Børn og fedmeepedemi

Du læser en tråd i debat > off topic


#11
re: Børn og fedmeepedemi
Frede, du må gerne se min opgave, hvis jeg altså får en ordentlig karakter, ellers er den jo ikke værd at læse. Jeg er lige blevet færdig, og skal rette til og fra i morgen. Den skal afleveres fredag, men der går vist lang tid inden vi får respons på vores opgaver. Puha, så nu har jeg 14 tærskrevne sider om fedme og en stor byrde er taget af min skuldre.
Hilsen en lettet Buffy
16 år13. februar 2008 kl. 14:42
#12
re: Børn og fedmeepedemi
Endnu en ting de såkaldte eksperter er uenige i for jeg har kun læst undersøgelser der viser små børn fra ca 2 år kan skelne mellem fantasi og virkelighed og at børn under 2 år ikke bør se tv af netop den grund.

I børnehaven leger børn også fantasilege og de er udemærket godt klar over det ikke er virkelighed. Ligesom de godt ved at biler, bamser og frøer ikke snakker og synger i virkeligheden og at små børn ikke bor alene og at man ikke kan trylle en askepotkjole frem i virkeligheden. Og derfor bør de også kunne forstå at slik på tv ikke er lig med at børn kan leve af slik.

Men hvis man fornemmer at ens barn ikke kan skelne bør det barn ikke se tv mener jeg. Ikke kun fordi der er slik men også fordi sproget er anderledes og fordi dyr snakker og så videre. Der er stort set intet på mange af de DR børneprogrammer der ligner virkeligheden (og ikke kun mht slik).

Hvad angår tv så synes jeg personligt det er forældrenes ansvar hvad de vælger at tænde for og ikke tv-producenternes ansvar så længe det er små børn der efter min mening aldrig bør se tv alene. Desuden påstår DR at de ikke sender noget der er upædagogisk. At spise slik og pandekager gør man også i børnehaven. I nogle børnehaver næsten hver dag men det er en anden diskussion.

Jeg mener helt bestemt forældre til små børn bør vælge hvad de synes deres børn må se eller ikke se og se det sammen med deres børn og være sikre på det er et program barnet er stort nok til at se. Det er ikke nok der står det er for alle (min holdning). Det betyder også at større børn kan være nødt til at undgå at se noget foran et mindre barn eller den yngste må med ud i køkkenet og 'hjælpe' med madlavningen imens.

Men hvis man mener det er DR's ansvar hvad ens barn ser på tv så må man skrive til redaktionen på DR og beklage sig, samle underskrifter osv.

Det jeg mener er en større prægning er at små børn kan være nødt til at komme med ud og handle og børneslik er lige i børnehøjde ved kassen når man står i kø, is-relamerne står i børnehøjde når man går gennem et center eller en gågade. De ting står midt i børnenes virkelighed og man kan ikke bare slukke for det.

Når man selv fokuserer mere på sundhed så er det kun naturligt at bemærke hvordan vores samfund ikke er ret sund. Der er ikke en højtid (og der bliver åbenbart flere og flere af dem) uden slik, kage og chokolade. Vi bør opfinde en sund dag hvor man kun må give sunde gaver og kort i form af frugter.
16 år13. februar 2008 kl. 14:50
#13
re: Børn og fedmeepedemi
Vi krydser fingre for et godt resultat. Jeg vil da også frygtelig gerne læse sådan en opgave.

Vi kan da også læse korrektur inden du afleverer. (?) Bare et tilbud herfra. Jeg kan godt checke formuleringer mm. og ved da lidt om at være overvægtig, så emnet er vel ikke helt fremmed. Men det kan du jo tænke over.

Kh Karina

16 år13. februar 2008 kl. 14:50
#14
re: Børn og fedmeepedemi
Jeg vil også gerne læse opgaven. Det lyder ret spændende.

Slank2008: Jeg ved ikke lige hvorfor du skriver så meget om forældrenes ansvar. Det er det jo naturligvis. Men det er lidt belastende at man ikke kan stille spørgsmål ved DR's børneudsendelse uden at få at vide at hvis man ikke er tilfreds kan man jo slukke. Eller skrive til dem. Jeg skrev her for at høre om min iagttagelse var korrekt og om det principielt var upædagogisk af vores public service kanal at vise børnene hele slik-er-hygge kulturen.

Nå.. jeg er ikke sur eller noget. Ikke på dig i hvert tilfælde. Jeg synes bare du fokuserer på noget andet end det jeg spurgte om.
16 år13. februar 2008 kl. 22:26
#15
re: Børn og fedmeepedemi
iakob:

ok undskyld. Lad mig prøve igen, ok?

Nej jeg mener ikke det er upædagogisk at DR sender de børneprogrammer.

Men jeg tænder aldrig for dem
16 år13. februar 2008 kl. 23:26
#16
re: Børn og fedmeepedemi
Jeg kom lige til at tænke på dengang lille nørd startede som børnetime. Man så Jeppe smøre sig ind i margarine, drysse fjer fra en ituskåret pude over sig og hoppe i et badekar fyldt med vand og isterninger. Og alt dette for at se om det nu var rigtigt, at en ands fedtlag beskyttede den mod kulden. Jeg tænkte bare, åh nej, det skulle min børn ikke have set. De har heldigvis aldrig afprøvet det, men jeg forestillede mig bare at de sikkert godt kunne blive påvirket af det. Så det er ikke kun usunde vaner jeg er bange for at de kopierer fra TV. Lad os se noget mere om Harry, med far i køkkenet, for det er da trods alt overvejende sund og spændende mad de laver. Der ses kun slik og usunde sager en gang imellem, lidt ligesom det helst skulle være for børnene i det virkelige liv.
:-) Buffy
16 år14. februar 2008 kl. 09:25
#17
re: Børn og fedmeepedemi
Jeg må indrømme at jeg synes Lille Nørd (og Store Nørd og Sportsnørd) er rigtig gode udsendelser sådan basalt set. Helt på højde med Vitek udsendelserne fra dengang jeg var barn (omend med en yngre målgruppe).

Mine børn har fået en masse oplysninger om dyr og er meget interesserede i dyr, fordi de har set lille nørd. Og de vil rigtig gerne se det, mens f.eks. udsendelserne med Sebastian ("farfars dagbog"?) er de knap så tændte på - jeg tror det er en lidt ældre målgruppe.

PS. Så ham fra Fandango danse mavedans igår. Det var skægt.
16 år15. februar 2008 kl. 10:38



For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });