Fra BMI 33 til BMI 25 på kortest forsvarlige tid

Du læser en tråd i debat > vægttab 10+


#901
re: Hveranden dag...
Husk at balance er kodeordet når det gælder kroniske smerter :-)

i stedet for en dag aktiv - en dag på langs, kunne det måske hedde 1 time aktiv - 1 times pause - 1 time aktiv - 1 times hvil eller hvordan det nu passer bedst ind.

Det er rigtig svært, Solakka. Og netop derfor er det vigtigt at du er forstående overfor dig selv og det behov du rent faktisk har. Også selvom det er det aktive liv, der trækker mest.

Takes one to know one ;-)

Tænker på dig og ønsker dig alt det bedste :-)
11 år15. september 2012 kl. 17:02
#902
re: Hveranden dag...
Meget enig balance gælder faktisk også psykisk. Der er et tarot kort som viser en kvinde stå på en spids det billede har været et lærerigt symbol.
11 år16. september 2012 kl. 22:48
#903
Huhhejja!!
Søndag og mandag var hektiske dage!

Søndag kunne jeg ikke dy mig for at tage på en lang og herlig tur i skoven på lille Mik. Sammen med en veninde som red sin sorte hoppe - en hoppe med megen lyst til at løbe!
Begge heste var meget friske - YAY!
Men Mik banditten KAN altså ikke dy sig for at tage passen når det skal gå stærkt! Og det må han IKKE!
Jeg tror ikke vi nogensinde kommer så langt at vi ligefrem skal træne pas med vilje!
Man skal være virkelig virkelig dygtig for at kunne ride pas uden at det går ud over de andre fire gangarter! Især galoppen bliver hurtigt rigtig dårlig. Korrekt galop skal være tre takted: ta-ga-dam, ta-ga-dam...
En god galop - og det i alle tempi - er karaktæriseret ved bagbenenes gode afskub. Hesten bevæger sig i spring.. helst "opfør bakke"..
Islandske heste har hyppigt en elendig galop: bagbenene "spadserer" .. tripper.. afskubbet mangler og derved kan hesten ikke bevæge sig i spring.
Miks galop var super den tid han kun blev redet i tre gangarter..
Han trav var også mega flot - med svæv og det hele...
Han fik ikke lov til at snige sig til pas... og dog var hans skridt meget pasagtig..
Trav - tölt - pas ligger tæt på hinanden..
Det er ikke med henblik på konkurrence deltagelse at vi træner.
Men fordi det er alfa og omega for hestens sundhed at den bliver redet og trænet korrekt - hvis hesten skal bruges som ridehest.

På trods af Miks roden rundt med gangarter, at han snød sig til hurtig pas... at tölten var pasbundet... så var det en usædvanlig herlig tur!
Men bagefter skulle jeg jo skynde mig hjem og lave søndagsmiddag! Fed og fedende lækker mad! Lammekølle med flødesovs, kartoffel & rodfrugtsmos med SMØR... æbletærte med smuldredej (smør, sukker, mel - og som ekstra for at få den mere crispy havregryn og mald mandel...).. Som det næsten sunde islæt råkost af fintreven rødkål rørt med hindbærsyltetøj... DET smager nemlig himmelsk! Hindbær og rødkål klæder hinanden.
Og så skulle jeg jo køre de unge mennesker hjem...Hon er altfor syg til at kunne magte to længere rejser med offentlige samme dag...

Jeg er meget stolt og tilfreds med at jeg kunne magte både en lang ridetur, søndags middag med gæste og så bilkørsel bagefter - på samme dag! Det er helt vildt godt!

Følgende dag var der ikke så store muligheder for at hvile...
Fordi vi i går havde oversvømmelse i kælderen - blandingsbatteriet i køkkenet var blevet utæt og der fossede vand ned i kælderen gennem etageadskillelsen...
GODT man er gift med en dygtig håndværker!
Men jeg blev alligevel helt forfjamsket..

Og så skulle jeg på en anstrengende ekspedition: ledsage min datter til hendes læge. åhåhåh...suk pust støn! jeg kører jo hjem til hende og henter hende... så kørte vi til lægen.. det tager kun et kvarter med bil. Med bus: tre kvarter...
Det var første gang jeg var med til min datters egen læge.

Selvf. havde der gået kuk i at printe ud e-journalen hjemmefra.. så vi smuttede via biblioteket - hvor jeg købte et kort til printeren... 55 kr.. sad og læste et hesteblad og datteren printede ud...

Hos lægen viste det sig at kommunen havde sendt et skema som lægen skal udfylde... om patientens tilstand og arb. evne..
Hvis kommunen ikke holder sig på måtten efter at have modtaget dette skema - så VED jeg ikke hvad!
Lægen var meget god til at gå igennem og skrive ind i skemaet alle de forskellige begrænsninger min arme datter har... Og at hendes tarmsygdom ikke er udredt endnu...

Hun VIL jo så gerne have et arbejde! Men lige nu er der jo ikke noget arb. hun KAN udføre. TRIST. Og hvad mon fremtiden fører med sig?....

Når jeg kom hjem var jeg totalt flad.

Helt vildt at tænke på, at det ikke er lang tid siden jeg har kunnet arbejde igennem et par døgn uden pause.... Altid havde mindst 60 timer arbejde per uge...
Og NU - er jeg glad og stolt over at have kunnet klare to dage i rap som søndag og mandag!

11 år18. september 2012 kl. 11:42
#904
re: Huhhejja!!
Ja, utroligt som livet kan tage et par hurtige drejninger ;-)
Dejligt at læse om, hvordan du hjælper din datter, Solakka. Det betyder virkelig meget, når man ikke selv kan overkomme ting, at ens mor er der for en. Det kan jeg i hvert fald skrive under på.

Jeg ved godt, man siger, at man vil gøre alt for sine børn, men det rører mig nu dybt hver gang alligevel :-)
11 år18. september 2012 kl. 14:36
#905
re: Huhhejja!!
Den gode stime fortsætter!
Jamen jamen hvor er jeg bare GLAD!

Mik og jeg fik undervisning i dag - af en verdensmester!
WOW!

Jeg er jo ikke så god til at huske detder med afstamning - så jeg havde Miks pas med.
Det viste sig at være et genistreg!!!!

Hun er nemlig dobbelt verdensmester på Miks halvbror! Hallå!!

Hendes guldmedaljehingst har samme far som Mik!

Så hun blev straks meget positivt indstillet til Mik og mente at Miks potentiale kan - og skal - udvikles!

Det var altså sjovt og meget inspirerende at få undervisning af en som tror på min elskede hest, som kan se, at han indholder så meget mere end han har kunnet vise indtil nu. Fordi jeg ikke har evnet at hjælpe ham til at udvikle sig rent rideteknisk.

At han er god i hovedet og har verdens bedste sind - kan ingen betvivle!

Men det er da vanvittigt spændende at han måske kan komme til at stråle på ovalbanerne også!
Mik elsker jo at være med til "fest og ballade". Med publikum på nyder han at rigtigt vise sig, vise hvad han kan!

Det vigtigste med undervisningen er dog at vi kan få hjælp til at Mik kan bruge sin krop korrekt. Så han ikke bliver slidt og får skader.
Vi flyttede os et godt stykke i dag - og har lektier for til næste gang. Om to uger.

Jeg tabte pusten lidt men klarede rimeligt godt at ride koncentreret... og bagefter var jeg heller ikke halvdød!

Så TRE dage i rap med aktiviteter - og det uden at gå i gulvet!

WOW siger jeg bare!!

I morgen skal jeg også være i sving. Vi skal til Ikea og købe nogle nye køkkenskabe.
Helten i Mit Liv var nødt til at gå igang med at rive ned halve vores køkken. På grund af en vandskade som sågar udviklede sig ret dramatisk i går... med "svømmepøl" i kælderen!
Vandet, som sikkert har sivet ud i længere tid, havde fået bordpladen til at udvide sig - nærmest 50% tykkere.. og pludseligt blev koldtvandsrøret så hårdt belastet at en samling blev MEGET utæt!

Jeg HADER at købe ind... at ose rundt især i en så uoverskuelig butik som Ikea. Luften er altid så dårlig...
Men jeg må jo stille mig solidarisk og tage med, være med til at vælge skabe, skabslåger, håndtag, bordplade, armatur..

Nåh - nu må jeg vist begynde at se dyner!

Håber jeg er frisk endnu i morgen.
TÆNK hvis jeg kan klare fire dage i rap uden at måtte have en eller flere hviledage! Det ville være fantastisk!
11 år18. september 2012 kl. 23:27
#906
re: Huhhejja!!
dejlig læsning.
11 år20. september 2012 kl. 02:14
#907
re: Huhhejja!!
Hvor er det bare skønt, at du er kommet ind i en god stime igen! Det er simpelthen nogle skønne indlæg at læse :)
Og Mik da! Hvor er det dejligt at høre, at han får kyndig træning, så I sammen kan undgå skader :) .. Den lille halvbrorsverdensmester ;)
Hvad er det for nogle 'lektier' I har for? :)
11 år20. september 2012 kl. 08:13
#908
re: Huhhejja!!
dejligt dejligt - husker godt hvordan billedet var for et år siden - hvor der er liv er der håb og udvikling god dag til jer begge....
11 år20. september 2012 kl. 08:22
#909
Nåh - så skulle jeg have en hviledag...
Tak for kommentarer BiologiC, Ablanu og Calcit!
Den tur til Ikea - den trak tænder ud! Så der skulle en hviledag til inden jeg atter er sådan da på højkant!

Meen - jeg skal "op igen"! Prøve at presse mig!

Nu har jeg jo "lektier" for til næste trænings session med en verdensmester ;)

Vores lektier er ret interessante: i stedet for at prøve at få Mik at strække halsen ned og frem - og give efter i nakken og have hovedet i lod... hvilket er den forherskende trænings stil hos gode hestefolk... så skal Mik opmuntres til at løfte sit brystben og give efter i nakken...
Mik går for meget på forparten - så den normale træning er ikke optimal..
Vi skal træne skridt i forskellige tempi... Mik skal øve sig i at samle sig - og så strække ud med god fart på - samle sig osv... lidt som en elastik som man trækker ud i og lader trække sig sammen igen..
Målet er at han skal få mere muskler på ovensiden af halsen - hvor han er lidt muskelfattig... bedre overlinje..

Denne træning kræver at jeg er meget præcis med at belønne (= være helt stille og neutral).. Det var ret fantastisk hvor hurtigt Mik fandt ud af hvad han skulle - og blev blød som smør!

(Han stritter i mod når man skal ride ham frem-ned med hovedet i lod... jeg tror ikke han er BYGGET til den slags!)

Endvidere skal jeg være meget OBS på min venstre skuldre! Bruge min krop bedre..
Bremse ved at stramme mavemusklerne... Styre Miks skuldre med MINE skuldre...

Ak ja - det bliver spændende dette her!
11 år21. september 2012 kl. 11:00
#910
re: Nåh - så skulle jeg have en hviledag...
Du er stjerne sej Sol<3
11 år21. september 2012 kl. 12:24



For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });