Nyt forum: Spørg en studerende

Du læser en tråd i debat > spørg en studerende


#11
Ja det vil jeg.
Når jeg har tastet mine kalorieindtag ind for dagen kommer der en smiley hvor der står energitætheden i den kost jeg har indtaget.
Det er her jeg godt kunne tænke mig at vide hvad jeg skal være opmærksom i den kost jeg indtager.
Mvh. Tina
10 år29. oktober 2013 kl. 11:58
#12
Energitæthed
Ok, så er jeg med.

Det handler om hvor mange kcal/kJ der er i maden du indtager pr. 100 g. Hvis du f.eks. tager en gulerod er der kun 36 kcal/100 g mod f.eks. 550 kcal / 100 g i chokolade. Jo lavere energitæthed, jo mere kan du spise. Grøntsager er generelt det der har den laveste energitæthed og fede fødevarer som chokolade, smør og olie har den højeste energitæthed. Det lave indhold i frugt og grønt skyldes at de hovedsageligt består af vand. Så ønsker du at få energitætheden ned, er grøntsager den nemmeste vej. Besvarede det dit spørgsmål? Ellers så skriv endelig igen.

Mvh.

Camilla og Anne
10 år29. oktober 2013 kl. 13:10
#13
Hejsa.
Ja tak det er bare rigtig fint.
Så ved jeg hvad jeg har at gå efter.
Fortsat god dag.
Mvh. Tina
10 år29. oktober 2013 kl. 13:24
#14
Undren?
Hej Camilla og Anne. Fedt at I stiller jer til rådighed.
Jeg undrer mig over nogle ting i madital. Har indtastet mit madindtag og blev opmærksom på flere ting hvorefter jeg lavede et tænkt eksempel som illustrerer min undren (se herunder):

500g Ris, parboiled, rå
500g Kartoffel, pommes frites, friturestegte
200g Hvedebrød, toastbrød, groft, industrifremstillet
100g Majs - søde & sprøde, frost
200g Majs-softbrød

1. Kan det passe at dette madindtag ikke indeholder stivelse? Programmet siger 0g?
2. Samlede fedtindtag siger 111g men lægger man de 3 fedtsyrer sammen får man kun 97g. Burde de ikke være ens? ? Hvad er de sidste 14g?
3. Hvad er forskellen på ?sukkerarter? og ?tilsat sukker??

Håber I kan kaste lys over min undren. ? Måske er programmet utilstrækkeligt?
Mvh
Rasmus
10 år6. december 2013 kl. 17:17
#15
Hej Rasmus

Det er vidst et spørgsmål til Lone, som står for siden og udregningerne, så jeg har givet den videre.

Mvh

Camilla
10 år6. december 2013 kl. 19:19
#16
Undren
Hej Rasmus,

Tak for dine undrende spørgsmål.

1) Programmet trak ikke stivelse fra basisvarerne ud af databasen. Det gør det nu. I dit eksempel findes der kun stivelsesdata for to af fødevarerne. Ganske ofte vil stivelsesindhold på fødevarerne have et tomt felt. De tomme felter betyder, at programmet ikke indeholder denne værdi - den er højst sandsynligt ikke undersøgt i fødevaren. Et 0 vil betyde, at fødevaren ikke indeholder noget af det indtastede. Eller ganske lidt, da det er afrundede værdier i tabellerne. 0,01 vil da vises som 0. Det er dog 0,01 som tæller med i de totale værdier. Derfor vil deltal og summe ikke altid stemme overens, når du kigger i tabellerne. Jeg har valgt at gøre det enkelt uden for mange uoverskuelige decimaler. Hvis man ønsker totalen, kigger man blot på totaltallet.

2) Jeg kan godt forstå din undren her. Der er ikke overensstemmelse imellem det totale fedtindhold og summen af de enkelte fedtsyrer. Sådan er det både i fødevaredatabanken (se fx foodcomp.dk) og også på næringsdeklarationer (prøv at kigge i dit skab). Jeg vil gætte på, at uoverensstemmelsen skyldes forskellige beregningsmetoder, når næringsindholdet undersøges i fødevaren. Der er også uoverensstemmelse, hvis du beregner energiindholdet ud fra protein+fedt+kulhydrat+alkohol og sammenligner med det totale indhold som er angivet (med mindre at totalen selvfølgelig er beregnet af producenterne). Dét skyldes forskellige fremgangsmetoder for total og enkeltnæringsstoffer. Dette er en af de fejlkilder, som vi må leve med i kostprogrammer. Jeg kan afsløre dig, at der er flere, men selvom der forekommer alle disse større eller mindre fejlkilder, så afspejler det samlede billede alligevel praksis i en tilstrækkelig grad til, at det er anvendeligt. Af samme grund anbefaler jeg også altid at man ikke går for meget ned i detaljen, når man indtaster sin mad. Uanset hvad vil dataene aldrig være fuldstændig korrekte i forhold til virkeligheden. Så vi må nøjes med tilnærmelsesvise korrektheder :-)

3) sukkerarter er alt sukker (naturligt forekommende sukker i varen, som fx frugtsukker og druesukker + også tilsat sukker).
Men kan dermed sige, at tilsat sukker udgør en andel af sukkerarter. Og for at gå i forlængelse af spørgsmål 2, så burde sukkerarter jo så altid være et større tal end tilsat sukker. Jeg tog lige et hurtigt opslag i databasen, og kunne konstatere, at det ikke er tilfældet for 11 af programmets 1049 basisvarer. For en sikkerheds skyld tjekkede jeg kilden (Fødevaredatabanken foodcomp) og det var korrekt. Igen en fejlkilde. Fejlkilder forekommer på Madital og på alle andre kostprogrammer, for der kan kun beregnes på de tal, som er opgivet af kilderne. Hvad enten det er Fødevaredatabanken (fra DTU) eller næringsdeklarationerne fra de enkelte producenter.

Du har nogle rigtig gode overvejelser og undrende spørgsmål. Kom gerne med flere, så skal jeg forsøge at besvare dem, så godt jeg kan :-)

Mvh Lone
10 år7. december 2013 kl. 02:07
#17
Til Rasmus angående fedt og fødevarer databankens tal
Jeg hopper lige ind og blander mig:

Grunden til at det totale fedtindhold i en varer er højere end de mættede og umættede fedtsyrer lagt sammen er, fordi der er en lille procentdel i maden som også er fedt, men som kommer fra cellemembraner, glycerol m.m., det er er en del af det totale fedtindhold, som ikke kan tælles som hverken umættede eller mættede fedtsyrer.
Håber det gav mening. Der er selvfølgelig en længere biokemisk forklaring, hvis det måtte blive nødvendigt.

Det er derfor forkert at se det som en fejlkilde! Du indtager stadig det fedt bare i en anden form end umættede og mættede fedtsyrer.

Mvh Anne
10 år7. december 2013 kl. 07:30
#18
Derfor kalder jeg det fejlkilder
Hej Anne,

Tak for din indblanding :-) Vil du ikke sende et link? Jeg har ikke kunnet finde noget om dette tidligere, så jeg er meget interesseret i at læse om det :-)

Jeg kalder det for en fejlkilde af to grunde:
A) På Foodcomp.dk står: "De i Fødevaredatabanken angivne værdier andre fedtsyrer er summen af fedtsyrer, der ikke har kunnet identificeres ved analyse samt eventuelle fedtsyrer, der ikke er vist i nærværende tabeller."

Når der er noget der ikke kan identificeres, må det være en fejlkilde. Men det er ganske givet en så lille del at det ikke har nogen betydning i praksis :-)

B) Samtidig er der også rigtig mange af de producentspecifikke varer, som kun indeholder info om det totale fedt og det mættede fedt. Intet om de enkelt- eller flerumættede fedtsyrer. Det giver større udsvingninger i at total ikke er lig summen af fedtsyrerne.

Mvh Lone
10 år7. december 2013 kl. 10:10
#19
Foodcomp
Det er lige netop de ikke identificerbare fedtstoffer, som ikke er fejlkilder, men derimod andre fedtstoffer (som jeg talte om) der ikke kan identificeres som mættede eller umættede. Synes det er forkert at kalde det fejlkilder.

Jeg kan desværre ikke give dig et link, fordi det er noget vi lærer på uddannelsen om fødevarerdatabanken :)

Mvh Anne
10 år7. december 2013 kl. 11:34
#20
Kilde til andre fedtstoffer
Ok, hvis du støder på et link eller en bogreference er jeg fortsat interesseret i at få dette tilsendt.

Mvh Lone
10 år7. december 2013 kl. 11:40



For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });