Fra BMI 33 til BMI 25 på kortest forsvarlige tid

Du læser en tråd i debat > vægttab 10+


#2111
Tak Alinea - tak fordi du tjekkede.
Det er ret træls at det lige er spinatussenen som er revet helt over - hvis det var nogen af de andre muskler nedad - så er der jo flere... Men der er kun spinatusmusklen som skal løfte armen op over hovedet - og op over albuehøjde...
Nu får vi se!
Efter mange om og men, flere opkald "du er nu nr 35 i køen"... fik jeg til sidst hul igennem. Og rådgiveren på sygehusvalg FANDT en afbudstid til mig den 14 december.

Armen er ikke blevet det mindste bedre i løbet af de 9 uger som er gået.
Og det gør ondt.
Kan dårligt sove.
Og detder med at spise Dolol hele tiden - det er ikke mig. Jeg bliver helt slap og sover i døgndrift - efter blot 50 mg...

Jeg må ærligt indrømme: ved ikke hvis jeg gider. Hvis mit liv fremover skal gå ud på at bede om hjælp hele tiden. Ikke kunne en skid. Og få vanvittige smerter når jeg så alligevel laver så små ting at det næsten er - ingenting.
Har svært ved at finde bøger jeg gider læse.
Har svært ved at finde TV programmer jeg gider se.

Hm... lyder jo nok som en depression.
TAK Hillerød hospital for dårlig behandling!

Min holdning at man har lov til at sige stop og farvel når man alligevel har det meste af sit liv bagom sig - skyldes den fornedrelse, smertehelvede min stakkels mor måtte gennemleve før hun endelig fik fred.
Derfor har jeg for længst lovet mig selv, at det er ok at stoppe med at leve når rejsen blot er en belastning for en selv og andre.

Jeg er ikke der endnu. Men opmærksom på, at det kan blive aktuelt.

Fordi: så her SUR og UGIDELIG har jeg aldrig været før.
Og hur som helst er det rent statistisk ikke SÅ mange år tilbage... i hvert fald ikke som selvstændigt menneske. Ikke med mine sygdomme.

Dyster opdatering - efter atter en søvnløs nat der jeg blot håbede og ventede på, at natten snart ville være overstået..
6 år7. december 2017 kl. 11:40
#2112
Sol - her har du et virtuelt knus. Jeg håber virkeligt at der er hjælp til dig d. 14. Det fortjener både du og Mik og helten!
Jeg kan godt forstå at du bliver deprimeret - konstante smerter tærer så frygteligt. Især når man ikke engang kan sove fra det.
De varmeste tanker her i kulden og mørket - Alinea
6 år7. december 2017 kl. 12:39
#2113
Også kram fra mig - det er et helvede, hvis man intet lys har forude. Jeg håber at du genfinder din livsglæde og livsappetit. Jeg har sjældent mødt et menneske som du, der forstår at holde både krop og hoved igang. End ikke min far som er samme årgang som du og som løb marathons som yngre og som gennemførte en iron man som 40-årig, interesserer sig lige så meget for omgivelserne som du. Han er blevet gammel, men du, Sol, er evigt ung. Jovist skranter du, men i dit selskab tænker man slet ikke over at din livsklogskab kommer sig af at du har været her i mange år.

Har du overskud til et besøg, evt i weekenden?

Kram
6 år8. december 2017 kl. 06:33
#2114
Jeg er ked af at høre at det går dig så dårligt Sol. Og det er jo ikke fordi du normalt er sortseer og har svært ved at finde de positive sider af ting, så jeg forstår at du er frustreret og træt af det. Det var gdt gået at du var så persistent og fik dem overtalt til en tid d. 14. Om ikke andet, så letter det jo som regel meget bare at få en besked, uanset hvad det så er. For så har man noget at forholde sig til.
Hvor er du heldig at du har Helten og Mik. Og at Helten forstår hvad Mik betyder for dig, selvom han ikke bryder sig om heste.
Jeg tror på at du nok skal komme i sadlen igen, selvom det kan tage tid. Og indtil da er der jo så mange andre sjove ting du og Mik kan lave sammen, når bare du får styr på smerterne. Måske kunne du også over veje at finde en ridepige til ham? En ung pige som kunne ride ham under dit opsyn, og strigle og ordne osv? Der er jo mange der bare rigig gerne vil ride og passe hest, og hvis du er bekymret for om hun evt ødelægger ham, så kan du jo aftale at hun skal få undervisning eller bare kan ride når du kan følge med og komme med tips.
Ved ikke om sådanne piger findes på farmen, men jeg ville have elsket at have fundet en tante som dig at ride for da jeg var hestepige ;)

Krydser fingre for at det går godt d. 14. kram herfra
6 år8. december 2017 kl. 08:25
#2115
Tak for omsorg. Jeps jeg er ikke mig selv for tiden.
Men jeg tror jo, at så snart jeg ved mere om hvad jeg kan forvente - så hjælper det.
Det er ikke kun smerterne som piner. Men det, at være så pokkers afhængig! ARRGGHH - jeg har fået fortalt, at de første ord jeg sagde - i sindsygt tidlig alder - var "kan SELV!!!!"
Der var jo ingen ende på hvad jeg mente at jeg skulle kunne "SELV".
Jeg har jo taget hul på mangt og meget alt alt alt for tidlig. Såsom ARBEJDE.
jeg kan jo ikke huske diverse. Men må jo tro på hvad min familie har fortalt. I omgange.
Det der med at VILJEN at opnå noget, det der med at "jeg VIL" kan få mig til at gennemføre næsten hvad som helst.
Såsom at jeg INSISTEREDE på at møde op til optagelse af radio teater på trods af 39 grader i feber - i en alder af fire år.... Unstoppable! Så der måtte de voksne føje sig.
PLIGT - forpligtelse. Er også ting som styrer mig rigtigt meget.
HAR man lovet - så har man.

Kose - der er ikke rigtigt piger af den slags du tænker på der på farmen... og hvis der var - så er der andre heste ejere foran mig i køen.

Et par gange har jeg troet, at nu fandt jeg den rigtige pige til at være Miks ven... Og begge gange - er det gået ud over Mik. Så det tør jeg ikke en anden gang.
Jeg har jo heller ikke lånt ham ud til voksne. Uanset hvor meget dygtigere ryttere de er end mig. Jeg har jo altid sagt, at Mik snubler. Og skal nogen komme til skade pga Miks snubleri - så er det bedst det er mig.
Og sådan blev det.

Lige nu er det ikke så meget jeg kan lave med Mik. Fordi Helten står og tripper og vil gerne at vi snart kører hjem igen.
Striglingen bliver blot det aller nødvendigste... Og så skridtmaskinen...
Bare jeg kunne køre de 2 x 22 km selv - så ville det straks være meget bedre.

Jeg øver mig i at køre. 8 km går sådan da...
Men hvis det her tilstand bliver ved - så skal jeg have en dyt med automat gear.

Hvis ikke armen bliver betragtelig bedre - så kan jeg ikke hjælpe til med f.eks. at tage heste ind fra fold. hestene går uden grime. Og det er godt nok svært at sætte grimer på heste med blot en arm som kan løftes.
Jeg er ved at træne Mik til at tage hovedet helt ned...

Pænt af dig at spørge Kitty - men jeg har ikke det store overskud til noget som helst.

Ej bare det var TORSDAG. NU!
6 år9. december 2017 kl. 13:09
#2116
Åh altså Sol. Dit uheld er da nærmest uden ende. Ønsker dig god bedring og krydser fingre for positive nyheder på torsdag...Sender dig et stort KRAM fra det jyske:)
6 år12. december 2017 kl. 22:31
#2117
Hvordan gik det i går, Sol?

Håber på det bedste....
kram
6 år15. december 2017 kl. 09:07
#2118
Sol - jeg har også tænkt så meget på dig. Håber det gik godt.
Knus Alinea
6 år15. december 2017 kl. 09:35
#2119
Åh ja, Sol - jeg har også tænkt meget på dig hele dagen i går. Håber du er OK?
Knus Nikomath
6 år15. december 2017 kl. 09:58
#2120
Har lidt problemer med at taste... fingrene sover, armen gør ondt..
Det er både dårligt og godt nyt fra snakken med kirurgen...
Godt nyt: der findes håb om, at jeg på den lange bane får en højre arm som kan bruges.
Dårligt nyt er. at man har SPILDT ca 3 måneder af mit liv - hvis jeg havde blevet scannet - vel at mærke MR og ikke UL - ganske snart efter uheldet, hvis man ikke havde vanvittige ventetider i det offentlige sundhedssystem - så ville jeg NU have været OK igen.
Dårligt er det også - faktisk virkelig for dårligt - at jeg af hele to læger i sundhedscirkus Danmark har fået at vide, at HVIS jeg havde været en UNG sports pige og ikke en gammel sports tante - så havde man meget hurtigt scannet...
Så det er soleklar alders diskrimination også.
Håber bare at jeg atter kan finde den instruks som handler om dette hvor denne forskels behandlings instruks kan læses.

Kirurgen gik altså med til at prøve operation uden forudgående MR scanning. I håb om, at senen og musklen kan sys fast igen.
Egentlig ville han helst have haft en MR scanning først før at kunne se hvorvidt det er sandsynligt man kan sy...
Men så havde jeg jo mistet endnu en måned.Fordi systemet er sådant, at der ved HVERT trin i behandling og undersøgelser normalt er indbygget en ventetid på mindst en måned.
Operation engang i januar.
Burde få besked i e-boks senest 24 dec.
Og ER forberedt på, at jeg skal i krig igen for et operationen kan ske indenfor 1 måned efter 14. december...
Efter operation må armen overhovedet ikke bruges 6 uger.
Hvis det viser sig at man ikke kan sy fast senerne - lukker man op. sår. Og så bliver jeg henvist til skulder protese operation.

En total ruptur kan IKKE vokse sammen af sig selv.
At en operation er den eneste mulighed for, at jeg kan få min førlighed helt eller delvis tilbage - ville man have kunnet se fra dag et vha scanning.

Der går altså i best possible scenario ca tre måneder før jeg bliver selvhjulpen.
Måske et halvt år eller mere hvis jeg skal have protese.

Jeg har det meget bedre mentalt. Bare jeg VED hvad jeg kan forvente - så kan jeg forholde mig til virkeligheden.
Blandt andet ved jeg jo nu, at det er for tidligt at begynde at prøve at få fat på en bil med automat gear. Fordi automat gear måske ikke bliver nødvendigt overhovedet.

Det skal nok gå.
Nu når jeg ved hvad jeg skal.
Nemlig BOOT CAMP for oldies.
Stenhård forberedelse til operation en gang i januar
"Military recruit training · Boot camp (correctional), a type of correctional facility for adolescents, especially in the US .."
Jeg har jo enormt god erfaring med, at det svarer sig at forberede sig fysisk til fuld narkose og operation.

Seneste to gange måtte de give ilt efter op. - fordi jeg ikke trækker vejret effektivt nok.
Så det skal trænes, det der med at trække vejret godt -> perfekt.
Når blodet er godt iltet - så heler jo kroppen også hurtigere..
Ærgerligt nok kan jeg ikke finde hjemmeside el lignende for de Hippi-yoga folk jeg var på kursus hos inde i Kbh for ca 100 år siden.
(Fandt det lige - Art of Living hedder denne sekt )


Nåh - det er jo anerkendte og udbredte ånddræts øvelser.. eller så finder jeg mine egne papirer fra den tid.
Fandt den gang mange interessante lægevidenskabelige rapporter om de gunstige virkninger af at lære at trække vejret optimalt..
Og så er det lidt andet småt og godt jeg skal se til at gennemføre "on a daily basis".
Kosten er jeg jo i forvejen særdeles obs på. Men må stramme op omkring chokolade, slik og kager.
Ryger jo ikke. Drikker heller ingen alkohol i forvejen - så...
6 år16. december 2017 kl. 09:32



For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });