5:2 - andre interesserede?

Du læser en tråd i debat > vægttab


#11
re: 5:2 - andre interesserede?
Hej alle sammen,

Jeg klarede min første faste fint. Det var på den ene side hårdere end ventet (f.eks. var jeg drøn-sulten kl.10, selvom jeg sjældent plejer at spise noget før frokosttid...) men dagen som helhed var lettere fordi jeg vidste, det var slut imorgen.

Om det er et tilfælde eller ej ved jeg ikke, men jeg var lidt utilpas de næste to dage. On-off kvalme og manglende appetit. Det skal lige siges der var andre i huset der heller ikke var på toppen.

Jeg har fundet ud af, at jeg kan gøre det. Dog er der nogle ydre omstændigheder (vi er igang md at pakke hele vores hjem ned og flytte til den anden ende af landet), der gør at jeg venter lidt med at faste to dage om ugen. Til gengæld vil min mand gerne være med når vi er flyttet, så det er jo positivt.

Jeg er stadig inspireret, men må erkende at det bliver hårdt og vælger derfor at udskyde det lidt. Jeg skal nok opdatere når jeg faster igen.

:-)
10 år20. august 2013 kl. 20:03
#12
re: 5:2 - andre interesserede?
Hej Peakaboo.

Hvor mange kcal spiser du de andre dage? Jeg har først hørt om kuren i dag eller dvs. 1 dagskuren. Spiser du alle 500 på en gang, eller laver du flere måltider? Har du læst noget omkring 1-dagskuren? Den finder jeg næsten mere spændende og overskuelig.
Jeg synes, at det virker spændende, og jeg vil nu give mig i kast med det fra denne uge. Jeg håber, at du vil dele lidt mere ud af din erfaring.

Til kritikerene: Man kan vel sammenstille nye kure med ny viden. Det har på intet tidspunkt været evidens bevist, at kroppen har godt af mange små måltider. Faktisk viser ny forskning faktisk det modsatte... Jeg forestiller mig, at netop denne nye tænkning bliver banebydende for, hvordan vi skal tænke kost og sund livsstil. Vi har jo også, en gang for ikke særligt mange år siden, troet, at pasta var vejen frem til sundhed. Det er vel heller ikke længe siden, at vi vendte kostpyramiden om. Man skal selvfølgelig være skeptisk, ikke sulte sig eller kaste sig ud i nye kure med bind for øjnene, men dog skal man ikke udelukke nye kure - specielt ikke en som denne, der faktisk har reel forskning i ryggen.
10 år26. august 2013 kl. 21:10
#13
Jeg har kastet mig over 5:2
Jeg begyndte på 5:2 i sidste uge, og det er bare det helt rigtige for mig:-) Jeg synes det er så meget mere overskueligt, når man ved det kun er to dage. Jeg har som regel en lille krise omkring frokosttid, hvor jeg kan mærke at jeg er sulten, men ellers synes jeg faktisk ikke rigtig jeg bliver voldsomt sulten. Jeg føler heller ikke at jeg mangler energi eller at mit humør falde - tværtimod for jeg kan jo mærke at det gør godt for min krop, og jeg kan allerede se det på vægten, og det gør mig jo i godt humør:-) Dog er jeg lidt spændt på, hvordan det bliver når jeg starter i skole i næste uge.
Jeg har faktisk lavet en lille blog, hvor jeg fører dagbog, og man derfor kan læse mere om, hvordan jeg oplever 5:2. fastekuren.blogspot.dk

Hilsen Mie
10 år27. august 2013 kl. 09:04
#14
re: Jeg har kastet mig over 5:2
Rigtig interessant at følge dit forløb på din blog Mie - men husk nu, at det kun er 2 dage du skal faste - de andre dage skal du op over dit basale energibehov (hvilket jeg har lidt svært ved at gennemskue om du kommer, men umiddelbart virker det ikke sådan) ;)
10 år27. august 2013 kl. 09:15
#15
re: Jeg har kastet mig over 5:2
Hej

Jeg er faldet over denne blog: klidfaster.dk med Malou son følger 5:2 kuren og ligger opskrifter og beskrivelser ud -både fra de normale dage og fra fastedagene.
Tænkte den måske kunne være til nytte for nogen :)

Mvh Smølfen
10 år28. august 2013 kl. 10:58
#16
re: 5:2 - andre interesserede?
Hej hej.

Jeg har med interesse læst bloggen og en masse argumenter for og imod. Dette vil jeg ikke blande mig i, jeg tager udgangspunkt i evidensen, og prøver det så selv af. Jeg er på min anden uge af 5:2 kuren, og indtil videre går det rigtigt fint. Jeg har ikke problemer med at holde det, og selv om jeg faster i dag, så har jeg løbet 4 km. Overvejede om jeg skulle lave en tråd herinde, men så så jeg, der allerede var en om denne kur. Men kunne være fedt med sparring og nye idéer til fastedagene.
10 år11. september 2013 kl. 17:01
#17
Hyggeligt at se at andre også er hoppet på 5:2 derude:)

Jeg har været på kuren i 1½ uge, og har indtil videre været glad for den. Jeg vejer mig kun én gang om ugen, og det altid på en af mine fastedage, så det motiverer mig til at overholde fasten den dag. Jeg har opdaget, at det især er svært at holde fastedagene, hvis at man spiser for mange kalorier fordelt på for få ting. F.eks. er kød helt lagt væk på fastedage nu. Jeg har indtil videre tabt mig et kilo.

I dag har jeg fastedag, og jeg har det simpelthen fantastisk. Jeg bliver hurtigt sulten efter måltiderne, og det er kun fordi at jeg hele tiden tænker på, at jeg er på kur. Så jeg har sat en del af mit kalorieindtag af til snacks, så jeg kan snack'e f.eks. agurkestænger og cherrytomater imellem måltiderne:)

Jeg har fundet en opskrift på en helt fantastisk tomatsuppe, som jeg gerne vil dele med jer. Jeg får lige omtrent 70 kcal af en portion som gør mig godt mæt. Og så er den rigtig god at gemme i køleren og spise kold, så du kan bare lave en stor portion til at starte med og gemme :) Opskriften siger et helt hvidløg, men jeg bruger "kun" et halvt. Der er til 4 portioner i opskriften. Opskriften er på engelsk:

500g (1lb 2ozs) ripe tomatoes, quartered
2 red onions, peeled & cut into wedges
1 bulb garlic, divided into cloves, peeled
1 red pepper, de-seeded & quartered
low-fat cooking spray
600ml (1 pint) hot vegetable stock
1 tablespoon Balsamic vinegar
1 tablespoon Worcestershire sauce (Engelsk sovs)
salt & black pepper
fresh basil to garnish
Step 1 Preheat oven to 220C/400F/Gas Mark 7 and put the tomatoes, onions, garlic and red pepper into a large roasting tin; season with salt and pepper and spray over some low-fat spray. Roast for 45 minutes until the vegetables begin to char at the edges and they are soft.
Step 2 Remove the vegetables from the oven and allow to cool for a few minutes. then purée all the vegetables in a food processor with the stock, vinegar and Worcester sauce.
Step 3 Tip the purée into a saucepan and heat through for 3 to 5 minutes before serving with fresh basil leaves scattered over the soup.
10 år26. september 2013 kl. 16:38
#18
Lidt af idéen med fastedagen forsvinder altså, hvis du går og små-snacker hele dagen. Det er netop et spørgsmål om at vænne kroppen til, at man ikke dør af at være uden mad i nogle timer. Hvis du har behov for at små-snacke, så er 5:2 ikke noget for dig - så har du meget bedre af at have 7 dage med lidt lavere energiindtag alle 7 dage, men spredt over hele dagen.
10 år26. september 2013 kl. 16:59
#19
Der er jeg altså helt uenig. Meningen er ikke at gå uden mad i lang tid ad gangen. Meningen er gennemsnitligt ikke at spise mere end 500 kcal på en fastedag. Om så du sætter 50 kcal af til en lille tallerken Cherry tomater, som du kan nippe ad i løbet ad dagen, så gør det intet ved det samlede vægttab. Tværtimod tror jeg at det er hamrende usundt at holde for lange pauser imellem at man indtager sin mad.
10 år26. september 2013 kl. 18:40
#20
Det er en FASTE diæt. et inkluderer, at man FASTER undervejs, hvilket netop er det man gør på de 2 FASTE dage. At FASTE betyder ikke at små-snacke sig igennem dagen, men derimod at indtage et let (250 kcal) morgenmåltid og et let (250 kcal) aftenmåltid. Det vil føre til at man faster ca. 12 timer før morgenmåltidet, 12 timer mellem morgen og aftensmad på fastedagen, og ca 12 timer inden morgenmad på den følgende "normal"-dag.

I den dokumentar jeg har set med manden bag (Michael Mosley) gør han netop meget ud af, at der skal være tale om reel faste, ellers får man ikke sundhedsfordelene af kuren. Kroppen skal mærke, at der er tale om faste, før den begynder at røre ved fedtdepoterne. En af hans formuleringer, som rammet sømmet på hovedet: "Væn dig til at være sulten og accepter det. Husk på at det er når du er sulten, at dit fedt bliver forbrændt."
10 år26. september 2013 kl. 20:31



For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });