Hej Tanja.
Vil bare lige tilføje til dit udemærkede svar om restitution af muskler, at der sker det at der strømmer ekstra blod til musklerne og dermed også vand. Og blodet og vandet kan sagtens veje 1 kg tilsammen. Når musklerne så er restitueret vil blodet og vandet trække sig tilbage og dermed også det ekstra kilo.
Der sker også det at hjertet bliver kraftigere når man dyrker motion. Hjertet er jo også en muskel. Musklerne bliver også lidt størrere og har derfor brug for mere blod og så er det jo smart at hjertet er blevet lidt kraftigere og dermed kan pumpe mere blod rundt. Så det lidt kraftigere hjerte og de lidt kraftigere muskler vejer også. Og derfor kan nogen godt opleve en lille vægtøgning i starten af et vægttab med motion. Men det mest smarte er at muskler er supereffektive til at forbrænde glykiogen (kulhydrater omdannes til glykogen) og fedt. Så en øgelse af muskelmassen vil være en stor fordel på den lidt længere bane under et vægttab. Muskler er også ret vilde med protein. Så derfor er mit råd at spise lidt protein lige umiddelbart efter træning. Derved går genopbygningen af musklerne langt hurtigere og dermed mindskes den tid hvori man har ømme muskler.
Et sidste tip fra min side er at indtage fiskeolier. Gerne helt op til 12 gram om dagen ved hård træning. Ved let træning et par gram. Fiskeolien er lissom med til at smøre ledene. Steg derfor også meget gerne i koldpresset jomfru olivenolie, der som den eneste olie kan tåle de høje stegetemperaturer. Alle de andre kan ikke og kan derved fremkalde kræft. Lurpark smør, den ægte smør er også god at stege i.
vh knud
#62 af kbla (slettet)
nåh.. men det jeg vil fortælle dig er at hvis du er øm dagen efter en træning - skal du restituere og enten slappe af eller træne nogle andre dele af kroppen, for når du træner river du små muskelfibre over og dagen efter er du øm fordi der sker en genopbygning af musklerne som gør dem stærkere, men træner du videre i samme tempo, giver du ikke dine muskler ro til at genopbygge sig og blive stærkere og så nedryder du dem i stedet for... håber du snart er på benene igen.. stort knus og mange tanker herfra..
ps det kg skal du nok komme af med inden du får set dig om og jeg vil æde min gamle hat på at det ikke er fedt der har sat sig...