#11 af bruger slettet
Tirsdagsvejning, uge 5
Du læser en tråd i debat > vægtvedligeholdbruger slettet
re: Tirsdagsvejning, uge 5
Jeg er absolut også af den overbevisning at overvægt kan være et symptom på et andet psykisk problem, men det kan ligeså vel fordi ens handlemønstre er forkerte. At man er for doven. At man spiser forkert og for usundt mad og at man ikke gider tage sig sammen. Den første, hvor overvægt er et symptom på noget dybere, tror jeg er den sværeste at komme ud af. Samtidig tror jeg der er mange, der bruger det psykiske som undskyldning for ikke at gøre noget ved det. Men hvor det bare er forkerte handlemønstrer så det hele bliver en endeløs jeggranskning, der blot dækker over at kunne positionere sig i en offerrolle og videregive ansvaret...
16 år29. januar 2009 kl. 13:39
iakob
Jeg er helt enig i det der med at der altid kommer et men, når der gives komplimenter... det gør jeg selv i stor stil. Jeg prøver at lade være, men det er altså svært. Derfor er det nu alligevel godt når nogen lægger mærke til noget man har gjort tilfredsstillende eller ligefrem godt.
Ang selvransagelse: Jeg tror ikke at dovenskab - og da slet ikke forkerte spisemønstre - er den egentlige, dybereliggende årsag til fedme hos ret mange, hvis nogen. Jeg tror der ligger noget til grund for den dovenskab og de forkerte spisevaner.
Men uanset hvad, så er formålet med selvransagelse jo ikke at finde ud af hvor, hvordan og hvornår man er offer for så at kunne leve den rolle ud. Formåler er jo at identificere problemer og gøre noget ved det - inklussiv at komme ud af offerroller. Hvis man ender ved at have fundet en offerrolle og så spiser videre eller dovner videre fordi det også er synd for én, så er man slet ikke færdig med selvransagelsen.
"Hvad er problemet" og "Hvad vil du _selv_ gøre ved problemet" er nøglespørgsmål. Hvis folk ikke er klar til at overveje hvad de _selv_ vil _gøre_ (herunder f.eks. søge hjælp), så kommer de ingen vejne.
Ang selvransagelse: Jeg tror ikke at dovenskab - og da slet ikke forkerte spisemønstre - er den egentlige, dybereliggende årsag til fedme hos ret mange, hvis nogen. Jeg tror der ligger noget til grund for den dovenskab og de forkerte spisevaner.
Men uanset hvad, så er formålet med selvransagelse jo ikke at finde ud af hvor, hvordan og hvornår man er offer for så at kunne leve den rolle ud. Formåler er jo at identificere problemer og gøre noget ved det - inklussiv at komme ud af offerroller. Hvis man ender ved at have fundet en offerrolle og så spiser videre eller dovner videre fordi det også er synd for én, så er man slet ikke færdig med selvransagelsen.
"Hvad er problemet" og "Hvad vil du _selv_ gøre ved problemet" er nøglespørgsmål. Hvis folk ikke er klar til at overveje hvad de _selv_ vil _gøre_ (herunder f.eks. søge hjælp), så kommer de ingen vejne.
16 år30. januar 2009 kl. 08:34
bruger slettet
DOvenskab: Mange af de ting du siger er jeg fuldstændig enig i, jeg er dog af den overbevisning at der stadig er mange der er overvægtige grundet dovenskab og et ubevidst valg om at leve som det nu synes "nemmest" i øjeblikket... Måske ikke kampfede mennesker, men de her lettere overvægtige unge især...
16 år30. januar 2009 kl. 13:58
sqzee (slettet)
Jeg har lige læst indlæggene igennem og jeg synes lige jeg vil tilføje noget.
Jeg tror også overvægt handler om uddannelse. Folk ANER IKKE hvad der er i deres mad. Folk forstår ikke hvad kalorier er. Og folk tror man ikke skal spise æbler fordi der er sukker i.
Jeg har lært igennem denne side, og undersøgelse i det hele taget, hvad der var mit problem. For det var nemlig ikke junk-food og slik og søde sager. Det var ikke åbenlyst hvad jeg gjorde galt. For mig var det mine portioner.
Jeg tror også idag hvor unge har så meget frihed og får lommepenge selv osv. at det er svært for dem at styre sig. Mor er ikke hjemme og laver frokost og aftensmad, eller har ikke tid og så skal barnet 'bare tage noget i køleskabet'. Det barn vokser så op og giver dårlige vaner videre.
Jeg tror også overvægt handler om uddannelse. Folk ANER IKKE hvad der er i deres mad. Folk forstår ikke hvad kalorier er. Og folk tror man ikke skal spise æbler fordi der er sukker i.
Jeg har lært igennem denne side, og undersøgelse i det hele taget, hvad der var mit problem. For det var nemlig ikke junk-food og slik og søde sager. Det var ikke åbenlyst hvad jeg gjorde galt. For mig var det mine portioner.
Jeg tror også idag hvor unge har så meget frihed og får lommepenge selv osv. at det er svært for dem at styre sig. Mor er ikke hjemme og laver frokost og aftensmad, eller har ikke tid og så skal barnet 'bare tage noget i køleskabet'. Det barn vokser så op og giver dårlige vaner videre.
16 år31. januar 2009 kl. 17:50
Anonym
.
16 år31. januar 2009 kl. 18:43
bruger slettet
Sqeeze: Jeg er fuldstændig enig. Der burde være mere undervisning i folkeskolen, der lærte om sund og usund mad; portionsstørrelser og motionsvaner. Den allerede eksisterende undervisning burde i hvert fald opdateres, så man tilpassede den de nyere undersøgelse.
Jeg blev ogdå overvægtig grundet for store portioner, har aldrig haft en sød tand, men kunne sagtens kværne 5 rugbrødsmadder og tre boller; en masse kød osv.
Jeg blev ogdå overvægtig grundet for store portioner, har aldrig haft en sød tand, men kunne sagtens kværne 5 rugbrødsmadder og tre boller; en masse kød osv.
16 år1. februar 2009 kl. 02:37