Stuck !

Du læser en tråd i debat > vægttab


#11
LetThemEatCake - må jeg anbefale, at du læser proteinopskrifter.dk som handler om forskellen på "spise dag" og "refeed dag". Jeg synes den forklarer rigtig godt hvorfor en refeed dag er en god idé og hvordan den kan udnyttes optimalt.
10 år29. oktober 2013 kl. 22:18
#12
Fantastisk artikel, fedania - 1000 tak. Jeg er kontrol-freak, og hvis jeg skal holde en refeed dag, skal den være planlagt, så jeg har styr på, hvad der foregår. Rigtig gode retningslinjer her!
10 år29. oktober 2013 kl. 23:43
#13
Min erfaring er, at det ikke er så vigtigt, hvad man "synder" med - man skal bare ikke gå grassat i kalorier. Når jeg har "syndet" har det ikke været med mandler og advocado :-) Det har typisk været hjemmelavet æbletærte, chokolade, lakrids, nachos, fuldkornspasta el. lign. Sodavand drikker jeg ikke, det er jo bare sukker og tilsætningsstoffer, det har jeg heldigvis vænnet mig helt af med og jeg savner det overhovedet ikke. Det kan også være et glas vin, hvis jeg har været i byen. Men for mig er det vigtigt, at det er noget jeg nyder - og måske savner i det daglige, så det er en fornøjelse at "synde". Det er lidt lettere at holde programmet i dagligdagen, hvis man kan sige til sig selv, når der er noget man gerne må have - det må jeg få på fredag f.eks.
10 år30. oktober 2013 kl. 14:16
#14
Jeg ved godt, at det lyder fuldstændig absurd, men der er virkelig ikke rigtig noget, jeg savner. Men fuldkornspasta kan jeg i hvert fald godt få brygget ind i madlavningen!
10 år30. oktober 2013 kl. 18:47
#15
re:
Faldt lige over din tråd og tænkte at jeg ville give mit besyv med :-)

Jeg er selv vegetar og har været det i snart 15 år. I mange år vejede jeg for meget - i hvert fald mere end jeg ønskede - og i mange år afprøvede jeg mange forskellige ting. Masser af motion, mindre mad, at spise på den ene måde og spise på den anden måde. Det var først da jeg vendte det hele lidt på hovedet at jeg ramte den vægt, som jeg havde det godt med.

Jeg opdagede lidt tilfældigt at vegetarkosten, som jeg spiste, gjorde at min krop manglede proteiner og endnu mere fedt - fordi jeg levede fedtfattigt og relativt sundt af frugt og grønt. Det var det, der havde gjort at jeg ikke rigtig kunne tabe mig sådan rigtigt. Først med 20-25% protein dagligt og ca. 50-60% fedt dagligt (af den sunde slags) røg vægten helt i bund og jeg havde pludselig den krop jeg altid havde ønsket mig. Jeg spiste mere end nogensinde og holdt alligevel vægten - ret utroligt at opdage hvad det var min krop havde det bedst med.

Jeg tænker at det samme gælder for dig. Ikke nødvendigvis samme "opskrift" for vi kan sagtens fungere vidt forskelligt, men nogle gange skal vi gøre det modsatte af hvad vi plejer at gøre - fordi det gør en forskel for kroppen og det er nogle gange en måde til at opdage, hvordan vi fungerer bedst muligt. Det kan også være du opdager at det du allerede gør er det rigtige - og så er det bare med at fortsætte i den stil.

Håber du finder det der virker for dig - det er en fantastisk oplevelse, når kroppen samarbejder med en og man endelig fatter, hvad det er der gør at kroppen har det bedst muligt.

P.S Når meget af det skrevne står i datid, så skyldes det at jeg pt er gravid - og intet er som det plejer at være kostmæssigt - dels pga. kvalme, dels pga. hormoner og smagsforvirring ;-)
10 år30. oktober 2013 kl. 19:42
#16
Øj, Girl Next Door. Det var en interessant vinkel! Jeg har faktisk altid taget for givet, at jeg har været lidt til den tunge side, og primært givet skylden til mit lave stofskifte og min lidt dovne natur. Jeg har kun været vegetar i 2 år, og nu hvor jeg tænker mig om, har min vægt faktisk været ret stabil i de år, hvorimod den langsomt steg førhen. Jeg fik helt sikkert ikke nok protein før jeg blev vegetar, da det først var bagefter, at jeg lærte at supplere rigtigt. Men måske er jeg i virkeligheden lidt for glad for meget mager mad? Jeg har aldrig spist så meget protein og "sundt fedt" som jeg har gjort her under min diæt, så gælder det bare om at finde en balance - tak for det! :)
10 år30. oktober 2013 kl. 20:51



For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });