Fra BMI 33 til BMI 25 på kortest forsvarlige tid

Du læser en tråd i debat > vægttab 10+


#1791
"En ting er, at man elsker sin familie. For det gør man. Også jeg." - det blev godt en uafsluttet tankerække.... så her kommer fortsættelsen: MEN blot fordi man på en eller anden led "elsker" sin familie, så er det ikke ensbetydende med, at man trives i deres selskab. ELLER at det er sundt og udviklende for en, at være i selskab med sin "pukkelryggige" familie...

Alle de afsked jeg har oplevet - har gjort mig omstillingsparat, og god til at gå min vej. Uden jammer, savn, etc etc.
Vi har hver og en i sær ansvaret for, at passe på os selve. At bestræbe os på, at blive det "bedste jeg" vi kan... udvikle os, blive klogere... ja faktisk: stræbe efter visdom. Livsvisdom.

Nu til noget andet: alt det hurlumhej med flytning, et nyt sted, masser af nye mennesker, nye rutiner plus ekstra køretid... har medført SJUSK med at taste ind vejesedlerne.. Eller ens at få vejet mig korrekt...
Men PYT! På med vanten igen - når der bliver mere "luft" i programmet.
Pga Miks mundkurv har jeg jo måttet køre til ham to gange hver dag (gnavesår).
Bossen på stedet er meget vaks og skarp: hun har set detsamme som jeg har set: Mik er en MESTER i at spise med mundkurv.
Så på mandag bliver han familiesammenført med nogle vallaker på en jordfold.
Så PLEEEAAASEE!! Husk at krydse ALT som krydses kan, for at Mik opfører pænt. Og UNDERORDNER sig evt. førerhest. Uden slagsmål! Og det på en jordfold... Man er nødt til at turde risikere skader. Det KAN jo også gå godt og fredeligt!

Selv knokler jeg på livet løs med at udfordre mit gamle kadaver. Har muget fem bokse i dag. DET er den bedste meditation der findes!
7 år30. juli 2016 kl. 16:49
#1792
Jeg krydser fingre for at Mik er underdanig og kommer godt ud af det med de andre på jordfolden!
7 år30. juli 2016 kl. 20:42
#1793
Jeg krydser alt for at Mik kan finde ud af at blive indlemmet i flokken. Han er en værre bandit, når han alligevel kan æde med mundkurv på. Men kan man så ikke "bare" rationere foderet, så når der ikke er mere i krybben, så er det slut med mad. Så kan I måske undgå gnavesårene?

7 år30. juli 2016 kl. 22:22
#1794
Jeg ber også til at det går godt. Det ville gøre det så meget lettere for dig. Det lyder heldigvis som et rigtigt ordentligt sted du har fundet, så hvis det ikke går er jeg sikker på at de finder en anden løsning.
7 år30. juli 2016 kl. 22:31
#1795
Hehe Firkant! Mik er jo flyttet til et PROF islænder sted!
Dette indebærer, at der IKKE fodres i krybben med alt muligt til en fed hest. Især som han jo overhoved ikke er i kraftig træning. Han får pt 1 times motion per dag.
Man må aldrig aldrig aldrig tage stråfoderet fra en hest - så går det helt galt!
Mængden stråfoder han får i sin boks til at spise om natten (vist nok ad to gange) er begrænset.
Men han skal jo komme på fold! Alle heste bør helst komme på fold hele dagen. Der blev afprøvet en dejligt græsfold - med mundkurv. Men Mik er jo så dygtig til at udvikle teknikker (når det drejer sig om mad) - så desværre begrænser mundkurven ikke hans indtag nok. Jeg kan ikke motionere ham mere end jeg gør.... så nu er jordfold det bedste bud!
Plus, at han skal lære sig at motionere på et løbebånd. DET bliver kanon!
Han er allerede helt tryg ved at komme ind i løbebånds "kassen", blive tøjret foran og få bom på bagtil.
Så nu træner vi et par dage mere - og så kommer den UHYGGELIGE dag, når "marken" under Miks hove begynder at bevæge sig Han kommer helt sikkert at blive MEGET forskrækket! Og kan ikke løbe sin vej... Når vi starter løbebåndet (af gummi)! Faktisk ligner det meget et løbeånd for mennesker! Kassen er af klar plast - helt åben foran og bagtil. Rampe med riller og gummibelægning foran (til at gå ud) og bagtil (til at gå ind).
Alt er - naturligvis meget robust. Heste er jo vanvittig stærke. En hest kan splitte ad hvad som helst - hvis den bliver helt panisk. Så derfor skal alt hestegrej være meget solidt. Man skal langsomt, roligt og meget systematisk vænne heste til nye ting (hvis muligt!) Og gerne til MASSER af ting! Jo mere erfaring og selvtillid en hest har - desto "sikrere" er den (både for sig selv og de mennesker som den kommer i kontakt med).
Den bedste træningsmetode med alle pattedyr er: belønning for korrekt adfærd.
KUN i absolut undtagelses tilfælde er det OK at bruge negativ konsekvens. Og KUN hvis man evner 1) perfekt timing! 2) RETFÆRDIGHED. Det nytter ikke en pind, men gør blot dyret forvirret hvis timingen er forkert...
(eksempel: du kommer hjem og finder ud af, at din hund, som har været alene hjemme, har lavet noget uønsket. Spist den dyre sofa, skidt på dit ægte tæppe - eller what ever. Du bliver SUR/ARRIG/VRED/SKUFFET og begynder at skælde hunden ud og straffe den. Den arme hund fatter ikke en bjælle!
Det er ikke retfærdig at straffe et dyr for at udvise normal adfærd for sin art - hvis man ikke har TRÆNET og indlært anden adfærd.
Det er mega uretfærdig, at lade sit dårlige humør, sin utilfredshed med en selv, ægtefælden, jobbet mv påvirke hvordan du behandler et dyr.
Dyrene er 110% sagesløse. De er OS der vælger at holde dem i fangenskab. Og dette forpligter! Det er et kæmpe ansvar!
7 år31. juli 2016 kl. 09:30
#1796
Jeg fik læst mere om forfangenhed bagefter og opdagede at det handler om græsset og sukkerindholdet. Og jeg håber ikke at de fodrer forkert. De andre var jo også søde mennesker, men de havde så et problem med at lytte til ejerne - dig. Jeg kender jo ikke det nye sted og jeg ved ikke hvad de kan finde på. Men jeg stoler på at du har fundet et godt sted til Mik.

Og jeg er helt enig med dig i at ens ansvar er enormt, når vi vælger at holde dyrene i fangenskab. Derfor må jeg også vælge kattesitter omhyggeligt, fordi man aldrig kan vide hvad folk finder på, når man er væk.

Jeg er såmænd også helt enig med dig i at man aldrig skal skælde ud medmindre man griber dem i udåden. Det gælder faktisk også mennesker. Både voksne og børn. Jeg kan stadig undre mig over at det har været kotume at slå sine børn - og at det stadig er ok at skælde dem ud. Det er ikke fordi jeg ikke forstår mekanismerne - man er jo kun et menneske - men at nogen stadig skælder ud på børn, der ikke ved bedre. Det går over min forstand. Og gør mig ked af det.
7 år31. juli 2016 kl. 10:13
#1797
Ak ja - hvis madammen - fru Drama Queen - på det gamle sted ens havde fulgt DYRLÆGENS instrukser... så havde Mik sandsynligvis ikke udviklet fedt depoter OGSÅ på bagdelen... og ikke kun på "sidebenene"... Han var også ved at udvikle fedt depot ved halskammen.. FØJ!
Og hendes mærkelige idé om, at PPID og EMS ikke er problematiske sygdomme ... fordi så kan man jo "blot" give medicin til hesten... VANVID!
Der findes ikke virksomme mediciner uden bivirkninger. Det er en side af sagen.
Det som er vigtigst at huske, og hvorfor FOREBYGGELSE er nødvendigt, er, at risikoen for forfangenhed vokser enormt hvis hesten vel HAR udviklet livsstilssygdomme pga overvægt...

Nej - GOOD RIDDANCE!

Mik er ikke endnu familiesammenført. MEN han står på en fin jordfold - alene - men midt i jordfolds området. Med sine kommende kammerater til den ene side. Og den anden vallak flok til den anden side. Der er ikke hingstehegn mellem jordfoldene - så hestene kan snuse til hinanden over hegnet. Lære hinanden at kende - på en betryggende måde.
Mik står meget og hænger ud med de tre han på et tidspunkt bliver familiesammenført med.
En er jo en barndomsven - så de kender hinanden fra tidligere. På godt og på ondt! Begge to har nemlig som børn og ung lært at SLÅS for sin mad.... hvilket er ØV!

Var til massage i går - aaaah! Red en lille stykke, meget lille stykke, i går. Uden saddel.
jeg kan få prøve og låne en bomløs saddel (fordi ejeren på det ny sted bekymrer sig, når jeg rider uden saddel!! HEHEHEEE - hun KENDER endnu ikke Mik! Og ved heller ikke, at jeg er god til at blive siddende... Jeg blev jo i sin tid longeret uden saddel på Mik af A.V. Tvunget til at lave gymnastik! I kan TRO det giver fin balance med den slags øvelser!!!)
Håber, at den bomløse er kort nok til Mik... vi HAR jo haft bomløse saddeler også. Som begge to var for lange... For lang saddel= rytteren kan ikke undgå at trykke bagsvidslen ned i Miks lænd, fordi han er så mega overbygget og har så kort ryg. Konsekvensen af for lang saddel har HVER gang været, at Mik har fået ondt i lænden..

Nåh - SURT med de der veje-sedler!! Jeg er ikke helt ajour endnu...

Hedt tip til "Jumbo-hud"!!!!!
(Husker ikke hvorvidt jeg har skrevet om dette.. men skader ikke at give tippet videre... Og det på trods af, at det er for tidlig, at vurdere hvorvidt det har en effekt. Der skal nok gå mindst 3 måneder..)

Det er jo klart, at når man er en ældre model, hvor best Føre dato for længst er overskreden... så indebærer kraftigt vægttab, at HUDEN aldeles ikke kan følge med!
Vi snakker ikke KUN om bingovinger, mormorarme eller vinkedelle..... men det er nærmest over det hele, den der "løse hud" som hænger lidt i guirlander... flere rynker hører også med!

Det hede tip er, at angivelig har husblas en gunstig effekt på "løs hud, rynker"!

Jeg kører et eksperiment for tiden. Spiser ca 1 blad husblas per dag.

Eksperimenterer lidt med forskellige opskrifter.
Prøver at give geleen en acceptabel smag - med alligevel mindst mulige antal kalorier per portion.

Husk dog, at husblas og agar agar er ideelle vækst substrater for bakterier - det er gele af enten agar-agar eller husblas som man bruger i de små Petri skåle hvor man dyrker bakterier! Enten for at bestemme art, eller for at teste virkningen af forskellige typer antibiotika.
Det er OK (hvis man overholder GOD -> PERFEKT køkkenhygiejne) at lave portioner til tre dage på en gang. Naturligvis skal skålene overdækkes med folie og straks komme ind i køleskab.

4 dl væske* til 3 blade husblas giver en OK konsistens. (1 dl er ca 100 g)
Opskriften lige nu er 20 g økologisk solbærsaft, 150 g lav kalorier drikke yoghurt, 230 g vand. 3 blade husblas lægges i blød i rigelig med vand. Vandet krammes ud. Bladene smeltes ved effekt 1.000 kW i 15 sek. Piskes i saft, yoghurt, vand blandingen.
Fordeles i tre små skåle = portioner til tre dage.

Prøvede også grøntsagsjuice... men jeg er ikke vild med Lidls Vitafit .... må tjekke hvis der findes andet og bedre.

BEDST ville det være hvis man havde en juicer. Og man kunne lave sin egen juice!

Vægten er under 67 kg - skønt!
Kan næsten ikke vente indtil jeg ser 66 kg på vægten. FORDI SÅ ER JEG egentlig i MÅL!

Men fortsætter nok ned til 62 kg bagefter.
7 år2. august 2016 kl. 10:03
#1798
Sol - det var da dagens solskinshistorie :-) Og tillykke med vægten.

Jeg tror nu ikke man kan dyrke bakterier i 'ren' husblas og kogt vand. Det er resten af suppen, der gør bakterierne glade. Ikke selve husblassen. Den tilsættes for at give en fast overflade.

Så din blanding holder lige så godt som en blanding uden husblas, vil jeg tro.

Det er gelatine der gør vingummi stift, og det kan jo holde nærmest evigt.
7 år2. august 2016 kl. 15:00
#1799
STORT tillykke med det flotte vægttab. Du er jo nærmest i mål. Sej kamp du der har taget, SAMMEN med alt det andet, som du har at arbejde/slås med.
7 år2. august 2016 kl. 21:48
#1800
Ps - blev nysgerrrig. Gelatine hjælper også på slidgigt, mener nogen. Men i større doser.

helsenyt.com

Hvor længe og i hvilke doser skal man tage gelatine?

Stofskiftet i ledbrusken er noget lavere end i andre kropsorganer. Hvis man skal opnå resultater med forebyggelse og behandling af slidgigt og osteoporose, bør gelatine indtages over en længere periode. Den anbefalede dagsdosis er 8-10 g i mindst tre måneder og helst seks. Behandlingen bør derefter afbrydes i 6-8 uger og derefter gentages regelmæssigt.

...

En af de positive bivirkninger ved gelatinebehandling er øget vækst i hår og negle og en synlig forbedring af huden.

****
Jeg får helt lyst til at prøve.

med24.dk
7 år2. august 2016 kl. 22:25



For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });