Stuck !

Du læser en tråd i debat > vægttab


#1
Stuck !
Hej

Jeg har sat mig for at nå min idealvægt på 64 kg inden det nye år, hvor der sker nye, spændende ting i mit liv, som jeg gerne vil sætte igang på den bedst mulige måde. Jeg startede for godt en måned siden, og er gået fra 75 til 69,7 kg primært ved at ændre i min kost og cykle til og fra arbejde.

Det er gået supergodt indtil videre, og det var en lykkelig dag for mig, da vægten for nylig viste under 70 for første gang i 4 år. Mit "problem" er, at jeg intet problem har med disciplin. Jeg er vegetar og er meget vant til at spise sundt og rigtigt - mit største problem har været mellemmåltider og hurtige kulhydrater. Da jeg startede på mit projekt var det desværre uden ret meget planlægning, og jeg prøvede bare af, hvor lidt jeg kunne holde til at spise på en dag, og det gik hurtigt op for mig, at med et kalorieindtag på 7-800 kalorier om dagen gik det ret hurtigt med kiloene, og det var hverken specielt hårdt eller ubehageligt at spise så lidt, det var mere bare en beslutning.

Nu er problemet så, at min krop vist desværre har vænnet sig til den her nye mængde mad, som jo er ret lille, og selvom jeg motionerer ved siden af, står vægten stille. Er der nogen, der har oplevet noget lignende, og har en idé til, hvordan jeg kommer ud af spiralen igen, for hvis jeg sætter de daglige kalorier op, følger vægten vel med op?

(Held og lykke med alle jeres projekter rundt omkring)
10 år23. oktober 2013 kl. 19:35
#2
For noget tid siden, oplevede jeg noget meget lignende det, som du beskriver. Jeg havde også et meget lavt indtag og motionerede, men alligevel stod vægten stille, eller jeg tog på (hvilket jo slet ikke giver mening)
Jeg tror problemet ligger i, at din krop er gået i "hungersnøds beredskab" og har sat dit stofskifte ned. Du kommer slet ikke op på det basal energi niveau, som kroppen har brug for, så derfor oplever kroppens det som hungersnød.
Det råd som jeg fik den gang, er "Spis mere" sådan så du når op over dit basale energi behov niveau. Du vil nok komme til at tage på i starten, da kroppen lige skal vænne sig til det, det gjorde jeg også. Men efter en periode, begyndte jeg at tabe mig igen :)
10 år24. oktober 2013 kl. 10:59
#3
Tak for svaret :) Det virker bare så underligt, at tvinge sin krop til at spise mere, end man føler, at den har brug for, fordi man har vænnet sig til det andet - men det lader til at give god mening, så jeg må i sving!
10 år24. oktober 2013 kl. 13:28
#4
tror mig, jeg tænkte helt det samme, og var også nærmest panisk, da jeg tog på efter jeg var begyndt at spise mere, men kroppen skal jo lige vænne sig til, at man ikke "sulter" den mere
10 år24. oktober 2013 kl. 13:46
#5
spis mere især omega 3.
10 år24. oktober 2013 kl. 15:45
#6
LetThemEatCake et indtag på fast 700-800k er et skråplan- det blir jeg nød til at skrive.
Jeg ved det fordi jeg selv var der- da jeg var 17år. Jeg holdt op med at ha menstruation og havde en spiseforstyrrelse på det tidspunkt. Jeg tabte mig forrygende på den mængde kalorier men det var meget usundt for min krop og psyke.
Din krop kan ik fungere på så få kalorier fast- slet ikke hvis du også gerne vil motionere.

Som andre nævner skal du væsentligt højere op i kalorieindtag- så du også kan få noget ud af din træning. Husk at når du træner specielt dine store muskelgrupper så stiger din grundforbrænding også.
Du skal nok- som minimum- op på 1500k om dagen, alt efter din højde, måske endda 16-1700k- det kan du sagtens tabe dig af alligevel.
Grundlæggende handler det jo om at ha kalorieunderskud frem for forbrænding- men man skal ikke gå i sultetilstande..
10 år28. oktober 2013 kl. 10:13
#7
Tak for svarene. I har selvfølgelig ret i, at det meget lave kalorieindtag er et skråplan, og det er bestemt ikke en strategi, jeg skal tilbage til! Jeg har nu skruet langsomt op for kalorierne til 12-1300 om dagen, og jeg har lagt en struktur, så jeg sørger for at få morgenmad og så ellers spiser små måltider med to timers mellemrum. Jeg har det meget bedre, jeg er ikke længere så besat af min kur, og her til morgen (En uge efter den "nye" kost) er jeg begyndt at tabe mig igen efter et minimalt opsving på vægten.
10 år29. oktober 2013 kl. 12:46
#8
Dejligt at høre, at du skruer op for maden (du kan sagtens skrue endnu længere op!) og at vægten kun har givet et lille udsving opad, men ellers fortsætter ned. Jeg håber det giver dig mod på at holde fast i det højere kalorieindtag fremover :)
10 år29. oktober 2013 kl. 13:45
#9
Jeg tror altså også det er meget sundere på 12-1300 kalorier om dagen. Min erfaring er, at jeg kan tabe mig, når jeg er på det niveau, men det er vigtigt, at kroppen ikke "vænner" sig til præcis det indtag, for så tilpasser den sig, og du taber dig ikke længere. Hvis du vil blive ved med at tabe dig, kan det være en god ide at have en dag om ugen eller en dag hver 14. dag, hvor du "synder" - altså spiser f.eks. 1800-2000 kalorier, og dagen efter går du så tilbage til det du plejer. Det bør kunne "booste" dit vægttab, så kroppen ikke tilpasser sig de 12-1300 kalorier. Det er f.eks. smart, hvis du kan lægge det en dag, hvor du alligevel skal i byen og spise eller have gæster og gerne vil nyde et glas vin eller 2.
10 år29. oktober 2013 kl. 14:34
#10
1magda - "Synder" vil det så sige, at cola, pizza og chokolade er på menuen, eller at jeg kan spise brød og pasta den dag? .. Eller skal jeg give den maks gas med mandler og avocado?
10 år29. oktober 2013 kl. 18:04



For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });