At tabe sig, når man er fattig?

Du læser en tråd i debat > kost


#11
re: At tabe sig, når man er fattig?
Køb en stor pose ærter og gulerødder med 1 kg(10kr) + 1-2 dåser kidney bønner(3kr pr dåse) + 1 pose fuldkornspastaskruer eller brune ris som fås billigt i Netto og lign steder, helt ned til 7kr for en pose grovpasta.
Kom grønsagerne i en stor pande og tilsæt kidneybønner når de er stegt møre. Brug ikke fedtstof men vand og evt krydderier og soya sauce hvis I har det.
Kog pastaen imens. Hæld hele molevitten op i en kæmpe skål og I har mad til ca. 3 dage for under 25kr.

I det hele taget kan jeg anbefale at købe store mængder frosne grønsager og tørrede bønner, bælgfrugter, kikærter eller dem på dåse. Baked beans hældt ud over broccoliblanding er også godt. En dåse baked beans koster 3 kr i Superbest og en pose broccoliblanding en ti'er. Dertil kan spise kartofler eller kartoffelmos eller bare rugbrød som kan fås for en 5'er for 500g i alle supermarkeder.

Det vil spare mange penge hvis I generelt dropper kødet og bliver vegetarer, det er både billigere og sundere og bedre for dyr og miljø.
Hvis ikke det var fordi plantemælk og planteyoghurt var dyrere end det alm. ville jeg også anbefale jer at skifte det ud, men så længe I er så fattige så vil jeg foreslå jer at beholde den almindelige mælk, ost osv.
10 år9. juni 2013 kl. 09:12
#12
re: At tabe sig, når man er fattig?
Vil gerne tilslutte mig en del af rådene ovenfor :)

Køb gerne frugt og grønt i store poser istedet for stykvis - dog helst ikke flere end der kan være i jeres køleskab :) fx. æbler holder sig LÆNGE på køl..
Brug årstidens grøntsager - de er som regel også de billigste.
Brug
10 år9. juni 2013 kl. 15:20
#13
re: At tabe sig, når man er fattig?
Ups, tastaturspasseri ;)
Fortsættelse:
Køb "grove" grøntsager, fx. blomkål, broccoli, hvidkål, gulerødder, pastinakker og andre rodfrugter, løg og porrer.
De mætter godt, er billige og meget sunde.

Køb så en masse dåser hakkede tomater til gryderetter og køb helst ind i netto om morgenen, gerne inden 9, for da plejer de at have en masse dato-varer, både kød, pålæg og andet.

Hvis du har en fryser, så lav en balje gryderet og frys ned i portioner. Brug det kød du har, hakkede tomater og en masse grøntsager, fx. peberfrugt, løg, champignon og nogle af ovennævnte. Eller put en frossen grøntsagsblanding fra netto i..

Spis KARTOFLER!
De mætter meget mere pr. kalorie end ris og pasta.
Køb poser med 4-5kg i - de koster mindst pr. kilo.
Kog ekstra til pålæg.

Spis RUGBRØD! Køb det gerne mærket ned pga. dato - det holder sig flere dage efter og endnu længere på køl.
Rugbrød mætter bedre end noget andet brød - i hvert fald for mig..
Knækbrød er dog også godt.

Forslaget med bønner, linser mm. er også godt hvis I bryder jer om den slags - det er sundt billigt og mættende.

Til morgenmad er havregrød som nævnt ovenfor genialt.
Mætter godt!
Jeg koger et revet æble og noget kanel/vanille med, eller koger lidt frosne bær med i grøden.
10 år9. juni 2013 kl. 15:29
#14
re: At tabe sig, når man er fattig?
Kære oppåhesten. Jeg håber, at du får noget hjælp og ikke bare går rundt derhjemme og "venter" på, at depressionen skal fortage sig. Det lyder, som om, at din vægt bare er ét af flere udfordringer, du skal have bugt med, og det kan være utrolig svært at gøre alene.

Du skriver, at folk råber efter dig på gaden, og at du derfor har svært ved at gå ture. Det lyder som nogle snotunger, da ordentlige mennesker ikke kommer med hånlige kommentarer til folk på gaden. Husk, at det er deres problemer, der gør, at de råber, ikke dine, og hvor svært det end virker, må du ikke lade det afholde dig fra at gå en tur, hvis du får lyst til det. Sådan nogle idioter.

Mht. maden har Netto meget ofte tilbud på varer med kort udløbsdato, nogle gange er de sat ned til halv pris. Det kan både være kød og fisk og mejeriprodukter. Når du alligevel handler ofte, vil jeg råde dig til at tjekke hylderne grundigt for at se, om der skulle være noget guld gemt :) Det gjorde jeg, både jeg var tudende fattig og nu. Og spis jer mætte i proteiner frem for kulhydrater (som færdignudler, der nok er billige, til gengæld er man sulten igen efter sidste bid er taget). Det kan være billigst i længden, fordi du vil spise mindre mængder.

10 år9. juni 2013 kl. 17:18
#15
re: At tabe sig, når man er fattig?
wolfgirl - der er altså intet bevis for, at vegetarisk mad er sundere end mad med kød :)
10 år10. juni 2013 kl. 22:09
#16
re: At tabe sig, når man er fattig?
nemt, hurtigt og extremt billigt?
Gulerødder (kan krydres på 1000 måder)
Kål rå/stegt - med/uden kyllingelår (uden skind)
Havregryn med minimælk og 0 sukker (det vænner man sig hurtigt til)
... der er masser af muligheder!
Godt mod,
vh. Inni
10 år29. juli 2013 kl. 12:11
#17
re: At tabe sig, når man er fattig?
Der faktisk lavet mange undersøgelser, der viser at vegetarisk og vegansk mad får folk til at leve meget længere og få langt færre sygdomme. Der er nemlig rigtig mange af de mest problematiske sygdomme i vores samfund, der faktisk ville elimineres hvis man overgik til vegetabilsk kost. Fx bliver man immun overfor en lang række hjertesygdomme som veganer. Det er nemlig umuligt at få tilstoppede årer som veganer da vegetabilsk fedtstof ikke kan sætte sig i årerne fx. Og animalsk protein er ekstremt kræftfremkaldende, hvorfor man indenfor veganismen stort set ikke finder tilfælde af kræft. Ligeledes er alle animalske proteiner ekstremt bidragende til knogleskørhed og lign, da det gør blodet syreholdigt og kroppen må oprette balancen ved at trække calcium og fosfat ud af knoglerne.

Jeg skriver ikke dette for at promovere min livsstil, jeg skriver det kun fordi jeg indirekte føler at være blevet spurgt :) Jeg forventer ikke at I giver mig ret eller overhovedet tror på noget af det jeg siger, for det er langt de færreste, der har lyst til at skulle tage stilling til at alt de har lært om kost og er vokset op med måske ikke er sandt.
Men jeg skriver det altså alligevel så kan I grine af mig eller tage mig alvorligt, det er op til jer selv :)
Se evt:
youtube.com
youtube.com
youtube.com

Og så er der self dyre og miljø-aspekterne i sagen, der jo i virkeligheden burde være nok til at vi alle droppede kødet uanset om det var sundt for os eller ej. Men igen en helt anden sag. Jeg siger ikke at I skal stoppe med at spise kød, jeg foreslår bare at I gør jer bevidste om hvad I vælger når I vælger at spise det.

Masser af knus og kærlige hilsner
Ulvepigen
10 år30. juli 2013 kl. 08:15
#18
re: At tabe sig, når man er fattig?
Arh, det er altså en overdrivelse at sige, at det er umuligt at få tilstoppede årer som veganer, ligesom det er en overdrivelse af format at påstå, at animalt protein er ekstremt kræftfremkaldende.

Jeg vil give dig ret i, at den forskning som det norske ernæringsråd har sammenlignet ikke har vist ulemper ved at droppe kødet, ligesom der er lavere risiko for hjerte-kar-sygdomme. Der er desuden tegn på, at veganere muligvis har lavere risiko for type-2 diabetes, fedme og enkelte kræftsygdomme, men dokumentationen er ikke overvældende og i al fald ikke nok til at træffe entydige konklusioner.

Man skal forresten huske på, at det ikke "bare" handler om at droppe kødet. Kød er for mange en vigtig kilde til diverse vitaminer og mineraler, så man er nødt til at gennemgå sin mad på et mikro-kemisk niveau for at være sikker på, at de erstatninger man foretager er de rigtige.
10 år30. juli 2013 kl. 08:47
#19
re: At tabe sig, når man er fattig?
Hej Op på hesten igen.

Puha. Jeg får helt ondt i maven af at læse din tråd. En ting er alle de konkrete problemer, som jeg sagtens kan se er mange.
Men det er din depression, og det at du ser alle begrænsningerne og ingen muligheder, der er det største problem!
Uanset, hvad folk foreslår, så kommer du med en grund til, at du ikke kan bruge rådet. I virkeligheden lyder dette spørgsmål mere, som et udtryk for, at du har brug for at fortælle, hvad du slås med, end at du trænger til råd om indkøb.

Jeg kan så meget tilslutte mig Chaanlas kærlige spark! Du skal have hjælp! Og du skal hjælpe dig selv! Der er ikke andre end dig selv det går ud over, hvis du ikke rejser dig op. Det er ubehageligt, det er træls, og det gør ondt! Men det gør mere ondt at blive liggende!
Jeg har selv arbejdet mig ud af en depresion sidste år. Min eksmand gennem 12 år blev afsløret i en affære med en kollega, da vores lille baby var 3 uger gammel, og jeg stod uden hjem og - følte jeg - uden fremtid, med mit første barn, som jeg havde drømt om så længe! Jeg troede ALDRIG livet blev til at holde ud! Og jeg sank ned i en dyb depression, hvor alt virkede ligegyldigt - især mig selv!
Derfor ved jeg, hvor forfærdelig ligegyldigheden, angsten, uoverskueligheden og alt det andet er!
Du må tro på, at livet bliver godt! Du kommer ud på den anden side! Jeg ved det lyder ufatteligt, og jeg ved ikke, hvad du har været igennem, af forfærdelige ting, men uanset, hvad det er, så får du det bedre!
Der er kun én, der kan gøre noget ved det, andre kan hjælpe dig, tale med dig, komme med råd. Men du er den eneste, der kan kæmpe dig ud af det!
Tal med din læge, tal med din familie, hvis du kan, jeg ved, du ikke har råd til at komme til psykolog - medmindre du er forsikret, men tal måske med en præst, hvis det giver mening for dig.
Tal med folk inde på det her forum! Hvis det er på nettet, du kan få støtte, så søg den der! Hold dig fra sider, der gør dig ked af det. Du skal ikke finde steder, hvor folk sidder og taler hinanden ned i et hul. Find konstruktive fora, som her på Mad i tal.

Jeg ved ikke, hvad der kan gøre dig glad. Hvis din depresion er slem nok, er svaret jo; "ikke noget". Derfor er vejen ud en eller anden form for "tvang". Du skal beslutte dig til at gøre nogle ting, selvom det virker ligegyldigt og meningsløst og ubehageligt. Hvis du ikke kan finde noget, der gør dig glad, kan du måske fjerne noget af det, der gør dig ked af det. Men 70 kg forsvinder ikke over natten. Det er et meget stort projekt. Så i stedet for at fokusere på at tabe dem, skal du have noget overskud først. Måske du er ked af at ligge i sengen hele tiden. Så ville du få det bedre, af at stå op hver morgen? F.eks. kl. 8.? Måske det lykkes 4 ud af 7 dage. Så er det en start! Måske du får det bedre af at spise noget rigtigt til morgen i stedet for toastbrød med leverpostej? (De andre har jo ret i af havregryn med mælk er billigt og sundt, eller en pose billig frossen frugt, der med havregryn og mælk bliver en både billig, sund og lækker smoothie) Hvis du kan få en rutine med ét måltid, der fungere, så er du allerede længere end du er nu!
Det eneste, jeg i alle dine svar kunne fornemme en glæde over var kaffe ;-) Brug den som en lille belønning til dig selv, f.eks. som en del af en morgenrutine.

Jeg ved ikke om du kan lide at læse. Jeg fandt stor hjælp i at læse bøger om psykologi og krise, da jeg havde det værst. Du behøver ikke bruge penge på det, ud over en tur på biblioteket, eller du kan måske endda finde bøger, der kan hentes gratis på nettet. Det bedste jeg læste var "things get better" af Katie Piper. Men den ved jeg ikke om du kan få på dansk.

Jeg håber, du finder kræfter til at ændre tingene en lille smule, og at det giver dig kræfter en smule mere og en smule mere. Hver gang du føler dig lidt glad - om det så bare er over smagen af en kop kaffe - så tænk på, at den følelse skal du huske! Og når du så bliver ked, så tænk; " det er bare en lidt træls dag" i går var ikke så slem, og jeg VED, at jeg får det sådan igen. Det bliver bedre! Lav et mantra om du vil!

Det var en lang smøre, men jeg blev virkelig berørt af, hvor trist din tråd er. Jeg håber alt det bedste får dig.

Kærlig hilsen
Eliza
10 år30. juli 2013 kl. 14:06
#20
Kære Eliza
Tak for dit indlæg - ja, det var ikke direkte til mig, men det rørte mig. Det er det kærlige spark!
Gad vide, hvordan det går dig nu - og dit barn, som du blev ladt alene med?
Kærlig hilsen, Inni
10 år6. august 2013 kl. 09:17



For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });