Lavt BMI og min kropsform?

Du læser en tråd i debat > vægtvedligehold


#1
Lavt BMI og min kropsform?
Jeg er en pige på 28, 169 cm høj, som i løbet af det sidste år har været gennem et vægttab på ca. 10 kilo. Jeg vejer nu mellem 52,3 og 53 kg (morgenvægt i gennemsnit over 14 dage) og er på min idealvægt. Jeg kan se, at mit BMI i forhold til maditals kurve er meget lavt, lige omkring 18,5. Men jeg synes ikke, at jeg ser undervægtig ud, er hverken benet eller usund, faktisk er der endda en synlig "muffin top" på det nederste af maven og det næsten uundgåelige slask på lårene.

Er der andre, der har det på samme måde, altså som åbenbart har en så lille og spinkel ”ramme”, at I selv om I iflg graferne ikke må veje mindre, men stadig har synlige fedtdepoter på de klassiske steder?? Jeg ved ikke, om jeg er unormal mht. kropsform, men det er svært at tro på, at jeg skulle være nær undervægtig, når jeg ikke LIGNER én, der er undervægtig. Mine knogler er meget spinkle, ankler, håndled og hals er altså tynde, men det er det uanset om jeg vejer 52 eller 62 kilo :)
Jeg har i øvrigt et sundt forhold til min krop og er ikke typen, der står foran spejlet og siger, at jeg ser tyk ud. Undrede mig bare over BMI-tallet og tænkte, at der måske var andre derude, der har det på samme måde.

Jeg har lagt dette indlæg under vægtvedligehold, vidste ikke rigtig, hvor det ellers kunne høre til :)
11 år7. december 2012 kl. 14:39
#2
re: Lavt BMI og min kropsform?
Nu er BMI også en guideline, - den tager ikke højde for fedt-/muskel procenter, der kan være afgørende både for vægten men også for spejlbilledet.
så nej, jeg tror ikke du er den eneste der oplever dette.
11 år7. december 2012 kl. 18:45
#3
re: Lavt BMI og min kropsform?
Jeg har et bmi lige under 20, men er heller ikke i nærheden af undervægtig. Jeg er slank, men ikke undervægtig.

Jeg har selv tænkt, at det ikke gør noget, at jeg er under de anbefalede 20 i bmi, fordi jeg ikke har ret meget muskelmasse (har ikke mulighed ofr at være så aktiv). Jeg ved dog, at hvis jeg vejede 53, så ville jeg se noget afpillet ud ;-)

Gå efter hvad du føler dig bedst tilpas med og er du i tvivl, så snak med lægen eller spørg en af dine nærmeste, som du ved, vil svare ærligt - og som ikke har ondt over at du er slank ,-)

Igen: bmi er guidelines. Kvinder ser meget forskellige ud, også selvom de vejer de samme og er lige høje.

Her kan du se forskellige måder at få guidelines på. Synes især at photographic chart er spændende - og så den tegning en pige har lagt ind med, hvordan det ser ud, når vi er forskellig tykkelse.

tumblr.com
11 år11. december 2012 kl. 09:03
#4
re: Lavt BMI og min kropsform?
Hold da op, ja, jeg havde ikke lige tænkt på, at BMI-guideline var, at man ikke skulle under 20. I så fald er det jo endnu "værre".

Tusind tak for link, jeg synes især, at det hjælper at se andre, der vejer det samme og er ca min højde, men som også ser sunde ud - hverken over eller undervægtige. Det er bare underligt, at madital retter sig så meget efter BMI-tal...
11 år12. december 2012 kl. 19:50
#5
re: Lavt BMI og min kropsform?
Madital er bygget op omkring anbefalinger. Alle de generelle anbefalinger er det der bliver brugt som guidelines her på siden. Når bmi'et bliver taget så alvorligt her, skyldes det et forsøg på at hindre spiseforstyrrede i at ville (alt) for langt ned i vægt.

Nu er man jo ikke spiseforstyrret bare fordi bmi er lavt - det er stadig trods alt kun guidelines, men jeg synes det er et godt initiativ set fra det synspunkt :-)
11 år12. december 2012 kl. 19:59
#6
re: Lavt BMI og min kropsform?
Jeg har det på præcis samme måde. Er også 169 cm høj og har siden februar tabt mig 17 kg, så vægten nu står på ca. 52,5 kg.
Jeg er egentlig nogenlunde tilfreds med min vægt nu, men jeg har desværre også stadig det uundgåelige "slask" på benene. Derfor irriterer det mig også lidt at madital ikke vil lade mig tabe flere kg, når jeg prøver at indtaste et nyt mål. Jeg forstår godt at det er for at undgå spiseforstyrrelser, og det er jo nok også lidt af et luksusproblem, men som sagt behøver man jo ikke nødvendigvis at være undervægtig bare fordi man har et lavt bmi.
11 år16. december 2012 kl. 18:57
#7
re: Lavt BMI og min kropsform?
Nej, men en anden tilgang til at komme af med "slasket" på lår/andre steder på kroppen, kunne også være at opbygge mere muskelmasse. - evt smide fedt, på længere sigt.
min personlige erfaring er, at det er hvad der virker bedst. Sammenlignede man et billede op af mig, for bare 2 år siden, inden jeg satsede mere på styrketræning, i forhold til i dag, ville man tro der var 5kg forskel. Ment i den forstand, jeg så 5 kg tungere ud dengang, påtrods af, jeg vejede mindre end nu.
giver det nogen mening?
11 år16. december 2012 kl. 20:00
#8
re: Lavt BMI og min kropsform?
Jeg er typen der tager den lave ende af BMI ret alvorligt, også selvom det 'kun' er til guide. Det har den simple grund, at jeg aldrig har set nogen med en meget lille BMI som ikke så noget afpillede ud. F.eks. vejer du 2-3 kg mindre end min absolutte minimumsvægt - også selvom jeg er en smule lavere.

Min grund til at tage det seriøst er, at hvis ens BMI er mindre end det anbefalede, vil jeg til enhver tid mene, at man enten har brug for at tage fedt eller muskler på. Jeg kunne også forestille mig, at hvis du (og AstridK) begyndte at træne og spise efter det, ville jeres 'påståede' (ment på en ikke-ond måde) deller forsvinde ;)
Jeg tror altid man vil kunne føle, at man har en lidt oppustet mave en gang imellem, men lårene tror jeg nu kan strammes fint op med den rigtige træning :)
(Og GND, du er undskyldt, da du ikke har mulighed for at tage muskelmasse på ;)
11 år16. december 2012 kl. 21:28
#9
re: Lavt BMI og min kropsform?
Det kan godt være, at mit (og dit, AstridK, når nu vi har samme problem :) næste mål skal være at begynde at putte noget muskelmasse på, så vægten kan stige lidt på den sunde måde :)

Ablanu: Jeg skal ikke kunne sige, hvordan mit kropsbillede er (det er jo svært selv at bedømme), men jeg synes bestemt ikke, at jeg ser afpillet ud, og det var jo så også dét, min undren gik lidt på, for iflg. BMI'et burde jeg jo netop være for tynd. Jeg kan i hvert fald se på min krop, at jeg er spinkelt bygget, og måske netop derfor sidder fedtet ikke så pænt som på andre. Ja, der er jo fordele og ulemper ved det hele :))
11 år30. december 2012 kl. 17:06
#10
re: Lavt BMI og min kropsform?
Hvad med at høre hvad folk omkring dig siger? Ofte vil de kunne have nemmere ved at se det end du selv ville. Bare sørg for at vælge med omhu, folk der godt ville kunne sige deres mening - og vil kunne se det, hvis der er problemer :)
11 år30. december 2012 kl. 17:58



For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });