Fra BMI 33 til BMI 25 på kortest forsvarlige tid

Du læser en tråd i debat > vægttab 10+


#1811
Det går hurtigt den forkerte vej ØV.
Fire fem dage med uhæmmet spisning... Og pludsleig er jeg 3,7 kg fra mit mål.
Sket er sket. Nu må jeg "blot" sætte skruen i vandet igen - og sætte fuld fart FREMAD.

Jeg var virkelig ynkelig, på vej at blive forkølet, havde mega ondt, var meget træt... Og så greb jeg til mine gamle uvaner med at trøstespise...
Er stadig træt, forkølelsen er ikke helt afværget... men motivationen er atter på plads.
Godt så!
Det er jo noget alle som kæmper med vægttab kender til... det der med tilbageslag...
Man skal blot ikke lade sig slå ud af vægtøgning - når forklaringen er så indlysnede.

INTET bliver bedre af, at jeg tager på.

Men - der "rumler" i min underbevidsted... TVIVL på, at mit projekt vil lykkes... at jeg kan tabe mig, træne mig til acceptabel førlighed igen. At jeg vil kunne ride igen. En dag.
Men realistisk set ved jeg, at chancerne er små.
PLUS, at der skal en enorm indsats til.

Det er da UTÅLELIG, at jeg ikke kan få has på mine stenhårde muskler i benene... at de STADIG er i krampe hele tiden...
Det er jo efterhånden mange måneder jeg har gjort en virkelig seriøs indsats. Brugt en formue på at få hjælp... GRRRRRRRR det gør mig rasende, at det skal være SÅ svært!

På torsdag kommer jeg igang med træning i svømmehal. Lad os nu se!
Løb helt tilfældig ind i en gammel veninde. En fra min basisgruppe. Vi faldt i hyggelig snak. Og blev enige om, at følges til svømmehallen.
Vi starter nu på torsdag.
Der kommer en pause i, at have nogen at følges med - fordi veninden skal ud at rejse. På en MEGET spændende rejse!
Glæder mig til, at hun kommer hjem igen - og fortæller om rejsen!

Hun er meget sød - jeg har altid godt kunne lide hende. Så det var super, at vi nu genoptager kontakten!
7 år9. august 2016 kl. 08:24
#1812
Tabe samme kg - igen igen... ØV
Men heldigvis fik jeg trådt på bremsen efter blot få dage...
I går havde jeg en II-dagf.
I dag siger madital, at jeg kun mangler 1,8 kg før jeg når mit første mål - 66 kg.

Men ØV hvad er det SURT at jeg ikke magtede at holde stilen helt i mål uden svinke ærinder.

I går prøvede Mik skridtmaskinen for første gang! Han var - som jeg havde forventet - MEGET dygtig!
Vi havde jo kompetent vejleder - og hun skal også være med de næste par tre gange. JUST IN CASE!

Det tog ikke Mik særlig lang tid, at finde ud af, at han skal "klampe på" - så han ikke røg bagud hen til bagbommen. Jeg måtte ikke stå bagved Mik - men ved siden af båndet bag Mik. Med en pisk. Min opgave var at prikke Mik på bagen hvis han begyndte at "hænge" med bagen på bagbommen.
Mik var ikke spændt fast overhoved - men der var en blød, stærk "stopper" slange-bom foran hans bringe.
Den skal sættes lidt ned til Mik, som jo er mindre end nogle af de andre heste som bruger skridt maskinen.
Det er meningen, at han skal læne bringen mod stopper-bomen foran - strække sig frem og ned.

Mik så ud til at synes det var sjovt og interessant at gå på båndet!! Klare øgne - med vågent men ikke bange blik.
Munden og mulen ret afslappet - ikke anspændt desvidere, ikke "krøllet sammen"
Hurtigheden blev varieret lidt. Tæt på det march-tempo han senere skal bruge ( 6 km/time).
Der findes hele tre nød stop knappe. Men dem skal man ikke bruge, andet end in case of emergency. Fordi så stopper båndet MEGET brat. Og det er ikke godt for heste ben. Displayet er en touch screen - og man stopper ved at berøre nedre højre hjørne.. så sagtner båndets hurtighed blødt ned til stop.
Mik fik 8 minutter motion - og jeg kunne SE hvor godt det var for hele hans krop! Bagparten blev flot aktiveret, ligesådan ryggen!

Det her - det bliver rigtig godt!

Stedet er dejligt - og menneskerne søde! der er mange jeg rigtig godt kan lide!

Fik også bestilt tandpleje til Mik - får en sms med tid næste måned.
7 år10. august 2016 kl. 12:08
#1813
Åh, hvor er det godt at høre, at Mik har det godt og klarer nye udfordringer i stiv arm! Men han har jo også en dygtig lærermester i dig, Sol :)

Hæng i med vægttabet - du er snart i mål! :)
7 år10. august 2016 kl. 12:34
#1814
JAA! Det er dejligt at Mik nu er på et sted hvor ejeren har forstand på islandske heste!
Jeg kunne også se, at Mik har fuld tillid til hende som har stedet. Hun er MEGA dygtig!
(Bare sådan en ting, at hun modtager hopper til håndbedækning - uha! Hvis man ikke har oplevet hvordan en HINGST reagerer på en hoppe i brunst som hingsten skal bedække - så kan man nok ikke forestille sig den VILDSKAB hingsten udviser! Alle hopper på stdet som er i brunst reagerer på de hormoner som tydligen findes i luften. Hingste reagerer MEGET på den slags!*
Den hingst som ikke var i stalden og som ikke skulle bedække - var guddommelig SMUK ude på sin fold! Han var helt oppe at køre! Galopperede og viste sig frem! Han er nu ellers også en ualmindelig smuk Barbie-hingst med fine bevægelser... nørj! ÆRGERLIG at man ikke har et fint film kamera!
* Også naboens unghingste på fold bliver helt vilde i varmen når der går en hoppe i brunst forbi!
Hun som har stedet er vanvittig cool! Hun ved præcis hvad hun har at gøre med - og alt forløber som efter en snor. Men sådan en som mig, som ikke har den store erfaring... OG den besøgende hoppes ejere ... vi bliver nok lidt betuttede!
Så for hende er det jo nok piece of cake at lære en from, tillidsfuld og fornuftig hest som Mik at gå i skridtmaskine!)

Jeg må kigge lidt nærmere efter i dag - der går vist FØL også! Mik så FØL - og var, som han plejer - helt betaget!
Mik har jo fået lov, i sine yngre dage, at være "onkel" for nogle føl. DET vil han enormt gerne!
Men det er jo kun på sted med blandet flok at en vallak kan få chancen at være "onkel" for en ny baby.
Det er hoppen som bestemmer hvilke andre heste som får lov til at være baby sitter for føllet. Hyppigt vælger hoppen en eller to yngre hopper. Men som sagt - MIK har haft den ære et par gange. På sin fødegård.
Senere har han været "onkel" for ungheste i to omgange. Han passer sådan på de unge!
Det bliver sjældent et godt resultat hvis et føl vokser op uden andre voksne heste end sin mor - og uden legekammerater.... De stakkels single-mom enebørn-føl får slet ikke den heste-opdragelse som er så vigtig... SÅDAN en hest skal man ikke købe. Fordi man desværre må regne med alvorlige mangler i hestens heste-opdragelse. Manglende social skills....
Mennesker kan aldrig erstatte den nødvendige kontakt til en flok som ethvert hestebarn har brug for...

Puha - livet er hårdt for tiden.
Min datters sygdom og kommune-problemer trækker tænder ud.
Kryds fingre for en STOR lotto gevinst!
Vi har virkelig behov for advokat assistance! Men mangler penge...

det ser ud til, at kommunen atter engang har tænkt sig at blæse på lov og ret....

ØV at det er træls at være nødt til at læse lovtekste, vejledninger, Ombudsmandens afgørelser... ringe til Datatilsynet...
Egentlig skulle jeg tage afsted til Elmer advokaternes gratis retshjælp i morgen.. Men spørgsmålet er, hvorvidt vi magter og når, at koge ned så komplicerede sager til noget overskueligt og lettilgængeligt...?
7 år10. august 2016 kl. 14:14
#1815
Du er så supersej, tante Sol. Minus 20 kg på et halvt år er altså meget imponerende.

Dejligt at læse at Mik accepterede gå-maskinen og at hans bevægelser bliver bedre af det. Godt med fremgangen for jer begge.
7 år10. august 2016 kl. 17:45
#1816
mon jeg ORKER taste ind veje sedlerne...?
Puha - er helt FLAD!
Smertefuld nat - måtte kravle ud på badeværelset og sluge smertestillende...

Jeg har IKKE mistet håbet. Overhoved.
"Fjenden" = smertetilstande og manglende evne til at bevæge led KAN skyldes ophobning af "trigger points"

Vil anbefale ALLE med smerter at kigge lidt på dette begreb!
Har en veninde som gav tip om "trigger points". Fik først før nylig taget mig sammen til at begynde at undersøge.

Når jeg ser tilbage på mit forløb, hvordan smerterne begyndte at dukke op, hvordan det har udviklet sig, og ikke mindst HVAD min dygtige veninde gjorde som HJALP - så er min konklusion
konceptet trigger points makes sense!
Så til den grad!
Har ikke kunnet finde nogen terapeut med uddannelse vedr. dette. (Andet end i udlandet)
Så er det jo KANON, at der findes en bog man kan låne på biblo som anviser hvordan man kan hjælpe sig selv!

Jeg anbefaler at starte med at kigge på denne 4 minutter video på YouTube
youtu.be
7 år13. august 2016 kl. 13:01
#1817
Triggerpoints - hjælp til selvhjælp. I videoen anbefales lige den bog jeg har lånt. Det er lidt af et heste-arbejde at komme igennem bogen. Og finde liiiige de guldkorn JEG skal prøve... men, ro på! Bogen skal jo ikke aflevers i morgen... heldigvis!

Nattens smertehelvede skyldtes nok, at jeg havde kørt for meget bil de to seneste døgn... OG at jeg i går eftermiddag prøvede at ride Mik i en Hrimnir bomløs saddel (nu den fede hest ikke kan passe sin egen saddel... hrmpf! Med SUR hilsen til Nete som blev VED med at overfodre hesten...).
LÆKKER bomløs som sådan - tyk, fjædrende posltring af skum med meget fin "Rückstellvermögen" - dvs skummet bouncer tilbage... og der kommer ikke bottom out... MEN: den har nogle grotesk store knæpuder. OG en kæmpe kant bagtil....
Det var totalt umuligt for mig at få mine ben bagom de voldsomme knæpuder.
Måtte - som så ofte før efter jeg blev smerte ramt og låst i hofteleddene - sidde med knæeene og underbenene foran og over knæpuderne... det kan man godt med Mik = verdens flinkeste hest. Men man sidder jo forkert på ham....
Det var et HELVEDE at komme ned fra hesten med denne saddel... jeg griner - og foretrækker at et evt. publikum griner med.
Altså griner sammen med mig - og ikke griner ad mig... de mærkelige sprællerier og kravlen som skal til før at jeg kan komme ned... er godt nok komiske!

I dag havde jeg taget med mærkeligt grej hjemmefra... Dejligt at få en lille ridetur! Mik ville dog ikke særlig langt før han stoppede og fortalte mig, at nu skal vi vende om! Vi red tilbage til gården og ind i ridehuset. Og så bad jeg, at få en lille tölt tur. DET var dejligt! Og jeg bumpede ikke særlig meget.... Mik fik mega ros og tak. Så lidt longe arbejde. Bagefter lukkede jeg ridehusporten - og så legede vi med en stor bold.
På trods af, at Mik har deltaget i landskamp i hestefodbold hele to gange (mod svenskerne - og vi vandt! Og var i Helsingør dagblad - et helt opslag) så kan Mik ikke SPARKE bold. Han skubber den med mulen. Det gør han så til gengæld gerne....

Jeg har ikke særlig ondt overhoved. På trods af ca 15 minutter - måske lidt mere - på hesteryg. Denne gang UDEN saddel. Men med polstrede pads...
Tog hjem hele pakken, begge pads - vil sætte flere paneler ind i lommerne - så der er lidt mere polstring mellem min bagdel og Miks ryg... I morgen tager vi på tur sammen med A. og hendes Kalle. Som er en meget dominant vallak. Førerhest i den lille flok som Mik skal blive familiesammenført med mandag den 22. Så må vi se hvor lang tid jeg kan klare at ride! resten går jeg. Kalles ejer kan ikke gå - så hun må ride...
Var ved at begynde at grine - A. bekymrede sig lidt før hvorvidt jeg ville være anspændt i morgen!! Hvis vi hellere skulle udskyde turen...Tihiihiii MIG anspændt på ryggen af Mik!!???? Min bedste ven! Som jeg stoler fuldt og fast på! ALDRIG nogensinde vil jeg være det mindste anspændt på ryggen af Mik!
Men den slags kan jo andre ikke vide!

Ja det KAN jo tænkes, at jeg ville være anspændt på ryggen af en eller anden meget VILD, FYRIG og UBEREGNELIG hingst eller så....
Men jeg har jo ikke tilbøjelighed at være anspændt når jeg har med heste at gøre.

Kommunale kriminelle som får mit pis i kog, inkompetente advokater... DEN slags situationer gør mig anspændt!
Sikkert fordi jeg er nødt til at holde mig selv i kort snor....

7 år13. august 2016 kl. 22:25
#1818
I går red jeg da en tur på 40 minutter på Mik!
Vi var på en lille skovtur med sammen med A på Kalle... som ellers IKKE opfører sig som en gammel, erfaren, velopdragen hest bør gøre... Medens Mik var nærmest perfekt. Som forventet!
De mini-fejl vi lavede var, at Mik gerne ville gå præcis ved siden - eller lidt foran Kalle..
Og DET kan man ikke! Så går Kalle amok (mener hans ejer) og tror der skal være væddeløb...

Hm... synes hun skulle opdrage sin hest i stedet for at hele tiden pylre og være bekymret!

Hvis Mik viser tegn på noget han IKKE skal - så får han prompte at vide, "pjat med dig!" -" videre! " Og det virker! Fordi vi har trænet "pæn adfærd" meget konsekvent, stille og rolig og med masser af ros og godbidder gennem MANGE år.

Så der kan komme lige så mange cyklister, motorcykler, store biler, høstmaskiner som helst! HVIS de kommer - så bliver vi jo GLADE! Fordi så har vi atter engang chancen for at TRÆNE!
Til forskel fra visse andre - som bliver BEKYMREDE. ANSPÆNDTE... ak ja!

For at kunne lære sin hest at acceptere alle normale trafik fænomener så må man starte med at træne sig selv!

Det nytter ikke noget at tro, at man kan få en hest til at synes, at motorcykle er OK - hvis man selv bliver stiv som et bræt... trækker vejret overfladisk.. og udstråler generel ængstelse....

Nej - gårdagens ekvipage bliver næppe vores yndlings kammerater på skovture!

ØV - jeg kan ellers enormt godt lide både hesten og ejeren... men på den lange bane er jeg ikke til skovture sammen med folk som er overdrevent ængstelige!
7 år15. august 2016 kl. 12:56
#1819
40 min - det lyder vildt dejligt. Fedt, at dine anstrengelser bærer så flot frugt :)
7 år15. august 2016 kl. 13:42
#1820
Jeg ved at du, Sol, er superdygtig til at guide Mik gennem evt. "farer". Han stoler på dig - og omvendt. I er fænomenale sammen.

Jeg er glad for at høre at du kan ride 40 min - jeg er spændt på at høre hvad kroppen siger i nat og i morgen. Jeg håber sådan at du kommer tilbage i sadlen for alvor igen.
7 år15. august 2016 kl. 20:01



For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });