At tabe sig, når man er fattig?

Du læser en tråd i debat > kost


#1
At tabe sig, når man er fattig?
Hej alle,

Jeg skal desværre på den igen :( Efter at have tabt 20 kg med alli og tælning, skete der nogle ting i mit liv, der gjorde at jeg ikke havde overskud til det. Nu har jeg så taget næsten 40 kg på igen og jeg vil ikke mere! Jeg er blevet nægtet en operation, selvom jeg har PCOS og er på vej til sukkersyge, så jeg må gøre det selv. BUM!
Det er så "bare" 70 kg jeg skal tabe ved egen hjælp :(

Problemet er, at vi hjemme hos os desværre er ret fattige. Jeg får lige knap mindstelønnen og min kæreste er på SU. Det vil sige, at vi har omkring 50,- pr. dag til mad OG husholdning. Der skal jo købes shampoo, lokumspapir og kaffe, så reelt set har vi måske 25-30,- til mad pr. dag.

MEN HVORDAN gør man dét?? Pt lever vi mest af pasta, toastbrød med leverpostej og lagsagne til 10,-.
Det er jo lidt svært at tabe sig på dét! Ingen af os kan fordrage suppe, selvom det ville være perfekt at spise:(
Jeg kommer nok til pt at spise alt for meget, da ovennævnte jo ikke mætter særligt meget, selvom vi bruget grovtoast.

Jeg er sygemelt fra mit job grundet depression og selvomman skulle tro, at jeg har rigeligt med tid til at motionere, kan jeg ikke overskue det pga depressionen. Jeg bruger hele min dag i sengen, selvom jeg gerne VIL UD og lave noget.

Nå, men for at komme tilbage til sagen: Er der nogen, der har en idé til hvd vi kan spise, der er nemt, hurtigt og ekstremt billigt?
10 år28. maj 2013 kl. 14:46
#2
re: At tabe sig, når man er fattig?
Det lyder jo ikke godt - hverken økonomi eller depression eller vægten!
Du skriver at det skal være nemt, hurtigt og ekstremt billigt.
Hvorfor det?
Ja jeg forstår godt det med ekstremt billigt men nemt og hurtigt???
Jeg har været hvor du er nu og er der en lille smule endnu!!! Det er bare IKKE RART. Det forstår jeg fuldt ud.
DU SKAL UD AF DEN SENG! NU! Tro mig - din depression forsvinder ikke, hvis du ikke selv gør noget. Din økonomi bliver ikke bedre af at du ligger i din seng! Og slet ikke din vægt! FØJ hvor er jeg dog ikke sød lige nu.......
Men dette er faktisk et kærligt spark til dig - gør noget.....
Det hjalp mig - da der var én som skrev det samme til mig. Jeg begyndte at tænke på mig selv - på at gøre noget godt for mig selv.
Jeg startede med at stå ud af sengen - vaske sengetøjet, lufte ud - rede sengen. Og så gik jeg først i seng igen til natten.Tro mig, det var hårdt men godt.
Og så slukkede jeg for mit tv, som kørte 24-7, det var jeg nærmest afhængig af. Derefter brugte jeg dagen på at kigge på min økonomi, der er altid noget som man kan undvære - vær hård.
Så kiggede jeg på hjemmesider fra forskellige forretninger - mange af dem har gode sider med opskrifter med billige madvarer.
Så lavede jeg madplaner ud fra det. Og jeg fulgte dem.
MEN det vigtigste - gør noget godt for dig selv hver dag. Gå en tur - nyd vejret uanset om det er sol eller regner. nyd en fugl der sidder og synger, nyd en kat eller hund på din vej, som render og leger. Nyd de gratis ting og se det skønne i det. Vær positiv.
Vær glad for dig selv - så kommer det hele - ganske langsomt, MEN det kommer. Både humør, vægttab og bedre økonomi. Det hjalp mig..............
Knus fra chaanla
10 år28. maj 2013 kl. 15:13
#3
re: At tabe sig, når man er fattig?
Spis efter årstiden.
Spis mange grøntsager.
Spis ting der mætter (højt fiber og proteinindhold).
Lav en madplan, så du får brugt alle de købte varer.
Lav madplanen ud fra hvad der er på tilbud.

Hvordan kan det forresten være, at du får lidt knap mindstelønnen? Det burde da ikke være muligt at få mindre end mindstelønnen??
10 år28. maj 2013 kl. 17:20
#4
re: At tabe sig, når man er fattig?
køb stort ind.
fx. for 200kr af en vare.
fx. 10kg kartofler eller en sæk ris.
ellers kan du forsøge at købe ind hos en landmand.
held og lykke.
10 år28. maj 2013 kl. 17:29
#5
re: At tabe sig, når man er fattig?
Chaanla - det skal være nemt og hurtigt fordi jeg for det første hader at lave mad, for det andet er dårlig til det og for det tredje ikke har overskuddet mentalt.

Jeg ved godt det er sødt ment og det er, hvad jeg tror jeg har brug for!
Jeg har nu fået taget lidt af vores opvask, men må holde en pause.
TV'et kan jeg ikke slukke for, da min kæreste SKAL have det kørende konstant (han er psykisk syg og hører stemmer, hvis der ikke er larm omkring ham).

Det med madplane duer jeg simpelthen ikke til, for jeg kan ikke overskue at skulle tænke så langt frem i tiden. Jeg vil meget gerne, men jeg KAN ikke.
Derfor handler jeg næsten ind hver eneste dag :(
Vi kan ikke have ting stående, da vi har en meget lille lejlighed (under 40 m2), så køkkenet er næsen sparet væk. Vi kan faktisk kun have, hvad der kan være i køleskabet.

Økonimien har jeg styr på og ALT er skåret ind til benet; internettet kommer fra min telefon, vi har lille tv-pakke (vi SKAL have den da det er på huslejen), INGEN mærkevarer, ingen by- eller caféture og jeg har rejsekort, så jeg KUN betaler når jeg rent faktisk tager bus eller tog.

Jeg hader at gå ture. Ikke fordi jeg hader at gå, men på grund af alle de mennesker de glor, råber og kommer med kommentarer og da jeg bor i byen, kan de ikke undgåes :/ Jeg kan heller ikke gå om natten, da jeg er bange for mørke og overfald. Jeg har nok også lidt socialfobi, tror jeg.

biologi c - pga pladsen kan jeg ikke købe stort ind og det vil også ligge og rådne, så det er spild af penge. Desværre.

Jeg får under mindsteløn, da jeg er ufaglært.
10 år28. maj 2013 kl. 18:39
#6
re: At tabe sig, når man er fattig?
Med det budget du angiver tænker jeg umiddelbart dåsemad og store pakker knækbrød. Og væk med kaffen. Jeg har også levet på budgetter helt ned på de 25 kr om dagen, men da heldigvis ikke hele måneden ud hver måned. brug vand til at spæde op med i gryderetter frem for mælkeprodukter (og vand til meljævningen), grøntsager er dyre, derfor hold dig til enten årstidsting eller frysegrønt.
Tørvarer og dåser behøves ikke tage hyldeplads i studenterkøkkenet, men kan komme i kasser oven på værelsets reoler. Sådan har jeg i hvert fald set det hos en veninde med trang køkkenplads og trang økonomi.
Hvis du ikke overkommer at gå på tilbudsjagt, så må du finde den billigste supermarked indenfor den afstand du orker at rejse efter indkøb. ALDI er nok den jeg har bedst erfaringer med omkring generel lav pris, men det kan variere fra by til by.
Endelig, så prøv at lave større portioner gryderetter og så på i portionsrigtige fryser-venlige madkasser. Når du først skal igennem optøningsprocessen, så går du ikke lige ud og tager en portion mere. Ris og kartofler blandet i en gryderet kan godt fryses og optøs, dog skal kartoflerne skæres i mindre stykker.
10 år29. maj 2013 kl. 09:39
#7
re: At tabe sig, når man er fattig?
Kaffen er det eneste jeg ikke KAN undvære, men jeg må kun drikke tre kopper om dagen. Dåsemad er faktisk skidedyrt :S Færdignudler er derimod billige og dem spiser vi også. Jeg prøver at spare sammen til noget rigtig mad, me ndet er svært, da man jo ikke ved hvor der er tilbud.
Vi har ikke bil, så al indkøb foregår på gåben og cykel. Heldigivs har vi en spar i og en netto i nærheden, så det hjælper på det hele :)
10 år29. maj 2013 kl. 09:54
#8
re: At tabe sig, når man er fattig?
Jeg har masser af store supermarkeder i nærheden og Rema er bedst her synes jeg der kan man købe frugt stykvis..Netto har gode frost grøntsager som jeg spiser jævnligt. 1 kilo er til 3 dages tilbehør.Handler man tidligt har de i her kød der er nedsat hvor det udløber snart. Grøntsager skal ligge på køl for at holde sig. Så en banan lidt rugbrød og æg der kommer man langt. Har du Pco findes der vist en helt særlig bog om kosten tør ikke sige om det er i den bog :Spis dig gravid? Mener den forklarer hvad man skal spise.
Men realistisk set ville du aldrig kunne holde en vægt på 50 kilo på pasta toastbrød og leverpostej så der er nogen dårlige vaner at arbejde med....men du vil uden tvivl få det både fysisk og psykisk bedre ved at lære at spise anderledes.
10 år29. maj 2013 kl. 15:32
#9
re: At tabe sig, når man er fattig?
1 dåse tun = 7 kr.
125g hytteost = 5 kr.
50g fromage frais = 3 kr
Tunousse = max 15 kr - den portion kan du sagtens dele med en anden (put evt. lidt majs eller ærter i, det kan købes i store poser på frost for næsten ingen penge), hvis du spiser et stykke rugbrød til, så der er frokosten nede på under 10 kr.

Morgenmad kan du lave af havregrød - havregryn kogt med vand, put lidt marmelade eller kanel i. Det kan ikke koste mange kroner.

Hvis du lærer at købe hundholdningsprodukter når de er på tilbud, og leve med at det er pakket væk under sengen og andre steder, så kan du sagtens klare dig for mindre på den post, og dermed få flere penge frigivet til aftensmaden.

100g pasta + 400g frysegrønt + 200g skinke i strimler kan sagtens udgøre aftensmad, og det koster ikke over 15 kr. og der er rigeligt til 2. Du kan evt. hælde lidt Sigfred Ostesauce eller Morneysauce over, hvis du er til lidt snasket-hed/sovs. Du kan stadig sagtens holde dig under 20 kr.

Når I vælger at spise en lasagne til 10 kr, så lav frysegrøntsager til. Det mætter og er billigere, så det burde give plus på alle konti.
10 år29. maj 2013 kl. 18:18
#10
re: At tabe sig, når man er fattig?
Hvis man vælger at købe de grove grønsager fremfor de fine, så får man tit mere for pengene synes jeg. Og så synes jeg at det gælder om variation selvom man måske har et helt hvidkål eller en hel pose gulerødder at skulle spise sig igennem.

Der kan blive mange forskellige retter ud af den samme grønsag. Supper, stegte grønsager, gryderetter med masser af grønt, ovnbagte grønsager og grønsagsfrikadeller kan sagtens laves af den samme grønsag, Her er det fantasien eller Google :-) som sætter grænserne.

Hvad med selv at bage nogle gode grove boller som kan bruges både som morgenmad og frokost med pålæg eller ost i, hvis du ikke synes osten er for dyr.

Hvis du ikke selv orker at lave madplan, så prøv at finde inspiration fra nogen af de madplaner du kan finde på nettet inde på f.eks. Arla eller Alletiders kogebog.
10 år29. maj 2013 kl. 21:01



For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });