Fra BMI 33 til BMI 25 på kortest forsvarlige tid

Du læser en tråd i debat > vægttab 10+


#2291
Tak Alinea - jeg passer på.
Mik er dog på vej at blive smæller fed... øv!
Men så må vi jo stille og rolig igang med mere motion... win-win: godt for både hest og ejer!
5 år20. november 2018 kl. 11:42
#2292
Prednisolon kur! Jubii!
Min dumme Colitis Ulcerosa (kronisk blødende tyktarm) har været i udbrud (lille!) siden april. Nærmest konstant.
Hver gang jeg med stor lettelse har troet at NU er sygdommen gået i remission... så har blødningen startet igen efter få dages pause.
Der er prøvet diverse stikpiller, skum, væske...
ENDELIG fik jeg etableret dialog med "MIN" gastro overlæge via min kontakt sygeplejerske.
Og opnåede konsensus...
Starter på Prednisolonkur mandag.
Startdosis 40 mg/7 dage.
Saponering påbegyndes derefter.
35 mg/7 dage... skal trappe ned med 5 mg hver 7 dag.
Håber at endelig få stoppet udbruddet.
Så jeg kan komme igang med at komme i svømmehallen og komme videre med genoptræningen af min skulder.
Man bliver faktisk også TRÆT af at småbløde... og have en kronisk inflammatorisk tilstand i tyktarmen...
Endvidere plejer jeg at have det herligt på Prednisolon.
For mig plejer Predni at virke som et euforiserende stof forstået på den måde, at jeg bliver glad og får masser af energi. Får masser fra hånden.
Og jeg er meget bevidst om at, jeg skal være disciplineret vedr. hvile.
Og forebygge knogleskørhed. Vha følgende kosttilskud:
D vitamin
Calcium
Magnesium
OG aller vigtigst: vitamin K2.
Jeg glæder mig til at "blive mere mig selv"...
5 år23. november 2018 kl. 18:42
#2293
Sol - hvor jeg glæder mig på dine vegne. Håber det hurtigt går fremad. Knus, Alinea
5 år23. november 2018 kl. 20:12
#2294
Tak Alinea! Jeg håber det hjælper! Og at jeg ikke får andre negative bivirkninger end søvn problemer!
Listen over almindelige bivirkninger er slem!
Afkalkning af knogler. (Mor og søster alvorlig knogleskørhed)
Diabetes - som jeg jo også er arveligt disponeret for.
Vægtøgning - især omkring abdomen. Hvor jeg i forvejen har masser af "flæsk".
Måneansigt - haha! LIDT rundere fkæs bille være fint!
Depressioner, humør svingninger..

Nåh, lets cross those bridges IF we meet them!
Håber jeg klarer frisag!
Det gik jo så fint sidst jeg fik en hestekur med Prednisolon!
5 år24. november 2018 kl. 07:54
#2295
Tak Alinea! Jeg håber det hjælper! Og at jeg ikke får andre negative bivirkninger end søvn problemer!
Listen over almindelige bivirkninger er slem!
Afkalkning af knogler. (Mor og søster alvorlig knogleskørhed)
Diabetes - som jeg jo også er arveligt disponeret for.
Vægtøgning - især omkring abdomen. Hvor jeg i forvejen har masser af "flæsk".
Måneansigt - haha! LIDT rundere fkæs bille være fint!
Depressioner, humør svingninger..

Nåh, lets cross those bridges IF we meet them!
Håber jeg klarer frisag!
Det gik jo så fint sidst jeg fik en hestekur med Prednisolon!
5 år24. november 2018 kl. 07:54
#2296
WOW!! Prednisolon kuren hjælper! Ikke nok med, at jeg ikke længere bløder, men jeg var på en over to timer lang ridetur i går!!!!
glemte at tænde Endomondo fra start af, men tændte programmet ude i skoven. Endomondo noterede 10,96 km og 2 timer 15 minutter... så i alt red Mik og jeg nok omkring 12 km og var 2,5 time på tur i det fabelagtige vejr!
Jeg har ikke ondt overhovedet i dag!!!
Skoven var så smuk! Gurresø er altid en skønheds åbenbaring.
Godt selskab af to andre ryttere på islandske heste.
Vi red for det meste i skridt. En lille galop blev det til.

Den eneste skyer på himmelen er, at jeg bekymrer mig for hvorvidt det var for langt for Mik.
Min fejl, at ikke tjekke på forhånd hvor langt de andre havde tænkt at ride.
Og så må jeg konstatere, at anti inkontinens silikoneringen ikke duger... når jeg er træt (havde slet ikke sovet om natten) og når man tager ned efter galop.

ØV ØV ØV at komme hjem fra ridetur med iskolde og våde trusser og ridebukser.
Note to self i disse tider: husk at SOVE natten før rideture! På trods af Prednisolon kuren. Som jo nu begynder at give lidt Duracell kanin effekt.
Jeg må arbejde videre med inkontinens problematikken.
Opgiver ikke godvilligt at ride.
Mon man kan få specielle blebukser til utætte pensionister? Blebukser som egner sig til ridning :D :D :D !

Mik virkede at være OK efter turen. Spiste glad sin mad og rullede sig straks han kom på fold.
Men der må gøres noget ved sadlen... Prøver en gang til med det specielle underlag.
Om det ikke hjælper... så må jeg finde en løsning ret hurtigt.

5 år5. december 2018 kl. 09:38
#2297
Sol, du er virkelig ukuelig. Og hvor er det dejligt at I kunne ride så længe. Det må have været helt fantastisk.
I Rudersdal er der en kontinenssygeplejerske man kan tale med om hvad der findes af hjælpemidler. Men sådan en har du nok allerede kontakt med. Om der findes vandtætte ridebukser ved de måske ;-)
På denne side er der flere forslag: hmi-basen.dk
Knus, Alinea
5 år6. december 2018 kl. 08:37
#2298
Min søde og omsorgsfulde læge henviste mig til Hillerød gynekologisk urologisk afdeling. Så jeg er i et forløb. Bækkenbunds musklerne er OK.
Men det skader jo aldrig med knibeøvelser!
Jeg har fået silikoneringe med en "dup" som jeg skal afprøve.
Er systematisk ved at afprøve dem. Har fået to størrelser.
De skal sættes op i skeden sådan at duppen laver et knæk på urinrøret.
Men der er andre aspekter som også er under observation.
EN ting er i hvert fald soleklar: hvis jeg er overtræt pga manglende søvn - så medfører en fuld blære kæmpe udsivning.
Jeg indtager også for meget væske - især når jeg er træt. KAFFE!
Timingen af væske indtag skal også observeres!
Tusind tak for linket Alinea! Jeg må se hvad der findes på markedet!
Tænker, at en systematisk tilgang af at tilse at timingen af væske indtag og at se til at være rimelig udhvilet ( og have tømt tarmen og ikke "fyldt på" med for meget mad) i kombination med en smart vandtæt blebuks i tante størrelse vil gøre lange rideture uden våde ridebukser muligt!
Også rideture med galop og trav!
Jeg er fortrøstningsfuld!
Også skulderen arter sig!

Det er bare at klø på med krum hals!
5 år7. december 2018 kl. 05:36
#2299
Heldig kartoffel!
Jeg er meget glad - synes jeg er en heldig kartoffel: har mødt en ny sød og dejlig rideveninde! Hun er sygeplejerske og har skiftende arb. tider - så hun vil meget gerne følges ad med Mik og mig på skønne rideture i Horserød hegn de formiddage hun har fri og vejret er OK.
Mødte hende første gang på 12 km turen sammen med bedste veninden.
I dag var vi på en 7 km tur.
Og har allerede en rideaftale nu på fredag.
YESS!
Mik kan bedre lide at have selskab af mindst en hest når vi er på tur.
Også praktisk: den hest hun rider står på nabo gården. Kun 700 meter fra det sted hvor Mik står.

Meget hyggeligt og behageligt selskab!

Og det er jo også bedre ur sikkerheds hensyn at ikke ride alene... så..
Hun synes det er dejligt og trygt at ride sammen med Mik og mig - fordi Mik er så rolig og stabil.
Saddel problematikken må jeg arbejde med.
Vores heste massør havde en saddel med i dag som jeg gerne må prøve. Umiddelbart passer den Mik bedre end hans egen saddel.
Som var til tilpasning hos en sadelmager... og det gjorde hun rigtig dårligt. Pengene ud af vinduet... da resultatet er en klar forringelse.
Faktisk så dårligt resultat, at jeg helst ikke vil bruge sadlen på Mik.
Fredag tjekker jeg lånesadlen med kridthvidt rent underlag. Så jeg nemt kan se hvorvidt lånesadlen er en kandidat.
Har også lånt en Kentaur saddel mod depositum. Men den passer desværre ikke.
Skal have fat på nogle flere sadler at teste.
Og så MÅ jeg finde en dygtig sadelmager.
Har lige lært noget vigtigt i dag vedr. sadelmagere.
Uddannelsen i Sverige er kun etårig.
Uddannelsen i England er bedre.
De må kun kalde sig Master Sadler hvis de bliver ved med at deltage i videre uddannelse.... så det er sådan en jeg er på jagt efter.
Og ikke engang det er nogen garanti for kompetence og dygtighed...
Det er et meget vanskeligt fag.

Så jeg skal vist købe sadel nr 14 til Mik!!!
Ak ja - Mik skal have det godt!
Verdens sødeste og dejligste hest!
5 år12. december 2018 kl. 20:35
#2300
Heldig kartoffel!
Jeg er meget glad - synes jeg er en heldig kartoffel: har mødt en ny sød og dejlig rideveninde! Hun er sygeplejerske og har skiftende arb. tider - så hun vil meget gerne følges ad med Mik og mig på skønne rideture i Horserød hegn de formiddage hun har fri og vejret er OK.
Mødte hende første gang på 12 km turen sammen med bedste veninden.
I dag var vi på en 7 km tur.
Og har allerede en rideaftale nu på fredag.
YESS!
Mik kan bedre lide at have selskab af mindst en hest når vi er på tur.
Også praktisk: den hest hun rider står på nabo gården. Kun 700 meter fra det sted hvor Mik står.

Meget hyggeligt og behageligt selskab!

Og det er jo også bedre ur sikkerheds hensyn at ikke ride alene... så..
Hun synes det er dejligt og trygt at ride sammen med Mik og mig - fordi Mik er så rolig og stabil.
Saddel problematikken må jeg arbejde med.
Vores heste massør havde en saddel med i dag som jeg gerne må prøve. Umiddelbart passer den Mik bedre end hans egen saddel.
Som var til tilpasning hos en sadelmager... og det gjorde hun rigtig dårligt. Pengene ud af vinduet... da resultatet er en klar forringelse.
Faktisk så dårligt resultat, at jeg helst ikke vil bruge sadlen på Mik.
Fredag tjekker jeg lånesadlen med kridthvidt rent underlag. Så jeg nemt kan se hvorvidt lånesadlen er en kandidat.
Har også lånt en Kentaur saddel mod depositum. Men den passer desværre ikke.
Skal have fat på nogle flere sadler at teste.
Og så MÅ jeg finde en dygtig sadelmager.
Har lige lært noget vigtigt i dag vedr. sadelmagere.
Uddannelsen i Sverige er kun etårig.
Uddannelsen i England er bedre.
De må kun kalde sig Master Sadler hvis de bliver ved med at deltage i videre uddannelse.... så det er sådan en jeg er på jagt efter.
Og ikke engang det er nogen garanti for kompetence og dygtighed...
Det er et meget vanskeligt fag.

Så jeg skal vist købe sadel nr 14 til Mik!!!
Ak ja - Mik skal have det godt!
Verdens sødeste og dejligste hest!
5 år12. december 2018 kl. 20:35



For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });