5:2 Michael Mosley - kender I den?

Du læser en tråd i debat > kost


#11
Tak for svar Fedania- tænker umiddelbart at tun og æg til frokost og noget kylling/ fisk og grønt til aften vil udgøre mine faste dage:-) OG Pepsi max og kaffe- kan ik rigtig leve uden;-)
10 år17. oktober 2013 kl. 15:45
#12
Hvis du ikke er typen der er ved at dø af sult når du står op, så synes jeg i hvert fald det er et forsøg værd :)
10 år17. oktober 2013 kl. 17:41
#13
Jeg spiser normalt altid morgenmad- men jeg er sådan indrettet, at hvis jeg er sulten længe nok- så forsvinder sulten igen..:-)
10 år17. oktober 2013 kl. 19:58
#14
Jeg har mine forbehold overfor 5:2 diæten. Man har kendt til de positive effekter af at faste siden 1930erne, hvor man opdagede, at hvis man gav rotter en lav kalorie diæt, levede de op til 30% længere end rotter der spiste normalt, og da vi begyndte at blive kropsbevidste kom faste diæterne op hvert årti med forskellige navne. Så 5:2 diæten er bare gammel vin på nye flasker.

5:2 diæten fik nyt liv i 2003 gennem den amerikanske neurolog Mark Mattson, der opdagede at rotter, der kun fik mad hver anden dag, var lige så sunde som rotter der spiste hver dag. Ideen er, ligesom i 50erne og 60erne og 70erne og 80erne, at man faster en dag, for så at spise normalt den næste, men for at gøre den mere "spiselig" siger man så nu, at man kan spise "det man vil"; og det er er potentielt problematisk. En anden grund, måske den vigtigste, er at diæten kommer fra USA, og der kommer alle mirakelkurer fra. Og hvis så et par berømte personer har tabt sig 5 kg med den (uden at nævne at de har en personal trainer 2-3 timer per dag), så er der ingen grænser for hvad den kan.

Som udgangspunkt er faste sundt, såfremt at man ikke faster længere end maksimalt 48 timer før at kroppen får mulighed for at komme sig igen. Ved at faste, begynder kroppen i første omgang at tage sin energi fra glykogenlagrene, først fra muskler, siden lever, og når disse er tømte begynder den at tære på fedtdepoterne. En normal person har cirka 400 gram glykogen i musklerne og 100 gram i leveren, hvilket cirka er 2000 kcal. Da vi ved normalvægt forbrænder cirka 2200 kcal (kvinder) og 2800 kcal (mænd) per dag som minimum, vil vi ved 24 timers faste forbruge vores glykogenlager og begynde at tage de resterende fra fedtdepoterne derefter.

Hertil kommer der så lidt moderne videnskab i form at genet SIRT1, også kaldet "The Skinny Gene", der aktiveres når glykogenlagerne er tomme, for at beskytte cellerne imod nedbrydning, men også gør det sværere at omdanne overskydende energi til fedt. Dog er der ingen klinisk data om hvor meget SIRT1 har af effekt ved en 24 timers faste.

Hvis vi ser nærmere på 5:2 diæten, så siger den, at man på fastedagene ikke faster, men faktisk spiser 6-800 kcal, for så at kunne spise "hvad man vil" de andre dage. Hvis en gennemsnitsperson vil tabe sig 1 kg per uge, så skal denne have et energiunderskud på 9000 kcal eller 1285 kcal per dag; 2 dage med 1500-2000 kcal underskud betyder så stadig, at man de resterende 5 dage skal have cirka 5000 kcal energiunderskud, hvilket for en gennemsnitslig kvinde er 1200 kcal per dag og 1800 kcal for en mand, og det er ikke just "at spise hvad man vil".

I en amerikansk undersøgelse at personer der alle vejede over 90 kg, tabte deltagerne sig mellem 5 kg og 15 kg over en 10 ugers periode, ved at spise normalt sundt og så faste (6-800 kcal) 2 dage per uge. Undersøgelsen viste også, at deltager brugte cirka 2 uger på at vænne sig til kuren, og de efter tilvænningsperioden ikke havde nogle problem med sult. Samme undersøgelse påpeger dog en stor risiko for at 5:2 diæten bliver en Yo-Yo diæt, da man efter et ønsket vægttab begynder at spise normalt igen, glemmer alt om at tabe sig, og dermed tager på igen.

I England fraråder man direkte 5:2 kuren, og andre mirakelkurer. De sidste par år har British Dietetic Association været ude og advare imod mirakelkure, og i år advarer de imod kål kuren, alkalie kuren og 5:2 kuren. Ifølge British Dietetic Association er 5:2 kuren potentiel skadelig. De påpeger, at man ikke kan overfører data fra rotter direkte til mennesker, at der er en problematik vedrørende ens blodsukkerniveau under faste perioden, at den kan fører til spiseforstyrrelser og andet. De understreger, at hvis man er overvægtig, så skyldes det at man spiser forkert / for meget til begynde med, og med mindre man ændre det underlæggende problem, så vil man tage det på man taber sig igen lige så hurtigt som man har tabt det.

Ifølge British Dietetic Association skal man holde sig langt væk fra alt som berømte personer bruger for at tabe sig. Istedet anbefaler de at man skal spise mindre og dyrke mere motion, spise mere fiber, spise 6 små måltider per dag, og generelt ændre sin livsstil til en mere sund.
10 år22. oktober 2013 kl. 02:43
#15
Pssst! BDA har ikke advaret mod nogen kure i 2013; den seneste er fra november 2012 og den indeholder ikke 5:2.

Pssst2! 5:2 er en livsstil, ikke en kur. Man kan forvente at tabe ca. ½ kg om ugen, hvis man spiser efter livsstilens foreskrifter, som er at spise 500 kcal på fastedage og "det der skal til for at hverken at tage på eller tabe sig" de andre dage. Hvis man ikke ønsker at tabe sig, kan man tillade sig at spise lidt mere på ikke-faste dage.

Pssst3! Der er ingen videnskabelige undersøgelser som påviser, at man er mere sund hvis man spiser 6 små måltider end på alle muligt andre måder. Heller ikke at man taber sig mere på den måde.
10 år22. oktober 2013 kl. 13:29
#16
Pssst4! Jeg har ikk engoen idé om hvor du har dine tal om størrelsen af glykogen fra - de tal jeg har set siger 75g i leveren og 200g i musklerne. Jeg er i tvivl om hvorvidt du direkte kan ansætte glykogen til samme energiindhold som kulhydrat - det mener jeg faktisk ikke du kan, men jeg kan ikke lige finde nogen videnskablig bekræftelse herpå.
10 år22. oktober 2013 kl. 13:39
#17
Puha - blev jeg mon klogere af at læse tråden...?
Hvorom alting er... så tror jeg nok, at jeg vil prøve min egen variant af 2:5.
Det der med, at der skal MANGE timer til uden føde tilførsel før kroppen begynder at være i faste- mood .. lyder fornuftigt!
Depoterne skal jo først tømmes..
Da det er en bestemt effekt af vægttab jeg efterstræber.. ( aflastning af hofteled for at undgå evt. operation) så må eventuelle andre sundheds forbedringer betragtes som sekundære gevinster i mit tilfælde.

Det bliver spændende at prøve - indtil nu ser det ud til at virke rigtig godt!

Som sådan er jeg ikke så bange for yo-yo vægt fænomenet.

Jeg er aldrig kommet tilbage op på min max vægt ( tæt på 100 kg) efter jeg i sin tid fik smidt de kg overbord.
De sidste mange år har min max vægt været omkring 84 kg. Egentlig mest stabil vægt omkring 82 kg.
Og det uden at holde mig på måtten... jeg er slem til chokolade orgier... knækkebrød med smør og ost orgier...

Nu har jeg en helt anden motivation - jeg VIL ikke være forhindret at futte rundt med ild i røven... som jeg plejer. Og som passer til mit temperament. Lige nu vil min krop ikke være med til den slags.
Men mon ikke jeg kan få min krop til at makke ret - hvis jeg giver den bedre kår? Nemlig smider 20 kg overbord....
8 år23. marts 2016 kl. 09:56



For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });