Så skal der vedligeholdes! :-)

Du læser en tråd i debat > vægtvedligehold


#101
re: Vægten
Lige så kæk og stålsat jeg var i morges- lige så meget røg jeg i vandet i eftermiddag:-( Ved dog jeg ik har indtaget for meget i alt idag- det kan jeg mærke- men chokolade til aftensmad er nok ikke det sundeste..
GND: Kender udmærket følelsen af at det er fantastisk at tabe sig- det gir da et mega kick at ku se vægten dale. MEN kroppen vil nok aldrig blive perfekt og man skal huske at stoppe i tide- taler af erfaring fra teenage årene..
Jeg vejer mindre end jeg har gjort de sidste 18år og er trænet og i rigtig go form. er rigtig godt tilfreds med mig selv- ønsker egentlig ikke at være tyndere. Det ses jeg har født to børn- på min mave og mine bryster- det er jeg ked af.. Men jeg får bestemt også et kick ud af at se mig selv i spejelt om morgenen i øjeblikket men er også inde i en rigtig go periode rent vægtmæssigt og hvor godt jeg balancerer energimæssigt:-)
Det er nok en evig kamp...
11 år23. oktober 2012 kl. 21:36
#102
re: Vægten
Nej chokolade er ikke verdens sundeste aftensmad, men det værste, som chokoladen bringer med sig, er en følelse af, at man har syndet, og så kan det hele også bare være lige meget. NOPE, ingen grund til at spise chokolade til morgenmad af den årsag. Det sker jævnligt for mig, at et måltid blev helt anderledes end ønsket/planlagt, men så længe jeg holder mig til kalorierne, så kan jeg altid tage en ekstra råskostsalat dagen derpå og på den måde få lidt balance i samvittighedskvalerne (jeg tror egentlig min samvittighed lider mere under et chokolademåltid i ny og næ end min krop gør).

Og jeg siger bestemt ikke, at det er nemt at fokusere på spejlet i stedet for vægten. Det er meget optimistisk sat kun cirka halvdelen af gangene, at den taktik virker for mig. Desværre er det den eneste taktik jeg kender til, som virker bare engang i mellem, når vægten ikke tillader mig at juble over, at jeg er gået fra X2,X til X1,X eller tilsvarende. Jeg savner virkelig det rush. Men jeg ønsker vitterligt (fornuften, ikke følelserne taler her) ikke at komme under 58. På 58-59 kg ligner jeg stadig en kvinde med former, uden at være tyk, og mit BMI siger også, at det er der, jeg bør være. Men det ændrer ikke ved, at jeg er blevet afhængig af mit daglige fix, og det er endog meget svært at være på afvænning. På dårlige dage nytter det ikkeat kigge i spejlet, for så er det eneste jeg ser alligevel bare en masse større eller mindre skønhedsfejl, og disse bliver endnu tydligere, når vægten tillader sig at påstå, at jeg nærmer mig de 60 kg.

(lige i øjeblikket er min hjerne dog gået i tomgang og kan slet ikke forholde sig til, at graviditeten kræver, at jeg rent faktisk vejer 61,5 kg i dag.)
11 år24. oktober 2012 kl. 07:30
#103
re: Vægten
det skulle være sundt at spise 3 gram 70% chokolade pr dag.
men hvem kan spise 3 gram og så stoppe....
11 år24. oktober 2012 kl. 07:43
#104
re: Vægten
Hvor var det egentlig dejligt at du fortalte om dit forhold til det der med at holde vægten, Solskinsglad. Det hjælper virkelig at vide, at jeg ikke er alene om det - og det ved jeg jo også godt, men det er noget andet at høre en fortælle om det personligt.

Og det er bare en svær balancegang ;-)
11 år24. oktober 2012 kl. 07:54
#105
re: Vægten
Selvom det ikke er rart at føle sig fed eller oppustet....så tænk på alternativet. Det får os til at stoppe op - forhåbentlig. Jeg har lige haft nogen dumme dage og hvis ikke jeg var hævet op og stor så ville jeg have forsat. Gik en lang tur i går og på vejen hjem købte jeg en pakke kanonkugler, som det er længe siden butikken har haft. De smagte ikke en gang så godt som de plejer, men jeg tømte hele pakken. Siden i søndags skriger kroppen på kager. Vi er ikke tykke rigtig men vi bliver det hvis vi ikke stopper op. Det er det sværeste.
11 år24. oktober 2012 kl. 11:44
#106
re: Vægten
Du har fuldstændig ret, Calcit. Og vi mennesker er desværre tit skruet sådan sammen, at vi skal have et vink med en vognstang før vi gør noget ved sagernr ;-)
11 år24. oktober 2012 kl. 13:49
#107
re: Vægten
Det er virkelig en cool tråd det her.. Det er SÅ svært at vedligeholde- det hjælper virkelig at vide man ikke er alene- at andre har det som en selv..
11 år24. oktober 2012 kl. 17:53
#108
re: Vægten
Hej allesammen jeg sad i går og læste en bog som hedder "skrump dig smuk". Forfatteren gjorde stort indtryk på mig da hun lige som gjorde opmærksom på at at 50 procent af danmarks befolkning er overvægtige = De har et problem med mad som man tydeligt kan se.
Men flertallet af slanke mennesker har også et problem, Vi bliver hverdag nød til tænke over hvad vi spiser og sige nej til rigtig mange mad tilbud. Fordi hvis vi ikke gør det så bliver vi overvægtig, og som hun gjorde mig opmærksom på hvorfor har vi valgt et samfund hvor vi bliver nødtil at sige nej til mad for at bevare normalvægt. Hvorfor har vi valgt en verden som er ude på at skade os.
så hele verden er faktisk imod at vi forbliver slanke, ellers ville tallet med overvægtige ikke blive ved ned at stige.
Den måde havde jeg aldrig anskuet problemet på før. Efter jeg havde læst stykke et par gange kunne jeg ikke andet end give hende fuldstændig ret.
11 år24. oktober 2012 kl. 18:07
#109
re: Vægten
Ja, de fleste har problemer med mad i en eller anden udstrækning.
Med andre ord er det helt normalt i en vis grad at bøvle med mad - set ud fra ideen om, at normalt er det der er mest af. Så er der ekstremerne, men sådan er det jo altid.

De få mennesker, der ikke har "problemer" med mad, er som regel de mennesker, som kan spise hvad de vil uden at tage på, men det er bestemt ikke ensbetydende med at de lever sundt eller hensigtsmæssigt. Desuden bider det dem tit i røven senere i livet, hvor de ikke længere bare kan spise hvad de vil.

Så vidt er jeg sikkert enig med hende forfatteren... (jeg har jo ikke læst bogen, så det er bare strøtanker i forhold til dit indlæg ;-) )

Jeg vil nok ikke gå så vidt som til at sige, at vi har valgt en verden, som vil skade os. er jo virkelig et filosofisk område, du (hun) der tager fat i, for ikke alene handler det om mad, men også hvilken type samfund, man mener, at vi har skabt og endnu mere om menneskesyn.

At sige, at hele verden er imod at vi taber os, synes jeg i høj grad er at skabe en adskillelse mellem hvad verden og vi er. "Verden" er jo os, verden er det vi gør den til, fordi vi skaber den... og når vi har valgt den , ja, hvad skyldes det så? Er mennesket destruktivt af natur? Er det fordi vi går imod vores biologi, at vi har de problemer med mad, som vi har? Skyldes det kulturen osv osv...

Ja, vi bliver hver dag nødt til at sige nej. Men det gælder jo på alle livets områder, at vi er nødt til at vælge. Alt lige fra bitte små ting, til mad, til livets store dilemmaer. Vi har skabt en verden ud fra de forudsætninger, vi som mennesker generelt har, og verden er derfor produktet af vores generelle evne til at tænke og handle som mennesker... derfor ser jeg det ikke, som at hele verden er imod at vi forbliver slanke. jeg ser det ikke som at der er "verden" og så er der "mig", for det er i virkeligheden det samme i sidste ende.... jeg ser det som at mennesker - vi - hver eneste dag må træffe et valg om, hvad der er bedst for os hver især - og ud fra det skaber vi verden. At vi så træffer nogle mindre hensigtsmæssige valg ind i mellem, det er så en helt anden sag ;-)

Men måske mener jeg i virkeligheden det samme som hende forfatteren? Det er i hvert fald en rigtig spændende debat :-)

Skønt at du har læst noget, som virkelig har rørt dig. Det er en rigtig fed oplevelse, når det sker :-)
11 år24. oktober 2012 kl. 19:30
#110
re: Vægten
Det er altid godt at reflektere...enig GND der er mange som er tynde, men ikke fordi de lever sundt...eks. alkoholikere. Se i alle brochurerne fra Aldi, Fakta, Lidl m.m. hvor mange lødige varer er der pr side?....hvor er der meget sukker og fedt lort i mellem, som aldrig burde havne i kurven. Burde stoppes at blive produceret fordi ingen vil købe det.
Vi skal selv kunne sige nej. Lige så selvfølgeligt som vi på andre måder i livet bør styre uden om de fristelser der er.
11 år24. oktober 2012 kl. 20:30



For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });