Børn og fedmeepedemi

Du læser en tråd i debat > off topic


#1
Børn og fedmeepedemi
I en anden tråd var der for nogle få dage siden en lille debat om børnefødselsdage og det overforbrug af sukker, der finder sted der.

Jeg kom i den forbindelse til at tænke på noget som har generet mig noget. Nemlig børnetimen. Mine børn ser altid børnetimer fra DR1 - dem optager vi nemlig og børnene er stadig så små at de ikke selv har fundet ud af at stille krav endnu. Og generelt er DR's børneudsendelser - deres egenproduktioner - virkelig kvalitet.

Men hvorfor ind i hede hule H er der slik og kager og kakao med hver uge? Hvis det ikke er hende whats-her-name fra Fandango som snakker om slik i tøndevis og står og gumler en snørrebånd, så er det de to (Jeppe og Marie) fra Lille Nørd der - udklædt som katte - fanger slik-mus eller også er det Bamse som får saftevand/kakao og boller.

Er det bare mig der er blevet for voksen og for ansvarlig og for fokuseret på fedme - eller laver DR en fejl? Jeg synes det er forholdsvis tit at der er slik eller guf med i børnetimerne - det sker nemlig jævnligt.

Andre forældre?
16 år12. februar 2008 kl. 14:14
#2
re: Børn og fedmeepedemi
Mine børn ser ikke så tit børnetime, men det lyder da som rigtig hul i hovedet - det du der siger.

Og så hænger det bare rigtig godt sammen med en tanke jeg lige har haft i Kvickly idag, hvor alle påskeæggene er stillet frem (HJÆÆÆÆLP!). Her fik jeg tanken - hvorfor er det at alle påskeæg og påskeharer og hvad der ellers står påske på er lavet i dårlig kvalitet lys chokolade. Jeg elsker det godt nok alligevel, men ærlig talt. Når man nu ved at chokolade feder og især den lyse og at der trods alt er noget godt i mørk chokolade - hvorfor findes der så ikke mørke påskeæg. Ved da nok at de fleste børn bedst kan li lys chokolade og nogle kan måske ikke li de mørke. Men nogle kan måske. Jeg ved da at jeg selv som barn var mest til mørk chokolade.

Kh en mor som lige har givet sine børn en lille påskehare i lys chokolade og selv taget en bid :-O
16 år12. februar 2008 kl. 16:01
#3
re: Børn og fedmeepedemi
Små børn lærer først fra deres forældre så hvis forældrene spiser sundt skulle det smitte mest af.

Engang var cigaretter normale i de fleste film. Så kom der fokus på det og nu er det stort set kun hvis cigaretterne er nødvendige for filmens handling de er med. Så med den større og større fokus på slik og den slags så kommer det efterhånden væk fra børnetv, tror jeg. Men man kan jo også bare købe dvd'er med kun programmer der lærer børn om sundhed. I f.eks. Lazytown er der fokus på gulerødder, æbler og motion.

Jeg tror dog at børneprogrammer med en masse slik er hvad forældrene gør det til. Sig f.eks. til børnene at det kunne være sjovt hvis man kunne leve af kun pandekager men det kan børn ikke for så får de ondt i maven. Eller sig at så skulle de bo midt i skoven som bamse uden deres søskende, venner og familie. Men sommetider er det også bedst ikke at snakke for meget om det så der er for meget fokus på det. Desuden bestemmer små børn ikke hvad de vil spise så hvis de ikke får det af voksne får de det jo ikke.

Voksne drømmer også om ting de kunne tænke sig men som ikke er realistisk. Den slags børnetv viser børn en fantasi. Jeg tror det er vigtigst at lære børn at kende forskel på virkelighed og fantasi. Især fordi børn bliver til teenagere og nogle teenagere tror tv er et billede på virkeligheden eller tror på en kult der bilder dem noget ind. Ved at se slik på børnetv kan man lærer sine børn at tv ikke er et billede på virkeligheden men bare for sjov.
16 år12. februar 2008 kl. 16:03
#4
re: Børn og fedmeepedemi
Jeg forstår ikke hvorfor påske = chokolade.

Siden jeg holdt med at spise chokolade har jeg lagt mærke hvor stor en del af året er chokolade. Værtindegaver, valentines, jul, påske, fødselsdage....
16 år12. februar 2008 kl. 16:08
#5
re: Børn og fedmeepedemi
Jeg tror altså også det på nogle måde er sværere at være barn i dag. Der reklameres bare på en helt anden måde i dag end der f.eks. gjorde da jeg var barn. Der var der jo slet ikke reklamer på tv.
Nu har jeg ikke selv børn - men jeg har jo altså selv været et engang.

Men som en anden påpeger så handler det jo i høj grad om forældrernes måde at håndtere guf og slik. Er der slik i hverdagen og hver weekend jamen så er det jo klart at børn er i fare zonen for at blive fede. Og f.eks. som det ihvert fald har været til tider i min svigerfamilie hvor de er vant til at få flødesovs(brun sovs) til kartofler - altid. Fordi "det hører sig til". Og det skal laves på rigtig fløde for alt andet duer bare ikke. De spiser heller aldrig rigtigt grøntsager til noget. Det er altså ikke underligt at min kærestes søster må slås med vægten. Og sikkert må det hele livet.
Man får mange af ens vaner fra forældrerne. Jeg er på den måde meget glad for at jeg har fået nogle rimelige vaner med i tasken. Vi fik aldrig sodavand (undtagen til jul) slik meget sjældent. Vi spiste ikke sovs - så det bryder jeg mig ikke ret meget om. Vi havde altid frugt og fik som regel frugt (f.eks. et æble) som dessert.

Børn spiser jo hvad forældre spiser - de køber jo ikke ind. Måske plager de henne i Netto - men i sidste ende er det jo forældrerne der bestemmer. Jeg tror fint også at børn kan skelne virkelig og fantasi - når det blivre lidt ældre, omkring 5 års alderen så ved de jo godt at Bamse ikke eksisterer i virkeligheden eller at deres dukker i rigtigt levende. Men alle børn kan jo godt lidt at forestille sig det.
Jeg tror det er rigtigt godt at bare sige "ja Bamse får boller og saftevand - men det har vi ikke - men jeg kan skylle et æble og give dig et gals vand/mælk"...
16 år12. februar 2008 kl. 19:22
#6
re: Børn og fedmeepedemi
Børn i 2 - 5 års alderen (faktisk hvis jeg husker ret efter hvad jeg læste engang i Junior bladet, helt op til 11 år) kan have svært ved at skelne fantasi fra virkelighed. Ellers ville mine børn nok ikke tale med TVet ;-)

Men det er slet ikke pointen. Pointen er at de bliver mindet om slik og de tit ser slik, guf og andre usunde ting blive fortærret af hyggeonkler og -tanter og rare bamser. Det er jo som en reklame - den største virkning er på det ubevidste plan.
16 år13. februar 2008 kl. 08:00
#7
re: Børn og fedmeepedemi
Nu er jeg lige tilfældigvis ved at skrive større skriftlig opgave om fedme og har læst en del om årsagerne til hvorfor vi bliver fede. Det er sådan at børn kopierer deres forældre og der skal meget til før de kan bryde et uheldigt spisemønster som voksne. Så hvis forældrene præger børnene til at spise sundt, så tror jeg ikke at de bliver så fokuserede på slik når de ser det i TV. Men jeg er enig med dig, der burde ikke være usunde ting i så mange børneudsendelser. Lad os få nogle flere udsendelser som Lazy Town, hvor børnene kan se at man bliver stærk af at spise sportsgodter (frugt).
:-) Buffy
16 år13. februar 2008 kl. 09:57
#8
re: Børn og fedmeepedemi
Hvor spændende med opgave om fedme. Må man læse den når den er færdig ?
16 år13. februar 2008 kl. 10:04
#9
re: Børn og fedmeepedemi
Når børn snakker til tv'et er det fordi de lever sig ind i historien ligesom mænd der råber af dommeren gennem tv'et. Det er ikke fordi de ikke kan skelne mellem fantasi og virkelighed er der andre undersøgelser der viser og som stod i et andet børneblad.

Men som sagt så bestemmer forældrene og man kan bare lade være tænde for tv-programmer man ikke ønsker ens børn skal se.

F.eks. Lazytown har fokus på sport, Sigurd og symfonyorkesteret lærer børn om musik, Små Einsteins er har fokus på musik og kunst, små robotter har ingen slik, Mickeys playhouse er en slags skattejagt

Disse fåes alle på dvd fra 50 kr og op. Der er sikkert flere slags men det var dem jeg lige kunne huske
16 år13. februar 2008 kl. 11:08
#10
re: Børn og fedmeepedemi
Det har du ret i - det med TV'et. Men det er nu stadig sådan at små børn ikke kan skelne mellem fantasi og virkelighed (men det er nu også diskussionen lidt uvedkommende).

Angående valg af programmer, så synes jeg faktisk at de programmer de ser, er ganske fremragende. Altså bortset fra at de tit har slik med i udsendelsen. Sigurt gider mine unger ikke se (Bjørnetimen var de glade for, men jazzøen, det var altså ikke lige dem).

Min pointe var vel at siden DR er en public service kanal, burde de så ikke være opmærksomme på ikke at have politisk ukorrekte ting i børnetimen.. som f.eks. slik?
16 år13. februar 2008 kl. 12:45



For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });