Så skal der vedligeholdes! :-)

Du læser en tråd i debat > vægtvedligehold


#1
Så skal der vedligeholdes! :-)
Jeg er nu nåer dertil, hvor der skal vedligeholdes. Jeg har endelig nået den vægt, jeg altid har drømt om og jeg er tilfreds med min krop og føler mig godt tilpas. Men hvad nu?

Jeg skal til at lære at vedligeholde og holde mig indenfor 1-2 kg +/- og det kommer sikkert til at kræve (masser af ) øvelse.

Er du også i gang med vedligehold eller meget tæt på og har lyst til at dele glæder og sorger, erfaringer og udfordringer, så meld dig endelig på banen.

Der kan skrives om alt... Og alle er velkomne :-)
11 år4. oktober 2012 kl. 09:57
#2
re: Så skal der vedligeholdes! :-)
Jeg vil lige fortælle, at jeg er 33 år, 1,70 høj og vejer pt ca. 58 kg. Jeg vil gerne holde vægten heromkring og har tænkt mig, at jeg skal have en buffer på 1-2 kg, så vægten ligger mellem 57-59 kg. Så skulle alarmklokkerne gerne ringe, når vægten nærmer sig de 59 kg ;-)

Det er stadig svært at holde vægten stabil og jeg må indrømme, at jeg er lidt nervøs for at skulle begynde at spise mere igen. For hvad nu hvis...?
På den anden side må jeg hellere ikke tabe mig meget mere, så der skal noget lidt andet på programmet igen, spørgsmålet er bare hvad og hvordan... Er sikker på, at det kommer med tiden og øvelsen - det er noget med lige at finde nyt fodfæste ;-)
11 år4. oktober 2012 kl. 10:00
#3
re: Så skal der vedligeholdes! :-)
Det er en evig kamp synes jeg.. Det var næsten lettere bare at være påkur nogen gange. Jeg har opture og nedture- i øjeblikket går det rigtig godt:-)
Jeg er 1.75cm høj og min nuværende vægt, som også er min ønske vægt, ligger på 69,9kg.
Har holdt vægten ca 6mdr nu- med en vægt der har svinget opad nogle kg..
Jeg prøver at leve efter 80/20 modellen, spiser næsten ikke pasta, ris og kartofler og motionerer en del.
Tilgengæld spiser jeg stort set som jeg vil i weekenden.
Min største udfordring er at finde en mellem vej- SÅ svært. Kan bedst finde ud af enten at være på kur eller ogs spise alt for meget- prøver virkelig at finde mellemvejen- nogen der har et godt råd til det?;-)
11 år4. oktober 2012 kl. 11:52
#4
re: Så skal der vedligeholdes! :-)
Dejligt med en mere på vedligeholdet :-)

Det er bare så godt sagt det der med, at det nogle gange føles lettere at være på kur - det ved jeg da hvad er... Hvor ironisk egentlig, men har det på nøjagtig samme måde.

Det er rigtig flot, at du har holdt vægten i 6 måneder, synes jeg. Så ligger vægten ret stabilt og kroppen må have vænnet sig til vægten et langt stykke hen ad vejen.

Jeg må indrømme, at jeg ikke har nogen løsning på det med at finde den gyldne mellemvej... Jeg arbejder selv på det ;-)

Ligesom dig spiser jeg ikke ris, pasta og kartofler, ja, faktisk prøver jeg på kun at få kulhydrater med et lavt GI (glykæmisk indeks), så blodsukkeret ikke tager for mange ture op og ned. Og så kun en moderat mængde af kulhydrater i det hele taget. Jeg er en værre sukkergris og lige for tiden undgår jeg så vidt muligt sukker helt, netop fordi jeg ikke kan styre det ellers.

Jeg er stor beundrer af dem, der kan klare at spise efter 80/20. Jeg ville gå helt amok i weekenderne, hvis jeg gav mig selv lov til det og så ender jeg lynhurtigt på en 0/100 i stedet ;-)

Jeg har opdaget, at jeg fungerer bedst, hvis elastikken ikke er spændt alt for hårdt - den smækker tilbage med ordentlig kraft ellers og så er det at jeg spiser for meget og ikke kan stoppe igen.

Og ja.... det er bare en svær balancegang...
11 år4. oktober 2012 kl. 12:10
#5
re: Så skal der vedligeholdes! :-)
Jeg er skal også vedligeholde min vægt!

Jeg er 1.70 og vejer 55 kg.
Jeg spiser ikke hvidt brød og andre hurtige kulhydrater - men kan godt finde på at spise en smule sukker, men det er sjældent..
vi måske kunne lave en vejedag?
og hvor meget motionere I? :D


11 år5. oktober 2012 kl. 22:35
#6
re: Så skal der vedligeholdes! :-)
Dejligt du også kom ind i gruppen, Need2befit :-)
Ja, lad os gøre det...lave en vejedag... Hvilken dag passer jer andre bedst?

Jeg vejer mig fast (hvor det noteres) mandag og torsdag, men er som regel på vægten hver dag, så jeg er med på alle hverdage.

Jeg motionerer ikke så meget pga en sygdom, jeg har, så en times gåtur med hunden i løbet af dagen er det, jeg kan holde til. Fungerer fint for mig, så længe jeg ikke får for mange kalorier ;-)
11 år6. oktober 2012 kl. 13:27
#7
re: Så skal der vedligeholdes! :-)
Jeg er en pige på tyve, der gerne vil holde vægten på et bmi 21-22 efter mange års over og undervægt..
Jeg bliver vejet hos lægen hver tirsdag. Men er som regel også på vægten derhjemme flere gange i løbet af ugen..
Jeg har sabbatår så bruger meget tid på at arbejde og på at træne og så er jeg forlovet og lige flyttet sammen med min forlovede.

Jeg er 175cm høj og vejer 65kg cirka og det er det jeg gerne vil holde det på. Jeg har til tider en drøm om at komme ned på de 60 men det skifter meget hvordan jeg har det med min krop og for det meste har jeg det fint med min vægt som den er nu.

Jeg træner cirka 3-4 timer intens cardio i løbet af ugen og går dertil en del ture også til og fra arbejde i hverdagen. Nogen gange cykler jeg som transport men hvis det er længere ture eller jeg kører en omvej for at få flere kilometer, så tæller jeg det som regel med i mine 3-4 timers træning, fordi jeg kører altid til så jeg er helt svedig og forpustet bagefter..

Jeg træner primært løb, cykling, stepmaskiner, romaskine, svømning, holdtræning(zumba, puls og styrke, bodyfit, spinning, boksetræning mm) og styrketræning. Styrketræningen tæller jeg dog ikke med i mine 3-4 timer da det kun er konditræning jeg tæller tid på.

Jeg træner helt klart ikke kun for at holde vægten, men det er en hobby og livsstil for mig at være fysisk aktiv.

Hva med jer andre, hvad og hvor meget træner I?
Og hvor mange kalorier får I om dagen? Jeg synes det er MEGET svært at finde sit ligevægtsindtag.. Jeg har det tit som om jeg enten spiser for meget eller for lidt..
Men jeg spiser for tiden 1800kcal om dagen.. Men jeg tror at jeg skal have mere med min træning..
11 år6. oktober 2012 kl. 15:42
#8
re: Så skal der vedligeholdes! :-)
Dejligt at du fandt herind, Alive :-)

Det lyder til at du ligesom mig har haft svært ved at finde fodfæste indenfor alt det med at spise for meget/for lidt osv. Godt at du bliver vejet ved lægen, så er der lidt at forpligtige sig til :-)

Hvor spændende at I lige er flyttet sammen dig og din forlovede. Det kræver også tit noget energi lige at finde ud af at bo sammen med en anden - håber det går godt :-) Kommer det til at påvirke din måde at spise på, tror du?

Det lyder til at du er meget aktiv i det daglige. Fedt at du kan li' det og ikke kun gør det for vægtens skyld. Det giver jo også en helt anden følelse i kroppen, når der motioneres dagligt, så det er let at forstå, at det både er til vægttab, men bestemt også som hobby og livsstil :-)

Det er meget forskelligt hvor mange kalorier, jeg spiser. I en periode har jeg spist omkring 13-1400 kcal for lige at få smidt det sidste og sat gang i at tabe de sidste 2 kg, men jeg er begyndt at øge antallet af kalorier igen. Jeg er lidt nervøs for, hvordan vægten reagerer på det øgede antal kalorier, så går meget forsigtigt til værks. Men det kender du sikkert ;-)

Dejligt at du er med her - håber vi kan dele erfaringer og oplevelser hen ad vejen :-)
11 år8. oktober 2012 kl. 08:35
#9
re: Så skal der vedligeholdes! :-)
Hej med jer

Jeg er ligesom jer i vedligeholdelsesfasen er kun 158 cm høj og på min "vejedag" (torsdag) skulle jeg erne veje 48,5. Alarmklokkerne ringer for mig om torsdagen, hvis pilen står på 49 kg.
Jeg kan TYDELIGT genkende den tanke, at det ville være lettere at være på kur! Jeg har længe levet meget kontrollereret for at se resultater på vægten, så når jeg endelig mener, jeg kan spise noget usundt, så har det med at tage over. Som om jeg tænker: nu må jeg endelig, så må jeg hellere få noget indenbords inden jeg igen skal kontrollere.

Jeg har fundet rigtig god hjælp ved at bruge denne sides "mad" og "dagbog". Jeg synes, at når jeg kan putte lidt usundt ind i regnskabet og alligevel se, at bundlinien alligevel står i "grøn" så slapper jeg af og overspiser ikke.
Jeg har f.eks. lige haft en dag, hvor der både var plads til brunsviger (som jeg nød:), boller og lidt slik. Jeg supplerede med gulerødder, æbler og knækbrød, så mæthedsfornemmelsen var fin dagen igennem.
Følelsen af at synde blev uskiftet med god samvittighed, fordi jeg kunne se i min dagbog, at kalorieindtaget blev holdt.
Måske kan det bruges af andre i samme situation?
11 år8. oktober 2012 kl. 11:09
#10
re: Så skal der vedligeholdes! :-)
jeg har det sidste 1,5 år vejet 63 kg plus +/- 1 kg.
Jeg har i mange år vejet 70 kg( jeg er 1,73 cm) og har altid haft en drøm om at veje 65 kg men det blev så 63 kg som blev min vægt, hvilket jo kun var endnu bedre. Jeg ønsker dog ikke at blive tynder.
Jeg synes personligt ligesom jer andre at nemmere at være på kur end at skulle spise "almindeligt". For hvad vil det sige og hvordan balancer man det uden og tage på igen??? vi har alle oplevet at tabe os og så få måneder efter tage det hele lortet på igen.
Jeg synes i hvert fald det er meget nemmere at tabe sig end at skulle vedligeholde sin vægt.
Jeg kører det sådan okay vægten siger 64 kg, ikke godt så spiser jeg ikke længere en hel chokoladebar men kun en halv, skære den over og giver resten til kæresten. prøver på alt spare lidt på kalorierne, sætter min kalorie indtag lidt ned i et par uger ned til 1800 kcal om dagen også plejer jeg at veje 63 kg igen. men det handler jo om at finde sin måde som virker så man ikke hele tiden får den yo-yo vægt.
11 år8. oktober 2012 kl. 15:00



For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });