Et par små spørgsmål

Du læser en tråd i debat > kost


#1
Et par små spørgsmål
1. Hvis man steger i fedtstof, hvordan taster man det så ind? Fx hvordan ved man hvor meget fx et kyllingebryst har optaget af olien man steger i?

2. Findes der andet end afpudset svinemørbrad eller royal? Fx hvis man køber en svinemørbrad og der sidder lidt synligt fedt på ydersiden, er den så stadig afpudset?

3. Nogen, der ved hvor mange kalorier kogte ris indeholder? Det findes jo ikke på listen ligesom kogt pasta gør, og det er meget rart at man ikke skal veje de rå ris men de kogte i stedet. Så hvis der er nogen der ligger inde med et tal på det ville det være rart :)
13 år24. marts 2011 kl. 17:35
#2
re: Et par små spørgsmål
1: Det slipper du for at regne på hvis du køber en god slip-let pande ;) Meeen ellers så skal du bare beregne f.eks 20g magerine eller 20g olie hvis det er det du bruger.. godt nok får du ikke det hele med, men så er du på den sikre side, og hvis du skal tabe dig er det bedre og ligge lidt i underkanten med kalorier end overkanten ;)

2: Tror de fleste af dem er afpudset.. Om ikke andet så gør det ikke det vilde da svindefedt i små mængder er sundt for kroppen ;) du skal hellere koncentrere dig om kulhydrater.. just my 2cent ;)

3: Bum bum.. indeholder pasta ikke ca det samme kogt som ikke-kogte pasta ? det er trods alt kun vand de bliver kogt i, og vand er der intet i, så kunne da ikke forestille mig forskellen kunne være såååååe super stor ;)

Mvh
13 år24. marts 2011 kl. 19:09
#3
re: Et par små spørgsmål
3: Jo forskellen i vægten på kogt og ukogt pasta og ris er BETYDELIG stor!!!! Både pasta og ris suger en hel del vand under kogningen, og vejer derfor meget mere end tørre produkter...

Dvs. hvis du vejer våd pasta eller ris af, men indtaster tørre produkter - ser det ud som om du har spist mange flere kulhydrater end du rent faktisk har....

Sådan har jeg i hvert tilfælde forstået det - sig endelig til hvis nogen har mere forstand på det end jeg ;)

Det har også irriateret mig....
13 år24. marts 2011 kl. 20:05
#4
re: Et par små spørgsmål
Jo, morlisa, du har helt ret.. Jeg har vejet pasta og ris før og efter kogning og bruger som tommelfingerregel, at det cirka vejer det dobbelte efter kogning, altså 40 g. kogt pasta skal tastes ind som 20 g. pasta.. Det er en lille smule i overkanten, men ikke meget og det gør det nemmere at taste ind :)
13 år24. marts 2011 kl. 20:23
#5
re: Et par små spørgsmål
Mht. ris så har jeg indtastet en opskrift der hedder kogte ris og det er så den jeg bruger når jeg spiser ris, det kunne du evt. også gøre.
13 år24. marts 2011 kl. 21:08
#6
re: Et par små spørgsmål
Okay, ja self kan man bare købe en slip-let pande hvilket jeg også har, men jeg er blevet anbefalet at anvende planteolie som kilde til sunde fedtstoffer da jeg har svært ved at få nok sundt fedt i kosten og har en meget lav fedtprocent.. Og skal heller ikke tabe mig

Det med pastaen, jo altså jeg mener selvfølgelig ikke at der bliver tilføjet eller fjernet kalorier fra pasta ved tilberedningen ;) helt dum er jeg trods alt ikke..hehe

Kalorieindholdet per 100g bliver mindre efter kogning fordi pastaen optager væske og derved vejer mere. Derfor er resultatet jo forkert hvis jeg vejer den kogte pasta men taster den rå ind.
Altså hvis jeg vejer 100g pasta af i rå tilstand, så vejer det cirka det dobbelte i kogt tilstand men der er jo ikke kommet flere kalorier til.
Men hvis jeg fx skal koge pasta til hele familien og koger 3-400g (rå vægt), så ender jeg jo med en stor portion hvor det er svært at regne ud hvor meget jeg kan tage på øjemål. Det er svært at tage nøjagtig en fjerdedel på øjemål. Derfor er det rart at kunne veje den kogte pasta og taste den ind i stedet for den rå. Pastaen er heldigvis angivet som både rå og kogt på maditals madliste. Det er ris til gengæld ikke, men ris vejer jo ligesom pasta også mere efter kogningen. Derfor ville det være rart hvis nogen vidste hvor mange kalorier 100g kogte ris indeholder i forhold til 100g rå, ukogte ris.

MorLisa: så ris vejer ligesom pasta cirka det dobbelte i kogt tilstand? Så jeg kan regne med at hvis jeg vejer 100g kogt ris af, så har jeg spist hvad der svarer til 50g rå ris? :-)
13 år24. marts 2011 kl. 21:16
#7
re: Et par små spørgsmål
Giota: sikke en god idé, tak for forslaget :)
13 år24. marts 2011 kl. 21:18
#8
re: Et par små spørgsmål
til 1 dl ris (ca 80 g) bruger jeg 2 dl vand (200 g). Dvs enten skal du dividere den afvejde mængde kogte ris med 2.8 og indtaste som rå ris, eller indtaste ris og vand som opskrift og så bare veje af hvad du reelt spiser.
Jeg vil tro det er meget begrænset hvor stor mængde vand der forsvinder ved fordampning
13 år25. marts 2011 kl. 12:26
#9
re: Et par små spørgsmål
Ang sundt fedt, så spis noget bacon.. det er sundt fedt og så smager det jo himmelsk :D
13 år25. marts 2011 kl. 14:14
#10
re: Et par små spørgsmål
Der må jeg protestere! Bacon indeholder hovedsageligt mættet animalsk fedt og er derfor ikke sundt fedt. Det er i øvrigt stort FY for folk med højt kolesterol tal. Brug olivenolie til din stegning, den er sund op kan holde til den høje stegetemperatur.
13 år25. marts 2011 kl. 17:08



For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });