Et par små spørgsmål

Du læser en tråd i debat > kost


#11
re: Et par små spørgsmål
Bacon?! hehe, det er jo noget af det usundeste man kan spise, der er INTET sundt fedt i bacon.. Sundt fedt kommer fra planteolier, fed fisk, nødder, avocado mm..
Animalsk fedt er som gift for kroppen... Det kan man faktisk ikke få for lidt af...
Prøv at se i din madital-oversigt, der står noget om fedtstoffer, mættede, umættede og flerumættede..Google det eventuelt.. Det er en god idé lige at sætte sig ind i forskellene, især hvis man er på kur men også ellers :)
13 år26. marts 2011 kl. 14:35
#12
re: Et par små spørgsmål
xXPainful... - Det var vist 'tykbass' der kom med tippet om at kogt ris og pasta ca vejer det dobbelte af rå ris og pasta....?
Men super tip - tak! ;)
13 år26. marts 2011 kl. 17:10
#13
re: Et par små spørgsmål
Wanna bet ?

Bacon er sundt fedt.. i kan måske forklarer mig hvorfor det indgik i min diæt at jeg skulle spise 150g om dagen og stadig tabte mig ? ;) 17kg på 55 dage ;) så kom ikke og fortæl det er usundt people :D
13 år27. marts 2011 kl. 14:47
#14
re: Et par små spørgsmål
Så vidt jeg har luret er du (høegh) på en høj protein diet som jo er sådan lidt atkins agtig.. Den tillader en del mere fedt fordi man går udenom kulhydraterne og tager så vidt jeg ved ikke hensyn til om det er mættet eller umættet fedt. Det er ikke fordi jeg siger at man skal bandlyse bacon men jeg synes bare det er forkert at anbefale det som sundt fedt..
13 år27. marts 2011 kl. 18:07
#15
re: Et par små spørgsmål
enig 150 gram bacon lyder overvældende...faktisk ret klamt.
13 år28. marts 2011 kl. 14:42
#16
re: Et par små spørgsmål
Der findes sundt fedt og der findes usundt, mættet fedt. Bacon-fedt tilhører den usunde, mættede gruppe, der oftest findes i animalske produkter... Denne type fedt gør intet godt for kroppen, tvært imod anbefales det at man undgår denne type så vidt som muligt. Derimod skal man få sit behov for sundt fedt opfyldt gennem umættede eller flerumættede fedtsyrer, der findes i nødder, frø, kerner, planteolier, fed fisk, avocado, mørk chokolade mm...

Man kan ikke klassificere sunde/usunde ting efter hvorvidt man kan tabe sig selvom man indtager dem eller ej. Lever du på udelukkende en pose matador mix hver dag, taber du dig stadig pga kalorieunderskuddet selvom diæten dræber din krop...
Du taber dig ikke alene af at spise sundt, du taber dig af kalorieunderskuddet, en kalorie er en kalorie mere eller mindre.

Derfor kan du sagtens æde usundt fedt, pommes frites, chokolade, chips, bacon mm og stadig tabe dig hvis du er i kalorieunderskud. Men der er mange kalorier i disse varer og derfor kommer man nemmere for højt op i kalorier og derfor er der mange der vil opleve at det bliver sværere at tabe dig ved indtagelse af disse fødevarer. Men naturligvis er det lettere at tabe sig og man kan indtage flere kalorier og stadig tabe sig når man er lidt højere oppe i vægt end normalen, hvilket kunne forklare de 17kg på trods af baconspisningen.. Med en sådan vægt forbrænder ens basalstofskifte jo dobbelt så meget som mit gør fx...

Ergo uanset hvordan man vender og drejer det, kan bacon aldrig blive sundt fedt.. Man kan vinde en del på at vælge kalkunbacon, men fedtet der er i er stadig ikke sundt så længe det er animalsk. Til gengæld er der self et acceptabelt antal protein/100g...

Jeg anbefaler endnu engang en tur på google mht de mættede, umættede og flerumættede fedtsyrer :-)
13 år28. marts 2011 kl. 21:17
#17
svar
1. Lad være med at stege i fedtstof, det er der absolut ingen grund til. Ellers så dup med en serviet når du har stegt noget. Hvis du steger grønsager så er der endnu mindre grund til at bruge fedt. Tilføj lidt vand til panden hvis noget sætter sig fast.

2. Skær fedtet væk, så er du i hvert fald sikker. Allerbedst, drop svinekød. Aller-aller-bedst, drop alt kød :D Og nej animalsk fedtstof er på ingen måde sundt i nogen mængder. Og nej, skær ikke ned på kulhydrater, slet ikke af de grove af slagsen. Det er ikke kulhydrater, der gør en fed, menneskekroppen er bygget til at køre på kulhydrater. Vi har kulhydratnedbrydende enzymer i vores spyt, vi kan ikke fungere uden et højt indtag af kulhydrat. Så stik nu de kulhydratsmyter op where the sun doesn't shine.. haha :D

3. 100g kogt pasta er som nogle her skriver IKKE det samme som rå pasta. Netop fordi vand ikke indeholder kalorier, fortyndes kalorieindholdet jo når det koges. Men self indeholder én mængde pasta stadig samme kalorietal efter kogning, men kalorieindholdet pr 100g har naturligvis ændret sig da hele volumen er forstørret.
100g kogt pasta svarer til ca 35g rå og 100g kogt ris er ca 40g rå. Samme med kikærter, linser og lign sådan cirka.
10 år1. april 2014 kl. 16:20



For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });