At udvikle en rygrad

Du læser en tråd i debat > vægttab


#1
At udvikle en rygrad
ja, det er det mit kommende projekt går ud på... For min rygrad er helt væk, når det gælder fornuftig mad og regelmæssig motion. Overspringshandlinger er min mesterdisciplin - og måske ikke lige den fedeste disciplin at mestre til perfektion.

Jeg er først i trediverne, har tre børn samt mand og job jeg er glad for. Da børnene først nu er ved at være i en alder, hvor de ikke er så afhængige af deres moar længere, synes jeg endelig, at der er ved at være lidt overskud på mig-kontoen - og den skal bruges til at udvikle rygrad i fht. overspringshandlinger som igen giver ekstra energi og tilfredshed.

Jeg kan acceptere min vægt som den er pt - den må dog ikke blive højere. Så projektet bliver at spise mere fornuftigt og få regelmæssig motion - ved nemlig godt hvilken positiv effekt, det har på ALT(var tidligere helt afhængig af motion - for et par år siden).
Skulle Bløddyret så bliver mindre blød undervejs, så er det bare en bonus... :-)

Plan:
Spise flere fibre og mere protein
Motionere hjemme - let styrke (kun let pga. dårlig ryg) samt brug af motionscyklen tre gange ugentlig.

Så er projektet skudt i gang - det bliver sådan lidt mere 'virkeligt' og forpligtende at skrive det her siger erfaringen fra år tilbage mig, håber det gælder igen.
10 år31. juli 2013 kl. 21:29
#2
re: At udvikle en rygrad
Ved oprette dig her på madital har du i hvert fald taget et skridt i den rigtige retning. Som du selv siger - det forpligter mere.

Min rygrad har det emd at forsvinde så snart jeg hører ord som "McDonalds", "Kage", "is", "Bland selv slik", "slik" og andre lignende fraser. Ved hjælp af madital er jeg blevet bedre til at sige fra og springe over de usunde ting som f.eks. frister på arbejdspladsen.

10 år1. august 2013 kl. 14:59
#3
re: At udvikle en rygrad
Så er dag tre snart gået og det er gået godt...
Har fået cyklet to gange og styrketrænet 1½ gang - ja, magtede ikke et fuldt sæt her i varmen.

Maden er også gået fint, når jeg ikke har haft indflydelse på madvalget(var hos venner i går) valgte jeg de mindst dårlige alternativer.
Så alt i alt har jeg fået en god start... Men kan mærke det er godt med en masse små projekter - for hver gang jeg har lyst til en stor is eller lignende kaster jeg mig over et projekt i stedet - altså win win-situation: får styr på nogle projekter og småspiser ikke så meget guf...
10 år2. august 2013 kl. 19:37
#4
re: At udvikle en rygrad
Idag er ikke gået fantastisk - ok morgen, middag og aften, men bestemt ikke til mellemmåltiderne...
Er dog ikke over maksimumindtag - så på den måde ok.
Ingen motion i weekenden - har til gengæld stået i 8 timer på en stige og malet, det må da også tælle lidt...
Men når jeg sidder og kigger på indtaget de sidste dage kan jeg heldigvis se en smule afstivning af rygraden allerede - der er stadig dårlige valg, men knap så mange som for bare en uge siden.
Status på mål:
Flere proteiner - JA
Flere fibre - JA om ikke andet pgs. indtagelse af HUSK
Mere motion - JA

Bonus
minus 400 gram...

Så alt i alt en ok status. Så jeg har mod på at knokle videre med rygraden... :-) Det at jeg starter på job i morgen efter ferien gør heller ikke projektet sværre, så kan jeg nemlig ikke gå i skabene og tage en lille snack, hver gang jeg går forbi.
10 år4. august 2013 kl. 20:45
#5
re: At udvikle en rygrad
Ja, her går det noget op og ned... Herhjemme er madvalgene ok, men har været på kursus de sidste par dage med forplejning og der er jeg faldet noget i. Min vægt er dog stadig stabil - dejligt.
Motion har jeg i hver fald fået, i går en hel time på cyklen samt styrketræning, men der har altså også resulteret i let ømme ben i dag, men der var forventeligt.
Mine unger har været på ferie hos farmor og farfar og kommer hjem til mandens/farens fødselsdag i dag - efter et par dage med fuldstændig ro bliver det nu rart med lidt mere liv i huset igen.
10 år8. august 2013 kl. 08:20
#6
Afstivning
Rygraden har fået det bedre, men der er stadig slatne steder... Det værste er faktisk at rette op, når rygraden er kollapset...

Motion går det ikke fantastisk med, men det skyldes projekt ombygning, der lige er gået i gang og manglende overskud pga af det.
10 år21. august 2013 kl. 08:03
#7
re: At udvikle en rygrad
Her er de gode intentioner kollapset... Alt for travle uger på arbejdet samt påbegyndt istandsættelse af dele af huset er resulteret i forkert og for meget mad - æv, synes ellers lige det gik så godt... Det har også kostet godt ½kg ekstra på sidebenene.
Endvidere slog det mig lidt ud, at lægen skønner, at min nakke og hukommelse ikke bliver bedre, men skal betragtes som varige mén ovenpå et biluheld sidste år. Havde det jo godt på fornemmelsen, men det er på en eller anden måde bare meget mere virkeligt, når det er skrevet i ens journal som varigt mén, så nu er der indsendt funktionsattest til forsikringsselskabet - tiden må vise om det resulterer i noget...Men skal i hvert fald arbejde lidt med at acceptere en øm nakke(nogle dage værre end andre) og dårligere korttidshukommelse...ÆV

Jeg skal op på hesten igen - for jeg vil ikke være stor/større igen. Starten går i morgen, når mit hold starter sæsonen i den lokale sportsforening i morgen og aftensmaden samt aftenkaffen får mit fokus i første omgang for det er oftest der, tingene smuldrer.
10 år28. august 2013 kl. 21:44
#8
re: At udvikle en rygrad
træn din rygrad.
lav en lille kortsigtet aftale med dig selv, som du så overholder. derefter laver du en ny lille aftale med dig selv.
som du overholder osv. efterhånden kan du kalde dine aftaler for ny rygrad.

fx. jeg vil gå 1 time i dag eller jeg vil huske at spise morgenmad hele ugen.
10 år29. august 2013 kl. 02:27
#9
re: At udvikle en rygrad
Ok, rygraden er smuldret og det har kostet 1½ kg på vægten. F**k, masser af undskyldninger presser sig på, men alt i alt er det jo bare min egen skyld.
Så fra torsdag taster jeg ind igen - er ikke i nærheden af køkenvægt eller pc de næste par dage, det skal dog ikke stoppe mig fra at fortage fornuftige valg i de to dage.
Jeg VIL ikke være større...
Første mål er at smide de 1½ kg igen og derefter at holde vægten
10 år16. september 2013 kl. 20:35
#10
Kom så ikke igang...:-(
Men har heller ikke taget yderligere på og synes at det går ok...
Nu skal det bare gerne gå lidt mere end ok...

Vejedag: torsdag eller fredag. Så der er lige et par dage, at gøre lidt i.

Husk: tast mad ind...
10 år24. september 2013 kl. 16:58



For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });