Hej Twixen
Du skriver:
Når jeg læser om vægttab, sker det sommetider, at det kommer til at handle om det kulturelle og sociale. For mad er jo, for os danskere som for mange andre folkeslag, noget kulturelt og socialt. Man dukker ikke bare op til fx en påskefrokost med sin egen medbragte mad + siger nej til snapsen uden at man får røg for det, vel? Så er det, jeg tænker: Hvad sker der for de andre? Hvad tænker de? Hvorfor føler de sig så provokerede af, at man fx siger nej tak til dessert? Er det fordi, man som vægttaber er i gang med at underminere limen i fællesskabet?
Jeg er helt enig med dig i at vi forbinder mad med hygge (socialt) og dermed følger der nogen normer (vaner) for hvad der skal indtages af mad og drikke ved forskellige sociale sammenkomster. Og normen for de fleste er som du skriver at der ved eks en jule/påskefrokost indtages snaps. Og at der hurtigt kommer divs. stikpiller/morsomheder/spydigheder og det der kan være grovere hvis man vælger at stå uden for denne norm (vane) og siger nej tak til eks. en snaps
Der sker jo det sociologisk set at gruppen opfatter en som værende anderledes idet man siger nej og gruppen vil derfor naturligvis forsøge at opildne en typisk med en vis venlighed/morsomhed at få en overtalt til at nuppe den her snaps og skål. Og så er det jo fint hvis man så siger ja og skåler i snapsen. Men hvis man insisterer på ikke at ville nuppe snapsen, vil gruppen naturligvis atter forsøge og denne gang med lidt skrappere metoder som allerede nævnt. Og hvis man så stadig siger nej vil gruppen oftest opfatte en som anderledes og der vil dermed i gruppen opstå en utryghed, hvad er nu det for noget, hvad har hun nu gang i.
Men det der er interessant for dig er at hvis du til stadighed insisterer på at du ikke vil drikke snapsen, ja så vil gruppen acceptere det og sikkert tænke, nå hun er nu også god nok hende twixen, hun vil gerne tabe sig, og det er jo egentlig også meget fint hun vil det. Så ok nu drikker twixen ikke snaps i en periode. Og hvis gruppen så oven i købet kan se at du rent faktisk taber dig vil de respekere dig for det og nogen i gruppen vil måske ovenikøbet begynde at tænke på at de måske også burde smide nogen kilo og måske følge dit eksempel.
Ovenstående er de erfaringer jeg selv har gjort mig. Jeg har førhen været typen, der har indtaget ret store mængder alkohol ved festlige lejligheder. Idag drikker jeg meget sjældent og hvis kun en enkelt genstand, og typisk kun vin og kun hvis jeg kan se det er en virkelig god vin. Vil ikke ødelægge min krop med billig vin og dårlig alkohol. I starten kikkede folk lidt skævt til mig, men ved denne jul hvor jeg var til tre julefrokoster drak jeg overhovedet ikke og der kom ikke en eneste bemærkning om det og jeg morede mig udemærket. Jeg smuttede dog efter et par timer, da jeg ikke gider at høre på folks elendigheder og deres mening om andres elendigheder når de har fået for meget at drikke. Det er spild af tid.
Du skriver også om syrebase mad. Jeg ved lidt om emnet, men skal lige ha det læst op igen, og så kommer der en af dagene et indlæg om det på min blog: levenkelt.blogspot.com
Knud Knud
Ps.: Vær tålmodig, vær overbærende både overfor dig selv og andre. Vi er jo nu engang ikke klogere end vi er og oftest er vi faktisk ret uvidende og i vores uvidenhed og manglende evne til at udvise empati, dømmer vi ofte det der er anderledes hårdt, selv om vi jo alle stort set er ens når vi når ind til kernen.
#42 af kbla (slettet)
Hvis du er til urtete kan jeg anbefale universal te som består af 25 urter afstemt efter hinanden, lad gerne tebrevet blive i da smagen af lakridsrod og anis så kommer rigtig frem. Teen kan osse drikkes kold:-)
Knus kis