Så skal der vedligeholdes! :-)

Du læser en tråd i debat > vægtvedligehold


#11
re: Så skal der vedligeholdes! :-)
Vibz:

Jeg synes i det hele taget, at mad i tal er et genialt program til at sørge for at jeg får spist det rigtige i de rigtige mængder. Inden jeg fandt siden, havde jeg den vildeste yo-yo vægt og havde ikke en chance for at regulere kosten, så jeg kunne tabe mig. Vidste simpelthen ikke, hvor mange kalorier, jeg måtte/kunne spise eller hvad der var af hvad i maden.

Først indenfor det sidste 1½ år er det lykkedes mig helt at holde styr på tingene og kunne kontrollere min vægt på en sund og effektiv måde. Men ja... kur er lettere end at spise almindeligt - sikkert fordi jeg har meget mere øvelse og erfaring med at leve på evig kur ;-).

Jeg har aldrig haft skrupler med at spise slik eller usunde sager - jeg har hele vejen igennem udnyttet at kunne se om jeg fik for mange kalorier eller ej.
Jeg har faktisk tværtimod ofte været lidt "lusket" med det fordi jeg så bare droppede maden og så i stedet spiste bland selv slik eller chokolade.

Det gør jeg heldigvis ikke længere - det er jo lige med at finde ud af, hvad der virker bedst - og hvad der ikke gør ;-)
11 år8. oktober 2012 kl. 15:13
#12
re: Så skal der vedligeholdes! :-)
Markeprand:

Det lyder til at du har fundet en god balance i tingene og en god måde at regulere vægten på.

Taster du mad ind her på mad i tal for at holde øje med indtaget af kalorier eller er det tallet på vægten, der fortæller dig, at du nu skal den anden vej igen?

Jeg ved ikke om jeg når et punkt, hvor jeg "kan give slip" og lade være med at taste ind. De gange hvor jeg har ladet være med at taste ind, er vægten steget lynhurtigt igen.
Jeg kan bare ikke af mig selv - det der falder mig mest lige for er åbenbart at overspise - så regulering skal der til for mit vedkommende ;-)
11 år8. oktober 2012 kl. 15:17
#13
re: Så skal der vedligeholdes! :-)
Ih altså.. Selvom der stadig er nogle måneder til at jeg når herind så vil jeg bare sige at jeg glæder mig meget til at joine jer herinde :) Og jeg synes det er skønt at se et initiativ for at skabe mere aktivitet om netop denne del af forummet :)
11 år8. oktober 2012 kl. 21:26
#14
re: Så skal der vedligeholdes! :-)
Du er mere end velkommen til den tid Beyondswish :-) Glæder mig til du kommer herind - og husk at tæt på og i nærheden er også godt nok til at være med - de fleste af os har vist en margen vi prøver at holde os indenfor ;-)
11 år8. oktober 2012 kl. 21:29
#15
re: Så skal der vedligeholdes! :-)
Ihh hvor er det fedt at denne tråd virker til at være så populær!!
Dejligt at have mange at følges med!

- Ja, det kommer nok til at påvirke mig lidt at jeg er flyttet sammen med min forlovede, men hans madvaner er heldigvis ikke så fjerne fra mine egne, han kan godt lide grønsager og frugt, så han klager ikke når jeg laver noget der ikke involverer bøf og sovs ;) han er selv kokkeelev så han har også en interesse i madlavning selv, selvom det oftest er mig, der laver maden herhjemme, det har jeg været vant til fra jeg boede hjemme, siden jeg var 14, har det været mig, der stod for både indkøb og madlavning hjemme hos min mor.

Men min kæreste arbejder henholdsvis 3 og 4 aftener om ugen hvor jeg så spiser alene. Det håber jeg ikke kommer til at påvirke mig i en retning af at jeg kommer til at tage en 'nem' løsning og ikke får lavet rigtig mad, for det føles lidt mærkeligt at stå og lave varm mad når man kun er én til at spise den.. Men det må jeg bare holde fast i alligevel..

Kan høre at jeg ikke er den eneste, der har svært ved at finde den gyldne grænse for hvor mange kcal der skal til. Men løsningen må jo være at prøve sig forsigtigt ad. Man kan hurtigt blive meget bange for at vægten pludselig kommer ud af kontrol når man slipper tøjlerne efter så lang tid, så jeg synes det er svært bare at stole på at kroppen nok skal forbrænde det! Jeg frygter jo også at forbrændingen måske er lavere end hos andre 'normale' mennesker, der ikke har tabt sig, efter længerevarende vægttab...

Men puh ser frem til at blive vejet i morgen tidlig, melder ind med en vægt, vejedag eller ej :p

Godnat til jer, håber at I får en kanon dag i morgen!! Hæng i, medvedligeholdere! :)
11 år8. oktober 2012 kl. 22:27
#16
re: Så skal der vedligeholdes! :-)
Det lyder til at det nok skal gå med madvaner og spise vaner i jeres ny fælles hjem.

Jeg har gjort det til en vane at lave lidt ekstra mad ind i mellem og så fryse det ned. Nogle gange videreudvikler jeg den ret, som blev frosset ned og laver en ny ret ud af den. det virker godt for mig - jeg er nemlig også selv hjemme i perioder og så gider jeg ikke altid at lave noget "særligt".

Jeg har hørt/læst på et tidspunkt at der skal rigtig meget til for at forbrændingen er ødelagt for altid når man hartabt sig. Ve dlangt de fleste mennesker, vil forbrændingen sættes i vejret, når man begynder at spise normalt igen eller bare over ens minimumsindtag. Jeg ved ikke om det er sandt...der er jo et hav af teorier om alting, men ellers kan du jo få det målt ved lægen. Det koster kun en blodprøve at få at vide om stofskiftet er som det skal være. På trods af mange års kure og forsøg på vægttab ved jeg at mit stofskifte intet fejler....Så jeg tror ikke umiddelbart at du behøver være bange for det. Men ellers....hen til lægen ;-)

Meld du bare ind med vægten, når du har lyst ;-) Det kan jo hurtigt blive til vores faste vejedag, hvis du gør det - og det er jo aldrig skidt, når det passer ind i ens kram i forvejen ;-)

For at du ikke føler dig "alene", så kan jeg fortælle at min vægt sagde 58,5 kg her til morgen - så holder mig indenfor min grænse på 57-59 kg...men vil gerne lidt længere ned for en sikkerhedsskyld. Når det ikke længere er den tid på måneden, så vil det vise sig, hvad vægten siger uden væske i kroppen osv. ;-)
11 år9. oktober 2012 kl. 08:35
#17
re: Så skal der vedligeholdes! :-)
hvis der er vilje til en fast vejedag vil jeg godt være med fra næste uge...kan mærke der skal strammes lidt op....
11 år9. oktober 2012 kl. 11:11
#18
re: Så skal der vedligeholdes! :-)
Du er hjertelig velkommen, Calcit :-)

Har du et ønske til en vejedag eller skal jeg bare fastsætte en? ;-)
11 år9. oktober 2012 kl. 15:48
#19
re: Så skal der vedligeholdes! :-)
Til jer der ønsker en vejedag - så vælger jeg at sige, at i dag er chancen for at byde ind med, hvornår I gerne vil have vejedag og ellers så bliver det om torsdagen. Man må selvfølgelig altid skrive sin vægt og tanker og erfaringer, men torsdag - eller den anden valgte vejedag - bliver fast vejedag for dem, der ønsker det.

Alle er velkomne til at skrive vægten ind. Jeg foreslår at man skriver sit navn, sin vægt + det ønskede mål, f.eks. for mit eget vedkommende:

Girl next door
Ønskevægt: 57 - 59 kg
Vægt d. 12. okt.: xx kg

Og hvis man så har lyst, så kan man jo skrive, hvor meget man har tabt/taget på siden sidste vejedag. Ja, og en kommentar eller to, hvis man føler for dét ;-)

Håber I er med på den. Kommenter gerne, kom med forslag eller andet :-)
11 år10. oktober 2012 kl. 09:57
#20
re: Så skal der vedligeholdes! :-)
Jeg er med på en vejedag. For mig er torsdag perfekt, for det er i forvejen min vejedag - tilpas langt fra weekendens eventuelle udskejelser, og alligevel i god tid til ændringer før næste weekend, hvis vægten ikke er helt god :)
11 år10. oktober 2012 kl. 20:35



For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });