Tanja K. rejsen mod det endelige mål

Du læser en tråd i debat > vægttab 10+

re: Tanja K. rejsen mod det endelige mål
Hvor er i altså skønne - det er da rart at vide at vi er i samme båd som forældre - selvfølgelig er de fleste dage gode, men de der dage hvor alt går skævt om morgenen - påvirker bare humøret i negativ retning, men jeg ved da heldigvis at jeg gør mit bedste som mor, kæreste, ven, datter osv.. ingen er perfekt, men det er vel også det der gør os til noget særligt.. smiler...

humøret er blevet bedre op af dagen, min snart 12 årige datter har været helt hyggelig at være sammen med, efter at hun kom hjem, vi er lige blevet færdig med at lave lektier - som regel gør vi det når hun får fri, men hun har været på besøg hos en klassekammerat til kl 17 i dag - så det er skredet lidt..

Nu er min kære mand blevet ramt af den væmmelige virus som har hængt i huset de sidste dage... så nu skulle cyklusen gerne snart være fuldendt.. så kan det kun gå fremad...

Når ungerne er blevet puttet vil jeg smide mig på langs i mit badekar med et blad og lade roen komme over mig... herligt... !

Kan i have en dejlig aften derude...

Knus Tanja
14 år18. januar 2011 kl. 19:23
Tillykke med vægten Tanja, trods trods stridighederne :-)

Har fra hustruen ofte hørt om vort "teenage-barn" på snart 12.. Men intet helt slemt endnu, blot de himmelvendte øjne, stampen i gulvet og trutmunden.. *S* Ender som regelt med en dør der smækker, og noget højt musik på værelset.. ak ja.. De søde små..
(ja små er her lig med 166 cm - vi bygger stort i vores familie).

God bedring med familien..
Knus
Michael.
14 år18. januar 2011 kl. 23:03
Godmorgen Michael og alle i andre :-)

Hvis din datter på snart 12 alerede er 166 cm så kan jeg godt se at i "bygger stort" i jeres familie - min datter på snart 12 er 140 cm bette skid.. men hun er også et hovede mindre end hendes jævnaldrende. hun ligner hendes mor.. men hva pokker - skamlen, trappestien og de højhælede sko er da heldigvis opfundet så vi kan komme op og se folk i øjnene.. he he

Jeg kom ikke på vægten til morgen, meen der er nok ikke sket det vilde fra igår til i dag...

Sidder med en kop kaffe og en smøg og prøver at komme til mig selv, vores rottweiler har knurret og gøet hele natten så vinduerne vibrerede.. der render en ræv rundt herude om natten og det er lige ved at drive mig til vanvid at hele huset bliver vækket hver eneste nat pga den larm, heldigvis har vi ikke naboer som bliver generet af hans dybe røst... men har overvejet at bygge en voldgrav rundt om matriklen - kan den ræv da ikke finde et andet sted at luske rundt... :-/

Er der nogle der er interesseret i at købe et nyt wii fit plus spil - det har ikke været pakket ud, det fulgte med til mit wii balance board men jeg havde et spil magen til i forvejen - spillet skal koste 100 kr plus fragt...

nogen interesse... send en mail på luchow979@msn.com

Kan i have en dejlig dag derude..

knus Tanja
14 år19. januar 2011 kl. 08:33
Hej Tanja
Jeg er meget imponeret over dit flotte vægttab- meget godt gået. Du er meget inspirerende.
regner du kcla hver dag?
Mvh
N
14 år19. januar 2011 kl. 14:46
Hej No78

tak for dit indlæg, det glæder mig at jeg kan være med til at inspirere andre her på madital.. :-)

Trods det at jeg altid har været modstander af at veje måle og tælle kalorier (nok mest pga dovenskab) tog jeg mig selv i nakken og Den første måneds tid vejede jeg alt min mad og skrev det ind her på madital -( jeg regner i kcal)... efter et stykke tid synes jeg at jeg havde fået et rimelig godt overblik over hvilke mængde og af hvad jeg skulle spise - hen af vejen skal man igen justere sit kcal indtag, da en tungere krop har brug for mere brændstof for at fungere, end en lettere krop, det er faktisk tit årsagen til at et vægttab der er gået som smurt de første 10 - 15 kg pludselig går i stå - selvom man spiser samme mængde som man hele tiden har gjort under vægttabet... (og det er lige præcis årsagen.. kroppen har pludselig ikke brug for så meget energi, for at holde sig kørerende og man indtager den mængde kroppen har brug for) for at få et vedvarende vægttab, skal man altså hele tiden sørge for at kroppen er i energi underskud, så den tærer af egne depoter... og for at undgå at den tærer af protein (muskel depoterne) i stedet for fedt depoterne, skal man altså sørge for at få nok protein igennem kosten...

Det er lidt af en ballance gang.. for hvis man sætter sit kcal indtag for langt ned, går kroppen i "strejke" og sænker stofskiftet, for at holde på fedtet i kroppen (den tror der er hungersnød) det bedste man kan gøre er at tilføre brændstof til kroppen 5 - 6 gange om dagen - det har jeg erfaret giver det bedste vægttab.. og så sørger jeg for så vidt muligt at få både protein, grønt og fiber til alle mine måltider... en gulerodsstav i farten er jo hvad det er og bedre end at springe et mellemmåltid over.. Jeg er heller ikke fanatisk, jeg har fundet ud af at der også er plads til et stykke mørkt 70% chokolade oll. engang imellem.. jeg kommer også en klat mayonaise i min tunsalat sammen med græsk yoghurt for det skal sku også være lidt lækkert... jeg tror at der hvor det bliver hårdt, er når man føler at man skal følge et skema slavisk hver dag.. der skal også være plads til nydelse...

men der findes heldigvis mange lækre snack og retter som er sunde og spræng fyldt med vitaminer...

der behøver jo ikke være wienerbrød på bordet for at være hyggeligt...

chokolade (70%) dyppet jordbær og mango på et fad med mandler og rosiner kan jo sagtens være lækker lørdags hygge...

(jeg har det med at springe lidt uden for emnet når jeg skal svare på et spørgsmål, men sådan er jeg "bygget" håber i kan bærer over med mig hæ hæ )

Kan i have en dejlig dag derude...

Knus Tanja
14 år19. januar 2011 kl. 16:02
Hejsa, Hvordan gik natten? Altså fik ræven lov at holde jer vågne endnu en gang?. :-´)
Tror du skal overveje at lade hunden "ordne" problemet..
Er jo hans have.. sådan i den forstand..

Håber vægten smiler til dig idag ;o)

Knus
Michael
14 år20. januar 2011 kl. 03:09
Hej Michael... ved 01.00 tiden startede "råberiet" men varede heldigvis ikke ved, det plejer at hjælpe at gå ned til ham, - Sige bestemt NEJ! for at aflede ham fra at gø og så snakke beroligende og kigge ud på ræven og fortælle hunden at den er fin.. he he som om han forstår en meter af hvad jeg siger, men det glade og rolige toneleje (så snart han holder kæft) fiser ind som en ros for at han er stille.... hvis jeg begyndte at råbe og skælde ham ud ville han tror at vi gø'r af ræven i kor og så ville han fortsætte... Problemet er bare at når jeg så går op for at ligge mig, tror han, at han er enehersker og skal beskytte os, når vi sover og så er den gal igen... men kun hvis ræven kommer tilbage - hmmm... Jeg har trænet rottweiler siden jeg var 17 år og har altid været facineret af deres kløgt og deres pålidelige væsen.. (her tænker jeg ikke på de rottweilere, der er blevet ødelagt af det miljø, de er vokset op i) men ham her må jo være lettere retarderet, når han tror at den bette ræv er en trussel mod vores sikkerhed.. dumme dumme hund.. Tanken om at lade ham gå ud og jage ræven på porten har strejfet mig, men jeg har ikke lyst til at udfordre hans jagt instinkt.. han er kun 2 år gammel, så der er håb for at han lærer at ræven også "bor her"

over for vores tamrotter (vi har dem dog ikke mere, da de er døde af alderdom) og undulater er han blid som et lam og nusser dem og udviser en kærlig rolig og beskyttende adfærd - så jeg håber hans aggression over for ræve fortager sig med tiden...

Jeg glemte at komme på vægten til morgen, inden jeg spiste morgenmad, så det må vente til i morgen - jeg har tænkt mig at tage 45 minutter på gulvet til en gang sveddryppende Zumba, derefter vil jeg kaste mig ud i en gang hårfarvning.. - mørkblond - !

Kan i have en dejlig dag derude..

knus Tanja
14 år20. januar 2011 kl. 09:32
Wuuuhuuu... ! har fået endnu en åbenbaring - jeg købte bogen - endelig ikke ryger af Allen Carr - igår og har så fordrevet tiden med at læse den igennem - jeg har hele tiden sat mig det mål at stoppe med at ryge, når jeg var færdig med at tabe mig, men nu ser jeg ikke nogen grund til at fortsætte med at forringe min kondition og min lønkonto med de der sure tjære pinde... jeg har været inkarneret ryger i 22 år - jep jeg begyndte da jeg var 9 år gammel... og har været oppe og ryge 60 smøger om dagen.. dog har helbreddet de sidste 5 år tvunget mig til at sætte forbruget ned, ikke desto mindre er jeg blevet ved - trods obstruktive forandringer i lungerne - gentagne lungebetændelser flere gange årlig -t nedsat lungefunktion osv...

Jeg har gået og bildt mig ind at det ville være frygtelig svært og hårdt at stoppe, men for hulen da, det gør jo ikke ondt og jeg er jo godt igang med vægttab, så jeg skulle jo ikke kunne tage på - reglen om at man taber sig hvis man indtager færre kcal. end kroppen bruger må jo også være gældende, selvom man ikke ryger - det værste der kan ske ved at jeg stopper nu, er at jeg ikke kan gennemføre rygestoppet.. men det er jeg faktisk overbevist om at jeg kan... så hermed er det officielt at den ene smøg jeg har tilbage i min pakke, bliver den sidste smøg i mit liv... !

Kan i have en dejlig aften derude..
¨

Knus Tanja
14 år20. januar 2011 kl. 16:42
tillykke med at være ikke ryger. de første år kan du med fordel lave en ikke ryger konto. så de penge du spare hver måned kan bruges på noget rart. fx. nyt tøj i mindre størrelser
eller en tilbudsrejse på årsbasis.
14 år20. januar 2011 kl. 17:10
Gud Tanja...hvorfor var der ingen voksne der stoppede dig.....nej undskyld............
Flere i omgangskredsen er stoppet med at ryge og de har alle taget på, både dem der kunne tåle det og dem der ikke kunne......så er du advaret. ;-)
14 år20. januar 2011 kl. 17:57

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...