Nyt forum: Spørg en studerende

Du læser en tråd i debat > spørg en studerende


#21
Ny undren
1000 tak for svar begge to.- Det var godt nok hurtigt.
Det var fint og synes specielt det giver god mening det med at fedt er alt og ikke kun opdeles i mættet/umættet. Eksempelvis glycerol (der jo er en del af fedt, triglycerid men hverken kan betegnes mættet/umættet) kan jo også forbrændes og give energi.
Fint med forklaringen af sukkerarter vs. tilsat sukker. MEN så er jeg blevet i tvivl om næringsanbefalingerne der siger max 10% (E%). Er det så ifht. "sukkerarter" eller "tilsat sukker"? Hvis man kigger på varedeklarationen for f.eks. guldkorn står der at 35g er SUKKERARTER og for en Fanta 10,6g (pr 100g). Er det ikke den slags sukker man tænker på når man snakker om de max 10%?? Men altomkost siger at det er "TILSAT SUKKER" når man snakker om de 10% altomkost.dk
Skelner man ikke skarpt imellem de to begreber eller hvordan? - jeg undres igen?.
Desuden bonner f.eks. en ½L Fanta ikke ud på hverken "sukkerarter" eller "tilsat sukker" i madital det burde det vel? eller?
Håber I igen kan være behjælpelige i min undren.
Mvh
Rasmus
10 år7. december 2013 kl. 17:36
#22
Tilsat sukker
Hej igen Rasmus :)

NNR's anbefalinger om kulhydrat indtag ligger mellem 45-60 E% og der under skal du spise 25-35 g fibre pr. Dag.
Tilsat sukker gælder: sucrose, fructose, starch hydrolysates (blanding af forskellige sukkerarter) og disse skal alle holdes under 10 E% inden for de 45-60 E% kulhydrater du må få.

Hvis vi derimod snakker naturligt sukker glykæmisk kulhydrat, som er kulhydratet der nedbrydes til glucose af vores celler, er anbefalingerne på 20-25 E%

Alt dette er selvfølgelig anbefalingerne for voksne mennesker!

slv.se

Håber det kunne bruges!

Mvh Anne
10 år8. december 2013 kl. 10:09
#23
Fanta
Hej Rasmus,

De varer som ikke indeholder oplysninger om sukker på næringsdeklarationerne, har ikke disse værdier angivet i programmet. Derfor er der under NNA > tilsat sukker tilføjet et validitetstal, som angiver, hvor mange af produkterne, som indeholder oplysninger om - i dette tilfælde - tilsat sukker.

Hvilke varer der præcis indeholder oplysningerne og hvilke der ikke gør, kan du se under:
min dag > detaljer om min mad > ret dropdownboksen til for at få de oplysninger du søger på de indtastede varer.

Anne > Tak for svaret. Du refererer til NNR kapitel 5 - lækkert! Ved du hvor jeg kan finde hele publikationen? Den fås nemlig i gratis online-version i år, men på norden.org har de blot skrevet at de udgiver bog + e-version "sidst på året". Dvs. jeg ved ikke om den er udkommet, eller om vi stadig må vente. Ved reference til kapitel 5 lyder det til, at den er udkommet i fuld version?

Mvh Lone
10 år8. december 2013 kl. 15:40
#24
NNR
Hej Lone.

Nej, NNR er desværre ikke udkommet endnu. Vi venter alle spændt i min klasse, men du kan se Drafts inde på hjemmesiden.
Det sidste jeg har hørt er, at de lover den kommer til Januar-Februar :)

mvh Anne
10 år9. december 2013 kl. 09:57
#25
NNR
Tak Anne, ja jeg fandt alligevel frem til, at der lå mere derinde - og som du skriver, at det ikke var i den helt færdige form.

Januar-februar, ok, vi må jo blot afvente så :-)

Mvh Lone
10 år9. december 2013 kl. 13:19
#26
Tak igen, det hjælper jo på forståelsen. Underligt er det dog, at det ikke er et lovkrav at angive f.eks. sukkerarter/tilsat sukker og fedtsyrersammensætningen nu hvor man decideret laver officielle kostråd omkring dem. Fødevarer-industrien/lobbyismen vs. sundhed 1-0 :-(
Tak igen. Dejligt med kompetente og kvalificerede svar.
Mvh
Rasmus
10 år9. december 2013 kl. 20:39



For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });