Så skal der vedligeholdes! :-)

Du læser en tråd i debat > vægtvedligehold


#61
Hvornår er det sværest?
Jeg sad lige og tænkte på, hvornår det er sværest at holde vægten og dermed også hvornår, der er størst risiko for at vægten stiger...

For mit eget vedkommende er det, når jeg er træt og udkørt, ikke får sovet ordentligt og ikke rigtig har noget overskud generelt. Eller hvis noget virkelig går mig på... (trøstespisning) Så får jeg nemlig lyst til bare at spise og spise...

Hvad med jer andre? Hvornår er det sværest, synes I og hvad trigger jeres vægt?
11 år16. oktober 2012 kl. 14:28
#62
re: Hvornår er det sværest?
Først: tak for venlig modtagelse :)
GND: godt spørgsmål. For tiden prøver jeg at se, om jeg kan vedligeholde vægten uden at skrive mit daglige indtag ind her på siden. Dét, synes jeg, er rigtig svært! Selvom jeg tænker over, hvad der ryger indenbords, stiger vægten hver gang lige så stille.. hvilket selvfølgelig ikke bliver tilfældet denne gang! ;)
Jeg skal også helst forsøge dette i perioder, hvor jeg ikke har travlt eller er trist, for er, ligesom dig, forfalden til trøste- og stressspisning :/ Det er både søde sager og "almindelig mad" - bare i for store mængder - jeg "synder" med.. Faktisk skal jeg også passe på i perioder, hvor jeg dyrker meget motion, for jeg bruger nok lidt motionen som en undskyldning for at kunne spise lidt mere eller mere usundt..
11 år16. oktober 2012 kl. 16:05
#63
re: Hvornår er det sværest?
Jeg har det helt klart ligesom jer andre.
I hverdagen er kan jeg godt holde mit kalorieforbrug nede, men specielt om aftenen kan jeg have problemer.
Jeg har en teori om, at så længe, jeg er igang med en travl hverdag, så er maden til at styre, men når jeg er træt eller af enden grund "slipper paraderne", så er mad det første jeg tænker på. Og det er ligesom hos jer, når jeg er træt, at madintaget er sværest at styre.
Samtidig kan jeg mærke, at jeg ligesom opbygger en modreaktion, så når jeg i længere tid har været meget i madkontrol, så kan jeg pludselig få "crawings", så jeg slet ikke kan stoppe, når jeg først har kastet ankeret over bord. På sådanne dage er det mest åndsvage, at jeg ikke skriver ned, hvad jeg spiser, fordi jeg nok bliver lidt flov...
Generelt tror jeg, at vægtopmærksomheden for mit vedkommende lige så meget handler om kontrol, som om hvor meget vægten egentlig siger.
Jeg mener: mit liv ændrer sig jo overhovedet ikke, uanset om jeg vejer 48, 50 eller 55 kg.
Men min psyke har det SÅ meget bedre, når jeg føler, jeg har kontrol over mit madindtag og min motion. Egentlig ret sygt, når jeg tænker over det...
11 år16. oktober 2012 kl. 16:45
#64
re: Hvornår er det sværest?
Så blev jeg vejet hos lægen i dag, 64,7kg sagde den i dag, det er jo helt som det skal være. + 700g siden lørdag men det er sgu ok. Har givet den gas i fitnesscentret i dag med en veninde og igår blev det til en morgenløbetur, så det har været en god start på ugen vil jeg mene!

GND: Hmm jeg har det helt sikkert også sværest når jeg er træt og uoplagt, småsløj eller lignende. Nok fordi jeg er enten-eller-menneske og når først jeg føler at jeg dropper træningen, ender på sofaen i stedet pga. udkørthed osv, så har jeg det med at få ondt af mig selv og køre en masse unødvendige kalorier ind, fordi så kan det jo også være lige meget... Men det kan det selvfølgelig ikke! hehe
Men det er så meget nemmere at fortsætte den gode stil når man HAR fået trænet, det hele kører osv..

Ellers synes jeg det er svært når jeg er meget alene, når min kæreste arbejder og jeg ikke lige kan finde nogle der har tid til at ses og tage med ned og træne eller lignende. Kedsomhed kan godt være en udfordring for mig.. Og hvis mine dage ikke er planlagt godt nok.. Så kan jeg godt blive i tvivl om hvad jeg nu skal og hvordan jeg skal få det hele til at hænge sammen med sund mad og træning og så ender jeg med nogle forkerte valg og impuls-handlinger, der ikke altid er lige gavnlige. Og nogen gange har man bare brug for et skub bagi til at komme op af sofaen og det er så meget sværere når man er alene og der ikke er nogen til at se at man snyder og bliver foran computeren hele dagen... Det er nok de største udfordringer når det gælder om at holde vægten for mig...
11 år16. oktober 2012 kl. 17:12
#65
re: Hvornår er det sværest?
Det er sværest at holde vægten når noget uforudset sker...man mister et elsket menneske.....det har før rykket mig ud af kurs. Ellers er aftenerne de sene slemme....jeg glemmer den gamle regel med ikke at indtage noget efter aftenskaffen....
11 år16. oktober 2012 kl. 19:07
#66
re: Hvornår er det sværest?
PS. : måske er det ikke så mærkeligt, at det er hårdest at være standhaftig om aftenen eller når man er træt og ikke har overskud. Det er jo netop fordi man er træt, at kroppen skriger efter hurtige kulhydrater, der kan give lidt hurtig energi. Hvis man så ikke har det mentale overskud til at stå imod lysten til noget sødt, tja, så er der ikke langt til skabet med rosiner osv... Desuden er det faktisk ikke særligt afslappende at se fjernsyn, eller hvad man ellers laver om aftenen, når man faktisk er lidt småsulten, fordi man har holdt en pæn diæt hele dagen. Bare lidt strøtanker :)
11 år16. oktober 2012 kl. 19:49
#67
re: Hvornår er det sværest?
Pu-ha, bagte kanelkringle i går og endte med at leve en hel dag af kanelkringle. Ikke super god diæt, men fik da stillet min lyst til kanelsnegle, og resten er nu skåret og lagt i fryseren, så jeg ikke ender med endnu en dag, hvor jeg kun spiser kage :(
Op på hesten igen og fornuftig morgenmad, tak.
11 år17. oktober 2012 kl. 08:22
#68
re: Hvornår er det sværest?
Hvis du kan leve en hel dag af kanelsnegle uden at blive dårlig så er du ikke i et godt taber forløb. For så ville dit blodsukker gøre dig hundesyg...
11 år17. oktober 2012 kl. 08:55
#69
re: Hvornår er det sværest?
Calcit: Du har ret, jeg er ikke i et taberforløb. Som jeg skrev, da jeg præsenterede mig i tråden, er jeg gravid, så jeg må ikke tabe mig. Mit vedligehold går derimod ud på en langsom kontrolleret vægtøgning hele graviditeten igennem. Jeg bagte netop min egen kanelstang for at få en udgave, der på sukker og hurtige kulhydrater, let kan konkurrere med bagerens. (Jeg er PCO-pige, så liger heldigvis inde med en del kogebøger i den dur)
11 år17. oktober 2012 kl. 10:11
#70
re: Hvornår er det sværest?
ok...elsker selv den slags, men blev netop ret dårlig efter kun en måneds kur.....det skræmte så meget at jeg ikke har gjort det siden....
11 år17. oktober 2012 kl. 10:40



For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });