Hej igen Rasmus :)
NNR's anbefalinger om kulhydrat indtag ligger mellem 45-60 E% og der under skal du spise 25-35 g fibre pr. Dag.
Tilsat sukker gælder: sucrose, fructose, starch hydrolysates (blanding af forskellige sukkerarter) og disse skal alle holdes under 10 E% inden for de 45-60 E% kulhydrater du må få.
Hvis vi derimod snakker naturligt sukker glykæmisk kulhydrat, som er kulhydratet der nedbrydes til glucose af vores celler, er anbefalingerne på 20-25 E%
Alt dette er selvfølgelig anbefalingerne for voksne mennesker!
slv.se
Håber det kunne bruges!
Mvh Anne
#22 af annejhove (slettet)
Det var fint og synes specielt det giver god mening det med at fedt er alt og ikke kun opdeles i mættet/umættet. Eksempelvis glycerol (der jo er en del af fedt, triglycerid men hverken kan betegnes mættet/umættet) kan jo også forbrændes og give energi.
Fint med forklaringen af sukkerarter vs. tilsat sukker. MEN så er jeg blevet i tvivl om næringsanbefalingerne der siger max 10% (E%). Er det så ifht. "sukkerarter" eller "tilsat sukker"? Hvis man kigger på varedeklarationen for f.eks. guldkorn står der at 35g er SUKKERARTER og for en Fanta 10,6g (pr 100g). Er det ikke den slags sukker man tænker på når man snakker om de max 10%?? Men altomkost siger at det er "TILSAT SUKKER" når man snakker om de 10% altomkost.dk
Skelner man ikke skarpt imellem de to begreber eller hvordan? - jeg undres igen?.
Desuden bonner f.eks. en ½L Fanta ikke ud på hverken "sukkerarter" eller "tilsat sukker" i madital det burde det vel? eller?
Håber I igen kan være behjælpelige i min undren.
Mvh
Rasmus