Så skal der vedligeholdes! :-)

Du læser en tråd i debat > vægtvedligehold


#71
: Hvornår er det sværest?
Tak fordi I ville dele ud jeres tanker og erfaringer i forhold til, hvornår det er sværest :-)

Det er dejligt at vide, at jeg ikke er den eneste og bestemt også, at der tilsyneladende er en slags mønster i det og at det er helt normalt. Jeg kan klart nikke genkendende til sådan som I har det og også til hvornår I falder i.

Træthed og uoplagthed er de største faktorer ved mig, men bestemt også den med at få cravings efter en lang periode, hvor det er viljestyrken, der har været på arbejde, for at få det til at lykkes med projekt vægttab/vedligeholdelse.

Jeg synes ikke det er sygt, Vibz, det med at det gør en forskel for dig, hvad du vejer. Jeg tror faktisk på, at dit liv er anderledes afhængigt af, hvad du vejer. Ikke på grund af vægten, men på grund af de ting, som hænger sammen med vægten. Kosten gør klart en forskel, kroppen føles mere oplagt når der kommer tilpas med kalorier ind og der ikke overspises - og bestemt også den psykiske del omkring at være stolt af sig selv, føle at du har gjort et godt stykke arbejde i forhold til dig selv, føle at du ser godt ud, ja, i det hele taget bare føle dig godt tilpas, er jeg sikker på, spiller en vigtig rolle. Nej, dit liv ændrer sig ikke direkte - men indirekte gør det, fordi det ændrer dig - og dermed så i sidste ende også dit liv ;-)


11 år17. oktober 2012 kl. 16:01
#72
Uuhmmm.... :-)
Solskinsglad:

Uuuhhmmm, kanelsnegle ;-D

Jeg kender det godt! Jeg skal sådan passe på, når jeg bager - det tæller ligesom ikke helt, når det er under bageprocessen at madvarerne bliver konsumeret ;-)

Og heller ikke før kagerne er pakket væk, tæller det rigtigt - og det resulterer jo altså i at jeg får spist alt, alt for meget....

Hvilke opskrifter er dine yndlings? Jeg spiser delvist efter pco principperne (Low carb, high fat, men forsøger at ramme 33% ved hver, så vidt det kan lade sig gøre), så er nødt til lige at spørge ;-)

11 år17. oktober 2012 kl. 16:06
#73
re: Uuhmmm.... :-)
Jeg elsker at lave wokmad med alle mulige forskellige grønsager. Jeg lever for tiden vegansk og derfor baserer jeg de fleste af mine aftensmåltider på grønsager, grovpasta/brune ris/bulgur/couscous/hvedekerner/grove nudler/kartofler osv, linser, bønner, kikærter, tofu, nødder osv. Jeg laver gerne gryderetter, supper, salater og er generelt glad for opskrifter, der kan varieres i det uendelige. Fyldte madpandekager, linsebøffer, råkost og alt sådan noget er godt.. Pitabrød, pastasalat, grønsagspizza osv er gode muligheder synes jeg.. Jeg elsker aloo gobi(blomkål, kartofler, kikærter med karry) og ratatouille med couscous og kikærter.. I dag har jeg lavet en rigtig lækker gryde med ærter, squash, kidney beans, soya, hvidløg og grove pastaskruer..
Så er min livret for tiden fuldkornsspaghetti eller brune ris med en 'kødsovs' af squash, peberfrugt, hakkede tomater, champignons, evt gulerod i småbitte tern samt soy 4 you som er et mirakelprodukt, substitut til hakket oksekød. Det kan virkelig anbefales: soy4you.dk

Jeg spiser ikke efter nogen bestemt energifordeling, men jeg prøver at få 1 gram protein pr kilo jeg vejer, minimum 125g kulhydrat, gerne over 200 og så prøver jeg at få mine 600g frugt og grønt samt kalcium og sunde fedtstoffer og kostfibre.. Det er de ting jeg er mest opmærksom på i kosten. Men der er ikke noget jeg siger til mig selv at jeg ikke må spise ud over animalske fødevarer, altså jeg må gerne spise lidt guf og nægter ikke mig selv udskejelser :)


11 år17. oktober 2012 kl. 22:17
#74
re: Uuhmmm.... :-)
Ja enig - uuhhmmm.

Jeg kan høre, at du også kender de gyldne kostregler for ting der ikke feder :) "Tilsmagning af mad i køkkenet", "ting der ikke ligger på ens egen tallerken", "ting som andre ikke ser man spiser" osv. :) Min mand brokker sig særligt over, at jeg i stor stil lever efter nr. 2...

Mht. kanelkringlen, så tog jeg lige et stykke, som jeg jo havde "fortjent" efter at have bagt den. Og da jeg så begyndte at skære stykker ud for at fryse, var der selvfølgelig lige nogle stykker der knækkede/smuldrede, og så kunne de jo ikke fryses. Jeg havde bagt flere, så der var jo naturligvis også en helt masse ender og kanter, der ikke gav regulære stykker, der kunne fryses - og vupti, så havde jeg pludselig indtaget en hel dags kalorier i kanelkringle......

Når jeg bager, så erstatter jeg ofte noget mel med fintmalede nødder, skummetmælkspulver og proteinpulver, og så bruger jeg sødemiddel til kagerne for at undgå sukker.

Jeg går efter 1/3-1/3-1/3, men som regel er der mere protein i mine hovedmåltider og mere fedt og kulhydrat i mellemmåltiderne. Jeg får stort set kun kulhydrater fra grøntsager og nødder, så det betyder, at jeg er oppe på ca. 1 kg grønt og dagen.

I går fik jeg chili con carne til aftensmad, det er ret let at lave, så det passer med principperne og i store portioner, så det kan fryses. Jeg tror det sværeste for mig er, når jeg ikke orker at lave mad. Hvis ikke der er noget i fryseren, der bare skal varmes, så spiser jeg whatever crap, fordi jeg ikke gider snitte alle de grøntsager, og når jeg nu alligevel ikke er 100 % god, så kan det jo være lige meget, så kan jeg lige så godt være 100 % dårlig og bare spise et eller andet nemt. Og har jeg først spist toastbrød til aftensmad, så er løbet jo ligesom kørt, og så kan det være lige meget med et stykke kage eller is eller... når jeg falder i søvn foran fjernsynet.

Jeg tror moralen af alt dette må være, at det er sværest, når jeg er træt og ikke har nogle lettilgængelige alternativer. Jeg er nødt til at køre alt eller intet, den gyldne middelvej findes ikke hos mig. Mine yndlingsopskrifter er derfor hvad som helst, der kan laves i store portioner, så jeg altid har et godt alternativ, der tager max 2 min. at tilberede.
11 år18. oktober 2012 kl. 06:53
#75
Torsdagsvejning
Så oprandt dagen, hvor vi alle skal konfrontere vores bedste ven og værste fjende: Vægten!

Solskinsglad
Ønskevægt: 61 kg
Vægt d. 18. okt.: 61,2 kg

P.S. Jeg har efter nærmest krampeagtige spasmer i hånden, da jeg skulle klikke på OK, nu oprettet et nyt mål: Jeg skal fra 1. oktober til 15. maj gå fra 60 til 75 kg. Pu-ha, så slap det ud... det gjorde sgu ondt! Summasumarum: Min ønskevægt vil ændre sig en smule ved hver torsdagsvejning.
11 år18. oktober 2012 kl. 07:03
#76
re: Torsdagsvejning
Ha ha ha...hvor er du sjov, Solskinsglad ;-D
Ja, du skal være rigtig dygtig for at nå det mål :-D

Jeg vender lige tilbage til dit andet indlæg lidt senere ;-) Ja, og også med dagens vejning selvfølgelig ;-)
11 år18. oktober 2012 kl. 08:07
#77
re: Torsdagsvejning
Hehe solskinsglad, sikke et mål. Gør det ondt fordi du tror det bliver svært at holde, eller fordi du (endelig) er kommet ned på en vægt du har det godt med, og derfor ikke har lyst til at veje 75 kg til maj?

Hvis det er det sidste, så forstår jeg dig basalt set godt - ingen af os har jo lyst til at veje så meget (siger jeg, der kun er ca. 3 kg under, og ikke spor gravid *knock on wood*), men omvendt skal du jo tænke på, at de 15 kg jo hænger sammen med en sund og dejlig baby - og en sund og dejlig mor. For 15 kg er altså ikke alverden at tage på i en graviditet, så det er jo ikke fordi du bliver usund af det!

Har du også lavet en "exit-strategi" i forbindelse med graviditeten? Jeg tænker, at du jo allerede nu har besluttet hvor meget du højest må tage på - har du så også besluttet hvor længe du skal være om at komme ned i vægt igen? Jeg ved godt, at det jo kan være svært at sætte dato på allerede nu, men måske du skal begynde at overveje det allerede nu. Jeg tænker, at det måske kan være lettere at se på grafen, når man kan se, at der er 2 mål: 75 kg 15. maj og 61 kg. [indsæt selv dato her] - så du ligesom kan se en ende på vægtforøgelsen :)
11 år18. oktober 2012 kl. 08:13
#78
re: Torsdagsvejning
Ønskevægt: 69,9kg.
Dagens vægt: 69,8kg.
Har lige et spørgsmål til jer- hvordan sætter i jeres målvægt hvis i har sådan en herinde?
Jeg er meget i tvivl om hovrdan jeg skal sætte den. Lige nu står den på 70,5kg, selvom jeg helst vil veje 69,9kg. Bør jeg sætte den til 69,9kg eller skal jeg holde den på 70,5kg som en strategi? Ej underligt spørgsmål- men ku bare godt tæke mig at høre jeres andres overvejelser for den vægt i taster ind her- som i skal holde..
Rigtig go dag:-)
11 år18. oktober 2012 kl. 08:41
#79
re: Torsdagsvejning
Ønskevægt 52kg
Vægt d. 18.10.12 - 55,7kg...

11 år18. oktober 2012 kl. 10:15
#80
re: Torsdagsvejning
Ønskevægt: 64-66
Vægt i dag: 65,3

Emmi: altså, der er jo et vist spænd, programmet 'tillader' at man bevæger sig inden for, når man vedligeholder - altså det spænd, hvor der står "Dit mål er i øjeblikket at holde din vægt på x kg, og det ser rigtig godt ud for tiden. Dit vægtudsving er på blot x kg.
" (er det 2 kg til hver side? - i hvert fald er +1,5 kg ikke noget problem). Hvis jeg var dig, ville jeg sætte den til 69,9. Hvis den står til 70,5, vil du jo kunne komme op på 72,5(?) kg, før programmet brokker sig..
11 år18. oktober 2012 kl. 11:17



For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });