist en rigtigt dårlig idé!

Foreløbig går det fint at manipulere maven så jeg kan komme ud og ride i skoven.

Mik og jeg var på en herlig tur idag - næsten 10 km.
4,5 til fods langs små skovstier - på opdagelsestur!
UHM - det DUFTER så dejligt i skoven! Og ekstra krydret fordi der er skovset.... solvarmt nyfældet nåletræ - DET er en berusende parfume!
Vi kom meget tæt på en råbuk - på trods af at vi var rtil fods...
Mødte bekandte ryttere og fik os en lille sluder med to af dem. Og hilste pænt på de to andre..

Mik fik af og til en lille "snak pause" - når jeg spottede særligt fristende græs totter...

Og så satte jeg hjelmen på og klatrede op på Mik - og så løb vi hjem! Tjohej - det gik hurtigt!
Af og til snød Mik og prøvede at få lov til at løbe hurtig pas - FY! det må han ikke!
Jeg tror vi aldrig bliver så dygtige til de fire andre gangarter at Mik kan få lov til flyvende speedpas! (Det er hans yndlings når det skal gå stærkt).

Hjemad vil han gerne løbe stærkt - han ved jo han får lækkerier når vi er kommet tilbage til gården!

Efter morgenens mavetrængsler har tarmen holdt sig i ro - det fungerer bare jeg undlader at spise eller drikke.

Når jeg kommer hjem spiser jeg. Og så går der ikke så lang tid før cirkuset starter igen...

Men det ER blevet bedre! Lidt. Og lidt er også ret!
12 år1. maj 2012 kl. 19:50
#639
re: Fik preliminær diagnose..
Solakka et kæmpe KNUS til dig....uha uha. Alvoren stikker sit grimme fjæs op. Hold fast i din glæde over skoven og alle duftene ........de bedste tanker fra calcit.
12 år1. maj 2012 kl. 23:02
#640
re: Fik preliminær diagnose..
Tak Calcit - du kan tro jeg vil holde fast ved at tage ud i skoven med Mik så meget som muligt!

12 år1. maj 2012 kl. 23:43



For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });