Fra BMI 33 til BMI 25 på kortest forsvarlige tid

Du læser en tråd i debat > vægttab 10+


#1771
Puha Sol, det lyder som tortur.
Jeg kommer i tanke om, at jeg begyndte til varmtvandsgymnastik et år før jeg blev opereret og fik ny hofte.
Det var smadderdejligt. Jeg kunne klare meget mere i vandet, og varmen blødgjorde musklerne. Jeg fortsatte efter operationen flere år - indtil holdet lukkede.
Kan varmt anbefales :-)
7 år20. juli 2016 kl. 23:19
#1772
Jep Alinea - det ER daglig tortur! Jeg er bestemt ikke masochist! MEN: jeg er god til at "stange mig igennem". Når jeg VIL. Og SKAL. Jeg har jo et kæmpestort "Rambo-kompleks" - så jeg kræver af mig selv, at jeg SKAL være stoisk, tough, ikke pive, ikke opgive. Men kæmpe på - indtil jeg kommer i mål!
Varmvandsgymnastik lyder skønt! Der findes et lille varmtvandsbassin i vores svømmehal. Der "de gamle" nisser sidder og slapper af... Har ikke tjekket hvornår Helsingør svømmehal har sommerlukket... MEN: der er jo problemet med SKIMMELSVAMP også i vores svømmehal.... så jeg holder lidt igen... bliver ved med at "tænke på sagen"..
Der er jo sågar gratis adgang for pensionister to gange per uge. Og måske sågar varmtvandsgymnastik..?

Snart kommer den ny massagedame tilbage fra ferie. Og jeg har booket tid på hendes briks en gang per uge...
Booket tid hos nordmanden - også en gang per uge.
PISSEDYRT (undskyld mit fransk!) at prøve at undgå operationer...
Jeg ser tiden an de næste 40 dage!
7 år21. juli 2016 kl. 11:48
#1773
Say what!
Med de problemer i bevægeapparatet du har, er du aldrig blevet henvist til varmtvandsbassin? Er det mon gået af mode blandt fysioterapeuter i løbet af de sidste tyve år? Engang var det første valg, næsten uanset hvad. Varmen løsner dine muskler, og vandet bærer (en del af) vægten. Og mon ikke din astma kan holde til det, når det kun er en lille times tid? Prøv det...

Besynderligt, at man på et opstaldningssted ikke kan lade være med at overfodre hesten. Det fatter jeg bare ikke. Overvægt er lige så usundt for dyr som for mennesker. Jeg kan godt forstå, hvis de ikke vil blande og dosere diverse fodertilskud. Det kan blive ret tidskrævende, og svært at holde styr på, i en stald med mange heste. Mange steder blander hesteejere selv "særforplejning" i bøtter med hestens navn, dag og tid på, og så bliver det bare hældt i krybben.
7 år21. juli 2016 kl. 18:29
#1774
Det her lyder dejligt

Helsingør Therm | Krb. Ladegårdsvej 112 | 3000 Helsingør

HELSINGØR®THERM er en lille varmtvandssvømmehal med 32 grader varmt vand og en vanddybde på 1,25 m. De nære og trygge forhold er befordrende for en række aktiviteter, som kun vanskeligt eller slet ikke kan foregå i større haller med støj, mange mennesker og lavere temperaturer.
7 år21. juli 2016 kl. 21:46
#1775
Tak for gode råd både til Alinea og Marlene P!
Jeg må lige tjekke Helsingør Therm!
JEP - det ER besynderlig, at man har en så afvigende opfattelse af "hestevelfærd"... Et af de meget besynderlige argumenter har været, at de SELV har en hest som har udviklet "heste-diabetes" - og SKAL have medicin. HVER dag. Mange heste kan ikke engang TÅLE den medicin man giver, når hesten er blevet kronisk syg.
JEG synes jo, at det eneste rigtige er, at forebygge.
Så jeg er godt klar over, at hvis jeg ikke kan løse problemet på anden vis - så må Mik flytte. Igen. Igen. Og det ville være synd - nu han har fået sig en Bedst Buddy! ØV!
Jeg er også meget glad for stedet. Det VRIMLER af totalt søde mennesker. Hvilket ikke er "normalt" for opstaldningssted. Hestedamer/hestepiger er hyppigt rigtig besværlige... Mange gange har jeg observeret voksne kvinder opføre sig som skolepiger på syv-otte år... nykker, intriger, mobbning, klik-dannelse..
Hun som har stedet er et SKØNT menneske. Så dejlig! (Bortset fra de der idiosynkrasier... HVOR kommer de mon fra? ) Men som vi alle ved: INGEN er perfekt! Hehe - ikke engang jeg selv! Hihiii!

I går var en triumfens dag! Mik og jeg gik en lang tur om aftenen. Helt ned til vores yndlings skov Horserød. Jeg KLAREDE sgu at GÅ en tur på 4,74 km!! Og jeg er IKKE dårligere i dag! Så YES!! Det tegner godt! Det er LANG tid siden jeg har kunnet gå så langt uden at betale en meget høj pris bagefter...
Hvis jeg kan komme op på 14 km gåtur per dag sammen med Mik - så løser vi overvægtsproblemet uden flytning! Godt for både min elskede hest og mig selv!

Jeg giver det en chance
7 år22. juli 2016 kl. 09:38
#1776
Jeg kommer gerne igen og går en længere tur med Mik. Jeg kan ikke forpligte mig til hver weekend, men ind i mellem vil jeg gerne gå og lave øvelserne med ham. Han er sådan en skøn hest. Og du er selv godt selskab, Sol. :-)
7 år22. juli 2016 kl. 19:11
#1777
Tak Firkant! Får besked i aften om et evt. nyt hjem til Mik. Et sted hvor man har forstand på islandske heste - DER findes ingen overvægtige islandske heste... og nogle med akut behov for at tabe sig, sågar et par forfangne stakkels heste, har fået det bedre på dette sted.
Det er trist, går mig meget på. Jeg holder oprigtigt af damen som ejer stedet, hvor Mik står nu. Synes selv, at jeg også har fået gode nye venner blandt de andre rytterne - der er så mange mennesker som jeg kan lide, som jeg trives sammen med. Jeg bliver GLAD når jeg møder dem. Synes de allesammen har beriget mit liv.
Men TØR jeg lade stå til?
Hvad nu hvis Mik bliver SYG? Der er desværre en reel, STOR risiko for, at det går galt.
Han har ikke tabt sig overhoved siden maj måned. Tværs om - han har taget på. Udviklet FLERE fedt depoter.

Det er jo også helt uacceptabelt, at man ikke har imødekommet det jeg har bedt om fra dag et. Nemlig at LADE VÆRE med at give Mik kraftfoder. Dyrlægens instruks om at skære KRAFTIG ned på mængden lucerne i krybben morgen og aften - fulgte man jo heller ikke....
Idiosynkrasien vedr. mundkurv er jo også den rene gallimatias. Det er noget forkvaklet, sentimentalt PLADDER, at ikke indse, at det er tusind gange bedre hestevelfærd, at en hest i en periode, x-antal timer per dag, går med mundkurv - end at hesten bliver alvorlig syg.
Når man ved - de burde de også vide, med så mange års "heste-erfaring" - at forfangenhed er TORTUR. Det er en usigelig smertefuld tilstand.
Hvis jeg er realistisk (og IKKE egoistisk) kan jeg jo spørge "og hvad bliver så det næste?"

Jeg tør ikke vente.
Mit ansvar for Mik indebærer, at det er min pligt at handle. Uden tøven.

Men hvor er det TRIST!
Også mega trist, at Mik skal skilles fra sin Best Buddy. ØV ØV ØV.

Hvis jeg ikke får et positivt svar fra "mit første valg" - så må jeg lede videre....
Tror ikke der findes noget her i mit område. (Ja der findes MANGE hestepensioner... med ridehus og det hele... men det afgørende er: har stedet forstand på islandske heste - og især dette, at få en overvægtig islandsk hest rettet op...)
Men hvad - andre rejser også langt for at daglig tilse og motionere sine heste... så det må jeg også kunne!

7 år23. juli 2016 kl. 07:06
#1778
PS jeg er IKKE hyss omkring min hest.
FAKTA:
1) han har fedtdepoter på mærkelige sted. Og NU er han blevet så fed, at der er ved at samle sig fedt depoter på bagdelen.
2) der er INGEN diskussion - han ER for fed. Vejer alt alt for meget.
3) Dyrlægen er meget bekymret. Og jeg har fået alvorlige opsange. Nu senest fik jeg påbudt at hesten SKAL gå med mundkurv.
Blodprøve resultaterne fra dette år, sammenlignet med resultaterne fra sidste år, viser med skræmmende klarhed, at hesten er på vej at udvikle EMS.
4) EMS prædisponerer for forfangenhed. M.a.o. er risikoen meget stor, for at en hest med EMS bliver forfangen.

I The Horse seneste nyhedsbrev var der - atter - en artikel om ældre hestes stofskifte sygdomme...

"The horse with equine metabolic syndrome (EMS) likely has a cresty neck, fat buildups in abnormal places, and a predisposition for laminitis."

Mik har fat build ups in abnormal places... hans nakke begynder også at vise tegn på fedt depoter..... (Laminitis = forfangenhed. En UHYGGELIG tilstand.

En hest som blot EN gang har været forfangen bliver ALDRIG rask igen. KAN få det bedre... så at det arme dyr kan stå og gå uden voldsomme smerter. Hvis man behandler rettidig og korrekt - behøver man ikke nødvendigvis at aflive hesten. Men i mange tilfælde må hesten alligevel aflives... Fordi der skal så lidt til for de får tilbagefald. Og hvis det er gået for langt - så drejer hovbenet... kan sågar komme igennem sålen! )

Er DET hestevelfærd at udsætte en hest for reel og meget stor risiko for at blive forfangen? ARRGGHH!

Hvis man blot EN gang har set en forfangen hest... så ved man, at tilstanden er vanvittig smertefuld.


7 år23. juli 2016 kl. 07:49
#1779
Jeg synes ikke, det er hys at ville holde sin hest i korrekt foderstand. For ja, forfangenhed (laminitis på engelsk / latin) ER invaliderende. Og smertefuldt. Jeg har heldigvis aldrig set det i den akutte fase, men jeg har kendt heste, der efter LET forfangenhed ikke måtte komme på fold, men kun gå på ridebanen. Skulle have specialsko. Og alligevel ofte var halte. Resten af livet.
Jeg forstår virkelig ikke, hvordan det kan være så svært at LADE VÆRE med at hælde noget i krybben. Hvem fodrer? Er der ikke et skilt på boksen, med oplysninger om, hvad hver hest skal have af foder? Når det endda er dyrlægeordineret, så fatter jeg ikke, at det ikke bliver respekteret. Det er synd, at et problem der er så simpelt at gøre noget ved, skal tvinge dig væk fra et sted du ellers er glad for.
7 år23. juli 2016 kl. 10:32
#1780
Jeg synes også at det er vanvittigt at de fastholder at han SKAL have kraftfoder. Det er altså din hest og du bestemmer suverænt. Hvis de ikke ønsker at følge dine anvisninger, må de jo frasige sig jeres aftale. Kan du evt få dyrlægen til at italesætte problemet overfor dem?

Jeg husker godt hvordan I talte om fluenet/strimler til hestene og at I ikke var enige. Jeg husker også din usikkerhed omkring det. Og det tror jeg lidt måske de kan finde på at udnytte lidt. At du er relativ ny heste-ejer og at du ønsker det bedste for din hest. At de kan slå dig i gokken med deres erfaring. Og ja - heste er vel en slags heste, så noget fælles er der jo, men islandske heste har jo andre behov. Det har andre racer jo også. Så hvorfor de insisterer på at behandle ham som en almindelig hest, forstår jeg egentlig ikke helt. Udover at det indikerer at de ikke mener at han har specielle behov. Men det skal de jo ikke handle på, så længe det du beder om ikke gør ham syg, mishandler ham eller på anden måde skader ham. Ingen tykke tager skade af at tabe sig.
7 år23. juli 2016 kl. 10:47



For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });