5:2 Michael Mosley - kender I den?

Du læser en tråd i debat > kost


#1
5:2 Michael Mosley - kender I den?
Er der nogen herinde der har erfaringer med denne opskrift på fornyet sundhed og vægttab? Det drejer sig om at spise meget få kalorier 2 dage om ugen (500) og stort set spise alm. de andre dage. Hvis nogen vil vide noget om det skal I bare Google det. Jeg har prøvet det og det virker.

Laila
10 år7. juni 2013 kl. 10:04
#2
re: 5:2 Michael Mosley - kender I den?
Jeg kan se at bogen er ved at udkomme bl.a. på Saxo.com under navnet '5:2 diæten'
10 år5. juli 2013 kl. 11:52
#3
re: 5:2 Michael Mosley - kender I den?
Har læst lidt om det - men tror umiddelbart ikke det vil passe godt til mig og min krop. Jeg fungerer bedst med sund og varieret kost hver dag og et forholdsvis lavt kalorieunderskud i hverdagene. Dog spiser jeg lidt efter 80:20 metoden der handler om at man spiser sundt 80% af tiden og så skejer lidt mere ud de sidste 20%. Det har hjulpet mig meget, men igen er det jo meget forskelligt hvad der virker for den enkelte...
10 år5. juli 2013 kl. 14:12
#4
re: 5:2 Michael Mosley - kender I den?
Er lige startet på 5:2 diæten.
Havde første "fastedag" igår, som forløb overraskende nemt.
Håber det kan sætter gang i mit vægttab, som har stået stille gennem længere tid pga. stress.
10 år12. august 2013 kl. 13:37
#5
Så skal de sidste 3 kg af med 5:2
Startede i går på 5:2 igen. Spiste 522 kg fordelt over dagen sådan her:

Morgen: En god proteinsmoothie
Frokost: Et glas grøntsagssaft
Aften: En omelet af 1 æg+1 hvide+masser af grønt (rødbede, squash, løg, hvidløg, krt., romainesalat

Hele dagen masser af vand og urtethe

Gik fint og her til morgen minus 1,2 kg. Noget af dette er selvfølgelig vand, men det rykker altså og er alligevel
lettere end at være på kur hver dag.
10 år15. oktober 2013 kl. 09:22
#6
Jeg må altså lige igen kommentere, at det ikke er i orden - på 5:2 - at spise 3 måltider, dele kalorierne ud over hele dagen, eller for den sags skyld spise sine 2 måltider som morgen og aften. Der er som udgangspunkt 2 muligheder: Frokost + aften eller kun aften. Det handler om at få kroppen ind i en faste, og det opnår man ikke, hvis man putter kalorier i maven

Til gengæl er der omfattende forskning bag gevinsterne af at faste, så hvis man kan holde faste-dagene ud, så er det klart en spændende måde at tabe sig og forbedre sin sundhed.
10 år17. oktober 2013 kl. 08:46
#7
Fedania- spør af nysgerrighed.
Jeg er ret tændt på at prøve 5:2kuren, og der står som du sir, på Iform at man skal spise frokost og aftensmad på faste dagene. Til gengæld står der på andre sider på nettet at man fx kan spise de to måltider som morgen og aftensmad- så hvad skal man tro?
Og så kan man drikke kaffe, the, vand og light sodavand frit ved siden af ikke?
10 år17. oktober 2013 kl. 11:00
#8
Jo, de kaloriefrie drikkevarer kan du drikke ubegrænset hele dagen. Hvis du reagerer ved at blive sulten af at drikke light-produkter, så er det dog en dårlig idé - men det finder man hurtigt ud af :)

Du kan godt vælge at spise det som morgen og aftensmad, men det giver en anden "effekt" så at sige. Hvis dine måltider er middag + aften får du et forløb som siger (i ca tal) 7 timers mad og 17 timers faste. Hvis du spiser morgenmad og aftensmad vil det give (i ca tal) 12 timers faste, 1 måltid, 10 timers "faste", 1 måltid.
I de studier der er lavet af hvor lang tid du skal faste, for at få de gavnlige sundhedseffekter tyder alt på, at du skal over 12 timer. Så hvis du kan time det, så du har mere end 12 timers faste om natten så burde du opleve nogle af de sundhedsfremmende effekter. Du skal dog være opmærksom på, at din krop først gå i "faste-mode" 3-4 timer efter du har spist (så faste-tiden skal egentligt regnes fra 3-4 timer efter sidste måltid og indtil næste måltid, og bliver derfor mindre).

Det vigtigste er egenligt, at man har mindst 1 reel mindst 12 timer lang fasteperiode på fastedagene. Hvis man ikke har det, så taber man sig garanteret stadig (idet man set over ugen har kalorieunderskud på ca. 400 kcal om dagen), men sundhedseffekterne udebliver. Derudover - sådan fungerer jeg i hvert fald - så bliver man sulten af at spise. Så hvis man ligger sine måltider som morgen- og aftensmad, så kan det være overordentligt hårdt at komme igennem dagen. Hvis man derimod "bare" springer morgenmaden over, så kan det være lettere at holde sulten i ave.

Ved ikke om det giver mening? :)
10 år17. oktober 2013 kl. 11:32
#9
Gir rigtig go mening- tak:-)
Er absolut ikke tilhænger af nye kure normalt- og er ikke med på bølgen af HFLC overhovedet.
Jeg har altid troet på masser af go motion og kalorietælling- men lige denne kur/livsstil tænder mig noget- så skal klart prøves..
Pepsi max er min redning i mange henseender- så fedt jeg også kan indtage det under fastedagene.
Ved du om man skal spise specielle ting på fastedagenen eller er det som man lyster (er med på at en plade rittersport ikke er det smarte valg;-))
10 år17. oktober 2013 kl. 11:55
#10
Det er frit slag på alle hylder - alle dage faktisk. Du skal "bare" være opmærksom på, at du naturligvis kun må spise op til dit daglige energiforbrug på ikke-faste-dage (vejledningen siger 2000 for kvinder og det er nok ikke helt ved siden af, men brug eventuelt tallet herinde fra, hvis du ved at det passer meget godt). Men da du højest må indtage 500 kcal om dagen på fastedage, så handler det naturligvis om at spise noget der givet god mæthed for kalorierne - og en vis mængde protein (for at undgå muskelnedbrydning) er naturligvis at foretrække :)
10 år17. oktober 2013 kl. 11:58



For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });